Browse IS/STAG - Portál JU

Skip to page content
Website JU
Portal title page JU
Anonymous user Login Česky
User support contact
Browse IS/STAG
Login Česky
User support contact
  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
Welcome
Browse IS/STAG
Management reactionGlobal survey resultsPublished survey resultsService evaluation results
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Getting startedAlumni ClubAbsolvent - website
IPS
E-learning
Aplikace StuduJU

1st level navigation

  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail PRACHAŘOVÁ Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Markéta Using projects with environmental themes in pre-school education Using projects with environmental themes in pre-school education Thesis finished and defended successfully (DUO).   Vácha Zbyněk Waldaufová Petra Bachelor's thesis 1693346400000 30.08.2023 Using projects with environmental themes in pre-school education Thesis finished and defended successfully (DUO).
Markéta PRACHAŘOVÁ Bachelor's thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Využití projektů s environmentální tematikou v předškolním vzdělávání

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name PRACHAŘOVÁ Markéta Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2021/2022
Assigning department KPEP
Date of defence Aug 30, 2023
Type of thesis Bachelor's thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - No mandatory fields for this Thesis.
Main topic Využití projektů s environmentální tematikou v předškolním vzdělávání
Main topic in English Using projects with environmental themes in pre-school education
Title according to student Využití projektů s environmentální tematikou v předškolním vzdělávání
English title as given by the student Using projects with environmental themes in pre-school education
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Vácha Zbyněk, PhDr. Ph.D.
Oponent Waldaufová Petra, Mgr.
Annotation Bakalářská práce je zaměřena na šetrný způsob života v souvislosti s odpady. Cílem práce je vytvoření a aplikace edukačních aktivit utvářejících elementární povědomí o tomto tématu u dětí předškolního věku. Teoretická část práce je věnována vymezení pojmů vztahujících se k poškozování a ochraně životního prostředí, trvale udržitelnému rozvoji a environmentální výchově dětí. Zmíněny jsou také kurikulární dokumenty v souvislosti s environmentální výchovou a projekty orientované na problematiku odpadu, které mohou být využity mateřskými školami. V praktické části jsou představeny výukové aktivity realizované v rámci tematického plánu, jehož hlavním cílem je vytvoření povědomí o možnostech jak chránit přírodu před vzrůstajícím množstvím odpadu a vedení dětí k šetrnému přístupu k přírodě. Činnosti jsou rozděleny do dvou bloků. První blok je zaměřen na třídění, recyklaci a upcyklaci odpadu. Druhý blok je cílen na využití bioodpadu a kompostování v prostředí mateřské školy. Činnosti jsou přizpůsobené věkové kategorii dětí. Každá z uvedených aktivit zahrnuje podrobný popis činností, vlastní realizaci a reflexi.
Annotation in English The bachleor thesis is focused on an environmentally friendly way of life in connection with waste. The aim of the work is to create and apply educational activities that tend to elementary awareness of this topic by childern of preschool age. The theoretical part of thesis is devoted to the definition of terms related to the damage and protection of environment, sustainable development and environmental education of childern. There are also mentioned curricular documents related to environmental education and projects focused on the issue of waste, which can be used by kindergartens. In the practical part are introduced teaching activities implemented in accordance with the tematic plan. Main target of this plane is to create awareness about the possibilities how to protect nature from the increased amount of waste and lead childern to a gentle approach to the nature. The activities are divided into two blocks. The first block is focused on sorted waste, recykling and upcykling. The second block is concentrated on the use of biowaste and composting in the kindergarten. All activities are adapted to the age of childern. Each of the listed activity includes a detailed description, own implementation and reflection.
Keywords Životní prostředí, environmentální výchova, odpady, třídění, recyklace, upcyklace, kompostování
Keywords in English Environment, environmental education, waste, sorting, recycling, upcycling, composting
Length of the covering note 68
Language CZ
Annotation
Bakalářská práce je zaměřena na šetrný způsob života v souvislosti s odpady. Cílem práce je vytvoření a aplikace edukačních aktivit utvářejících elementární povědomí o tomto tématu u dětí předškolního věku. Teoretická část práce je věnována vymezení pojmů vztahujících se k poškozování a ochraně životního prostředí, trvale udržitelnému rozvoji a environmentální výchově dětí. Zmíněny jsou také kurikulární dokumenty v souvislosti s environmentální výchovou a projekty orientované na problematiku odpadu, které mohou být využity mateřskými školami. V praktické části jsou představeny výukové aktivity realizované v rámci tematického plánu, jehož hlavním cílem je vytvoření povědomí o možnostech jak chránit přírodu před vzrůstajícím množstvím odpadu a vedení dětí k šetrnému přístupu k přírodě. Činnosti jsou rozděleny do dvou bloků. První blok je zaměřen na třídění, recyklaci a upcyklaci odpadu. Druhý blok je cílen na využití bioodpadu a kompostování v prostředí mateřské školy. Činnosti jsou přizpůsobené věkové kategorii dětí. Každá z uvedených aktivit zahrnuje podrobný popis činností, vlastní realizaci a reflexi.
Annotation in English
The bachleor thesis is focused on an environmentally friendly way of life in connection with waste. The aim of the work is to create and apply educational activities that tend to elementary awareness of this topic by childern of preschool age. The theoretical part of thesis is devoted to the definition of terms related to the damage and protection of environment, sustainable development and environmental education of childern. There are also mentioned curricular documents related to environmental education and projects focused on the issue of waste, which can be used by kindergartens. In the practical part are introduced teaching activities implemented in accordance with the tematic plan. Main target of this plane is to create awareness about the possibilities how to protect nature from the increased amount of waste and lead childern to a gentle approach to the nature. The activities are divided into two blocks. The first block is focused on sorted waste, recykling and upcykling. The second block is concentrated on the use of biowaste and composting in the kindergarten. All activities are adapted to the age of childern. Each of the listed activity includes a detailed description, own implementation and reflection.
Keywords
Životní prostředí, environmentální výchova, odpady, třídění, recyklace, upcyklace, kompostování
Keywords in English
Environment, environmental education, waste, sorting, recycling, upcycling, composting
Research Plan Zadání:
Hlavním cílem práce je navrhnout a představit možnosti vedení dětí k šetrnému způsobu života a k využití odpadních materiálů v projektech v prostředí MŠ. Teoretická část bude zaměřena na vymezení pojmů, jakými jsou životní prostředí, ekologie, environmentální vědomí (postoj), trvale udržitelný rozvoj atd. Popsána bude také problematika znečišťování životního prostředí a pojmy jako recyklace či upcyklace. Zmíněny budou také kurikulární dokumenty v souvislosti s environmentální výchovou. V závěru teoretické části budou představeny aktuálně řešené projekty s výše popisovanou problematikou, které mohou být využity mateřskými školami.
V praktické části práce bude představen program ekoškola v prostředí MŠ v Plané nad Lužnicí. Podrobně budou popsány především návrhy aktivit v rámci projektů s environmentální tematikou, které v dané škole probíhají. Součástí popisu projektů bude podrobný metodický popis jednotlivých činností, všechny potřebné vzdělávací opory a zpětná vazba získaná v rámci evaluace v praxi.

