Cílem této diplomové práce je analýza motivu manipulace v nejznámějším antiutopickém děl dvacátého století, a to v románu Nineteen Eighty-Four od britského autora George Orwella a v protiválečném, satirickém románu Catch-22 od Američana Josepha Hellera. Práci otevírá kapitola, zabývající teoretickými východiska práce. Tato část stručně pojednává o pojmech spojených s analyzovanými romány. Následující část představuje autory analyzovaných románů, jejich cesty životem a vývoj vedoucí k tvorbě jejich nejslavnějších románů. Poslední dvě kapitoly práce obsahují vlastní analýzu děl, z nichž první v řadě je Orwellův román, následovaný Hlavou 22. Závěrem autor porovnává manipulaci v obou dílech. Při sledování manipulace v těchto dílech se autor práce zaměřuje jak na její společenské dopady, tak i na to, jakým způsobem ovlivňuje jedince ve světech vytvořených Orwellem a Hellerem.
Annotation in English
The goal of this diploma thesis is to analyse the motif of manipulation in the most renowned dystopian work of the 20th century, that is in the novel Nineteen Eighty-Four by the British author George Orwell and in the anti-war satirical novel Catch-22 by America's Joseph Heller. The thesis opens with a chapter dealing with the theoretical matters of the work. This part briefly discusses the concepts related to the analysed novels. The next part of the thesis introduces the authors of the novels in question, their life journeys and development leading to the creation of their most famous novels. The final two chapters contain the analyses of the works with Orwell's novel coming in first place, followed by Catch-22. In conclusion, the author compares manipulation in both works. While analysing manipulation in the said works, the author focuses not solely on its societal impact, but also on the ways in which manipulation influences individuals in the universes created by Orwell and Heller.
Cílem této diplomové práce je analýza motivu manipulace v nejznámějším antiutopickém děl dvacátého století, a to v románu Nineteen Eighty-Four od britského autora George Orwella a v protiválečném, satirickém románu Catch-22 od Američana Josepha Hellera. Práci otevírá kapitola, zabývající teoretickými východiska práce. Tato část stručně pojednává o pojmech spojených s analyzovanými romány. Následující část představuje autory analyzovaných románů, jejich cesty životem a vývoj vedoucí k tvorbě jejich nejslavnějších románů. Poslední dvě kapitoly práce obsahují vlastní analýzu děl, z nichž první v řadě je Orwellův román, následovaný Hlavou 22. Závěrem autor porovnává manipulaci v obou dílech. Při sledování manipulace v těchto dílech se autor práce zaměřuje jak na její společenské dopady, tak i na to, jakým způsobem ovlivňuje jedince ve světech vytvořených Orwellem a Hellerem.
Annotation in English
The goal of this diploma thesis is to analyse the motif of manipulation in the most renowned dystopian work of the 20th century, that is in the novel Nineteen Eighty-Four by the British author George Orwell and in the anti-war satirical novel Catch-22 by America's Joseph Heller. The thesis opens with a chapter dealing with the theoretical matters of the work. This part briefly discusses the concepts related to the analysed novels. The next part of the thesis introduces the authors of the novels in question, their life journeys and development leading to the creation of their most famous novels. The final two chapters contain the analyses of the works with Orwell's novel coming in first place, followed by Catch-22. In conclusion, the author compares manipulation in both works. While analysing manipulation in the said works, the author focuses not solely on its societal impact, but also on the ways in which manipulation influences individuals in the universes created by Orwell and Heller.
Náplní této diplomové práce bude komparativní analýza dvou slavných románů anglické a americké literatury - Nineteen Eighty-Four George Orwella (1949) a Catch-22 Josepha Hellera (1961). Interpretace bude zaměřena na problematiku manipulace v obou dílech v kontextu dystopické a protiválečné literatury. Tomuto kontextu bude věnován teoretický úvod, který přiblíží téma manipulace jako základního nástroje moci v souvislosti s krizí etických hodnot a s krizí jazyka (ztráta významu) po 2. světové válce. Samostatné kapitoly budou věnovány i osobnostem a životním postojům obou vybraných autorů.
Vlastní srovnávací interpretace bude zaměřena zejména na specifickou funkci jazyka ve zkoumaných románech, konkrétně na svévolné a účelové narušování vztahu mezi pojmenováním skutečnosti a vlastní reálnou skutečností. V tomto ohledu bude součástí analýzy i posouzení významu ironie v obou románech. Pozornost bude věnována konkrétním formám a následkům manipulace ve vztahu k vlivu daného společenského systému na soukromý život a mezilidské vztahy jednotlivých postav.
Research Plan
Náplní této diplomové práce bude komparativní analýza dvou slavných románů anglické a americké literatury - Nineteen Eighty-Four George Orwella (1949) a Catch-22 Josepha Hellera (1961). Interpretace bude zaměřena na problematiku manipulace v obou dílech v kontextu dystopické a protiválečné literatury. Tomuto kontextu bude věnován teoretický úvod, který přiblíží téma manipulace jako základního nástroje moci v souvislosti s krizí etických hodnot a s krizí jazyka (ztráta významu) po 2. světové válce. Samostatné kapitoly budou věnovány i osobnostem a životním postojům obou vybraných autorů.
