Bakalářská práce se zabývá vlivem rituálů na děti v mateřské škole v období adaptace. V teoretické části se zaměřuje na předškolní věk dítěte a s ním spojený nástup dítěte do mateřské školy. Dále na socializaci a adaptaci dítěte, která je spojena se začleňováním se dítěte do společnosti nebo právě s nástupem dítěte do mateřské školy, s jeho reakcemi a ukončením tohoto období. Poslední kapitolou teoretické části jsou rituály, které jsou popsány od jejich vzniku, přes jejich význam, až po jednotlivé rituály, s kterými se můžeme v průběhu dne setkat, jak v mateřské škole, tak i mimo ni. Praktická část obsahuje výsledky z pozorování tří dětí v mateřské škole, které jsou doplněny o rozhovory s pedagogickými pracovníky a analýzou dokumentů, ve které můžeme najít informace o mateřské škole, jejich adaptačním procesu a využívaných rituálech. Právě pozorování je hlavní metodou výzkumu, která je o tyto další dvě metody doplněna.
Na závěr nás práce informuje o výsledcích výzkumu, kde jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky a následně ověření stanoveného cíle.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the influence of rituals on children in kindergarten in the period of adaptation. In the theoretical part it focuses on the preschool age of the child and the associated entry of the child into kindergarten. Furthermore, the socialisation and adaptation of the child, which is connected with the child's integration into society or with the child's entry into kindergarten, his/her reactions and the end of this period. The last chapter of the theoretical part deals with rituals, which are described from their origin, through their meaning, to the individual rituals that can be encountered during the day, both in and outside the kindergarten. The practical part contains the results of observations of three children in the kindergarten, which are complemented by interviews with teaching staff and document analysis, in which we can find information about the kindergarten, their adaptation process and the rituals used. Observation is the main research method, which is complemented by these other two methods. Finally, the thesis informs us about the results of the research, where the answers to the research questions are summarized and then the verification of the stated objective.
Keywords
předškolní věk, mateřská škola, adaptace, rituály
Keywords in English
preschool age, kindergarten, adaptation, rituals
Length of the covering note
49 s. (79 152 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá vlivem rituálů na děti v mateřské škole v období adaptace. V teoretické části se zaměřuje na předškolní věk dítěte a s ním spojený nástup dítěte do mateřské školy. Dále na socializaci a adaptaci dítěte, která je spojena se začleňováním se dítěte do společnosti nebo právě s nástupem dítěte do mateřské školy, s jeho reakcemi a ukončením tohoto období. Poslední kapitolou teoretické části jsou rituály, které jsou popsány od jejich vzniku, přes jejich význam, až po jednotlivé rituály, s kterými se můžeme v průběhu dne setkat, jak v mateřské škole, tak i mimo ni. Praktická část obsahuje výsledky z pozorování tří dětí v mateřské škole, které jsou doplněny o rozhovory s pedagogickými pracovníky a analýzou dokumentů, ve které můžeme najít informace o mateřské škole, jejich adaptačním procesu a využívaných rituálech. Právě pozorování je hlavní metodou výzkumu, která je o tyto další dvě metody doplněna.
Na závěr nás práce informuje o výsledcích výzkumu, kde jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky a následně ověření stanoveného cíle.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the influence of rituals on children in kindergarten in the period of adaptation. In the theoretical part it focuses on the preschool age of the child and the associated entry of the child into kindergarten. Furthermore, the socialisation and adaptation of the child, which is connected with the child's integration into society or with the child's entry into kindergarten, his/her reactions and the end of this period. The last chapter of the theoretical part deals with rituals, which are described from their origin, through their meaning, to the individual rituals that can be encountered during the day, both in and outside the kindergarten. The practical part contains the results of observations of three children in the kindergarten, which are complemented by interviews with teaching staff and document analysis, in which we can find information about the kindergarten, their adaptation process and the rituals used. Observation is the main research method, which is complemented by these other two methods. Finally, the thesis informs us about the results of the research, where the answers to the research questions are summarized and then the verification of the stated objective.
Keywords
předškolní věk, mateřská škola, adaptace, rituály
Keywords in English
preschool age, kindergarten, adaptation, rituals
Research Plan
Cílem práce je zjistit, zda rituály napomáhají k urychlení procesu adaptace u dětí v MŠ. Vstup do mateřské školy je pro děti klíčovým obdobím, které ovlivňuje jejich adaptaci na nové prostředí a interakce s vrstevníky a pedagogickým personálem. Rituály mohou hrát významnou roli v procesu adaptace dětí v mateřské škole. Práce se bude zaměřovat na pozorování dětí v mateřské škole během adaptačního období. Bude sledovat, jaké rituály jsou v prostředí mateřské školy používány a jakým způsobem ovlivňují adaptaci dětí. K dosažení stanovených cílů a zodpovězení výzkumných otázek bude využito pozorování. Pozorování budou prováděna na základě systematického sledování jednotlivých rituálů a jejich dopadu na proces adaptace dětí v mateřské škole.
Research Plan
Cílem práce je zjistit, zda rituály napomáhají k urychlení procesu adaptace u dětí v MŠ. Vstup do mateřské školy je pro děti klíčovým obdobím, které ovlivňuje jejich adaptaci na nové prostředí a interakce s vrstevníky a pedagogickým personálem. Rituály mohou hrát významnou roli v procesu adaptace dětí v mateřské škole. Práce se bude zaměřovat na pozorování dětí v mateřské škole během adaptačního období. Bude sledovat, jaké rituály jsou v prostředí mateřské školy používány a jakým způsobem ovlivňují adaptaci dětí. K dosažení stanovených cílů a zodpovězení výzkumných otázek bude využito pozorování. Pozorování budou prováděna na základě systematického sledování jednotlivých rituálů a jejich dopadu na proces adaptace dětí v mateřské škole.
Recommended resources
Bacus, A. (2015). Vaše dítě ve věku od 1 do 3 let. Portál.
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola - co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet (2. roz). Grada.
Kunze, P., & Salamander, C. (2011). Malé děti potřebují rituály. CPress.
Recommended resources
Bacus, A. (2015). Vaše dítě ve věku od 1 do 3 let. Portál.
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola - co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet (2. roz). Grada.
Kunze, P., & Salamander, C. (2011). Malé děti potřebují rituály. CPress.