Pod pojmem kulturní kompetence se skrývá velké množství informací, jak poskytovat kulturně ohleduplnou péči. Tato bakalářská práce se zabývá nejen samotnými kulturními kompetencemi, ale i s nimi souvisejícími faktory, které ovlivňují jejich rozvoj. Dále se zabývá transkulturními modely a významem kulturních kompetencí v ošetřovatelském procesu.
Cílem práce bylo zmapovat faktory ovlivňující rozvoj kulturních kompetencí u studentů ošetřovatelství. Pro naplnění cíle byly stanoveny 4 hypotézy. K ověření hypotéz byl proveden kvantitativní sběr dat pomocí online dotazníku. Pro výzkumný soubor byli určeni studenti programu Všeobecná sestra a Všeobecné ošetřovatelství. Sběr dat probíhal v měsíci březnu 2022.
Z výsledků bylo zjištěno, že studenti ošetřovatelství jsou ovlivněni hromadnými sdělovacími prostředky, výchovou, sociálními sítěmi a přístupem pedagogů, ale ne takovou mírou, kterou jsme předpokládali. Výsledky dále ukazují, že se studenti ošetřovatelství během praxe nejčastěji setkávají s pacienty romské, ukrajinské a vietnamské národnosti. V rámci odborné praxe se studenti nejčastěji setkávají s pacienty, jež vyznávají křesťanství, islám a svědky Jehovovi. Ve výzkumném šetření studenti prokázali, že mají znalosti v oblasti transkulturního ošetřovatelství a považují za důležité poskytovat kulturně kompetentní péči.
Závěrem výzkumu je, že kulturní kompetence budou stále žádanější u studentů ošetřovatelství díky současnému nárůstu migrace. Rozvoj kulturních kompetencí bude stále potřeba rozšiřovat v oblastech znalostí a dovedností transkulturního ošetřovatelství.
Annotation in English
The concept of cultural competence hides a large amount of information on how to provide culturally appropriate care. This bachelor thesis deals not only with the cultural competencies themselves, but also with related factors that affect their development. It also deals with transcultural models and the effect of cultural competencies in the nursing process.
The aim of the thesis was to map the factors influencing the development of cultural competencies in nursing students. To fulfil the goal, 4 hypotheses have been set. To verify the hypotheses, quantitative data collection has been performed using an online questionnaire. Students of the General Nurse and General Nursing program have been assigned to the research group.
The results have shown that nursing students are influenced by the media, education, social networks and the attitude of teachers, but not to the extent we have expected. The results also show that nursing students most often meet the Romani people, Ukrainian and Vietnamese patients during their internship. As part of their internship, students most often encounter patients who profess Christianity, Islam, and Jehovah's Witnesses. In the research, students have shown that they have knowledge in the field of transcultural nursing and consider it important to provide culturally competent care.
The conclusion of the research is that cultural competences will become more and more popular among nursing students due to the current increase in migration. The development of cultural competences will still need to be expanded in the areas of knowledge and skills in transcultural nursing.
Keywords
Kulturní kompetence, náboženství, kultura, migrace, globalizace, etnikum, ošetřovatelský proces
Keywords in English
Cultural competences, religion, culture, migration, globalization, ethnicity, nursing process
Length of the covering note
79 s. (112 229 znaků)
Language
CZ
Annotation
Pod pojmem kulturní kompetence se skrývá velké množství informací, jak poskytovat kulturně ohleduplnou péči. Tato bakalářská práce se zabývá nejen samotnými kulturními kompetencemi, ale i s nimi souvisejícími faktory, které ovlivňují jejich rozvoj. Dále se zabývá transkulturními modely a významem kulturních kompetencí v ošetřovatelském procesu.
Cílem práce bylo zmapovat faktory ovlivňující rozvoj kulturních kompetencí u studentů ošetřovatelství. Pro naplnění cíle byly stanoveny 4 hypotézy. K ověření hypotéz byl proveden kvantitativní sběr dat pomocí online dotazníku. Pro výzkumný soubor byli určeni studenti programu Všeobecná sestra a Všeobecné ošetřovatelství. Sběr dat probíhal v měsíci březnu 2022.
