Browse IS/STAG - Portál JU

Skip to page content
Website JU
Portal title page JU
Anonymous user Login Česky
User support contact
Browse IS/STAG
Login Česky
User support contact
  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
Welcome
Browse IS/STAG
Management reactionGlobal survey resultsPublished survey resultsService evaluation results
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Getting startedAlumni ClubAbsolvent - website
IPS
E-learning
Aplikace StuduJU

1st level navigation

  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail ŠPIROCHOVÁ Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Ilona Factors influencing development of cultural competencies in nursing students Factors influencing development of cultural competencies in nursing students Thesis finished and defended successfully (DUO).   Hellerová Věra Tóthová Valérie Bachelor's thesis 1654034400000 01.06.2022 Factors influencing development of cultural competencies in nursing students Thesis finished and defended successfully (DUO).
Ilona ŠPIROCHOVÁ Bachelor's thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Faktory ovlivňující rozvoj kulturních kompetencí u studentů ošetřovatelství

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name ŠPIROCHOVÁ Ilona Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2020/2021
Assigning department UOP
Date of defence Jun 1, 2022
Type of thesis Bachelor's thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - No mandatory fields for this Thesis.
Main topic Faktory ovlivňující rozvoj kulturních kompetencí u studentů ošetřovatelství
Main topic in English Factors influencing development of cultural competencies in nursing students
Title according to student Faktory ovlivňující rozvoj kulturních kompetencí u studentů ošetřovatelství
English title as given by the student Factors influencing development of cultural competencies in nursing students
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Hellerová Věra, Mgr. Ph.D.
Oponent Tóthová Valérie, prof. PhDr. Ph.D., dr.h.c.
Annotation Pod pojmem kulturní kompetence se skrývá velké množství informací, jak poskytovat kulturně ohleduplnou péči. Tato bakalářská práce se zabývá nejen samotnými kulturními kompetencemi, ale i s nimi souvisejícími faktory, které ovlivňují jejich rozvoj. Dále se zabývá transkulturními modely a významem kulturních kompetencí v ošetřovatelském procesu. Cílem práce bylo zmapovat faktory ovlivňující rozvoj kulturních kompetencí u studentů ošetřovatelství. Pro naplnění cíle byly stanoveny 4 hypotézy. K ověření hypotéz byl proveden kvantitativní sběr dat pomocí online dotazníku. Pro výzkumný soubor byli určeni studenti programu Všeobecná sestra a Všeobecné ošetřovatelství. Sběr dat probíhal v měsíci březnu 2022. Z výsledků bylo zjištěno, že studenti ošetřovatelství jsou ovlivněni hromadnými sdělovacími prostředky, výchovou, sociálními sítěmi a přístupem pedagogů, ale ne takovou mírou, kterou jsme předpokládali. Výsledky dále ukazují, že se studenti ošetřovatelství během praxe nejčastěji setkávají s pacienty romské, ukrajinské a vietnamské národnosti. V rámci odborné praxe se studenti nejčastěji setkávají s pacienty, jež vyznávají křesťanství, islám a svědky Jehovovi. Ve výzkumném šetření studenti prokázali, že mají znalosti v oblasti transkulturního ošetřovatelství a považují za důležité poskytovat kulturně kompetentní péči. Závěrem výzkumu je, že kulturní kompetence budou stále žádanější u studentů ošetřovatelství díky současnému nárůstu migrace. Rozvoj kulturních kompetencí bude stále potřeba rozšiřovat v oblastech znalostí a dovedností transkulturního ošetřovatelství.
Annotation in English The concept of cultural competence hides a large amount of information on how to provide culturally appropriate care. This bachelor thesis deals not only with the cultural competencies themselves, but also with related factors that affect their development. It also deals with transcultural models and the effect of cultural competencies in the nursing process. The aim of the thesis was to map the factors influencing the development of cultural competencies in nursing students. To fulfil the goal, 4 hypotheses have been set. To verify the hypotheses, quantitative data collection has been performed using an online questionnaire. Students of the General Nurse and General Nursing program have been assigned to the research group. The results have shown that nursing students are influenced by the media, education, social networks and the attitude of teachers, but not to the extent we have expected. The results also show that nursing students most often meet the Romani people, Ukrainian and Vietnamese patients during their internship. As part of their internship, students most often encounter patients who profess Christianity, Islam, and Jehovah's Witnesses. In the research, students have shown that they have knowledge in the field of transcultural nursing and consider it important to provide culturally competent care. The conclusion of the research is that cultural competences will become more and more popular among nursing students due to the current increase in migration. The development of cultural competences will still need to be expanded in the areas of knowledge and skills in transcultural nursing.
Keywords Kulturní kompetence, náboženství, kultura, migrace, globalizace, etnikum, ošetřovatelský proces
Keywords in English Cultural competences, religion, culture, migration, globalization, ethnicity, nursing process
Length of the covering note 79 s. (112 229 znaků)
Language CZ
Annotation
Pod pojmem kulturní kompetence se skrývá velké množství informací, jak poskytovat kulturně ohleduplnou péči. Tato bakalářská práce se zabývá nejen samotnými kulturními kompetencemi, ale i s nimi souvisejícími faktory, které ovlivňují jejich rozvoj. Dále se zabývá transkulturními modely a významem kulturních kompetencí v ošetřovatelském procesu. Cílem práce bylo zmapovat faktory ovlivňující rozvoj kulturních kompetencí u studentů ošetřovatelství. Pro naplnění cíle byly stanoveny 4 hypotézy. K ověření hypotéz byl proveden kvantitativní sběr dat pomocí online dotazníku. Pro výzkumný soubor byli určeni studenti programu Všeobecná sestra a Všeobecné ošetřovatelství. Sběr dat probíhal v měsíci březnu 2022. Z výsledků bylo zjištěno, že studenti ošetřovatelství jsou ovlivněni hromadnými sdělovacími prostředky, výchovou, sociálními sítěmi a přístupem pedagogů, ale ne takovou mírou, kterou jsme předpokládali. Výsledky dále ukazují, že se studenti ošetřovatelství během praxe nejčastěji setkávají s pacienty romské, ukrajinské a vietnamské národnosti. V rámci odborné praxe se studenti nejčastěji setkávají s pacienty, jež vyznávají křesťanství, islám a svědky Jehovovi. Ve výzkumném šetření studenti prokázali, že mají znalosti v oblasti transkulturního ošetřovatelství a považují za důležité poskytovat kulturně kompetentní péči. Závěrem výzkumu je, že kulturní kompetence budou stále žádanější u studentů ošetřovatelství díky současnému nárůstu migrace. Rozvoj kulturních kompetencí bude stále potřeba rozšiřovat v oblastech znalostí a dovedností transkulturního ošetřovatelství.
Annotation in English
The concept of cultural competence hides a large amount of information on how to provide culturally appropriate care. This bachelor thesis deals not only with the cultural competencies themselves, but also with related factors that affect their development. It also deals with transcultural models and the effect of cultural competencies in the nursing process. The aim of the thesis was to map the factors influencing the development of cultural competencies in nursing students. To fulfil the goal, 4 hypotheses have been set. To verify the hypotheses, quantitative data collection has been performed using an online questionnaire. Students of the General Nurse and General Nursing program have been assigned to the research group. The results have shown that nursing students are influenced by the media, education, social networks and the attitude of teachers, but not to the extent we have expected. The results also show that nursing students most often meet the Romani people, Ukrainian and Vietnamese patients during their internship. As part of their internship, students most often encounter patients who profess Christianity, Islam, and Jehovah's Witnesses. In the research, students have shown that they have knowledge in the field of transcultural nursing and consider it important to provide culturally competent care. The conclusion of the research is that cultural competences will become more and more popular among nursing students due to the current increase in migration. The development of cultural competences will still need to be expanded in the areas of knowledge and skills in transcultural nursing.
Keywords
Kulturní kompetence, náboženství, kultura, migrace, globalizace, etnikum, ošetřovatelský proces
Keywords in English
Cultural competences, religion, culture, migration, globalization, ethnicity, nursing process
Research Plan

