V předložené diplomové práci se orientujeme na tři základní cíle. Prvním cílem je zmapovat zájem studentů oboru Praktická sestra o studium ošetřovatelství na vyšších odborných a vysokých školách. Úkolem druhého cíle je zjistit, jaký je zájem studentů oboru Praktická sestra o nástup do praxe. Třetí cíl je zaměřený na zájem studentů oboru Praktická sestra o nástup do povolání mimo zdravotnické obory.
V teoretické části práce jsou popsány některé teorie motivace, vzdělávání sester, ošetřovatelská profese, osobnost zdravotníka, role sestry a význam vysokoškolského vzdělávání pro sestry.
Empirická část diplomové práce je vytvořena prostřednictvím kvantitativního i kvalitativního výzkumného šetření. Výzkumné šetření se zaměřuje na budoucí směřování studentů oboru Praktická sestra a na faktory, které studenty ovlivňují při výběru konkrétní vysoké či vyšší odborné školy. Kvantitativní výzkumné šetření bylo provedeno technikou nestandardizovaného anonymního dotazníku. Dotazníky byly rozdány studentům na všech středních zdravotnických školách v Jihočeském kraji. Kvalitativní výzkumné šetření bylo zprostředkováno za pomoci polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly realizovány s deseti studentkami, které chtějí studovat ošetřovatelství na vysoké či vyšší odborné škole.
V diplomové práci jsme dospěli k několika závěrům. Dozvěděli jsme se, že více něž polovina námi dotazovaných respondentů chce nadále studovat ošetřovatelství na vysoké či vyšší odborné škole. Oproti tomu méně, než čtvrtina respondentů chce nastoupit do praxe. Pokud chtějí studenti nastoupit do zaměstnání, volí ve většině případů povolání praktické sestry. Zbylá část respondentů, chce studovat jiné obory na vysoké či vyšší odborné škole. Hlavní důvod, který vede respondenty ke studiu ošetřovatelství na vysoké škole je navýšení kvalifikace a kompetencí.
Práce poskytuje celkový pohled na problematiku budoucího směřování studentů oboru Praktická sestra. Výsledky výzkumného šetření mohou pomoci vysokým a vyšším odborným školám zmapovat problematiku budoucího směřování studentů oboru Praktická sestra. Též mohou nastínit faktory, které ovlivňují studenty při výběru studia ošetřovatelství na vysoké či vyšší odborné škole.
Annotation in English
In the presented diploma thesis we focus on three basic goals. The first goal is to map the interest of students in the field of Practical Nurse and in the study of nursing at universities and colleges. The second goal is to find out how students of Practical Nurse are interested in entering nursing practice. The third goal is focused on the interest of these students in entering the professions outside the medical fields.
The theoretical part of the thesis describes some theories of motivation, education of nurses, the nursing profession, the personality of the nurse, the role of the nurse and the importance of higher education for nurses.
The empirical part of the diploma thesis is created through quantitative and qualitative research. Research is focused on the future of Practical nurse students and factors that affect them in choosing universities or colleges. The quantitative research was conducted using a non-standardized anonymous questionnaire. Questionnaires were distributed to students at all secondary medical schools in the South Bohemian Region. A qualitative research survey was mediated through a semi-structured interview. Interviews were conducted with ten students who want to study nursing at a university or college.
In the diploma thesis we came to several conclusions. We learned that more than half of our respondents want to continue their studies in nursing at a university or college. On the contrary, less than a quarter of respondents wants to start working. If students want to start working, in most cases they choose a profession as a practical nurse. The remaining part of respondents wants to study other fields at university or college. The main reason that leads respondents to study nursing at university is to increase qualifications and competencies.
The work provides an overview and issues of the direction of students in the field of Practical Nurse. The results of the research survey can help universities and colleges to map the future direction of students in the field of Practical Nurse. Also factors that may occur at universities and colleges that influence students in choosing to study nursing at a university or college.
Keywords
Praktická sestra, ošetřovatelství, vysoká škola, vyšší odborná škola, studenti ošetřovatelství, motivace
V předložené diplomové práci se orientujeme na tři základní cíle. Prvním cílem je zmapovat zájem studentů oboru Praktická sestra o studium ošetřovatelství na vyšších odborných a vysokých školách. Úkolem druhého cíle je zjistit, jaký je zájem studentů oboru Praktická sestra o nástup do praxe. Třetí cíl je zaměřený na zájem studentů oboru Praktická sestra o nástup do povolání mimo zdravotnické obory.
V teoretické části práce jsou popsány některé teorie motivace, vzdělávání sester, ošetřovatelská profese, osobnost zdravotníka, role sestry a význam vysokoškolského vzdělávání pro sestry.