Z výsledků bylo zjištěno, že studenti ošetřovatelství jsou ovlivněni hromadnými sdělovacími prostředky, výchovou, sociálními sítěmi a přístupem pedagogů, ale ne takovou mírou, kterou jsme předpokládali. Výsledky dále ukazují, že se studenti ošetřovatelství během praxe nejčastěji setkávají s pacienty romské, ukrajinské a vietnamské národnosti. V rámci odborné praxe se studenti nejčastěji setkávají s pacienty, jež vyznávají křesťanství, islám a svědky Jehovovi. Ve výzkumném šetření studenti prokázali, že mají znalosti v oblasti transkulturního ošetřovatelství a považují za důležité poskytovat kulturně kompetentní péči.
Závěrem výzkumu je, že kulturní kompetence budou stále žádanější u studentů ošetřovatelství díky současnému nárůstu migrace. Rozvoj kulturních kompetencí bude stále potřeba rozšiřovat v oblastech znalostí a dovedností transkulturního ošetřovatelství.
Annotation in English
The concept of cultural competence hides a large amount of information on how to provide culturally appropriate care. This bachelor thesis deals not only with the cultural competencies themselves, but also with related factors that affect their development. It also deals with transcultural models and the effect of cultural competencies in the nursing process.
The aim of the thesis was to map the factors influencing the development of cultural competencies in nursing students. To fulfil the goal, 4 hypotheses have been set. To verify the hypotheses, quantitative data collection has been performed using an online questionnaire. Students of the General Nurse and General Nursing program have been assigned to the research group.
The results have shown that nursing students are influenced by the media, education, social networks and the attitude of teachers, but not to the extent we have expected. The results also show that nursing students most often meet the Romani people, Ukrainian and Vietnamese patients during their internship. As part of their internship, students most often encounter patients who profess Christianity, Islam, and Jehovah's Witnesses. In the research, students have shown that they have knowledge in the field of transcultural nursing and consider it important to provide culturally competent care.
The conclusion of the research is that cultural competences will become more and more popular among nursing students due to the current increase in migration. The development of cultural competences will still need to be expanded in the areas of knowledge and skills in transcultural nursing.
Keywords
Kulturní kompetence, náboženství, kultura, migrace, globalizace, etnikum, ošetřovatelský proces
Keywords in English
Cultural competences, religion, culture, migration, globalization, ethnicity, nursing process
Research Plan
Současný stav
Vzhledem k tomu, že v ošetřovatelství pečujeme o celého člověka a nejen o jeho diagnózu, je potřeba pečovat i o jeho duševní pohodu. Pro kvalitní ošetřovatelskou péči je potřeba respektovat víru, zvyky, tradice (=kulturu) pacienta. Získání kulturních kompetencí je proces, do kterého kromě setkávání se s jinými kulturami vstupuje i vzdělávání u studentů ošetřovatelství. Kulturním kompetencím se studenti ošetřovatelství učí nejen v rámci pregraduálního vzdělávání. V práci se proto zaměřujeme na faktory rozvíjející tyto kompetence a zejména na to, jak jsou vnímány a jaký mají dopad na studenty ošetřovatelství.
Cíl práce
Zmapovat faktory ovlivňující rozvoj kulturních kompetencí u studentů ošetřovatelství.
Hypotézy
Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn hromadnými sdělovacími prostředky.
Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn sociálními sítěmi.
Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn přístupem pedagogů.
Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn výchovou.
Metodika
Pro naplnění stanoveného cíle bude použita technika kvantitativního sběru dat pomocí nestandardizovaného dotazníkového šetření. Toto šetření bude anonymní.
Výzkumný soubor
Pro bakalářskou práci budou výzkumným souborem studenti ošetřovatelství.
