Předložená bakalářská práce je zaměřena na tvorbu výukového boxu s tematikou ptactva, ve spolupráci se Zoo Hluboká nad Vltavou. Práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a praktickou.
V teoretické části je čerpáno z odborné literatury, která se dané problematice věnuje. Nejprve se zaměřuje na terénní výuku, didaktickou hru a Rámcový vzdělávací program. Druhá část je podrobně věnována ptactvu, jež se vyskytuje v praktické části bakalářské práce.
Praktická část má podobu didaktické hry. Zahrnuje manuál pro pedagogy a pracovní list určený všem zájemcům o hru.
Annotation in English
This bachelor thesis focuses on the creation of a bird-themed educational box in cooperation with the Hluboká nad Vltavou Zoo. The work is divided into two parts, theoretical and practical.
The theoretical part draws from the literature on the subject. First, it focuses on field education, didactic play and the Framework Educational Programme. The second part is devoted in detail to the birds used in the practical part of the bachelor thesis.
The practical part takes the form of a didactic game. It includes a manual for teachers and a worksheet for all those interested in the game.
Keywords
ptactvo, didaktická hra, terénní výuka, Zoo Hluboká nad Vltavou
Keywords in English
birds, didactic game, field education, Hluboká nad Vltavou Zoo
Length of the covering note
70 s. (89 971 znaků)
Language
CZ
Annotation
Předložená bakalářská práce je zaměřena na tvorbu výukového boxu s tematikou ptactva, ve spolupráci se Zoo Hluboká nad Vltavou. Práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a praktickou.
V teoretické části je čerpáno z odborné literatury, která se dané problematice věnuje. Nejprve se zaměřuje na terénní výuku, didaktickou hru a Rámcový vzdělávací program. Druhá část je podrobně věnována ptactvu, jež se vyskytuje v praktické části bakalářské práce.
Praktická část má podobu didaktické hry. Zahrnuje manuál pro pedagogy a pracovní list určený všem zájemcům o hru.
Annotation in English
This bachelor thesis focuses on the creation of a bird-themed educational box in cooperation with the Hluboká nad Vltavou Zoo. The work is divided into two parts, theoretical and practical.
The theoretical part draws from the literature on the subject. First, it focuses on field education, didactic play and the Framework Educational Programme. The second part is devoted in detail to the birds used in the practical part of the bachelor thesis.
The practical part takes the form of a didactic game. It includes a manual for teachers and a worksheet for all those interested in the game.
Keywords
ptactvo, didaktická hra, terénní výuka, Zoo Hluboká nad Vltavou
Keywords in English
birds, didactic game, field education, Hluboká nad Vltavou Zoo
Research Plan
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce. První část bakalářské práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (viz doporučená, ale i další běžně dostupná literatura). Autorka se zaměří především na terénní výuku - metody a formy, charakteristiku vybraných modelových druhů ptactva a popis areálu zoologické zahrady obecně.
Návrh a konstrukce výukového boxu s tematikou ptactvo pro žáky základních škol. Výukový box bude obsahovat všechny podpory, jako modelové předměty, metodický popis aktivit, pracovní listy.
Autorka provede evaluaci aktivit v rámci navrženého výukového boxu v prostředí Zoo Hluboká nad Vltavou.
Autorka zpracuje na základě výše uvedených bodů vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Research Plan
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce. První část bakalářské práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (viz doporučená, ale i další běžně dostupná literatura). Autorka se zaměří především na terénní výuku - metody a formy, charakteristiku vybraných modelových druhů ptactva a popis areálu zoologické zahrady obecně.
Návrh a konstrukce výukového boxu s tematikou ptactvo pro žáky základních škol. Výukový box bude obsahovat všechny podpory, jako modelové předměty, metodický popis aktivit, pracovní listy.
Autorka provede evaluaci aktivit v rámci navrženého výukového boxu v prostředí Zoo Hluboká nad Vltavou.
Autorka zpracuje na základě výše uvedených bodů vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Recommended resources
\begin{quote}
ČINČERA, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika. 22 s.
Dierschke, V. (2022). Ptáci. Universum. 256 s. 978-80-242-7863-6.
Dungel, J., Šťastný, K. a Hudec, K. (2021). Atlas ptáků České a Slovenské republiky. S. 260. 978-80-200-3189-1.
Chocholáčková, J. (2022). Hlasy ptáků. Raabe. 108 s. 978-80-7496-501-2
KŘÍŽ, Martin, Hana MIKULICOVÁ, Jiří NEŠPOR, Petra PITELKOVÁ a Jiří VORLÍČEK. Venkovní výuka: metodika pro učení přírodou. 2019. ISBN 978-80-88212-21-8
ŠINDELÁŘ, Jan. Didaktická hra ve výuce přírodovědy /online
ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her (1): Hry v přírodě. Praha : Leprez, 1995. 2. vyd. 623 s. ISBN 80-901826-6-6.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4
KAPLÁNEK, M. (2010). Pedagogika volného času - projekt budoucnosti, nebo slepá ulička?
Pedagogika roč. LX, s. 12-20. ISSN 2336-2189.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
VAN LEEUWEN, A., JANSSEN J. (2019). A systematic review of teacher guidance during collaborative learning in primary and secondary education. Educational Research Review, s. 27.
VESELOVSKÝ, Z. (2001). Obecná ornitologie. Praha: Academia. ISBN 80-200-0857-8
\end{quote}
Recommended resources
\begin{quote}
ČINČERA, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika. 22 s.
Dierschke, V. (2022). Ptáci. Universum. 256 s. 978-80-242-7863-6.
Dungel, J., Šťastný, K. a Hudec, K. (2021). Atlas ptáků České a Slovenské republiky. S. 260. 978-80-200-3189-1.
Chocholáčková, J. (2022). Hlasy ptáků. Raabe. 108 s. 978-80-7496-501-2
KŘÍŽ, Martin, Hana MIKULICOVÁ, Jiří NEŠPOR, Petra PITELKOVÁ a Jiří VORLÍČEK. Venkovní výuka: metodika pro učení přírodou. 2019. ISBN 978-80-88212-21-8
ŠINDELÁŘ, Jan. Didaktická hra ve výuce přírodovědy /online
ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her (1): Hry v přírodě. Praha : Leprez, 1995. 2. vyd. 623 s. ISBN 80-901826-6-6.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4
KAPLÁNEK, M. (2010). Pedagogika volného času - projekt budoucnosti, nebo slepá ulička?
Pedagogika roč. LX, s. 12-20. ISSN 2336-2189.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
VAN LEEUWEN, A., JANSSEN J. (2019). A systematic review of teacher guidance during collaborative learning in primary and secondary education. Educational Research Review, s. 27.
VESELOVSKÝ, Z. (2001). Obecná ornitologie. Praha: Academia. ISBN 80-200-0857-8
\end{quote}