Bakalářská práce je zaměřena na problematiku výuky finanční gramotnosti na vybraných základních školách. Zabývá se především vyučovanými tématy v rámci finanční gramotnosti a výukovými metodami. Metody jsou zmapovány a vzájemně porovnány. Teoretická část obsahuje vysvětlení pojmu finanční gramotnost, zařazení tohoto tématu do Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Na konci se věnuje výukovým metodám, z hlediska jejich definice, historie, klasifikace, především je zde napsána podkapitola věnující se výukovým metodám finanční gramotnosti, kde je popsána didaktická hra vytvořená autorkou práce. V praktické části je čtenář seznámen s kvalitativním výzkumem, který zjišťuje, jaká témata z finanční gramotnosti se na vybraných základních školách vyučují a pomocí jakých metod. Cílem je tedy zjistit, zda se učitelé při výuce finanční gramotnosti řídí doporučenými metodami pro posilování výuky finanční gramotnosti, či nikoliv.
Annotation in English
The bachelor's thesis is focused on the issue of teaching financial literacy at selected primary schools. It mainly deals with the topics taught in the framework of financial literacy and teaching methods which are mapped and compared with each other. The theoretical part contains an explanation of the concept of financial literacy, the inclusion of this topic in the Framework Educational Program for primary education. Finally, it deals with teaching methods, from the point of view of their definition, history, classification, and above all, there is a sub-chapter devoted to teaching methods of financial literacy, where a didactic game, created by the author of the work, is described. In the practical part, the reader is introduced to qualitative research. It finds out which financial literacy topics and are taught at selected primary schools and using which methods. The aim is therefore to find out whether or not teachers follow the recommended methods for strengthening financial literacy teaching.
Keywords
Finanční gramotnost, finanční vzdělávání, výuka finanční gramotnosti, výukové metody
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku výuky finanční gramotnosti na vybraných základních školách. Zabývá se především vyučovanými tématy v rámci finanční gramotnosti a výukovými metodami. Metody jsou zmapovány a vzájemně porovnány. Teoretická část obsahuje vysvětlení pojmu finanční gramotnost, zařazení tohoto tématu do Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Na konci se věnuje výukovým metodám, z hlediska jejich definice, historie, klasifikace, především je zde napsána podkapitola věnující se výukovým metodám finanční gramotnosti, kde je popsána didaktická hra vytvořená autorkou práce. V praktické části je čtenář seznámen s kvalitativním výzkumem, který zjišťuje, jaká témata z finanční gramotnosti se na vybraných základních školách vyučují a pomocí jakých metod. Cílem je tedy zjistit, zda se učitelé při výuce finanční gramotnosti řídí doporučenými metodami pro posilování výuky finanční gramotnosti, či nikoliv.
Annotation in English
The bachelor's thesis is focused on the issue of teaching financial literacy at selected primary schools. It mainly deals with the topics taught in the framework of financial literacy and teaching methods which are mapped and compared with each other. The theoretical part contains an explanation of the concept of financial literacy, the inclusion of this topic in the Framework Educational Program for primary education. Finally, it deals with teaching methods, from the point of view of their definition, history, classification, and above all, there is a sub-chapter devoted to teaching methods of financial literacy, where a didactic game, created by the author of the work, is described. In the practical part, the reader is introduced to qualitative research. It finds out which financial literacy topics and are taught at selected primary schools and using which methods. The aim is therefore to find out whether or not teachers follow the recommended methods for strengthening financial literacy teaching.
Keywords
Finanční gramotnost, finanční vzdělávání, výuka finanční gramotnosti, výukové metody
Cílem bakalářské práce je prozkoumat různé metody vyučování, které by vedly k posílení úrovně finanční gramotnosti u žáků na základních školách. Metody budou zmapovány a vzájemně porovnány. V praktické části dojde k výzkumu vyučovacích metod na konkrétních základních školách. Při zpracování bakalářské práce autorka začne studiem literatury vztahující se k dané problematice. Dále se bude věnovat prostudování RVP pro základní vzdělání. Zmapuje vybrané metody vyučování finanční gramotnosti. Nakonec přejde, k již zmíněnému výzkumu na základních školách.
Research Plan
Cílem bakalářské práce je prozkoumat různé metody vyučování, které by vedly k posílení úrovně finanční gramotnosti u žáků na základních školách. Metody budou zmapovány a vzájemně porovnány. V praktické části dojde k výzkumu vyučovacích metod na konkrétních základních školách. Při zpracování bakalářské práce autorka začne studiem literatury vztahující se k dané problematice. Dále se bude věnovat prostudování RVP pro základní vzdělání. Zmapuje vybrané metody vyučování finanční gramotnosti. Nakonec přejde, k již zmíněnému výzkumu na základních školách.