Využití v praxi
Zmapování a popsání faktorů ovlivňujících rozvoj kulturních kompetencí může pedagogům poskytnout zpětnou vazbu a potřebné podněty ke zlepšení přípravy studentů s ohledem na požadavky současné praxe. Pro studenty může být tato práce zdrojem informací nutných pro rozvoj kulturních kompetencí.
Research Plan
Současný stav
Vzhledem k tomu, že v ošetřovatelství pečujeme o celého člověka a nejen o jeho diagnózu, je potřeba pečovat i o jeho duševní pohodu. Pro kvalitní ošetřovatelskou péči je potřeba respektovat víru, zvyky, tradice (=kulturu) pacienta. Získání kulturních kompetencí je proces, do kterého kromě setkávání se s jinými kulturami vstupuje i vzdělávání u studentů ošetřovatelství. Kulturním kompetencím se studenti ošetřovatelství učí nejen v rámci pregraduálního vzdělávání. V práci se proto zaměřujeme na faktory rozvíjející tyto kompetence a zejména na to, jak jsou vnímány a jaký mají dopad na studenty ošetřovatelství.
Cíl práce
Zmapovat faktory ovlivňující rozvoj kulturních kompetencí u studentů ošetřovatelství.
Hypotézy
Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn hromadnými sdělovacími prostředky.
Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn sociálními sítěmi.
Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn přístupem pedagogů.
Postoj ke kulturním kompetencím u studentů ošetřovatelství je ovlivněn výchovou.
Metodika
Pro naplnění stanoveného cíle bude použita technika kvantitativního sběru dat pomocí nestandardizovaného dotazníkového šetření. Toto šetření bude anonymní.
Výzkumný soubor
Pro bakalářskou práci budou výzkumným souborem studenti ošetřovatelství.
Využití v praxi
Zmapování a popsání faktorů ovlivňujících rozvoj kulturních kompetencí může pedagogům poskytnout zpětnou vazbu a potřebné podněty ke zlepšení přípravy studentů s ohledem na požadavky současné praxe. Pro studenty může být tato práce zdrojem informací nutných pro rozvoj kulturních kompetencí.
Recommended resources
TÓTHOVÁ, V. et al. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu.. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8
ŠPIRUDOVÁ, L., 2006. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada. Sestra (Grada). ISBN 80-247-1213-X.
TÓTHOVÁ, V. et al. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin.. Praha: Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-645-6.
Maňhalová J, Tóthová V. The potential use of conceptual models of cultural competence in the nursing profession. Kontakt 2016; 18(2): e69?e74; http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2016.03.002
ČERNEK, M., STAŇKOVÁ, Š., 2015. Mezinárodní a interkulturální management. 1. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Ekonomická fakulta. ISBN ISBN978-80-248-3903-5.
SCOTTER, J., 2006. Journal of Orthopaedic Nursing [online]. 10(4) [cit. 2021-04-21]. DOI: 10.1016/j.joon.2006.10.011. ISSN 13613111. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1361311106001105
PAPADOPOULOS, Irena. Transcultural health and social care: development of culturally competent practitioners. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2006. ISBN 0-443-10131-0.
Recommended resources
TÓTHOVÁ, V. et al. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu.. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8
ŠPIRUDOVÁ, L., 2006. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada. Sestra (Grada). ISBN 80-247-1213-X.
TÓTHOVÁ, V. et al. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin.. Praha: Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-645-6.
Maňhalová J, Tóthová V. The potential use of conceptual models of cultural competence in the nursing profession. Kontakt 2016; 18(2): e69?e74; http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2016.03.002
ČERNEK, M., STAŇKOVÁ, Š., 2015. Mezinárodní a interkulturální management. 1. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Ekonomická fakulta. ISBN ISBN978-80-248-3903-5.
SCOTTER, J., 2006. Journal of Orthopaedic Nursing [online]. 10(4) [cit. 2021-04-21]. DOI: 10.1016/j.joon.2006.10.011. ISSN 13613111. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1361311106001105
PAPADOPOULOS, Irena. Transcultural health and social care: development of culturally competent practitioners. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2006. ISBN 0-443-10131-0.