Tato bakalářská práce se zaměřuje na poskytování ošetřovatelské péče cizincům pohledem studentů ošetřovatelských oborů. Studenti ošetřovatelských oborů jsou během své praxe součástí běžného chodu oddělení. Je tedy nutností, aby jim bylo poskytnuto dostatečné množství informací v transkulturním ošetřovatelství. Cílem této práce je zmapovat zkušenosti studentů při poskytování ošetřovatelské péče cizincům a dovědět se tak informace, které by mohly pomoc dalším studentům k poskytování kvalitní transkulturní ošetřovatelské péče. Bakalářská práce se skládá z teoretické a empirické části. Teoretická část se zabývá migrací, multikulturalismem a transkulturním ošetřovatelstvím. Dále se též zabývá vzděláním v oblasti multikulturní výchovy. Neopomenutelnými kapitolami jsou i charakteristiky a specifika ošetřovatelské péče u vybraných minorit a náboženství. Pro empirickou část bakalářské práce byla zvolena kvalitativní metoda sběru dat. Sběr dat byl uskutečněn pomocí polostrukturovaných rozhovorů, které byly odebrány od 12 studentů ošetřovatelských oborů. Výsledky rozhovorů byly zpracovány do 4 kategorií, které se týkají komunikace studentů s cizinci, současným studiem v multikulturním ošetřovatelství, vědomostmi a zkušenostmi studentů v transkulturním ošetřovatelství. Z výzkumného šetření je zřetelné, že všichni studenti se setkali s ošetřovatelskou péčí o pacienta odlišné minority. Největší problém dělala studentům jazyková bariéra, dále také zdlouhavá ošetřovatelská péče o tohoto pacienta či nespolupráce ze strany pacienta. Ta se dle odpovědí nejčastěji vyskytovala u pacientů romského původu. Romové pro studenty nepředstavovali pouze nespolupracujícího pacienta, ale i pacienta, u kterého se vyskytovalo nejvíce specifik během ošetřovatelské péče. Výsledky této bakalářské práce mohou využít studenti ošetřovatelských oborů při vzdělávání v této oblasti.
Annotation in English
This bachelor thesis focuses on the provision of nursing care to foreigners from the perspective of nursing student. During their internship, nursing students are part of the department's day-to-day operations. It is therefore necessary to provide them with a sufficient amount of information in transcultural nursing. The aim of this thesis is to map students' experiences in providing nursing care to foreigners and thus learn information that could help other students to provide quality transcultural nursing care. The bachelor thesis consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part deals with migration, multiculturalism and transcultural nursing. It also focuses on education in the field of multicultural education. The characteristics and specifics of nursing care for selected minorities and religions are also indispensable parts of chapters. A qualitative method of data collection has been chosen for the empirical part of the bachelor thesis. Data collection has been performed using semi-structured interviews, taken from 12 nursing students. The results of the interviews have been processed into 4 categories, which relate to students' communication with foreigners, current studies in multicultural nursing, knowledge and experience of students in transcultural nursing. The research shows that all students met with nursing care for a patient of a different minority. The biggest problem for the students was the language barrier, as well as the tedious nursing care of this patient or non-cooperation on the part of the patient. According to the answers, it most often occurred in patients of the Romani people. For the students, the Romani represented not only the non-cooperating patient, but also the patient who had the most specifics during nursing care. The results of this bachelor thesis can be used by nursing students in education in this area.