Zásady pro vypracování:
1) Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce (životní prostředí, ekologie, environmentální výchova v MŠ, trvale udržitelný rozvoj)
2) Hlavním úkolem autorky bude vypracovat návrhy nejrůznějších aktivit v rámci projektů s environmentální tematikou. Součástí popisu projektů bude podrobný metodický popis jednotlivých činností, všechny potřebné vzdělávací opory a zpětná vazba získaná v rámci evaluace v praxi.
3) Ověření alespoň některých navržených aktivit v MŠ a jejich závěrečné zhodnocení a diskuze.
4) Autorka zpracuje na základě bodů 1, 2 a 3 vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Research Plan
Zadání:
Hlavním cílem práce je navrhnout a představit možnosti vedení dětí k šetrnému způsobu života a k využití odpadních materiálů v projektech v prostředí MŠ. Teoretická část bude zaměřena na vymezení pojmů, jakými jsou životní prostředí, ekologie, environmentální vědomí (postoj), trvale udržitelný rozvoj atd. Popsána bude také problematika znečišťování životního prostředí a pojmy jako recyklace či upcyklace. Zmíněny budou také kurikulární dokumenty v souvislosti s environmentální výchovou. V závěru teoretické části budou představeny aktuálně řešené projekty s výše popisovanou problematikou, které mohou být využity mateřskými školami.
V praktické části práce bude představen program ekoškola v prostředí MŠ v Plané nad Lužnicí. Podrobně budou popsány především návrhy aktivit v rámci projektů s environmentální tematikou, které v dané škole probíhají. Součástí popisu projektů bude podrobný metodický popis jednotlivých činností, všechny potřebné vzdělávací opory a zpětná vazba získaná v rámci evaluace v praxi.

Zásady pro vypracování:
1) Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce (životní prostředí, ekologie, environmentální výchova v MŠ, trvale udržitelný rozvoj)
2) Hlavním úkolem autorky bude vypracovat návrhy nejrůznějších aktivit v rámci projektů s environmentální tematikou. Součástí popisu projektů bude podrobný metodický popis jednotlivých činností, všechny potřebné vzdělávací opory a zpětná vazba získaná v rámci evaluace v praxi.
3) Ověření alespoň některých navržených aktivit v MŠ a jejich závěrečné zhodnocení a diskuze.
4) Autorka zpracuje na základě bodů 1, 2 a 3 vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Recommended resources Bureš, J. (1996). Ekologická výchova v mateřských školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.
Horká, H. (1996). Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido.
Horká, H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Muni Press.
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Krajhanzl, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální výchovu.
Leblová, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál. 176 s.
Recommended resources
Bureš, J. (1996). Ekologická výchova v mateřských školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.
Horká, H. (1996). Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido.
Horká, H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Muni Press.
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Krajhanzl, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální výchovu.
Leblová, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál. 176 s.
Týká se praxe No
Enclosed appendices -
Appendices bound in thesis illustrations, portraits, tables
Taken from the library No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record -
Defence procedure record file

University

  • About university
  • Management
  • Faculties
  • Other constituent parts
  • University bodies
  • Development
  • Media and PR
  • Official notice board
  • Documents
  • Partners and cooperation
  • Employees
  • Alumni
  • Careers
  • Calendar
  • FAQs
  • ServiceDesk JU
  • Cookies

Admissions

  • Admission procedure
  • Language, preparatory & other courses
  • FAQs
  • Contacts for applicants

Study at USB

  • About studies
  • Student life
  • Services and facilities
  • Degree programmes
  • Double/joint degrees
  • Exchange programmes
  • Language, preparatory & other courses
  • Lifelong learning - general description
  • Summer schools
  • FAQs
  • Contact us

Science and Research

  • Scientific board
  • Honorary doctorates
  • Technology transfer
  • Faculty magazines
  • EURAXESS Service Centre
  • HR AWARD - HRS4R

Login

  • IS/STAG
  • E-learning
  • Office 365+
Logo EU
Sylabus předmětu
Nahrávám / Loading...
Dohledávač
Nahrávám...