Skip to main content

Školkotelka dobývá Česko. Stala se jednou z inovací roku

Projekt Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity Školkotelka (https://skolkotelka.cz/) patří k úspěšným univerzitním projektům poslední doby. Úspěch v soutěži o Cenu Inovace roku jen dokazuje, jak důležité začíná být ve společnosti téma předškolního vzdělávání.

I když nejrůznějších metodických materiálů, pomáhajícím učitelům či rodičům zvládat předškolní výchovu, existuje celá řada, projekt Školkotelka je v českém měřítku unikátní. Důkazem zůstává nejen zájem o využití tohoto projektu v praxi, ale také jeho nedávný úspěch v soutěži o Cenu Inovace roku 2024, v níž Školkotelka získala celkově třetí místo a čestné uznání.

Kolektivu autorů pod vedením Evy Svobodové z Katedry primární a preprimární pedagogiky Pedagogické fakulty JU se podařilo vytvořit soubor materiálů, který dosud v českém předškolním vzdělávání chyběl. Jeho výjimečnost spočívá v komplexnosti, tedy v tom, že je dobře využitelný prakticky všemi, kdo se v této oblasti pohybují a přicházejí do styku s předškoláky. Zároveň systém kontrolovaně propojuje svět technologií s lidským přístupem.

„Důležité informace v něm najdou jak učitelé a učitelky mateřských škol, tak rodiče,“ řekla hlavní autora projektu Eva Svobodová. I v případě učitelů se ale jedná o velmi komplexní materiál, který mohou využít začínající pedagogové stejně jako ti s dlouholetou praxí. Nabízí totiž pomoc jak těm, kteří začínají pracovat s předškolními dětmi, tak těm, kteří sice mají v oboru už dlouholetou zkušenost, ale potřebují novou inspiraci. Tu mohou najít v krátkých výukových videolekcích i doprovodných materiálech a aktivitách.

Projekt Školkotelka vznikl původně v době covidové pandemie jako metodika a inspirace pro domácí výuku předškolních dětí v povinném roce předškolního vzdělávání. Postupem času se ale ukázalo, že je velmi dobře využitelný i v mateřských školách apod. Eva Svobodová přitom striktně odmítá, že by autoři projektu měli v úmyslu vytvořit nějakou oficiální příručku, která by nařizovala rodičům a učitelům, jak přesně mají děti vychovávat.

„Celý projekt není návodem na přípravu na školu. Měl by být inspirací pro to, jak s dítětem smysluplně trávit čas, efektivně komunikovat a rozvíjet jeho vzdělávací potenciality,“ řekla Eva Svobodová. Školkotelka nemá podle ní brát rodičům volnost, jak děti vychovávat, ani výchovné kompetence přesouvat od rodičů na instituce. „Socializace dítěte se odehrává především přes rodinu a nezastupitelnou roli má i ve Školkotelce,“ říká Eva Svobodová. V době, kdy komunikaci v rodinách mnohdy nahrazují technologie, může být podle ní Školkotelka cestou, jak obnovit kvalitní mezilidskou komunikaci a současně rozvíjet dítě v souladu s jeho individuálními potřebami a možnostmi.

Na počátku roku 2025 byla dokončena revize rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání, která by měla obecně přinést do škol větší individualizaci vzdělávání a strategie podporující samostatnost dětí a vnitřní motivaci k učení. S touto vizí byla už Školkotelka vytvářena a dnes může sloužit pedagogům jako zásobník činností pro individuální práci s dítětem s ohledem na jeho specifické potřeby, ale také jako inspirace pro skupinovou práci a nepřímo řízené činnosti. Ty by měly alespoň částečně nahradit frontální výuku v mateřských školách.

Před Školkotelkou a jejími autory stojí podle Evy Svobodové v současné době dvě výzvy. Tou první jsou drobné formální úpravy ve vztahu k terminologii revidovaného rámcového vzdělávacího programu. Druhá spočívá v informovanosti pedagogické veřejnosti o možnostech využití programu pro modernizaci vzdělávání v souladu s revizí, podle které by mateřské školy měly začít povinně pracovat od září 2026. Tím by se měl zvýšit i prodej „Školkotelky“. Zpětná vazba od mateřských škol, které si program zakoupily, je pozitivní, ale jeho prodej zatím podle firmy Infra nepokryl náklady, které do ní firma vložila. A to přes její nadčasovost a nesporné kvality.

Závěry moderních vědeckých výzkumů prokazují, že předškolní výchova je pro budoucnost člověka extrémně důležitá. Právě v době před nástupem do školy získává dítě klíčové kompetence a i určité návyky a postoje, které mohou ovlivnit jeho budoucí život a podílet se na jeho životní i profesní úspěšnosti.

Podle Evy Svobodové stojí za to připomenout, že v sedmdesátých letech minulého století zahájili američtí sociologové kontrolovaný experiment, ve kterém poskytli předškolní výchovu několika stovkám dětí z chudých a vyloučených lokalit. Jejich životní úspěchy pak dlouhodobě porovnávali s kontrolní skupinou, které tato možnost nebyla poskytnuta. Výsledek mluvil zcela jasně.  Děti, které prošly předškolní výchovou, byly v životě výrazně úspěšnější. A dokonce nejen ony, ale i jejich děti. A lze předpokládat, že budou i vnoučata. Tím se potvrdil význam předškolního vzdělávání pro celý život jednotlivce.

„V současné době osobně považuji ohrožení technologiemi a nezájmem za masivnější, neviditelné, a tím i nebezpečnější než ohrožení chudobou,“ řekla Eva Svobodová. Školkotelka by mohla být podle ní jednou z cest, jak propojit tento „moderní“ trend s láskyplným a respektujícím lidským přístupem. „Velice mne těší, že ocenění, kterého se Školkotelce dostalo, je potvrzením, že i u nás v České republice je předškolní vzdělávání vnímáno odbornou veřejností  jako významná součást vzdělávacího systému a uvědomujeme si jeho význam pro celý život člověka,“ říká Eva Svobodová.

Text: Marek Kerles

Foto: archiv PF JU

Přihlaste si
odběr newsletteru

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice Tel.+420 389 032 191 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Branišovská 1645/31a, 370 05
České Budějovice
Tel.+420 389 032 191 Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. www.jcu.cz

© Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies

1