Recommended resources
ALTMANOVÁ, J. a kol. (2010): Gramotnosti ve vzdělání. Příručka pro učitele. Praha: VÚP. Dostupné z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiWr8Onr772AhWMg_0HHdoBDL8QFnoECAMQAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.vuppraha.rvp.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2010%2F02%2FGramotnosti-ve-vzd%25C4%259Bl%25C3%25A1v%25C3%25A1n%25C3%25AD1.pdf&usg=AOvVaw2_FIWKrEOGbW7289VaeGcd
HESOVÁ, A. (2013): Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti. Praha: NÚV. Dostupné z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiH95GNsL72AhXYhf0HHcLiB7IQFnoECAMQAQ&url=https%3A%2F%2Fclanky.rvp.cz%2Fwp-content%2Fupload%2Fprilohy%2F17579%2Fmetodicka_doporuceni_pro_vyuku_financni_gramotnosti_akt.pdf&usg=AOvVaw3wMcxPyJecwqA_b6eP2qi4
HESOVÁ, A. a kol. (2014): Katalog materiálů pro rozvoj finanční gramotnosti. Dostupné z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwijlvaosL72AhURiv0HHV2nCIkQFnoECAQQAQ&url=https%3A%2F%2Fclanky.rvp.cz%2Fwp-content%2Fupload%2Fprilohy%2F19139%2Fkatalog_materialu_pro_rozvoj_financni_gramotnosti.pdf&usg=AOvVaw2W12W-CUvX7uvLZdDl9gqT
HESOVÁ, A., ZELENDOVÁ, E. (2011): Finanční gramotnost ve výuce - metodická příručka. Praha: NÚV. Dostupné z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi2lJnRsL72AhW28LsIHZDAAh4QFnoECAUQAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.nuv.cz%2Fuploads%2FPublikace%2Fvup%2FFinancni_gramotnost_ve_vyuce_definitivni.pdf&usg=AOvVaw0azo-j4Lf5h-9iAgJBpe6m
KLÍNSKÝ, P. a kol. (2008): Finanční gramotnost: obsah a příklady z praxe. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚV. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/Financni_gramotnost_obsah_a_priklady_z_praxe_skol.pdf
Recommended resources
ALTMANOVÁ, J. a kol. (2010): Gramotnosti ve vzdělání. Příručka pro učitele. Praha: VÚP. Dostupné z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiWr8Onr772AhWMg_0HHdoBDL8QFnoECAMQAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.vuppraha.rvp.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2010%2F02%2FGramotnosti-ve-vzd%25C4%259Bl%25C3%25A1v%25C3%25A1n%25C3%25AD1.pdf&usg=AOvVaw2_FIWKrEOGbW7289VaeGcd
HESOVÁ, A. (2013): Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti. Praha: NÚV. Dostupné z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiH95GNsL72AhXYhf0HHcLiB7IQFnoECAMQAQ&url=https%3A%2F%2Fclanky.rvp.cz%2Fwp-content%2Fupload%2Fprilohy%2F17579%2Fmetodicka_doporuceni_pro_vyuku_financni_gramotnosti_akt.pdf&usg=AOvVaw3wMcxPyJecwqA_b6eP2qi4
HESOVÁ, A. a kol. (2014): Katalog materiálů pro rozvoj finanční gramotnosti. Dostupné z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwijlvaosL72AhURiv0HHV2nCIkQFnoECAQQAQ&url=https%3A%2F%2Fclanky.rvp.cz%2Fwp-content%2Fupload%2Fprilohy%2F19139%2Fkatalog_materialu_pro_rozvoj_financni_gramotnosti.pdf&usg=AOvVaw2W12W-CUvX7uvLZdDl9gqT
HESOVÁ, A., ZELENDOVÁ, E. (2011): Finanční gramotnost ve výuce - metodická příručka. Praha: NÚV. Dostupné z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi2lJnRsL72AhW28LsIHZDAAh4QFnoECAUQAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.nuv.cz%2Fuploads%2FPublikace%2Fvup%2FFinancni_gramotnost_ve_vyuce_definitivni.pdf&usg=AOvVaw0azo-j4Lf5h-9iAgJBpe6m
KLÍNSKÝ, P. a kol. (2008): Finanční gramotnost: obsah a příklady z praxe. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚV. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/Financni_gramotnost_obsah_a_priklady_z_praxe_skol.pdf