Rok 2007 znamenal pro české vzdělávání přechod na dvoustupňový systém vzdělávacích
dokumentů, jež mnozí označovali za revoluci. Dodnes je však patrné, že pro řadu škol a učitelů tato změna proběhla pouze na papíře, což negativně ovlivňuje i výuku zeměpisu. Tato práce umožňuje nahlédnout do problematiky práce s ŠVP a výuky zeměpisu pohledem učitelů základních škol. Teoretická část se věnuje historii i současnému systému vzdělávacích dokumentů České republiky. Dále je nastíněna i teorie výuky zeměpisu. V praktické části byly vedeny polostrukturované rozhovory s 21 učiteli zeměpisu, které umožnily prohloubit porozumění o výuce zeměpisu a práci s ŠVP.
Vzhledem k malému rozsahu šetření nelze výsledky považovat za reprezentativní, i přes to práce do určité míry potvrdila formálnost školních vzdělávacích dokumentů. Práce učitelů a škol s ŠVP zůstává v mnoha případech značně povrchová. Charakter výuky zeměpisu dosahuje značných rozdílů mezi učiteli, české školství je značně diferencované. Šetření také poukázalo na slabou pozici sociální geografie a terénní výuky ve výuce zeměpisu na základních školách. Polostrukturované rozhovory obsahovaly celkem 18 segmentů, 9 o práci s ŠVP a 9 o vybraných segmentech výuky zeměpisu.
Annotation in English
The year 2007 marked the transition to a two-level system of educational documents for Czech education, which many described as a revolution. To this day, however, it is evident that for many schools and teachers this change took place only on paper, which also negatively affects the teaching of geography. This work provides an insight into the topics of working with school curriculum and teaching geography from the point of view of lower secondary education geography teachers. The theoretical part is devoted to the history and current system of Czech educational documents. The theory of geography teaching is also outlined. In the practical part, semi-structured interviews were conducted with 21 geography teachers, which made it possible to deepen the understanding of teaching geography and working with school curriculum. Due to the small number of interviewed teachers, the results cannot be considered representative, despite this, the work confirmed the formality of school curricula to a certain level. In many cases, the work of teachers and schools with school curriculum remains very shallow. The character of geography teaching contains significant differences among the teachers, the Czech educational system is highly differentiated. The research also pointed out the weak positions of human geography and fieldwork in the geography education at lower secondary education. The semi-structured interviews contained a total of 18 segments, 9 on working with school curriculum and 9 on selected aspects of geography teaching.
Keywords
vzdělávací program, vzdělávací systém, výuka zeměpisu, školní vzdělávací programy,
učitel
Keywords in English
curriculum, educational system, geography teaching, school curriculum, teachers
Length of the covering note
141 s. (211 541 znaků)
Language
CZ
Annotation
Rok 2007 znamenal pro české vzdělávání přechod na dvoustupňový systém vzdělávacích
dokumentů, jež mnozí označovali za revoluci. Dodnes je však patrné, že pro řadu škol a učitelů tato změna proběhla pouze na papíře, což negativně ovlivňuje i výuku zeměpisu. Tato práce umožňuje nahlédnout do problematiky práce s ŠVP a výuky zeměpisu pohledem učitelů základních škol. Teoretická část se věnuje historii i současnému systému vzdělávacích dokumentů České republiky. Dále je nastíněna i teorie výuky zeměpisu. V praktické části byly vedeny polostrukturované rozhovory s 21 učiteli zeměpisu, které umožnily prohloubit porozumění o výuce zeměpisu a práci s ŠVP.
Vzhledem k malému rozsahu šetření nelze výsledky považovat za reprezentativní, i přes to práce do určité míry potvrdila formálnost školních vzdělávacích dokumentů. Práce učitelů a škol s ŠVP zůstává v mnoha případech značně povrchová. Charakter výuky zeměpisu dosahuje značných rozdílů mezi učiteli, české školství je značně diferencované. Šetření také poukázalo na slabou pozici sociální geografie a terénní výuky ve výuce zeměpisu na základních školách. Polostrukturované rozhovory obsahovaly celkem 18 segmentů, 9 o práci s ŠVP a 9 o vybraných segmentech výuky zeměpisu.
Annotation in English
The year 2007 marked the transition to a two-level system of educational documents for Czech education, which many described as a revolution. To this day, however, it is evident that for many schools and teachers this change took place only on paper, which also negatively affects the teaching of geography. This work provides an insight into the topics of working with school curriculum and teaching geography from the point of view of lower secondary education geography teachers. The theoretical part is devoted to the history and current system of Czech educational documents. The theory of geography teaching is also outlined. In the practical part, semi-structured interviews were conducted with 21 geography teachers, which made it possible to deepen the understanding of teaching geography and working with school curriculum. Due to the small number of interviewed teachers, the results cannot be considered representative, despite this, the work confirmed the formality of school curricula to a certain level. In many cases, the work of teachers and schools with school curriculum remains very shallow. The character of geography teaching contains significant differences among the teachers, the Czech educational system is highly differentiated. The research also pointed out the weak positions of human geography and fieldwork in the geography education at lower secondary education. The semi-structured interviews contained a total of 18 segments, 9 on working with school curriculum and 9 on selected aspects of geography teaching.
Keywords
vzdělávací program, vzdělávací systém, výuka zeměpisu, školní vzdělávací programy,
učitel
Keywords in English
curriculum, educational system, geography teaching, school curriculum, teachers
Research Plan
1. Rešerše literatury
2. Vývoj vzdělávání a vzdělávacích dokumentů v českých zemích
3. Systém vzdělávacích dokumentů v České republice v současnosti
4. Výuka zeměpisu na základních školách v České republice
5. Vlastní výzkum - práce se ŠVP na ZŠ - řízené rozhovory s učiteli
6. Diskuse výsledků
Research Plan
1. Rešerše literatury
2. Vývoj vzdělávání a vzdělávacích dokumentů v českých zemích
3. Systém vzdělávacích dokumentů v České republice v současnosti
4. Výuka zeměpisu na základních školách v České republice
5. Vlastní výzkum - práce se ŠVP na ZŠ - řízené rozhovory s učiteli
6. Diskuse výsledků
Recommended resources
ČŠI (2012): Tematická zpráva. Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání za období 2007-2011. Česká školní inspekce, Praha.
JANÍK, T., a kol. (2010): Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis scholae, 4, 3, 9-35.
LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2012): Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. Routledge, London.
MŠMT (2021): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, Praha.
TUPÝ, J. (2021): Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. NPI, Praha.
TUPÝ, J. (2018): Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice - Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2017. Munipress, Masarykova univerzita.
Recommended resources
ČŠI (2012): Tematická zpráva. Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání za období 2007-2011. Česká školní inspekce, Praha.
JANÍK, T., a kol. (2010): Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis scholae, 4, 3, 9-35.
LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2012): Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. Routledge, London.
MŠMT (2021): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, Praha.
TUPÝ, J. (2021): Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. NPI, Praha.
TUPÝ, J. (2018): Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice - Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2017. Munipress, Masarykova univerzita.