Browse IS/STAG - Portál JU

Skip to page content
Website JU
Portal title page JU
Anonymous user Login Česky
User support contact
Browse IS/STAG
Login Česky
User support contact
  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
Welcome
Browse IS/STAG
Management reactionGlobal survey resultsPublished survey resultsService evaluation results
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Getting startedAlumni ClubAbsolvent - website
IPS
E-learning
Aplikace StuduJU

1st level navigation

  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail KAVANOVÁ Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Tereza Providing nursing care to foreigners from the perspective of nursing students Providing nursing care to foreigners from the perspective of nursing students Thesis finished and defended successfully (DUO).   Vlachová Kristýna Červený Martin Bachelor's thesis 1653948000000 31.05.2022 Providing nursing care to foreigners from the perspective of nursing students Thesis finished and defended successfully (DUO).
Tereza KAVANOVÁ Bachelor's thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Poskytování ošetřovatelské péče cizincům pohledem studentů ošetřovatelských oborů

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name KAVANOVÁ Tereza Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2020/2021
Assigning department UOP
Date of defence May 31, 2022
Type of thesis Bachelor's thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - No mandatory fields for this Thesis.
Main topic Poskytování ošetřovatelské péče cizincům pohledem studentů ošetřovatelských oborů
Main topic in English Providing nursing care to foreigners from the perspective of nursing students
Title according to student Poskytování ošetřovatelské péče cizincům pohledem studentů ošetřovatelských oborů
English title as given by the student Providing nursing care to foreigners from the perspective of nursing students
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Vlachová Kristýna, Mgr. Ph.D.
Oponent Červený Martin, PhDr.
Annotation Tato bakalářská práce se zaměřuje na poskytování ošetřovatelské péče cizincům pohledem studentů ošetřovatelských oborů. Studenti ošetřovatelských oborů jsou během své praxe součástí běžného chodu oddělení. Je tedy nutností, aby jim bylo poskytnuto dostatečné množství informací v transkulturním ošetřovatelství. Cílem této práce je zmapovat zkušenosti studentů při poskytování ošetřovatelské péče cizincům a dovědět se tak informace, které by mohly pomoc dalším studentům k poskytování kvalitní transkulturní ošetřovatelské péče. Bakalářská práce se skládá z teoretické a empirické části. Teoretická část se zabývá migrací, multikulturalismem a transkulturním ošetřovatelstvím. Dále se též zabývá vzděláním v oblasti multikulturní výchovy. Neopomenutelnými kapitolami jsou i charakteristiky a specifika ošetřovatelské péče u vybraných minorit a náboženství. Pro empirickou část bakalářské práce byla zvolena kvalitativní metoda sběru dat. Sběr dat byl uskutečněn pomocí polostrukturovaných rozhovorů, které byly odebrány od 12 studentů ošetřovatelských oborů. Výsledky rozhovorů byly zpracovány do 4 kategorií, které se týkají komunikace studentů s cizinci, současným studiem v multikulturním ošetřovatelství, vědomostmi a zkušenostmi studentů v transkulturním ošetřovatelství. Z výzkumného šetření je zřetelné, že všichni studenti se setkali s ošetřovatelskou péčí o pacienta odlišné minority. Největší problém dělala studentům jazyková bariéra, dále také zdlouhavá ošetřovatelská péče o tohoto pacienta či nespolupráce ze strany pacienta. Ta se dle odpovědí nejčastěji vyskytovala u pacientů romského původu. Romové pro studenty nepředstavovali pouze nespolupracujícího pacienta, ale i pacienta, u kterého se vyskytovalo nejvíce specifik během ošetřovatelské péče. Výsledky této bakalářské práce mohou využít studenti ošetřovatelských oborů při vzdělávání v této oblasti.
Annotation in English This bachelor thesis focuses on the provision of nursing care to foreigners from the perspective of nursing student. During their internship, nursing students are part of the department's day-to-day operations. It is therefore necessary to provide them with a sufficient amount of information in transcultural nursing. The aim of this thesis is to map students' experiences in providing nursing care to foreigners and thus learn information that could help other students to provide quality transcultural nursing care. The bachelor thesis consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part deals with migration, multiculturalism and transcultural nursing. It also focuses on education in the field of multicultural education. The characteristics and specifics of nursing care for selected minorities and religions are also indispensable parts of chapters. A qualitative method of data collection has been chosen for the empirical part of the bachelor thesis. Data collection has been performed using semi-structured interviews, taken from 12 nursing students. The results of the interviews have been processed into 4 categories, which relate to students' communication with foreigners, current studies in multicultural nursing, knowledge and experience of students in transcultural nursing. The research shows that all students met with nursing care for a patient of a different minority. The biggest problem for the students was the language barrier, as well as the tedious nursing care of this patient or non-cooperation on the part of the patient. According to the answers, it most often occurred in patients of the Romani people. For the students, the Romani represented not only the non-cooperating patient, but also the patient who had the most specifics during nursing care. The results of this bachelor thesis can be used by nursing students in education in this area.
Keywords Cizinci, praxe, studenti, transkulturní ošetřovatelství, vzdělání
Keywords in English Foreigners, practice, students, transcultural nursing, education
Length of the covering note 82
Language CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zaměřuje na poskytování ošetřovatelské péče cizincům pohledem studentů ošetřovatelských oborů. Studenti ošetřovatelských oborů jsou během své praxe součástí běžného chodu oddělení. Je tedy nutností, aby jim bylo poskytnuto dostatečné množství informací v transkulturním ošetřovatelství. Cílem této práce je zmapovat zkušenosti studentů při poskytování ošetřovatelské péče cizincům a dovědět se tak informace, které by mohly pomoc dalším studentům k poskytování kvalitní transkulturní ošetřovatelské péče. Bakalářská práce se skládá z teoretické a empirické části. Teoretická část se zabývá migrací, multikulturalismem a transkulturním ošetřovatelstvím. Dále se též zabývá vzděláním v oblasti multikulturní výchovy. Neopomenutelnými kapitolami jsou i charakteristiky a specifika ošetřovatelské péče u vybraných minorit a náboženství. Pro empirickou část bakalářské práce byla zvolena kvalitativní metoda sběru dat. Sběr dat byl uskutečněn pomocí polostrukturovaných rozhovorů, které byly odebrány od 12 studentů ošetřovatelských oborů. Výsledky rozhovorů byly zpracovány do 4 kategorií, které se týkají komunikace studentů s cizinci, současným studiem v multikulturním ošetřovatelství, vědomostmi a zkušenostmi studentů v transkulturním ošetřovatelství. Z výzkumného šetření je zřetelné, že všichni studenti se setkali s ošetřovatelskou péčí o pacienta odlišné minority. Největší problém dělala studentům jazyková bariéra, dále také zdlouhavá ošetřovatelská péče o tohoto pacienta či nespolupráce ze strany pacienta. Ta se dle odpovědí nejčastěji vyskytovala u pacientů romského původu. Romové pro studenty nepředstavovali pouze nespolupracujícího pacienta, ale i pacienta, u kterého se vyskytovalo nejvíce specifik během ošetřovatelské péče. Výsledky této bakalářské práce mohou využít studenti ošetřovatelských oborů při vzdělávání v této oblasti.
Annotation in English
This bachelor thesis focuses on the provision of nursing care to foreigners from the perspective of nursing student. During their internship, nursing students are part of the department's day-to-day operations. It is therefore necessary to provide them with a sufficient amount of information in transcultural nursing. The aim of this thesis is to map students' experiences in providing nursing care to foreigners and thus learn information that could help other students to provide quality transcultural nursing care. The bachelor thesis consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part deals with migration, multiculturalism and transcultural nursing. It also focuses on education in the field of multicultural education. The characteristics and specifics of nursing care for selected minorities and religions are also indispensable parts of chapters. A qualitative method of data collection has been chosen for the empirical part of the bachelor thesis. Data collection has been performed using semi-structured interviews, taken from 12 nursing students. The results of the interviews have been processed into 4 categories, which relate to students' communication with foreigners, current studies in multicultural nursing, knowledge and experience of students in transcultural nursing. The research shows that all students met with nursing care for a patient of a different minority. The biggest problem for the students was the language barrier, as well as the tedious nursing care of this patient or non-cooperation on the part of the patient. According to the answers, it most often occurred in patients of the Romani people. For the students, the Romani represented not only the non-cooperating patient, but also the patient who had the most specifics during nursing care. The results of this bachelor thesis can be used by nursing students in education in this area.
Keywords
Cizinci, praxe, studenti, transkulturní ošetřovatelství, vzdělání
Keywords in English
Foreigners, practice, students, transcultural nursing, education
Research Plan