Keywords
Cizinci, praxe, studenti, transkulturní ošetřovatelství, vzdělání
Tato bakalářská práce se zaměřuje na poskytování ošetřovatelské péče cizincům pohledem studentů ošetřovatelských oborů. Studenti ošetřovatelských oborů jsou během své praxe součástí běžného chodu oddělení. Je tedy nutností, aby jim bylo poskytnuto dostatečné množství informací v transkulturním ošetřovatelství. Cílem této práce je zmapovat zkušenosti studentů při poskytování ošetřovatelské péče cizincům a dovědět se tak informace, které by mohly pomoc dalším studentům k poskytování kvalitní transkulturní ošetřovatelské péče. Bakalářská práce se skládá z teoretické a empirické části. Teoretická část se zabývá migrací, multikulturalismem a transkulturním ošetřovatelstvím. Dále se též zabývá vzděláním v oblasti multikulturní výchovy. Neopomenutelnými kapitolami jsou i charakteristiky a specifika ošetřovatelské péče u vybraných minorit a náboženství. Pro empirickou část bakalářské práce byla zvolena kvalitativní metoda sběru dat. Sběr dat byl uskutečněn pomocí polostrukturovaných rozhovorů, které byly odebrány od 12 studentů ošetřovatelských oborů. Výsledky rozhovorů byly zpracovány do 4 kategorií, které se týkají komunikace studentů s cizinci, současným studiem v multikulturním ošetřovatelství, vědomostmi a zkušenostmi studentů v transkulturním ošetřovatelství. Z výzkumného šetření je zřetelné, že všichni studenti se setkali s ošetřovatelskou péčí o pacienta odlišné minority. Největší problém dělala studentům jazyková bariéra, dále také zdlouhavá ošetřovatelská péče o tohoto pacienta či nespolupráce ze strany pacienta. Ta se dle odpovědí nejčastěji vyskytovala u pacientů romského původu. Romové pro studenty nepředstavovali pouze nespolupracujícího pacienta, ale i pacienta, u kterého se vyskytovalo nejvíce specifik během ošetřovatelské péče. Výsledky této bakalářské práce mohou využít studenti ošetřovatelských oborů při vzdělávání v této oblasti.
Annotation in English
This bachelor thesis focuses on the provision of nursing care to foreigners from the perspective of nursing student. During their internship, nursing students are part of the department's day-to-day operations. It is therefore necessary to provide them with a sufficient amount of information in transcultural nursing. The aim of this thesis is to map students' experiences in providing nursing care to foreigners and thus learn information that could help other students to provide quality transcultural nursing care. The bachelor thesis consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part deals with migration, multiculturalism and transcultural nursing. It also focuses on education in the field of multicultural education. The characteristics and specifics of nursing care for selected minorities and religions are also indispensable parts of chapters. A qualitative method of data collection has been chosen for the empirical part of the bachelor thesis. Data collection has been performed using semi-structured interviews, taken from 12 nursing students. The results of the interviews have been processed into 4 categories, which relate to students' communication with foreigners, current studies in multicultural nursing, knowledge and experience of students in transcultural nursing. The research shows that all students met with nursing care for a patient of a different minority. The biggest problem for the students was the language barrier, as well as the tedious nursing care of this patient or non-cooperation on the part of the patient. According to the answers, it most often occurred in patients of the Romani people. For the students, the Romani represented not only the non-cooperating patient, but also the patient who had the most specifics during nursing care. The results of this bachelor thesis can be used by nursing students in education in this area.
Keywords
Cizinci, praxe, studenti, transkulturní ošetřovatelství, vzdělání
Současný stav: Česká republika svým obyvatelům nabízí velmi příznivé podmínky pro život. Není proto divu, že mnoho cizinců migruje ze své země, kde takto příznivé podmínky být nemusí. Z tohoto důvodu stoupá i počet hospitalizovaných cizinců v České republice. Studenti ošetřovatelských oborů tráví velmi značnou část svého studia ve zdravotnických zařízeních, kde si plní svou povinnou praxi. Je tedy velká pravděpodobnost, že se zde mohou setkat s ošetřováním pacienta cizí kultury či náboženství. Každý student ošetřovatelství by tedy měl znát odlišnosti v poskytování ošetřovatelské péče o cizince. A také se seznámit s možnými problémy, které by při této péči mohly nastat. Cíl práce: Zmapovat zkušenosti studentů při poskytování ošetřovatelské péče cizincům Výzkumné otázky: Jaké zkušenosti mají studenti s poskytováním ošetřovatelské péče cizincům? S jakými problémy se studenti během své praxe setkávají při poskytování ošetřovatelské péče cizincům? Jakým způsobem probíhá komunikace mezi studentem a pacientem cizincem? Metodika:Sběr dat bude proveden kvalitativním výzkumným šetřením formou polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor budou tvořit vysokoškolští studenti ošetřovatelských oborů, kteří se během své praxe setkali s ošetřováním cizinců. Předpokládané využití pro praxi: Výsledky této bakalářské práce mohou posloužit ke zkvalitnění výuky ošetřovatelských oborů. Výstupem práce bude napsání odborného článku.
