Bakalářská práce je zaměřena na šetrný způsob života v souvislosti s odpady. Cílem práce je vytvoření a aplikace edukačních aktivit utvářejících elementární povědomí o tomto tématu u dětí předškolního věku. Teoretická část práce je věnována vymezení pojmů vztahujících se k poškozování a ochraně životního prostředí, trvale udržitelnému rozvoji a environmentální výchově dětí. Zmíněny jsou také kurikulární dokumenty v souvislosti s environmentální výchovou a projekty orientované na problematiku odpadu, které mohou být využity mateřskými školami. V praktické části jsou představeny výukové aktivity realizované v rámci tematického plánu, jehož hlavním cílem je vytvoření povědomí o možnostech jak chránit přírodu před vzrůstajícím množstvím odpadu a vedení dětí k šetrnému přístupu k přírodě. Činnosti jsou rozděleny do dvou bloků. První blok je zaměřen na třídění, recyklaci a upcyklaci odpadu. Druhý blok je cílen na využití bioodpadu a kompostování v prostředí mateřské školy. Činnosti jsou přizpůsobené věkové kategorii dětí. Každá z uvedených aktivit zahrnuje podrobný popis činností, vlastní realizaci a reflexi.
Annotation in English
The bachleor thesis is focused on an environmentally friendly way of life in connection with waste. The aim of the work is to create and apply educational activities that tend to elementary awareness of this topic by childern of preschool age. The theoretical part of thesis is devoted to the definition of terms related to the damage and protection of environment, sustainable development and environmental education of childern. There are also mentioned curricular documents related to environmental education and projects focused on the issue of waste, which can be used by kindergartens. In the practical part are introduced teaching activities implemented in accordance with the tematic plan. Main target of this plane is to create awareness about the possibilities how to protect nature from the increased amount of waste and lead childern to a gentle approach to the nature. The activities are divided into two blocks. The first block is focused on sorted waste, recykling and upcykling. The second block is concentrated on the use of biowaste and composting in the kindergarten. All activities are adapted to the age of childern. Each of the listed activity includes a detailed description, own implementation and reflection.
Keywords
Životní prostředí, environmentální výchova, odpady, třídění, recyklace, upcyklace, kompostování
Bakalářská práce je zaměřena na šetrný způsob života v souvislosti s odpady. Cílem práce je vytvoření a aplikace edukačních aktivit utvářejících elementární povědomí o tomto tématu u dětí předškolního věku. Teoretická část práce je věnována vymezení pojmů vztahujících se k poškozování a ochraně životního prostředí, trvale udržitelnému rozvoji a environmentální výchově dětí. Zmíněny jsou také kurikulární dokumenty v souvislosti s environmentální výchovou a projekty orientované na problematiku odpadu, které mohou být využity mateřskými školami. V praktické části jsou představeny výukové aktivity realizované v rámci tematického plánu, jehož hlavním cílem je vytvoření povědomí o možnostech jak chránit přírodu před vzrůstajícím množstvím odpadu a vedení dětí k šetrnému přístupu k přírodě. Činnosti jsou rozděleny do dvou bloků. První blok je zaměřen na třídění, recyklaci a upcyklaci odpadu. Druhý blok je cílen na využití bioodpadu a kompostování v prostředí mateřské školy. Činnosti jsou přizpůsobené věkové kategorii dětí. Každá z uvedených aktivit zahrnuje podrobný popis činností, vlastní realizaci a reflexi.
Annotation in English
The bachleor thesis is focused on an environmentally friendly way of life in connection with waste. The aim of the work is to create and apply educational activities that tend to elementary awareness of this topic by childern of preschool age. The theoretical part of thesis is devoted to the definition of terms related to the damage and protection of environment, sustainable development and environmental education of childern. There are also mentioned curricular documents related to environmental education and projects focused on the issue of waste, which can be used by kindergartens. In the practical part are introduced teaching activities implemented in accordance with the tematic plan. Main target of this plane is to create awareness about the possibilities how to protect nature from the increased amount of waste and lead childern to a gentle approach to the nature. The activities are divided into two blocks. The first block is focused on sorted waste, recykling and upcykling. The second block is concentrated on the use of biowaste and composting in the kindergarten. All activities are adapted to the age of childern. Each of the listed activity includes a detailed description, own implementation and reflection.
