Úvod: Práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání všeobecných sester. Podrobněji je zaměřena na odbornou ošetřovatelskou praxi. Vzdělávání sester je nezbytné pro zajištění kvalitní a bezpečné péče. Praktické vyučování tvoří velkou část pregraduálního vyučování, proto je potřeba mu věnovat náležitou pozornost. Studenti během praxe nabývají teoretické a praktické znalosti a zkušenosti, které jsou důležité pro jejich budoucí profesní činnost.
Cíl práce: Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit názory studentů spojené s odbornou ošetřovatelskou praxí.
Metodika: K dosažení stanovených cílů byla použita kvalitativní výzkumná metoda. Sběr dat byl uskutečněn pomocí polostrukturovaného rozhovoru se studenty všeobecného ošetřovatelství na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Rozhovory byly rozděleny do tří kategorií pro lepší přehlednost a celkový počet otázek byl 28. Získané informace byly analyzovány s využitím otevřeného kódování.
Výsledky: Z výsledků vyplynulo, že očekávání studentů je spíše pozitivní a spočívá ve zdokonalení se v praktických dovednostech, získání samostatnosti při vykonávané praxi, nabytí sebevědomí a větší rozhled při výběru budoucího zaměstnání. Spolupráce s ošetřovatelským personálem spočívá na individuální rovině, ovlivněna především osobností sestry. Zkušenosti studentů na praxi jsou pozitivní, neutrální i negativní, ovlivněné především personálem a jejich zájmem o studenty, typem oddělení, mentoringem, stresem a vybavením oddělení.
Závěr: Výsledky ukazují, že studentům na odborné praxi musí být věnována náležitá pozornost. Spokojenost studentů je důležitý faktor, který by měl být společným primárním zájmem vyučujících a personálu.
Annotation in English
Introduction: The thesis focuses on the issue of general nurse education. In greater detail, it focuses on professional nursing practice. Educating nurses is necessary to ensure a high-quality and safe care. Practical teaching makes up a large portion of pre-gradual education, that is why it is necessary to give it the much-needed attention. Students acquire both theoretical and practical knowledge as well as experience during their practice, which are necessary for their future profession.
The aim of this thesis: The main aim of this bachelor thesis was to research the students´ opinions related to professional nursing practice.
Methodology: To reach the set goals, a qualitative research method was used. Data collection was implemented via a semi-structured interview with general nursing students at the Faculty of Health and Social Sciences of the University of South Bohemia. The interviews were divided into three categories for better clarity and the total amount of questions were 28. The acquired answers were analysed using open coding.
Results: Results have proven that the students´ expectations are rather positive and rely in improving oneself in practical skills, acquiring independence via practice, acquiring self-esteem and a greater knowledge when choosing a future job. Cooperating with nursing staff relies on an individual level, influenced mainly by the nurse´s personality. The experience of students in their practical courses is positive, neutral as well as negative, influenced mainly by the staff and their interest in students, type of ward, mentoring, stress as well as ward equipment.
Conclusion: Results have proven that students at professional practice need to be given the necessary attention. Student happiness is an important factor that should be a common primary interest in both, teachers and staff.
Nursing, Student, General Nurse, Professional Nursing Practice, Education
Length of the covering note
74 s.
Language
CZ
Annotation
Úvod: Práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání všeobecných sester. Podrobněji je zaměřena na odbornou ošetřovatelskou praxi. Vzdělávání sester je nezbytné pro zajištění kvalitní a bezpečné péče. Praktické vyučování tvoří velkou část pregraduálního vyučování, proto je potřeba mu věnovat náležitou pozornost. Studenti během praxe nabývají teoretické a praktické znalosti a zkušenosti, které jsou důležité pro jejich budoucí profesní činnost.
Cíl práce: Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit názory studentů spojené s odbornou ošetřovatelskou praxí.