Současný stav

Vzhledem k tomu, že v ošetřovatelství pečujeme o celého člověka a nejen o jeho diagnózu, je potřeba pečovat i o jeho duševní pohodu. Pro kvalitní ošetřovatelskou péči je potřeba respektovat víru, zvyky, tradice (=kulturu) pacienta. Získání kulturních kompetencí je proces, do kterého kromě setkávání se s jinými kulturami vstupuje i vzdělávání u studentů ošetřovatelství. Kulturním kompetencím se studenti ošetřovatelství učí nejen v rámci pregraduálního vzdělávání. V práci se proto zaměřujeme na faktory rozvíjející tyto kompetence a zejména na to, jak jsou vnímány a jaký mají dopad na studenty ošetřovatelství.

Cíl práce

  1. Zmapovat faktory ovlivňující rozvoj kulturních kompetencí u studentů ošetřovatelství.

Hypotézy

  1. Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn hromadnými sdělovacími prostředky. 
  2. Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn sociálními sítěmi.
  3. Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn přístupem pedagogů.
  4. Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn výchovou.

Metodika

Pro naplnění stanoveného cíle bude použita technika kvantitativního sběru dat pomocí nestandardizovaného dotazníkového šetření. Toto šetření bude anonymní.

Výzkumný soubor

Pro bakalářskou práci budou výzkumným souborem studenti ošetřovatelství.

Využití v praxi

Zmapování a popsání faktorů ovlivňujících rozvoj kulturních kompetencí může pedagogům poskytnout zpětnou vazbu a potřebné podněty ke zlepšení přípravy studentů s ohledem na požadavky současné praxe. Pro studenty může být tato práce zdrojem informací nutných pro rozvoj kulturních kompetencí.

