Cílem této práce je analýza spojení mezi vampirismem a queer motivy v dílech Drákula od Brama Stokera a Krev upírky od Florence Marryat. Diplomová práce je rozdělena do tří částí. První část se zabývá vztahem viktoriánské Anglie k sexualitě a spojitostí mezi queer motivy a gotickým románem 19. století. Věnujeme se zde rozdílnému vnímání mužské a ženské homosexuality a zobrazování tzv. "Others" v dobové literatuře. Ve druhé části se zaměříme na interpretaci díla Drákula z hlediska queer teorie, a to prostřednictvím hraběte Drákuly a role, kterou v románu představuje, včetně jeho vztahu k ostatním mužským postavám. Třetí část se soustředí na analýzu díla Krev upírky, které popisuje osud ženské upírky Harriet Brandt. Nakonec se práce zabývá aspekty jinakosti, kterými Harriet ohrožuje viktoriánskou společnost, a zároveň dvojznačným chápáním tohoto díla.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the analysis of the connection between vampirism and
queerness in Bram Stoker's Dracula and Florence Marryat's The Blood of the Vampire. The Master's thesis is divided into three parts. The first part examines the relationship of Victorian England to sexuality and the connection between queerness and the 19th-century Gothic novel. We will pay attention to the different perceptions of male and female homosexuality and the portrayal of the so-called "Others" in contemporary literature. In the second part, we will focus on the interpretation of Dracula in terms of queerness, namely through Count Dracula and the role he plays in the novel, including his relations to the other male characters in the novel. The third part concentrates on the analysis of The Blood of the Vampire, describing the fate of female vampire Harriet Brandt. Finally, the thesis explores the aspects of Harriet's Otherness that Harriet threatens Victorian society with, as well as the ambiguous understanding of this work.
queerness, vampirism, Victorian England, Bram Stoker, Dracula, Florence Marryat, The Blood of the Vampire, society
Rozsah průvodní práce
63 s. (134 808 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této práce je analýza spojení mezi vampirismem a queer motivy v dílech Drákula od Brama Stokera a Krev upírky od Florence Marryat. Diplomová práce je rozdělena do tří částí. První část se zabývá vztahem viktoriánské Anglie k sexualitě a spojitostí mezi queer motivy a gotickým románem 19. století. Věnujeme se zde rozdílnému vnímání mužské a ženské homosexuality a zobrazování tzv. "Others" v dobové literatuře. Ve druhé části se zaměříme na interpretaci díla Drákula z hlediska queer teorie, a to prostřednictvím hraběte Drákuly a role, kterou v románu představuje, včetně jeho vztahu k ostatním mužským postavám. Třetí část se soustředí na analýzu díla Krev upírky, které popisuje osud ženské upírky Harriet Brandt. Nakonec se práce zabývá aspekty jinakosti, kterými Harriet ohrožuje viktoriánskou společnost, a zároveň dvojznačným chápáním tohoto díla.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the analysis of the connection between vampirism and
queerness in Bram Stoker's Dracula and Florence Marryat's The Blood of the Vampire. The Master's thesis is divided into three parts. The first part examines the relationship of Victorian England to sexuality and the connection between queerness and the 19th-century Gothic novel. We will pay attention to the different perceptions of male and female homosexuality and the portrayal of the so-called "Others" in contemporary literature. In the second part, we will focus on the interpretation of Dracula in terms of queerness, namely through Count Dracula and the role he plays in the novel, including his relations to the other male characters in the novel. The third part concentrates on the analysis of The Blood of the Vampire, describing the fate of female vampire Harriet Brandt. Finally, the thesis explores the aspects of Harriet's Otherness that Harriet threatens Victorian society with, as well as the ambiguous understanding of this work.
queerness, vampirism, Victorian England, Bram Stoker, Dracula, Florence Marryat, The Blood of the Vampire, society
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce bude analýza LGBT+ motivů v dílech The Vampyre: A Tale od Johna Williama Polidoriho, Carmilla od Josepha Sheridana Le Fanu a Dracula od Brama Stokera. Úvodní část se zaměří na vztah mezi ?queer? motivy a gotickým románem 19. století. Vlastním jádrem práce poté budou prvky LGBT+, které nalezneme v těchto dílech. Osnova: 1. Úvod 2. Spojitost mezi LGBT+ a gotickým románem 19. století 3. Analýza novely The Vampyre: A Tale 4. Analýza novely Carmilla 5. Analýza románu Dracula 6. Závěr. Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce bude analýza LGBT+ motivů v dílech The Vampyre: A Tale od Johna Williama Polidoriho, Carmilla od Josepha Sheridana Le Fanu a Dracula od Brama Stokera. Úvodní část se zaměří na vztah mezi ?queer? motivy a gotickým románem 19. století. Vlastním jádrem práce poté budou prvky LGBT+, které nalezneme v těchto dílech. Osnova: 1. Úvod 2. Spojitost mezi LGBT+ a gotickým románem 19. století 3. Analýza novely The Vampyre: A Tale 4. Analýza novely Carmilla 5. Analýza románu Dracula 6. Závěr. Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Primary sources
Le Fanu, Joseph Sheridan. Carmilla. New York: Scholastic Book Services, 1971.