Metodika: K dosažení stanovených cílů byla použita kvalitativní výzkumná metoda. Sběr dat byl uskutečněn pomocí polostrukturovaného rozhovoru se studenty všeobecného ošetřovatelství na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Rozhovory byly rozděleny do tří kategorií pro lepší přehlednost a celkový počet otázek byl 28. Získané informace byly analyzovány s využitím otevřeného kódování.
Výsledky: Z výsledků vyplynulo, že očekávání studentů je spíše pozitivní a spočívá ve zdokonalení se v praktických dovednostech, získání samostatnosti při vykonávané praxi, nabytí sebevědomí a větší rozhled při výběru budoucího zaměstnání. Spolupráce s ošetřovatelským personálem spočívá na individuální rovině, ovlivněna především osobností sestry. Zkušenosti studentů na praxi jsou pozitivní, neutrální i negativní, ovlivněné především personálem a jejich zájmem o studenty, typem oddělení, mentoringem, stresem a vybavením oddělení.
Závěr: Výsledky ukazují, že studentům na odborné praxi musí být věnována náležitá pozornost. Spokojenost studentů je důležitý faktor, který by měl být společným primárním zájmem vyučujících a personálu.
Annotation in English
Introduction: The thesis focuses on the issue of general nurse education. In greater detail, it focuses on professional nursing practice. Educating nurses is necessary to ensure a high-quality and safe care. Practical teaching makes up a large portion of pre-gradual education, that is why it is necessary to give it the much-needed attention. Students acquire both theoretical and practical knowledge as well as experience during their practice, which are necessary for their future profession.
The aim of this thesis: The main aim of this bachelor thesis was to research the students´ opinions related to professional nursing practice.
Methodology: To reach the set goals, a qualitative research method was used. Data collection was implemented via a semi-structured interview with general nursing students at the Faculty of Health and Social Sciences of the University of South Bohemia. The interviews were divided into three categories for better clarity and the total amount of questions were 28. The acquired answers were analysed using open coding.
Results: Results have proven that the students´ expectations are rather positive and rely in improving oneself in practical skills, acquiring independence via practice, acquiring self-esteem and a greater knowledge when choosing a future job. Cooperating with nursing staff relies on an individual level, influenced mainly by the nurse´s personality. The experience of students in their practical courses is positive, neutral as well as negative, influenced mainly by the staff and their interest in students, type of ward, mentoring, stress as well as ward equipment.
Conclusion: Results have proven that students at professional practice need to be given the necessary attention. Student happiness is an important factor that should be a common primary interest in both, teachers and staff.
Nursing, Student, General Nurse, Professional Nursing Practice, Education
Research Plan
Současný stav:
Aby mohlo zdravotnictví fungovat, potřebuje vzdělané sestry. Všeobecnou sestrou se může stát ten, kdo úspěšně absolvuje vysokou školu obor všeobecné ošetřovatelství. Délka studia u bakalářského programu je standardně 3 roky. Zahrnuje 2300 hodin teoretické výuky a 2300 hodin praktické výuky. V současné době se nabízí prezenční či kombinovaná forma studia. Student musí absolvovat odbornou praxi na vybraných odděleních ve stanoveném počtu hodin. Vzhledem k času, který student na odborné praxi stráví, je důležité vědět, jak on sám tuto praxi vnímá. Tyto informace jsou stěžejní pro rozvoj studia i oboru.
Cíle:
Cíl 1: Zmapovat spolupráci studentů ošetřovatelství s ošetřovatelským personálem během odborné praxe.
Cíl 2: Zjistit, jaká má student ošetřovatelství očekávání od odborné praxe.
Cíl 3: Zmapovat zkušenosti studentů ošetřovatelství s odbornou praxí.
Výzkumné otázky:
Výzkumná otázka 1: Jak probíhá spolupráce studentů ošetřovatelství s ošetřovatelským personálem během odborné praxe?
