Cílem diplomové práce je vytvoření materiálu, který bude sloužit učitelům na 1. stupni základní školy jako pomůcka nejen pro podnícení zájmu o matematiku, ale i k dalšímu rozvoji matematických schopností nejmladších žáků základní školy. V teoretické části se učitelé seznámí s přehledem matematických soutěží, které se pořádají v tuzemsku a v zahraničí. Tyto soutěže jsou porovnány z různých hledisek - náročnost, typologie příkladů, způsob vypracování (úplné řešení problému × výběr odpovědi z nabídnutých možností). Každá soutěž je stručně popsána a jsou u ní uvedeny vhodné motivační, nebo nějakým způsobem zajímavé úlohy. U každé úlohy nalezne učitel metodický rozbor řešení s komentářem. Praktická část práce obsahuje čtyři pracovní listy (pro 2. - 5. třídu ZŠ), které jsou složené z příkladů z různých soutěží. Tyto pracovní listy byly ověřeny na vybraných základních školách.
Annotation in English
The aim of the diploma thesis is to develop material for primary school teachers, which can be used to stimulate interest in Mathematics and further develop the youngest pupils' mathematical skills. In the theoretical part, teachers will get acquainted with an overview of domestic (the Czech Republic) and abroad mathematical competitions. These competitions are compared in different perspectives - complexity, typology of tasks, elaboration methods (complete task solution × choice of answer from the offered options). Each competition is briefly described, and it contains suitable motivational, or in some way interesting solved tasks. For each task, the teacher finds a methodological analysis of the solution with commentary. The practical part of the work contains four worksheets (for 2nd to 5th grade), which contain tasks from various competitions. These worksheets were verified at selected primary schools.
Keywords
matematika, matematická soutěž, metodický rozbor řešení, pracovní list, 1. stupeň, tuzemské a zahraniční matematické soutěže
Keywords in English
Mathematics, mathematical competition, methodical analysis of solutions of tasks, worksheet, primary school, domestic (the Czech Republic) and abroad mathematical competitions
Length of the covering note
116 s. (113 580 znaků)
Language
CZ
Annotation
Cílem diplomové práce je vytvoření materiálu, který bude sloužit učitelům na 1. stupni základní školy jako pomůcka nejen pro podnícení zájmu o matematiku, ale i k dalšímu rozvoji matematických schopností nejmladších žáků základní školy. V teoretické části se učitelé seznámí s přehledem matematických soutěží, které se pořádají v tuzemsku a v zahraničí. Tyto soutěže jsou porovnány z různých hledisek - náročnost, typologie příkladů, způsob vypracování (úplné řešení problému × výběr odpovědi z nabídnutých možností). Každá soutěž je stručně popsána a jsou u ní uvedeny vhodné motivační, nebo nějakým způsobem zajímavé úlohy. U každé úlohy nalezne učitel metodický rozbor řešení s komentářem. Praktická část práce obsahuje čtyři pracovní listy (pro 2. - 5. třídu ZŠ), které jsou složené z příkladů z různých soutěží. Tyto pracovní listy byly ověřeny na vybraných základních školách.
Annotation in English
The aim of the diploma thesis is to develop material for primary school teachers, which can be used to stimulate interest in Mathematics and further develop the youngest pupils' mathematical skills. In the theoretical part, teachers will get acquainted with an overview of domestic (the Czech Republic) and abroad mathematical competitions. These competitions are compared in different perspectives - complexity, typology of tasks, elaboration methods (complete task solution × choice of answer from the offered options). Each competition is briefly described, and it contains suitable motivational, or in some way interesting solved tasks. For each task, the teacher finds a methodological analysis of the solution with commentary. The practical part of the work contains four worksheets (for 2nd to 5th grade), which contain tasks from various competitions. These worksheets were verified at selected primary schools.
Keywords
matematika, matematická soutěž, metodický rozbor řešení, pracovní list, 1. stupeň, tuzemské a zahraniční matematické soutěže
Keywords in English
Mathematics, mathematical competition, methodical analysis of solutions of tasks, worksheet, primary school, domestic (the Czech Republic) and abroad mathematical competitions
Research Plan
Cílem práce bude sbírka vybraných úloh, které se objevily v nejrůznějších matematických soutěžích žáků, kteří věkem odpovídají 1. stupni základní školy. Práce se nebude omezovat jen na matematickou olympiádu, ale bude pokrývat širší okruh soutěží. Součástí úkolu bude i komplexnější porovnání různých soutěží z různých hledisek - náročnost, typologie příkladů, způsob vypracování (úplné řešení problému × výběr odpovědi z nabídnutých možností), atd.
Autorka se nebude zabývat jen soutěžemi v tuzemsku, ale seznámí se podrobněji i se soutěžemi v zahraničí. Cílem bude vypracovat materiál, který by měl sloužit učitelům na 1. stupni základní školy jako pomůcka nejen pro podnícení zájmu o matematiku, ale i k dalšímu rozvoji matematických schopností nejmladších žáků základní školy. Autorka vytipuje vhodné motivační, nebo nějakým způsobem zajímavé příklady. U každého z nich navrhne metodický rozbor řešení s komentářem. V některých případech, bude-li to možné, ukáže, jak lze danou úlohu řešit několika různými postupy. \\
Výsledná sbírka řešených úloh bude rozdělena do logických celků s ohledem příslušné metody řešení a s přihlédnutím k obtížnosti úloh a věku žáků. \\
V praktické části práce připraví čtyři pracovní listy (pro 2. - 5. třídu ZŠ) obsahující příklady z různých soutěží. Některé pracovní listy ověří na vybraných základních školách. \\
Research Plan
Cílem práce bude sbírka vybraných úloh, které se objevily v nejrůznějších matematických soutěžích žáků, kteří věkem odpovídají 1. stupni základní školy. Práce se nebude omezovat jen na matematickou olympiádu, ale bude pokrývat širší okruh soutěží. Součástí úkolu bude i komplexnější porovnání různých soutěží z různých hledisek - náročnost, typologie příkladů, způsob vypracování (úplné řešení problému × výběr odpovědi z nabídnutých možností), atd.
Autorka se nebude zabývat jen soutěžemi v tuzemsku, ale seznámí se podrobněji i se soutěžemi v zahraničí. Cílem bude vypracovat materiál, který by měl sloužit učitelům na 1. stupni základní školy jako pomůcka nejen pro podnícení zájmu o matematiku, ale i k dalšímu rozvoji matematických schopností nejmladších žáků základní školy. Autorka vytipuje vhodné motivační, nebo nějakým způsobem zajímavé příklady. U každého z nich navrhne metodický rozbor řešení s komentářem. V některých případech, bude-li to možné, ukáže, jak lze danou úlohu řešit několika různými postupy. \\
Výsledná sbírka řešených úloh bude rozdělena do logických celků s ohledem příslušné metody řešení a s přihlédnutím k obtížnosti úloh a věku žáků. \\
V praktické části práce připraví čtyři pracovní listy (pro 2. - 5. třídu ZŠ) obsahující příklady z různých soutěží. Některé pracovní listy ověří na vybraných základních školách. \\
Recommended resources
České i zahraniční učebnice matematiky pro 1. - 5. ročník ZŠ \\
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání \\
www stránky matematických soutěží příslušné kategorie \\
Vyhledání další literatury je součástí řešení diplomového úkolu \\
Recommended resources
České i zahraniční učebnice matematiky pro 1. - 5. ročník ZŠ \\
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání \\
www stránky matematických soutěží příslušné kategorie \\
Vyhledání další literatury je součástí řešení diplomového úkolu \\