Současný stav: Česká republika svým obyvatelům nabízí velmi příznivé podmínky pro život. Není proto divu, že mnoho cizinců migruje ze své země, kde takto příznivé podmínky být nemusí. Z tohoto důvodu stoupá i počet hospitalizovaných cizinců v České republice. Studenti ošetřovatelských oborů tráví velmi značnou část svého studia ve zdravotnických zařízeních, kde si plní svou povinnou praxi.  Je tedy velká pravděpodobnost, že se zde mohou setkat s ošetřováním pacienta cizí kultury či náboženství. Každý student ošetřovatelství by tedy měl znát odlišnosti v poskytování ošetřovatelské péče o cizince. A také se seznámit s možnými problémy, které by při této péči mohly nastat. Cíl práce: Zmapovat zkušenosti studentů při poskytování ošetřovatelské péče cizincům Výzkumné otázky: Jaké zkušenosti mají studenti s poskytováním ošetřovatelské péče cizincům? S jakými problémy se studenti během své praxe setkávají při poskytování ošetřovatelské péče cizincům? Jakým způsobem probíhá komunikace mezi studentem a pacientem cizincem? Metodika:Sběr dat bude proveden kvalitativním výzkumným šetřením formou polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor budou tvořit vysokoškolští studenti ošetřovatelských oborů, kteří se během své praxe setkali s ošetřováním cizinců. Předpokládané využití pro praxi: Výsledky této bakalářské práce mohou posloužit ke zkvalitnění výuky ošetřovatelských oborů. Výstupem práce bude napsání odborného článku.