Empirická část diplomové práce je vytvořena prostřednictvím kvantitativního i kvalitativního výzkumného šetření. Výzkumné šetření se zaměřuje na budoucí směřování studentů oboru Praktická sestra a na faktory, které studenty ovlivňují při výběru konkrétní vysoké či vyšší odborné školy. Kvantitativní výzkumné šetření bylo provedeno technikou nestandardizovaného anonymního dotazníku. Dotazníky byly rozdány studentům na všech středních zdravotnických školách v Jihočeském kraji. Kvalitativní výzkumné šetření bylo zprostředkováno za pomoci polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly realizovány s deseti studentkami, které chtějí studovat ošetřovatelství na vysoké či vyšší odborné škole.
V diplomové práci jsme dospěli k několika závěrům. Dozvěděli jsme se, že více něž polovina námi dotazovaných respondentů chce nadále studovat ošetřovatelství na vysoké či vyšší odborné škole. Oproti tomu méně, než čtvrtina respondentů chce nastoupit do praxe. Pokud chtějí studenti nastoupit do zaměstnání, volí ve většině případů povolání praktické sestry. Zbylá část respondentů, chce studovat jiné obory na vysoké či vyšší odborné škole. Hlavní důvod, který vede respondenty ke studiu ošetřovatelství na vysoké škole je navýšení kvalifikace a kompetencí.
Práce poskytuje celkový pohled na problematiku budoucího směřování studentů oboru Praktická sestra. Výsledky výzkumného šetření mohou pomoci vysokým a vyšším odborným školám zmapovat problematiku budoucího směřování studentů oboru Praktická sestra. Též mohou nastínit faktory, které ovlivňují studenty při výběru studia ošetřovatelství na vysoké či vyšší odborné škole.
Annotation in English
In the presented diploma thesis we focus on three basic goals. The first goal is to map the interest of students in the field of Practical Nurse and in the study of nursing at universities and colleges. The second goal is to find out how students of Practical Nurse are interested in entering nursing practice. The third goal is focused on the interest of these students in entering the professions outside the medical fields.
The theoretical part of the thesis describes some theories of motivation, education of nurses, the nursing profession, the personality of the nurse, the role of the nurse and the importance of higher education for nurses.
The empirical part of the diploma thesis is created through quantitative and qualitative research. Research is focused on the future of Practical nurse students and factors that affect them in choosing universities or colleges. The quantitative research was conducted using a non-standardized anonymous questionnaire. Questionnaires were distributed to students at all secondary medical schools in the South Bohemian Region. A qualitative research survey was mediated through a semi-structured interview. Interviews were conducted with ten students who want to study nursing at a university or college.
In the diploma thesis we came to several conclusions. We learned that more than half of our respondents want to continue their studies in nursing at a university or college. On the contrary, less than a quarter of respondents wants to start working. If students want to start working, in most cases they choose a profession as a practical nurse. The remaining part of respondents wants to study other fields at university or college. The main reason that leads respondents to study nursing at university is to increase qualifications and competencies.
The work provides an overview and issues of the direction of students in the field of Practical Nurse. The results of the research survey can help universities and colleges to map the future direction of students in the field of Practical Nurse. Also factors that may occur at universities and colleges that influence students in choosing to study nursing at a university or college.
Keywords
Praktická sestra, ošetřovatelství, vysoká škola, vyšší odborná škola, studenti ošetřovatelství, motivace
Vzdělávání praktických sester prošlo v nedávné době významnou reformou a je nyní často diskutovaným tématem. Žáci, kteří si zvolí jako své budoucí povolání ošetřovatelskou profesi studují na středních školách obor Praktická sestra. Po absolvování tohoto oboru mají však omezený rozsah kompetencí v praxi. Proto si po odmaturování mohou vybrat, zda do praxe nastoupí anebo půjdou studovat na vyšší nebo vysoké školy, kde získají mnohem větší rozsah kompetencí pro budoucí povolání a nesrovnatelně více vědomostí a dovedností.
Cíle práce:
Zmapovat zájem studentů oboru Praktická sestra o studium ošetřovatelství na vyšších a vysokých školách.
Zjistit jaký je zájem studentů oboru Praktická sestra o nástup do praxe.
Zjistit jaký je zájem studentů oboru Praktická sestra o nástup do povolání mimo zdravotnické obory.
Hypotézy:
Studenti oboru Praktická sestra preferují studium na vysoké škole před nástupem do praxe.
Studenti oboru Praktická sestra preferují studium na vyšší odborné škole před nástupem do praxe.
Studenti oboru Praktická sestra preferují studium oboru ošetřovatelství na vysokých a vyšších školách před jinými obory vyučovanými na vysokých a vyšších školách.
Studenti oboru Praktická sestra chtějí studovat ošetřovatelství na vysoké škole z důvodu prohloubení svých vědomostí a dovedností.
Studenti oboru Praktická sestra mají zájem o povolání mimo zdravotnické obory z důvodu nedostatečného finančního ohodnocení ve zdravotnickém sektoru.
Výzkumné otázky:
Jaké faktory ovlivňují studenty oboru Praktická sestra při výběru studia ošetřovatelství na vysoké škole?
Jaké faktory ovlivňují studenty oboru Praktická sestra při výběru studia ošetřovatelství na vyšší odborné škole?