Polidori, John William. The Vampyre: A Tale. London: Sherwood, Neely, and Jones, 1819.
Stoker, Bram. Dracula. New York: Grosset & Dunlap, 1897.
Secondary sources
Gelder, Ken. Reading the Vampire. London: Routledge, 1994.
Howes, Marjorie. ?The Mediation of the Feminine: Bisexuality, Homoerotic Desire, and Self-Expression in Bram Stoker?s Dracula.? Texas Studies in Literature and Language, vol. 30, no. 1, University of Texas Press, 1988, pp. 104?19.
Hultgren, Neil. ?Queer Others in Victorian Gothic: Transgressing Monstrosity.? The Wilkie Collins Journal, vol. 12, Wilkie Collins Society, 2013.
Jagose, Annamarie. Queer Theory: An Introduction. New York: New York University Press, 1996.
McCrea, Barry. ?Heterosexual Horror: Dracula, the Closet, and the Marriage-Plot.? NOVEL: A Forum on Fiction, vol. 43, no. 2, Duke University Press, 2010, pp. 251?70.
Sedgwick, Eve Kosofsky. Epistemology of the Closet. Berkeley: University of California Press, 1990.
Signorotti, Elizabeth. ?Repossessing the Body: Transgressive Desire in ?Carmilla? and ?Dracula.?? Criticism, vol. 38, no. 4, Wayne State University Press, 1996, pp. 607?32.
Skal, David J. ?The Lady Who Munched: How Carmilla Stormed the Stage.? The Green Book: Writings on Irish Gothic, Supernatural and Fantastic Literature, no. 4, Swan River Press, 2014, pp. 57?68.
Smith, Andrew. Gothic Literature. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007.
Thomas M. Stuart. ?Out of Time: Queer Temporality and Eugenic Monstrosity.? Victorian Studies, vol. 60, no. 2, Indiana University Press, 2018, pp. 218?27.
Seznam doporučené literatury
Primary sources
Le Fanu, Joseph Sheridan. Carmilla. New York: Scholastic Book Services, 1971.
Polidori, John William. The Vampyre: A Tale. London: Sherwood, Neely, and Jones, 1819.
Stoker, Bram. Dracula. New York: Grosset & Dunlap, 1897.
Secondary sources
Gelder, Ken. Reading the Vampire. London: Routledge, 1994.
Howes, Marjorie. ?The Mediation of the Feminine: Bisexuality, Homoerotic Desire, and Self-Expression in Bram Stoker?s Dracula.? Texas Studies in Literature and Language, vol. 30, no. 1, University of Texas Press, 1988, pp. 104?19.
Hultgren, Neil. ?Queer Others in Victorian Gothic: Transgressing Monstrosity.? The Wilkie Collins Journal, vol. 12, Wilkie Collins Society, 2013.
Jagose, Annamarie. Queer Theory: An Introduction. New York: New York University Press, 1996.
McCrea, Barry. ?Heterosexual Horror: Dracula, the Closet, and the Marriage-Plot.? NOVEL: A Forum on Fiction, vol. 43, no. 2, Duke University Press, 2010, pp. 251?70.
Sedgwick, Eve Kosofsky. Epistemology of the Closet. Berkeley: University of California Press, 1990.
Signorotti, Elizabeth. ?Repossessing the Body: Transgressive Desire in ?Carmilla? and ?Dracula.?? Criticism, vol. 38, no. 4, Wayne State University Press, 1996, pp. 607?32.
Skal, David J. ?The Lady Who Munched: How Carmilla Stormed the Stage.? The Green Book: Writings on Irish Gothic, Supernatural and Fantastic Literature, no. 4, Swan River Press, 2014, pp. 57?68.
Smith, Andrew. Gothic Literature. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007.
Thomas M. Stuart. ?Out of Time: Queer Temporality and Eugenic Monstrosity.? Victorian Studies, vol. 60, no. 2, Indiana University Press, 2018, pp. 218?27.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Zápis byl pořízen v listinné podobě a je uložen ve spisu studenta.