Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi fyzioterapie funkčních poruch hybného systému u dětí, konkrétně u dětí mladšího školního věku. Teoretická část je věnována ontogenetickému vývoji a popisu jednotlivých etap života od narození po mladší školní věk. Navazuje kapitola, kde jsou vysvětleny pojmy jako postura, posturální stabilita, stabilizace a reaktibilita, centrace a hluboký stabilizační systém páteře. Dále je zpracována problematika poruch pohybového systému, konkrétně strukturálních, funkcionálních a funkčních, kterým je věnován největší prostor a je zde zmíněn i pojem reflexní změny V poslední kapitole teoretické části jsou popsány konkrétní možnosti fyzioterapie, kterými je možné jednotlivé funkční poruchy ovlivnit. Cílem této bakalářské práce je popsat funkční poruchy hybného systému u dětí, zmapovat negativní faktory, které funkční poruchy hybného systému v dětském věku způsobují a popsat možnosti fyzioterapie těchto poruch u dětí. Praktická část je zpracována formou kvalitativního výzkumu, přičemž se do něj zapojily čtyři dívky mladšího školního věku. Výzkum probíhal po dobu 3 měsíců v ambulanci vedoucí práce a v domácím prostředí probandek. Výzkumná část obsahuje popis metod sběru dat, charakteristiku výzkumného souboru, jednotlivé vyšetřovací metody, jež byly využity pro získání dat, a podrobně zpracované kazuistiky jednotlivých probandek. Výsledkem práce je pak porovnání vstupního a výstupního kineziologického rozboru.
Annotation in English
This bachleor thesis deals with the possibilites of physiotherapy for functional disorders of the musculoskeletal system in children, specifically in children of younger school age. The theoretical part of the thesis is devoted to ontogenetic development and description of individual periods of life from birth to younger school age. It is followed by a chapter where terms related to posture, such as postural stabilization, reactivity, centration and deep spine stabilization system are explained. Furthermore, the issue of musculoskeletal disorders, namely structural, psychogenic and functional, which is given the most space, is addressed, and the term of reflective change is also mentioned. Finally, specific possibilities of physiotherapy are described, which are possible to influence individual functional disorders. The aim of this bachleor thesis is to describe functional disorders of the musculoskeletal system in children, to map the negative factors that functional disorders of the musculoskeletal system in children cause and to describe the possibilities of physiotherapy of these disorders in children. The practical part is processed in the form of qualitative research, involving four girls of younger school age. The research was realized in the supervisor´s office and at probands home over a period of 3 months. The research part contains a research methodology, the characteristics of the research set, the individual examination methods that were used to obtain the data and the detailed case studies of the individual probands. The result of the thesis is then a comparsion of the input and output kinesiological analysis.
Keywords
Funkční poruchy hybného systému, fyzioterapie, mladší školní věk, fyzioterapie dětí
Keywords in English
Functional disorders of the musculoskeletal system, physiotherapy, younger school age, physiotherapy in children
Length of the covering note
106 s. (157 970 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi fyzioterapie funkčních poruch hybného systému u dětí, konkrétně u dětí mladšího školního věku. Teoretická část je věnována ontogenetickému vývoji a popisu jednotlivých etap života od narození po mladší školní věk. Navazuje kapitola, kde jsou vysvětleny pojmy jako postura, posturální stabilita, stabilizace a reaktibilita, centrace a hluboký stabilizační systém páteře. Dále je zpracována problematika poruch pohybového systému, konkrétně strukturálních, funkcionálních a funkčních, kterým je věnován největší prostor a je zde zmíněn i pojem reflexní změny V poslední kapitole teoretické části jsou popsány konkrétní možnosti fyzioterapie, kterými je možné jednotlivé funkční poruchy ovlivnit. Cílem této bakalářské práce je popsat funkční poruchy hybného systému u dětí, zmapovat negativní faktory, které funkční poruchy hybného systému v dětském věku způsobují a popsat možnosti fyzioterapie těchto poruch u dětí. Praktická část je zpracována formou kvalitativního výzkumu, přičemž se do něj zapojily čtyři dívky mladšího školního věku. Výzkum probíhal po dobu 3 měsíců v ambulanci vedoucí práce a v domácím prostředí probandek. Výzkumná část obsahuje popis metod sběru dat, charakteristiku výzkumného souboru, jednotlivé vyšetřovací metody, jež byly využity pro získání dat, a podrobně zpracované kazuistiky jednotlivých probandek. Výsledkem práce je pak porovnání vstupního a výstupního kineziologického rozboru.
Annotation in English
This bachleor thesis deals with the possibilites of physiotherapy for functional disorders of the musculoskeletal system in children, specifically in children of younger school age. The theoretical part of the thesis is devoted to ontogenetic development and description of individual periods of life from birth to younger school age. It is followed by a chapter where terms related to posture, such as postural stabilization, reactivity, centration and deep spine stabilization system are explained. Furthermore, the issue of musculoskeletal disorders, namely structural, psychogenic and functional, which is given the most space, is addressed, and the term of reflective change is also mentioned. Finally, specific possibilities of physiotherapy are described, which are possible to influence individual functional disorders. The aim of this bachleor thesis is to describe functional disorders of the musculoskeletal system in children, to map the negative factors that functional disorders of the musculoskeletal system in children cause and to describe the possibilities of physiotherapy of these disorders in children. The practical part is processed in the form of qualitative research, involving four girls of younger school age. The research was realized in the supervisor´s office and at probands home over a period of 3 months. The research part contains a research methodology, the characteristics of the research set, the individual examination methods that were used to obtain the data and the detailed case studies of the individual probands. The result of the thesis is then a comparsion of the input and output kinesiological analysis.