Vlastní srovnávací interpretace bude zaměřena zejména na specifickou funkci jazyka ve zkoumaných románech, konkrétně na svévolné a účelové narušování vztahu mezi pojmenováním skutečnosti a vlastní reálnou skutečností. V tomto ohledu bude součástí analýzy i posouzení významu ironie v obou románech. Pozornost bude věnována konkrétním formám a následkům manipulace ve vztahu k vlivu daného společenského systému na soukromý život a mezilidské vztahy jednotlivých postav.
Recommended resources
Baldick, Ch., The Oxford English Literary History: Volume 10: The Modern Movement (1910-1940), Oxford: Oxford University Press, 2004.
Bataille Georges, Literature and Evil, London: Penguin Books, 2012.
Bailey, Blake, "The Enigma of Joseph Heller," The New York Times, August 26, 2011.
Edmund Burke, Gilles Deleuze, The Subversive Masochism of the Image,
https://www.semanticscholar.org/paper/Edmund-Burke%2C-Gilles-Deleuze%2C-and-the-Subversive-of-Cosgrove/c7c262a60bdedc4adbdeda6e021e704fb1c7f9f4.
Colls, Robert, George Orwell. English Rebel, Oxford: O.U.P., 2014.
Hollis, Christopher, Why Orwell Matters, Basic Books, 2003.
Erich Fromm, Escaping From Freedom,
https://pescanik.net/wp-content/uploads/2016/11/erich-fromm-the-fear-of-freedom-escape-from-freedom.pdf.
Newsinger, John, Orwell´s Politics, Macmillan 1999.
Orwell, George, Why I Write, London: Penguin Books, 2004.
Orwell, George, Orwell. The "Observer" Years, London: Atlantic Books, 2003.
Procházka, M., Stříbrný, Z., ed., Slovník spisovatelů (angl. lit) Praha: Libri, 2003.
Procházka, M. a kol., Lectures on American Literature, Praha: Karolinum, 2002.
Punter, David, The Literature of Terror, London: Taylor & Francis, 1996.
Röhr, Heinz Peter, Závislost. Jak jí porozumět a jak ji překonat, Praha: Portál, 2015.
Severo, Richard; Mitgang, Herbert, "Joseph Heller, Darkly Surreal Novelist," The New York Times, December 14, 1999.
Shklar, Judith, Liberalism of Fear, https://philpapers.org/rec/SHKTLO.
Slocombe, William, Nihilism and the Sublime Postmodern, London: Routledge, 2006.
Stříbrný, Zdeněk, Dějiny anglické literatury, Praha: Academia, 1987.
Recommended resources
Baldick, Ch., The Oxford English Literary History: Volume 10: The Modern Movement (1910-1940), Oxford: Oxford University Press, 2004.
Bataille Georges, Literature and Evil, London: Penguin Books, 2012.
Bailey, Blake, "The Enigma of Joseph Heller," The New York Times, August 26, 2011.
Edmund Burke, Gilles Deleuze, The Subversive Masochism of the Image,
https://www.semanticscholar.org/paper/Edmund-Burke%2C-Gilles-Deleuze%2C-and-the-Subversive-of-Cosgrove/c7c262a60bdedc4adbdeda6e021e704fb1c7f9f4.
Colls, Robert, George Orwell. English Rebel, Oxford: O.U.P., 2014.
Hollis, Christopher, Why Orwell Matters, Basic Books, 2003.
Erich Fromm, Escaping From Freedom,
https://pescanik.net/wp-content/uploads/2016/11/erich-fromm-the-fear-of-freedom-escape-from-freedom.pdf.
Newsinger, John, Orwell´s Politics, Macmillan 1999.
Orwell, George, Why I Write, London: Penguin Books, 2004.
Orwell, George, Orwell. The "Observer" Years, London: Atlantic Books, 2003.
Procházka, M., Stříbrný, Z., ed., Slovník spisovatelů (angl. lit) Praha: Libri, 2003.
Procházka, M. a kol., Lectures on American Literature, Praha: Karolinum, 2002.
Punter, David, The Literature of Terror, London: Taylor & Francis, 1996.
Röhr, Heinz Peter, Závislost. Jak jí porozumět a jak ji překonat, Praha: Portál, 2015.
Severo, Richard; Mitgang, Herbert, "Joseph Heller, Darkly Surreal Novelist," The New York Times, December 14, 1999.
Shklar, Judith, Liberalism of Fear, https://philpapers.org/rec/SHKTLO.
Slocombe, William, Nihilism and the Sublime Postmodern, London: Routledge, 2006.
Stříbrný, Zdeněk, Dějiny anglické literatury, Praha: Academia, 1987.