Research Plan
Současný stav: Česká republika svým obyvatelům nabízí velmi příznivé podmínky pro život. Není proto divu, že mnoho cizinců migruje ze své země, kde takto příznivé podmínky být nemusí. Z tohoto důvodu stoupá i počet hospitalizovaných cizinců v České republice. Studenti ošetřovatelských oborů tráví velmi značnou část svého studia ve zdravotnických zařízeních, kde si plní svou povinnou praxi. Je tedy velká pravděpodobnost, že se zde mohou setkat s ošetřováním pacienta cizí kultury či náboženství. Každý student ošetřovatelství by tedy měl znát odlišnosti v poskytování ošetřovatelské péče o cizince. A také se seznámit s možnými problémy, které by při této péči mohly nastat. Cíl práce: Zmapovat zkušenosti studentů při poskytování ošetřovatelské péče cizincům Výzkumné otázky: Jaké zkušenosti mají studenti s poskytováním ošetřovatelské péče cizincům? S jakými problémy se studenti během své praxe setkávají při poskytování ošetřovatelské péče cizincům? Jakým způsobem probíhá komunikace mezi studentem a pacientem cizincem? Metodika:Sběr dat bude proveden kvalitativním výzkumným šetřením formou polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor budou tvořit vysokoškolští studenti ošetřovatelských oborů, kteří se během své praxe setkali s ošetřováním cizinců. Předpokládané využití pro praxi: Výsledky této bakalářské práce mohou posloužit ke zkvalitnění výuky ošetřovatelských oborů. Výstupem práce bude napsání odborného článku.
Recommended resources
ZACHAROVÁ, E., 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0156-6.
LHOŤAN, L., 2012. Rozmanitostí proti předsudkům: Romové, Vietnamci, Muslimové a Ukrajinci v České republice. Pstruží: Lhoťan Lukáš. ISBN 978-80- 904932-2-3.
LHOŤAN, L., 2019. Islám a islamismus v České republice. Pstruží: Lukáš Lhoťan. ISBN 978-80-907004-4-4.
OLIŠAROVÁ, V., TOTHOVÁ, V., TOUMOVÁ, K., 2017. Teoretická a filozofická východiska problematiky menšin v ošetřovatelské péči. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. ISBN 9788073946746.
JONSEN, A., SIEGLER, M., WINSLADE, W., 2019. Klinická etika. Praha: Triton. ISBN 978-80-7553-653-2.
WRIGHT, N.T., 2019. Podstata křesťanství. Praha: Biblion. ISBN 978-80-87282-45-8.
Recommended resources
ZACHAROVÁ, E., 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0156-6.
LHOŤAN, L., 2012. Rozmanitostí proti předsudkům: Romové, Vietnamci, Muslimové a Ukrajinci v České republice. Pstruží: Lhoťan Lukáš. ISBN 978-80- 904932-2-3.
LHOŤAN, L., 2019. Islám a islamismus v České republice. Pstruží: Lukáš Lhoťan. ISBN 978-80-907004-4-4.
OLIŠAROVÁ, V., TOTHOVÁ, V., TOUMOVÁ, K., 2017. Teoretická a filozofická východiska problematiky menšin v ošetřovatelské péči. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. ISBN 9788073946746.
JONSEN, A., SIEGLER, M., WINSLADE, W., 2019. Klinická etika. Praha: Triton. ISBN 978-80-7553-653-2.
WRIGHT, N.T., 2019. Podstata křesťanství. Praha: Biblion. ISBN 978-80-87282-45-8.