Browse IS/STAG - Portál JU

Skip to page content
Website JU
Portal title page JU
Anonymous user Login Česky
User support contact
Browse IS/STAG
Login Česky
User support contact
  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
Welcome
Browse IS/STAG
Management reactionGlobal survey resultsPublished survey resultsService evaluation results
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Getting startedAlumni ClubAbsolvent - website
IPS
E-learning
Aplikace StuduJU

1st level navigation

  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail KALINA Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Matyáš Working with School Curriculum and Teaching Geography in Secondary Schools (Lower Secondary Education) Working with School Curriculum and Teaching Geography in Secondary Schools (Lower Secondary Education) Thesis finished and defended successfully (DUO).   Vančura Michal Rypl Jiří Master's thesis 1684792800000 23.05.2023 Working with School Curriculum and Teaching Geography in Secondary Schools (Lower Secondary Education) Thesis finished and defended successfully (DUO).
Matyáš KALINA Master's thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Práce se školním vzdělávacím programem a výuka zeměpisu na základních školách

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name KALINA Matyáš Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2022/2023
Assigning department KGE
Date of defence May 23, 2023
Type of thesis Master's thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - No mandatory fields for this Thesis.
Main topic Práce se školním vzdělávacím programem a výuka zeměpisu na základních školách
Main topic in English Working with School Curriculum and Teaching Geography in Secondary Schools (Lower Secondary Education)
Title according to student Práce se školním vzdělávacím programem a výuka zeměpisu na základních školách
English title as given by the student Working with School Curriculum and Teaching Geography in Secondary Schools (Lower Secondary Education)
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Vančura Michal, Mgr. Ph.D.
Oponent Rypl Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Annotation Rok 2007 znamenal pro české vzdělávání přechod na dvoustupňový systém vzdělávacích dokumentů, jež mnozí označovali za revoluci. Dodnes je však patrné, že pro řadu škol a učitelů tato změna proběhla pouze na papíře, což negativně ovlivňuje i výuku zeměpisu. Tato práce umožňuje nahlédnout do problematiky práce s ŠVP a výuky zeměpisu pohledem učitelů základních škol. Teoretická část se věnuje historii i současnému systému vzdělávacích dokumentů České republiky. Dále je nastíněna i teorie výuky zeměpisu. V praktické části byly vedeny polostrukturované rozhovory s 21 učiteli zeměpisu, které umožnily prohloubit porozumění o výuce zeměpisu a práci s ŠVP. Vzhledem k malému rozsahu šetření nelze výsledky považovat za reprezentativní, i přes to práce do určité míry potvrdila formálnost školních vzdělávacích dokumentů. Práce učitelů a škol s ŠVP zůstává v mnoha případech značně povrchová. Charakter výuky zeměpisu dosahuje značných rozdílů mezi učiteli, české školství je značně diferencované. Šetření také poukázalo na slabou pozici sociální geografie a terénní výuky ve výuce zeměpisu na základních školách. Polostrukturované rozhovory obsahovaly celkem 18 segmentů, 9 o práci s ŠVP a 9 o vybraných segmentech výuky zeměpisu.
Annotation in English The year 2007 marked the transition to a two-level system of educational documents for Czech education, which many described as a revolution. To this day, however, it is evident that for many schools and teachers this change took place only on paper, which also negatively affects the teaching of geography. This work provides an insight into the topics of working with school curriculum and teaching geography from the point of view of lower secondary education geography teachers. The theoretical part is devoted to the history and current system of Czech educational documents. The theory of geography teaching is also outlined. In the practical part, semi-structured interviews were conducted with 21 geography teachers, which made it possible to deepen the understanding of teaching geography and working with school curriculum. Due to the small number of interviewed teachers, the results cannot be considered representative, despite this, the work confirmed the formality of school curricula to a certain level. In many cases, the work of teachers and schools with school curriculum remains very shallow. The character of geography teaching contains significant differences among the teachers, the Czech educational system is highly differentiated. The research also pointed out the weak positions of human geography and fieldwork in the geography education at lower secondary education. The semi-structured interviews contained a total of 18 segments, 9 on working with school curriculum and 9 on selected aspects of geography teaching.
Keywords vzdělávací program, vzdělávací systém, výuka zeměpisu, školní vzdělávací programy, učitel
Keywords in English curriculum, educational system, geography teaching, school curriculum, teachers
Length of the covering note 141 s. (211 541 znaků)
Language CZ
Annotation