Metodika:
Diplomová práce bude vypracována za pomoci kvantitativního i kvalitativního výzkumného šetření. Technikou sběru dat bude nestandardizovaný anonymní dotazník a polostrukturovaný rozhovor.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit studenti 3. a 4. ročníků oboru Praktická sestra. Výzkumné šetření bude prováděno na středních zdravotnických školách v Jihočeském kraji.
Využití pro praxi:
Výsledky práce pomohou zmapovat problematiku budoucího směřování studentů oboru Praktická sestra. Též mohou nastínit vysokým a vyšší školám faktory, které ovlivňují studenty při výběru studia ošetřovatelství na vysoké či vyšší odborné škole.
Research Plan
Současný stav:
Vzdělávání praktických sester prošlo v nedávné době významnou reformou a je nyní často diskutovaným tématem. Žáci, kteří si zvolí jako své budoucí povolání ošetřovatelskou profesi studují na středních školách obor Praktická sestra. Po absolvování tohoto oboru mají však omezený rozsah kompetencí v praxi. Proto si po odmaturování mohou vybrat, zda do praxe nastoupí anebo půjdou studovat na vyšší nebo vysoké školy, kde získají mnohem větší rozsah kompetencí pro budoucí povolání a nesrovnatelně více vědomostí a dovedností.
Cíle práce:
Zmapovat zájem studentů oboru Praktická sestra o studium ošetřovatelství na vyšších a vysokých školách.
Zjistit jaký je zájem studentů oboru Praktická sestra o nástup do praxe.
Zjistit jaký je zájem studentů oboru Praktická sestra o nástup do povolání mimo zdravotnické obory.
Hypotézy:
Studenti oboru Praktická sestra preferují studium na vysoké škole před nástupem do praxe.
Studenti oboru Praktická sestra preferují studium na vyšší odborné škole před nástupem do praxe.
Studenti oboru Praktická sestra preferují studium oboru ošetřovatelství na vysokých a vyšších školách před jinými obory vyučovanými na vysokých a vyšších školách.
Studenti oboru Praktická sestra chtějí studovat ošetřovatelství na vysoké škole z důvodu prohloubení svých vědomostí a dovedností.
Studenti oboru Praktická sestra mají zájem o povolání mimo zdravotnické obory z důvodu nedostatečného finančního ohodnocení ve zdravotnickém sektoru.
Výzkumné otázky:
Jaké faktory ovlivňují studenty oboru Praktická sestra při výběru studia ošetřovatelství na vysoké škole?
Jaké faktory ovlivňují studenty oboru Praktická sestra při výběru studia ošetřovatelství na vyšší odborné škole?
Metodika:
Diplomová práce bude vypracována za pomoci kvantitativního i kvalitativního výzkumného šetření. Technikou sběru dat bude nestandardizovaný anonymní dotazník a polostrukturovaný rozhovor.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit studenti 3. a 4. ročníků oboru Praktická sestra. Výzkumné šetření bude prováděno na středních zdravotnických školách v Jihočeském kraji.
Využití pro praxi:
Výsledky práce pomohou zmapovat problematiku budoucího směřování studentů oboru Praktická sestra. Též mohou nastínit vysokým a vyšší školám faktory, které ovlivňují studenty při výběru studia ošetřovatelství na vysoké či vyšší odborné škole.
Recommended resources
BUŽGOVÁ, R., JANÍKOVÁ, E., JAROŠOVÁ, D., et al. 2011. Ošetřovatelství I. Praha: Grada. 285 s. ISBN 978-80-247-3557-3.
FARKAŠOVÁ, D., 2010. História ošetrovatelstva: učebnica pre obor ošetrovatelsva. Martin: Osveta. 170 s. ISBN 978-80-8063-332-5.
KUTNOHORSKÁ, J., 2010. Historie ošetřovatelství. Praha: Graga. 205 s. ISBN 978-80-247-3224-4.
VÉVODA, J., et al., 2013. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada. 159 s. ISBN 978-80-247-4732-3.
ZACHAROVÁ, E., 2017. Zdravotnická psychologie teorie a praktická cvičení. 2 vydání. Praha: Grada. 264 s. ISBN 978-80-271-0155-9.
Recommended resources
BUŽGOVÁ, R., JANÍKOVÁ, E., JAROŠOVÁ, D., et al. 2011. Ošetřovatelství I. Praha: Grada. 285 s. ISBN 978-80-247-3557-3.
FARKAŠOVÁ, D., 2010. História ošetrovatelstva: učebnica pre obor ošetrovatelsva. Martin: Osveta. 170 s. ISBN 978-80-8063-332-5.
KUTNOHORSKÁ, J., 2010. Historie ošetřovatelství. Praha: Graga. 205 s. ISBN 978-80-247-3224-4.
VÉVODA, J., et al., 2013. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada. 159 s. ISBN 978-80-247-4732-3.
ZACHAROVÁ, E., 2017. Zdravotnická psychologie teorie a praktická cvičení. 2 vydání. Praha: Grada. 264 s. ISBN 978-80-271-0155-9.