Research Plan

Současný stav: Česká republika svým obyvatelům nabízí velmi příznivé podmínky pro život. Není proto divu, že mnoho cizinců migruje ze své země, kde takto příznivé podmínky být nemusí. Z tohoto důvodu stoupá i počet hospitalizovaných cizinců v České republice. Studenti ošetřovatelských oborů tráví velmi značnou část svého studia ve zdravotnických zařízeních, kde si plní svou povinnou praxi.  Je tedy velká pravděpodobnost, že se zde mohou setkat s ošetřováním pacienta cizí kultury či náboženství. Každý student ošetřovatelství by tedy měl znát odlišnosti v poskytování ošetřovatelské péče o cizince. A také se seznámit s možnými problémy, které by při této péči mohly nastat. Cíl práce: Zmapovat zkušenosti studentů při poskytování ošetřovatelské péče cizincům Výzkumné otázky: Jaké zkušenosti mají studenti s poskytováním ošetřovatelské péče cizincům? S jakými problémy se studenti během své praxe setkávají při poskytování ošetřovatelské péče cizincům? Jakým způsobem probíhá komunikace mezi studentem a pacientem cizincem? Metodika:Sběr dat bude proveden kvalitativním výzkumným šetřením formou polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor budou tvořit vysokoškolští studenti ošetřovatelských oborů, kteří se během své praxe setkali s ošetřováním cizinců. Předpokládané využití pro praxi: Výsledky této bakalářské práce mohou posloužit ke zkvalitnění výuky ošetřovatelských oborů. Výstupem práce bude napsání odborného článku.

Recommended resources

ZACHAROVÁ, E., 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0156-6.

LHOŤAN, L., 2012. Rozmanitostí proti předsudkům: Romové, Vietnamci, Muslimové a Ukrajinci v České republice. Pstruží: Lhoťan Lukáš. ISBN 978-80- 904932-2-3.

LHOŤAN, L., 2019. Islám a islamismus v České republice. Pstruží: Lukáš Lhoťan. ISBN 978-80-907004-4-4.

OLIŠAROVÁ, V., TOTHOVÁ, V., TOUMOVÁ, K., 2017. Teoretická a filozofická východiska problematiky menšin v ošetřovatelské péči. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. ISBN 9788073946746.

JONSEN, A., SIEGLER, M., WINSLADE, W., 2019. Klinická etika. Praha: Triton. ISBN 978-80-7553-653-2.

WRIGHT, N.T., 2019. Podstata křesťanství. Praha: Biblion. ISBN 978-80-87282-45-8.

Recommended resources

ZACHAROVÁ, E., 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0156-6.

LHOŤAN, L., 2012. Rozmanitostí proti předsudkům: Romové, Vietnamci, Muslimové a Ukrajinci v České republice. Pstruží: Lhoťan Lukáš. ISBN 978-80- 904932-2-3.

LHOŤAN, L., 2019. Islám a islamismus v České republice. Pstruží: Lukáš Lhoťan. ISBN 978-80-907004-4-4.

OLIŠAROVÁ, V., TOTHOVÁ, V., TOUMOVÁ, K., 2017. Teoretická a filozofická východiska problematiky menšin v ošetřovatelské péči. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. ISBN 9788073946746.

JONSEN, A., SIEGLER, M., WINSLADE, W., 2019. Klinická etika. Praha: Triton. ISBN 978-80-7553-653-2.

WRIGHT, N.T., 2019. Podstata křesťanství. Praha: Biblion. ISBN 978-80-87282-45-8.

Týká se praxe No
Enclosed appendices -
Appendices bound in thesis tables
Taken from the library Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record -
Defence procedure record file

University

  • About university
  • Management
  • Faculties
  • Other constituent parts
  • University bodies
  • Development
  • Media and PR
  • Official notice board
  • Documents
  • Partners and cooperation
  • Employees
  • Alumni
  • Careers
  • Calendar
  • FAQs
  • ServiceDesk JU
  • Cookies

Admissions

  • Admission procedure
  • Language, preparatory & other courses
  • FAQs
  • Contacts for applicants

Study at USB

  • About studies
  • Student life
  • Services and facilities
  • Degree programmes
  • Double/joint degrees
  • Exchange programmes
  • Language, preparatory & other courses
  • Lifelong learning - general description
  • Summer schools
  • FAQs
  • Contact us

Science and Research

  • Scientific board
  • Honorary doctorates
  • Technology transfer
  • Faculty magazines
  • EURAXESS Service Centre
  • HR AWARD - HRS4R

Login

  • IS/STAG
  • E-learning
  • Office 365+
Logo EU
Sylabus předmětu
Nahrávám / Loading...
Dohledávač
Nahrávám...