Rok 2007 znamenal pro české vzdělávání přechod na dvoustupňový systém vzdělávacích dokumentů, jež mnozí označovali za revoluci. Dodnes je však patrné, že pro řadu škol a učitelů tato změna proběhla pouze na papíře, což negativně ovlivňuje i výuku zeměpisu. Tato práce umožňuje nahlédnout do problematiky práce s ŠVP a výuky zeměpisu pohledem učitelů základních škol. Teoretická část se věnuje historii i současnému systému vzdělávacích dokumentů České republiky. Dále je nastíněna i teorie výuky zeměpisu. V praktické části byly vedeny polostrukturované rozhovory s 21 učiteli zeměpisu, které umožnily prohloubit porozumění o výuce zeměpisu a práci s ŠVP. Vzhledem k malému rozsahu šetření nelze výsledky považovat za reprezentativní, i přes to práce do určité míry potvrdila formálnost školních vzdělávacích dokumentů. Práce učitelů a škol s ŠVP zůstává v mnoha případech značně povrchová. Charakter výuky zeměpisu dosahuje značných rozdílů mezi učiteli, české školství je značně diferencované. Šetření také poukázalo na slabou pozici sociální geografie a terénní výuky ve výuce zeměpisu na základních školách. Polostrukturované rozhovory obsahovaly celkem 18 segmentů, 9 o práci s ŠVP a 9 o vybraných segmentech výuky zeměpisu.
Annotation in English
The year 2007 marked the transition to a two-level system of educational documents for Czech education, which many described as a revolution. To this day, however, it is evident that for many schools and teachers this change took place only on paper, which also negatively affects the teaching of geography. This work provides an insight into the topics of working with school curriculum and teaching geography from the point of view of lower secondary education geography teachers. The theoretical part is devoted to the history and current system of Czech educational documents. The theory of geography teaching is also outlined. In the practical part, semi-structured interviews were conducted with 21 geography teachers, which made it possible to deepen the understanding of teaching geography and working with school curriculum. Due to the small number of interviewed teachers, the results cannot be considered representative, despite this, the work confirmed the formality of school curricula to a certain level. In many cases, the work of teachers and schools with school curriculum remains very shallow. The character of geography teaching contains significant differences among the teachers, the Czech educational system is highly differentiated. The research also pointed out the weak positions of human geography and fieldwork in the geography education at lower secondary education. The semi-structured interviews contained a total of 18 segments, 9 on working with school curriculum and 9 on selected aspects of geography teaching.
Keywords
vzdělávací program, vzdělávací systém, výuka zeměpisu, školní vzdělávací programy, učitel
Keywords in English
curriculum, educational system, geography teaching, school curriculum, teachers
Research Plan 1. Rešerše literatury
2. Vývoj vzdělávání a vzdělávacích dokumentů v českých zemích
3. Systém vzdělávacích dokumentů v České republice v současnosti
4. Výuka zeměpisu na základních školách v České republice
5. Vlastní výzkum - práce se ŠVP na ZŠ - řízené rozhovory s učiteli
6. Diskuse výsledků
Research Plan
1. Rešerše literatury
2. Vývoj vzdělávání a vzdělávacích dokumentů v českých zemích
3. Systém vzdělávacích dokumentů v České republice v současnosti
4. Výuka zeměpisu na základních školách v České republice
5. Vlastní výzkum - práce se ŠVP na ZŠ - řízené rozhovory s učiteli
6. Diskuse výsledků
Recommended resources ČŠI (2012): Tematická zpráva. Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání za období 2007-2011. Česká školní inspekce, Praha.
JANÍK, T., a kol. (2010): Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis scholae, 4, 3, 9-35.
LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2012): Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. Routledge, London.
MŠMT (2021): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, Praha.
TUPÝ, J. (2021): Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. NPI, Praha.
TUPÝ, J. (2018): Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice - Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2017. Munipress, Masarykova univerzita.
Recommended resources
ČŠI (2012): Tematická zpráva. Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání za období 2007-2011. Česká školní inspekce, Praha.
JANÍK, T., a kol. (2010): Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis scholae, 4, 3, 9-35.
LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2012): Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. Routledge, London.
MŠMT (2021): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, Praha.
TUPÝ, J. (2021): Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. NPI, Praha.
TUPÝ, J. (2018): Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice - Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2017. Munipress, Masarykova univerzita.
Týká se praxe No
Enclosed appendices -
Appendices bound in thesis graphs, tables
Taken from the library No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record -
Defence procedure record file

University

  • About university
  • Management
  • Faculties
  • Other constituent parts
  • University bodies
  • Development
  • Media and PR
  • Official notice board
  • Documents
  • Partners and cooperation
  • Employees
  • Alumni
  • Careers
  • Calendar
  • FAQs
  • ServiceDesk JU
  • Cookies

Admissions

  • Admission procedure
  • Language, preparatory & other courses
  • FAQs
  • Contacts for applicants

Study at USB

  • About studies
  • Student life
  • Services and facilities
  • Degree programmes
  • Double/joint degrees
  • Exchange programmes
  • Language, preparatory & other courses
  • Lifelong learning - general description
  • Summer schools
  • FAQs
  • Contact us

Science and Research

  • Scientific board
  • Honorary doctorates
  • Technology transfer
  • Faculty magazines
  • EURAXESS Service Centre
  • HR AWARD - HRS4R

Login

  • IS/STAG
  • E-learning
  • Office 365+
Logo EU
Sylabus předmětu
Nahrávám / Loading...
Dohledávač
Nahrávám...