Bakalářská práce pojednává o dosavadních trendech výskytu šikany na základních školách. Teoretická část obsahuje například charakteristiku projevů šikany před krizí, její vybrané aspekty, šikanu v průběhu krize a dosavadní zkušenosti s realizací prevence šikany v obou obdobích (před a v průběhu). Text je orientován na teoretické vystižení tématu šikany, tzn. vysvětlení pojmů, stádií, diagnostika atd. Praktická část se zabývá zkušenostmi přístupu k realizaci školní prevence před a během pandemie Cílem práce je tedy zjistit, zda učitelé provádí prevenci i v rámci online výuky a jak ji případně zlepšit.
V souladu s cílem práce je navrhnutý a použitý kvantitativní výzkumný přístup a sběr dat pomocí dotazníků. Cílovou skupinou pro zaslání jsou žáci a učitelé 2. stupně ZŠ v Jihočeském kraji.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the current trends of bullying in primary schools. The theoretical part includes, for example, the characteristics of bullying before the crisis, its selected aspects, bullying during the crisis and the experience with the implementation of bullying prevention in both periods (before and during). The text is oriented towards the theoretical presentation of the topic of bullying, i.e. explanation of concepts, stages, diagnostics, etc. The practical part deals with the experience of the approach to the implementation of school prevention before and during the pandemic. The aim of the thesis is therefore to find out whether teachers implement prevention also in the context of online teaching and how to improve it if necessary.
In line with the aim of the thesis, a quantitative research approach is designed and used and data collection through questionnaires. The target group for the mailing are pupils and teachers of 2nd grade of primary schools in the South Bohemia region.
Bakalářská práce pojednává o dosavadních trendech výskytu šikany na základních školách. Teoretická část obsahuje například charakteristiku projevů šikany před krizí, její vybrané aspekty, šikanu v průběhu krize a dosavadní zkušenosti s realizací prevence šikany v obou obdobích (před a v průběhu). Text je orientován na teoretické vystižení tématu šikany, tzn. vysvětlení pojmů, stádií, diagnostika atd. Praktická část se zabývá zkušenostmi přístupu k realizaci školní prevence před a během pandemie Cílem práce je tedy zjistit, zda učitelé provádí prevenci i v rámci online výuky a jak ji případně zlepšit.
V souladu s cílem práce je navrhnutý a použitý kvantitativní výzkumný přístup a sběr dat pomocí dotazníků. Cílovou skupinou pro zaslání jsou žáci a učitelé 2. stupně ZŠ v Jihočeském kraji.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the current trends of bullying in primary schools. The theoretical part includes, for example, the characteristics of bullying before the crisis, its selected aspects, bullying during the crisis and the experience with the implementation of bullying prevention in both periods (before and during). The text is oriented towards the theoretical presentation of the topic of bullying, i.e. explanation of concepts, stages, diagnostics, etc. The practical part deals with the experience of the approach to the implementation of school prevention before and during the pandemic. The aim of the thesis is therefore to find out whether teachers implement prevention also in the context of online teaching and how to improve it if necessary.
In line with the aim of the thesis, a quantitative research approach is designed and used and data collection through questionnaires. The target group for the mailing are pupils and teachers of 2nd grade of primary schools in the South Bohemia region.
Bakalářská práce bude pojednávat o dosavadních trendech výskytu šikany na základních školách. Teoretická část bude obsahovat například charakteristiku výskytu projevů šikany před krizí, její vybrané aspekty, šikanu v průběhu krize a dosavadní zkušenosti s realizací prevence šikany v obou obdobích (před a v průběhu). Text bude orientován na teoretické vystižení tématu šikany, tzn. vysvětlení pojmů, stádií, diagnostika atd. Praktická část se bude zabývat zkušenostmi průběhu a přístupu k realizaci školní prevence před a během pandemie. Cílem práce bude tedy zjistit, zda učitelé provádí prevenci i v rámci on-line výuky a jak ji případně zlepšit. V souladu s cílem práce bude možné navrhnout a použít kvantitativní výzkumný přístup a sběr dat pomocí dotazníků. K cílům výzkumu by bylo možné zahrnout též otázky spojené s nejistotou, kterou potenciálně v žácích vyvolávala on-line komunikace se spolužáky a učiteli v době koronavirové krize. Cílovou skupinou pro zaslání dotazníků budou tedy žáci a učitelé 2. stupně ZŠ v Jihočeském kraji.
Research Plan
Bakalářská práce bude pojednávat o dosavadních trendech výskytu šikany na základních školách. Teoretická část bude obsahovat například charakteristiku výskytu projevů šikany před krizí, její vybrané aspekty, šikanu v průběhu krize a dosavadní zkušenosti s realizací prevence šikany v obou obdobích (před a v průběhu). Text bude orientován na teoretické vystižení tématu šikany, tzn. vysvětlení pojmů, stádií, diagnostika atd. Praktická část se bude zabývat zkušenostmi průběhu a přístupu k realizaci školní prevence před a během pandemie. Cílem práce bude tedy zjistit, zda učitelé provádí prevenci i v rámci on-line výuky a jak ji případně zlepšit. V souladu s cílem práce bude možné navrhnout a použít kvantitativní výzkumný přístup a sběr dat pomocí dotazníků. K cílům výzkumu by bylo možné zahrnout též otázky spojené s nejistotou, kterou potenciálně v žácích vyvolávala on-line komunikace se spolužáky a učiteli v době koronavirové krize. Cílovou skupinou pro zaslání dotazníků budou tedy žáci a učitelé 2. stupně ZŠ v Jihočeském kraji.
Recommended resources
ADAMÍK ŠIMEGOVÁ, Miroslava a Peter SZELIGA. Výskum šikanovania v prostredí školy. VEDA, 2012. ISBN 9788080825430.
ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 9788024745770.
JANOŠOVÁ, Pavlína, Lenka KOLLEROVÁ, Kateřina ZÁBRODSKÁ, Jiří KRESSA a Mária DĚDOVÁ. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2992-3.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5010-1.
Recommended resources
ADAMÍK ŠIMEGOVÁ, Miroslava a Peter SZELIGA. Výskum šikanovania v prostredí školy. VEDA, 2012. ISBN 9788080825430.
ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 9788024745770.
JANOŠOVÁ, Pavlína, Lenka KOLLEROVÁ, Kateřina ZÁBRODSKÁ, Jiří KRESSA a Mária DĚDOVÁ. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2992-3.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5010-1.