Research Plan

Současný stav

Vzhledem k tomu, že v ošetřovatelství pečujeme o celého člověka a nejen o jeho diagnózu, je potřeba pečovat i o jeho duševní pohodu. Pro kvalitní ošetřovatelskou péči je potřeba respektovat víru, zvyky, tradice (=kulturu) pacienta. Získání kulturních kompetencí je proces, do kterého kromě setkávání se s jinými kulturami vstupuje i vzdělávání u studentů ošetřovatelství. Kulturním kompetencím se studenti ošetřovatelství učí nejen v rámci pregraduálního vzdělávání. V práci se proto zaměřujeme na faktory rozvíjející tyto kompetence a zejména na to, jak jsou vnímány a jaký mají dopad na studenty ošetřovatelství.

Cíl práce

  1. Zmapovat faktory ovlivňující rozvoj kulturních kompetencí u studentů ošetřovatelství.

Hypotézy

  1. Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn hromadnými sdělovacími prostředky. 
  2. Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn sociálními sítěmi.
  3. Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn přístupem pedagogů.
  4. Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn výchovou.

Metodika

Pro naplnění stanoveného cíle bude použita technika kvantitativního sběru dat pomocí nestandardizovaného dotazníkového šetření. Toto šetření bude anonymní.

Výzkumný soubor

Pro bakalářskou práci budou výzkumným souborem studenti ošetřovatelství.

Využití v praxi

Zmapování a popsání faktorů ovlivňujících rozvoj kulturních kompetencí může pedagogům poskytnout zpětnou vazbu a potřebné podněty ke zlepšení přípravy studentů s ohledem na požadavky současné praxe. Pro studenty může být tato práce zdrojem informací nutných pro rozvoj kulturních kompetencí.

Recommended resources TÓTHOVÁ, V. et al. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu.. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8 ŠPIRUDOVÁ, L., 2006. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada. Sestra (Grada). ISBN 80-247-1213-X. TÓTHOVÁ, V. et al. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin.. Praha: Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-645-6. Maňhalová J, Tóthová V. The potential use of conceptual models of cultural competence in the nursing profession. Kontakt 2016; 18(2): e69?e74; http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2016.03.002 ČERNEK, M., STAŇKOVÁ, Š., 2015. Mezinárodní a interkulturální management. 1. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Ekonomická fakulta. ISBN ISBN978-80-248-3903-5. SCOTTER, J., 2006. Journal of Orthopaedic Nursing [online]. 10(4) [cit. 2021-04-21]. DOI: 10.1016/j.joon.2006.10.011. ISSN 13613111. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1361311106001105 PAPADOPOULOS, Irena. Transcultural health and social care: development of culturally competent practitioners. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2006. ISBN 0-443-10131-0.
Recommended resources
TÓTHOVÁ, V. et al. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu.. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8 ŠPIRUDOVÁ, L., 2006. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada. Sestra (Grada). ISBN 80-247-1213-X. TÓTHOVÁ, V. et al. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin.. Praha: Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-645-6. Maňhalová J, Tóthová V. The potential use of conceptual models of cultural competence in the nursing profession. Kontakt 2016; 18(2): e69?e74; http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2016.03.002 ČERNEK, M., STAŇKOVÁ, Š., 2015. Mezinárodní a interkulturální management. 1. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Ekonomická fakulta. ISBN ISBN978-80-248-3903-5. SCOTTER, J., 2006. Journal of Orthopaedic Nursing [online]. 10(4) [cit. 2021-04-21]. DOI: 10.1016/j.joon.2006.10.011. ISSN 13613111. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1361311106001105 PAPADOPOULOS, Irena. Transcultural health and social care: development of culturally competent practitioners. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2006. ISBN 0-443-10131-0.
Týká se praxe No
Enclosed appendices -
Appendices bound in thesis graphs, tables
Taken from the library Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record -
Defence procedure record file

University

  • About university
  • Management
  • Faculties
  • Other constituent parts
  • University bodies
  • Development
  • Media and PR
  • Official notice board
  • Documents
  • Partners and cooperation
  • Employees
  • Alumni
  • Careers
  • Calendar
  • FAQs
  • ServiceDesk JU
  • Cookies

Admissions

  • Admission procedure
  • Language, preparatory & other courses
  • FAQs
  • Contacts for applicants

Study at USB

  • About studies
  • Student life
  • Services and facilities
  • Degree programmes
  • Double/joint degrees
  • Exchange programmes
  • Language, preparatory & other courses
  • Lifelong learning - general description
  • Summer schools
  • FAQs
  • Contact us

Science and Research

  • Scientific board
  • Honorary doctorates
  • Technology transfer
  • Faculty magazines
  • EURAXESS Service Centre
  • HR AWARD - HRS4R

Login

  • IS/STAG
  • E-learning
  • Office 365+
Logo EU
Sylabus předmětu
Nahrávám / Loading...
Dohledávač
Nahrávám...