Keywords
Funkční poruchy hybného systému, fyzioterapie, mladší školní věk, fyzioterapie dětí
Keywords in English
Functional disorders of the musculoskeletal system, physiotherapy, younger school age, physiotherapy in children
Research Plan
Současný stav dané problematiky:
Funkční poruchy pohybového systému u dětí rozličného věku vznikají v důsledku nejrůznějších negativních faktorů. Mezi ně patří například porucha zapojení svalů v průběhu posturální ontogeneze, kdy uzrává držení těla. Toto následně může vést k rozvoji vadného držení těla či chronickým bolestem zad v dospívání a dospělosti. V dětském věku lze funkční poruchy pohybového systému snáze ovlivnit, než ve věku dospělém. V terapii těchto poruch se u dětí zaměřujeme především na pohybovou léčbu, doplněnou o vhodnou motivaci.
Cíle práce:
Popsat funkční poruchy pohybového systému u dětí.
Zmapovat negativní faktory způsobující funkční poruchy pohybového systému u dětí.
Popsat možnosti fyzioterapie funkčních poruch pohybového systému u dětí.
Výzkumné otázky:
Jaké jsou možnosti fyzioterapie funkčních poruch pohybového systému u dětí?
Jaké jsou negativní faktory způsobující funkční poruchy pohybového systému u dětí?
Popis metodiky:
V teoretické části budou využity odborné texty, odborné články a elektronické zdroje, které se zabývají zkoumanou problematikou.
V praktické části bude využita metodika kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor bude tvořen kazuistikami 3-5 dětí mladšího školního věku. Bude u nich proveden vstupní kineziologický rozbor, návrh terapie a výstupní kineziologický rozbor.
Výzkum bude trvat 3 měsíce a bude proveden v ambulantním zařízení fyzioterapie Bínová pod přímým vedením vedoucí bakalářské práce a v domácím prostředí, též pod přímým vedením vedoucí bakalářské práce.
Předpokládané využití v praxi:
Bakalářská práce může být využita v klinické praxi fyzioterapeutů, studentů fyzioterapie a ostatních zaměstnanců ve zdravotnictví. Dále může být použita jako edukační materiál pro rodiče.
Research Plan
Současný stav dané problematiky:
Funkční poruchy pohybového systému u dětí rozličného věku vznikají v důsledku nejrůznějších negativních faktorů. Mezi ně patří například porucha zapojení svalů v průběhu posturální ontogeneze, kdy uzrává držení těla. Toto následně může vést k rozvoji vadného držení těla či chronickým bolestem zad v dospívání a dospělosti. V dětském věku lze funkční poruchy pohybového systému snáze ovlivnit, než ve věku dospělém. V terapii těchto poruch se u dětí zaměřujeme především na pohybovou léčbu, doplněnou o vhodnou motivaci.
Cíle práce:
Popsat funkční poruchy pohybového systému u dětí.
Zmapovat negativní faktory způsobující funkční poruchy pohybového systému u dětí.
Popsat možnosti fyzioterapie funkčních poruch pohybového systému u dětí.
Výzkumné otázky:
Jaké jsou možnosti fyzioterapie funkčních poruch pohybového systému u dětí?
Jaké jsou negativní faktory způsobující funkční poruchy pohybového systému u dětí?
Popis metodiky:
V teoretické části budou využity odborné texty, odborné články a elektronické zdroje, které se zabývají zkoumanou problematikou.
V praktické části bude využita metodika kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor bude tvořen kazuistikami 3-5 dětí mladšího školního věku. Bude u nich proveden vstupní kineziologický rozbor, návrh terapie a výstupní kineziologický rozbor.
Výzkum bude trvat 3 měsíce a bude proveden v ambulantním zařízení fyzioterapie Bínová pod přímým vedením vedoucí bakalářské práce a v domácím prostředí, též pod přímým vedením vedoucí bakalářské práce.
Předpokládané využití v praxi:
Bakalářská práce může být využita v klinické praxi fyzioterapeutů, studentů fyzioterapie a ostatních zaměstnanců ve zdravotnictví. Dále může být použita jako edukační materiál pro rodiče.
Recommended resources
ČIHÁK, Radomír, Miloš GRIM a Oldřich FEJFAR. Anatomie 1. Třetí, upravené a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3817-8.
DYLEVSKÝ, Ivan. Obecná kineziologie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1649-7.
VÉLE, František. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.
LEWIT, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha: Sdělovací technika, c2003. ISBN 80-86645-04-5.
KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, [2009]. ISBN 978-80-7262-657-1.
KUČERA, Miroslav, Pavel KOLÁŘ a Ivan DYLEVSKÝ. Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-712-7.
PODĚBRADSKÁ, Radana. Komplexní kineziologický rozbor: funkční poruchy pohybového systému. Praha: Grada Publishing, 2018, 176 s. ISBN 978-80-271-0874-9.
LEVITOVÁ, Andrea a Blanka HOŠKOVÁ. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
Recommended resources
ČIHÁK, Radomír, Miloš GRIM a Oldřich FEJFAR. Anatomie 1. Třetí, upravené a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3817-8.
DYLEVSKÝ, Ivan. Obecná kineziologie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1649-7.
VÉLE, František. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.
LEWIT, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha: Sdělovací technika, c2003. ISBN 80-86645-04-5.
KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, [2009]. ISBN 978-80-7262-657-1.
KUČERA, Miroslav, Pavel KOLÁŘ a Ivan DYLEVSKÝ. Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-712-7.
PODĚBRADSKÁ, Radana. Komplexní kineziologický rozbor: funkční poruchy pohybového systému. Praha: Grada Publishing, 2018, 176 s. ISBN 978-80-271-0874-9.
LEVITOVÁ, Andrea a Blanka HOŠKOVÁ. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.