Keywords
Životní prostředí, environmentální výchova, odpady, třídění, recyklace, upcyklace, kompostování
Zadání:
Hlavním cílem práce je navrhnout a představit možnosti vedení dětí k šetrnému způsobu života a k využití odpadních materiálů v projektech v prostředí MŠ. Teoretická část bude zaměřena na vymezení pojmů, jakými jsou životní prostředí, ekologie, environmentální vědomí (postoj), trvale udržitelný rozvoj atd. Popsána bude také problematika znečišťování životního prostředí a pojmy jako recyklace či upcyklace. Zmíněny budou také kurikulární dokumenty v souvislosti s environmentální výchovou. V závěru teoretické části budou představeny aktuálně řešené projekty s výše popisovanou problematikou, které mohou být využity mateřskými školami.
V praktické části práce bude představen program ekoškola v prostředí MŠ v Plané nad Lužnicí. Podrobně budou popsány především návrhy aktivit v rámci projektů s environmentální tematikou, které v dané škole probíhají. Součástí popisu projektů bude podrobný metodický popis jednotlivých činností, všechny potřebné vzdělávací opory a zpětná vazba získaná v rámci evaluace v praxi.
Zásady pro vypracování:
1) Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce (životní prostředí, ekologie, environmentální výchova v MŠ, trvale udržitelný rozvoj)
2) Hlavním úkolem autorky bude vypracovat návrhy nejrůznějších aktivit v rámci projektů s environmentální tematikou. Součástí popisu projektů bude podrobný metodický popis jednotlivých činností, všechny potřebné vzdělávací opory a zpětná vazba získaná v rámci evaluace v praxi.
3) Ověření alespoň některých navržených aktivit v MŠ a jejich závěrečné zhodnocení a diskuze.
4) Autorka zpracuje na základě bodů 1, 2 a 3 vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Research Plan
Zadání:
Hlavním cílem práce je navrhnout a představit možnosti vedení dětí k šetrnému způsobu života a k využití odpadních materiálů v projektech v prostředí MŠ. Teoretická část bude zaměřena na vymezení pojmů, jakými jsou životní prostředí, ekologie, environmentální vědomí (postoj), trvale udržitelný rozvoj atd. Popsána bude také problematika znečišťování životního prostředí a pojmy jako recyklace či upcyklace. Zmíněny budou také kurikulární dokumenty v souvislosti s environmentální výchovou. V závěru teoretické části budou představeny aktuálně řešené projekty s výše popisovanou problematikou, které mohou být využity mateřskými školami.
V praktické části práce bude představen program ekoškola v prostředí MŠ v Plané nad Lužnicí. Podrobně budou popsány především návrhy aktivit v rámci projektů s environmentální tematikou, které v dané škole probíhají. Součástí popisu projektů bude podrobný metodický popis jednotlivých činností, všechny potřebné vzdělávací opory a zpětná vazba získaná v rámci evaluace v praxi.
Zásady pro vypracování:
1) Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce (životní prostředí, ekologie, environmentální výchova v MŠ, trvale udržitelný rozvoj)
2) Hlavním úkolem autorky bude vypracovat návrhy nejrůznějších aktivit v rámci projektů s environmentální tematikou. Součástí popisu projektů bude podrobný metodický popis jednotlivých činností, všechny potřebné vzdělávací opory a zpětná vazba získaná v rámci evaluace v praxi.
3) Ověření alespoň některých navržených aktivit v MŠ a jejich závěrečné zhodnocení a diskuze.
4) Autorka zpracuje na základě bodů 1, 2 a 3 vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Recommended resources
Bureš, J. (1996). Ekologická výchova v mateřských školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.
Horká, H. (1996). Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido.
Horká, H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Muni Press.
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Krajhanzl, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální výchovu.
Leblová, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál. 176 s.
Recommended resources
Bureš, J. (1996). Ekologická výchova v mateřských školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.
Horká, H. (1996). Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido.
Horká, H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Muni Press.
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Krajhanzl, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální výchovu.
Leblová, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál. 176 s.