Výzkumná otázka 2: Jaká očekávání má student od odborné praxe?
Výzkumná otázka 3: Jaké jsou zkušenosti studentů s odbornou praxí?
Metodika:
Výzkumné šetření bude realizováno pomocí kvalitativního výzkumného šetření. Technikou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor se studenty bakalářského studijního programu všeobecné ošetřovatelství.
Využití v praxi:
Výsledky výzkumného šetření by mohly být přínosem pro studenty ošetřovatelství při jejich odborné praxi. Tyto informace mohou využít i akademici či mentoři, kteří se podílejí na plánování praktické části výuky.
Research Plan
Současný stav:
Aby mohlo zdravotnictví fungovat, potřebuje vzdělané sestry. Všeobecnou sestrou se může stát ten, kdo úspěšně absolvuje vysokou školu obor všeobecné ošetřovatelství. Délka studia u bakalářského programu je standardně 3 roky. Zahrnuje 2300 hodin teoretické výuky a 2300 hodin praktické výuky. V současné době se nabízí prezenční či kombinovaná forma studia. Student musí absolvovat odbornou praxi na vybraných odděleních ve stanoveném počtu hodin. Vzhledem k času, který student na odborné praxi stráví, je důležité vědět, jak on sám tuto praxi vnímá. Tyto informace jsou stěžejní pro rozvoj studia i oboru.
Cíle:
Cíl 1: Zmapovat spolupráci studentů ošetřovatelství s ošetřovatelským personálem během odborné praxe.
Cíl 2: Zjistit, jaká má student ošetřovatelství očekávání od odborné praxe.
Cíl 3: Zmapovat zkušenosti studentů ošetřovatelství s odbornou praxí.
Výzkumné otázky:
Výzkumná otázka 1: Jak probíhá spolupráce studentů ošetřovatelství s ošetřovatelským personálem během odborné praxe?
Výzkumná otázka 2: Jaká očekávání má student od odborné praxe?
Výzkumná otázka 3: Jaké jsou zkušenosti studentů s odbornou praxí?
Metodika:
Výzkumné šetření bude realizováno pomocí kvalitativního výzkumného šetření. Technikou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor se studenty bakalářského studijního programu všeobecné ošetřovatelství.
Využití v praxi:
Výsledky výzkumného šetření by mohly být přínosem pro studenty ošetřovatelství při jejich odborné praxi. Tyto informace mohou využít i akademici či mentoři, kteří se podílejí na plánování praktické části výuky.
Recommended resources
Literatura:
GURKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R., 2017. Klinické prostředí v přípravě sester: organizace, strategie, hodnocení. Praha: Grada Publishing. 128 s. ISBN 978-80-271-0583-0.
HEKELOVÁ, Z., 2012. Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry. Praha: Grada Publishing. 128 s. ISBN 978-80-247-4032-4.
ZORMANOVÁ, L., 2012. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada Publishing. 155 s. ISBN 978-80-247-4100-0.
ŠPIRUDOVÁ, L., 2015. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada Publishing. 144 s. ISBN 978-80-247-5711-7.
VENGLÁŘOVÁ, M., 2013. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing. 104 s. ISBN 978-80-247-4082-9.
Recommended resources
Literatura:
GURKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R., 2017. Klinické prostředí v přípravě sester: organizace, strategie, hodnocení. Praha: Grada Publishing. 128 s. ISBN 978-80-271-0583-0.
HEKELOVÁ, Z., 2012. Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry. Praha: Grada Publishing. 128 s. ISBN 978-80-247-4032-4.
ZORMANOVÁ, L., 2012. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada Publishing. 155 s. ISBN 978-80-247-4100-0.
ŠPIRUDOVÁ, L., 2015. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada Publishing. 144 s. ISBN 978-80-247-5711-7.
VENGLÁŘOVÁ, M., 2013. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing. 104 s. ISBN 978-80-247-4082-9.