Browse IS/STAG - Portál JU

Skip to page content
Website JU
Portal title page JU
Anonymous user Login Česky
User support contact
Browse IS/STAG
Login Česky
User support contact
  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
Welcome
Browse IS/STAG
Management reactionGlobal survey resultsPublished survey resultsService evaluation results
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Getting startedAlumni ClubAbsolvent - website
IPS
E-learning
Aplikace StuduJU

1st level navigation

  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail RAUSCHER Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Tomáš The Theme of Manipulation in George Orwell´s Nineteen Eighty-Four and Joseph Heller´s Catch-22 The Theme of Manipulation in George Orwell´s Nineteen Eighty-Four and Joseph Heller´s Catch-22 Thesis finished and defended successfully (DUO).   Vránková Kamila - Master's thesis 1643756400000 02.02.2022 The Theme of Manipulation in George Orwell´s Nineteen Eighty-Four and Joseph Heller´s Catch-22 Thesis finished and defended successfully (DUO).
Tomáš RAUSCHER Master's thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Téma manipulace v románech Nineteen Eighty-Four George Orwella a Catch-22 Josepha Hellera

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name RAUSCHER Tomáš Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2020/2021
Assigning department KAJ
Date of defence Feb 2, 2022
Type of thesis Master's thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - No mandatory fields for this Thesis.
Main topic Téma manipulace v románech Nineteen Eighty-Four George Orwella a Catch-22 Josepha Hellera
Main topic in English The Theme of Manipulation in George Orwell´s Nineteen Eighty-Four and Joseph Heller´s Catch-22
Title according to student Téma manipulace v románech Nineteen Eighty-Four George Orwella a Catch-22 Josepha Hellera
English title as given by the student The Theme of Manipulation in George Orwell´s Nineteen Eighty-Four and Joseph Heller´s Catch-22
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Vránková Kamila, PhDr. Ph.D.
Annotation Cílem této diplomové práce je analýza motivu manipulace v nejznámějším antiutopickém děl dvacátého století, a to v románu Nineteen Eighty-Four od britského autora George Orwella a v protiválečném, satirickém románu Catch-22 od Američana Josepha Hellera. Práci otevírá kapitola, zabývající teoretickými východiska práce. Tato část stručně pojednává o pojmech spojených s analyzovanými romány. Následující část představuje autory analyzovaných románů, jejich cesty životem a vývoj vedoucí k tvorbě jejich nejslavnějších románů. Poslední dvě kapitoly práce obsahují vlastní analýzu děl, z nichž první v řadě je Orwellův román, následovaný Hlavou 22. Závěrem autor porovnává manipulaci v obou dílech. Při sledování manipulace v těchto dílech se autor práce zaměřuje jak na její společenské dopady, tak i na to, jakým způsobem ovlivňuje jedince ve světech vytvořených Orwellem a Hellerem.
Annotation in English The goal of this diploma thesis is to analyse the motif of manipulation in the most renowned dystopian work of the 20th century, that is in the novel Nineteen Eighty-Four by the British author George Orwell and in the anti-war satirical novel Catch-22 by America's Joseph Heller. The thesis opens with a chapter dealing with the theoretical matters of the work. This part briefly discusses the concepts related to the analysed novels. The next part of the thesis introduces the authors of the novels in question, their life journeys and development leading to the creation of their most famous novels. The final two chapters contain the analyses of the works with Orwell's novel coming in first place, followed by Catch-22. In conclusion, the author compares manipulation in both works. While analysing manipulation in the said works, the author focuses not solely on its societal impact, but also on the ways in which manipulation influences individuals in the universes created by Orwell and Heller.
Keywords Antiutopie, dystopie, manipulace, protiválečná literatura, satira, absurdita, ironie, Orwell, 1984, Heller, Catch-22.
Keywords in English Dystopia, manipulation, anti-war literature, satire, absurdity, irony, Orwell, 1984, Heller, Catch-22
Length of the covering note 87 s. (168 631 znaků)
Language CZ
Annotation
Cílem této diplomové práce je analýza motivu manipulace v nejznámějším antiutopickém děl dvacátého století, a to v románu Nineteen Eighty-Four od britského autora George Orwella a v protiválečném, satirickém románu Catch-22 od Američana Josepha Hellera. Práci otevírá kapitola, zabývající teoretickými východiska práce. Tato část stručně pojednává o pojmech spojených s analyzovanými romány. Následující část představuje autory analyzovaných románů, jejich cesty životem a vývoj vedoucí k tvorbě jejich nejslavnějších románů. Poslední dvě kapitoly práce obsahují vlastní analýzu děl, z nichž první v řadě je Orwellův román, následovaný Hlavou 22. Závěrem autor porovnává manipulaci v obou dílech. Při sledování manipulace v těchto dílech se autor práce zaměřuje jak na její společenské dopady, tak i na to, jakým způsobem ovlivňuje jedince ve světech vytvořených Orwellem a Hellerem.
Annotation in English
The goal of this diploma thesis is to analyse the motif of manipulation in the most renowned dystopian work of the 20th century, that is in the novel Nineteen Eighty-Four by the British author George Orwell and in the anti-war satirical novel Catch-22 by America's Joseph Heller. The thesis opens with a chapter dealing with the theoretical matters of the work. This part briefly discusses the concepts related to the analysed novels. The next part of the thesis introduces the authors of the novels in question, their life journeys and development leading to the creation of their most famous novels. The final two chapters contain the analyses of the works with Orwell's novel coming in first place, followed by Catch-22. In conclusion, the author compares manipulation in both works. While analysing manipulation in the said works, the author focuses not solely on its societal impact, but also on the ways in which manipulation influences individuals in the universes created by Orwell and Heller.
Keywords
Antiutopie, dystopie, manipulace, protiválečná literatura, satira, absurdita, ironie, Orwell, 1984, Heller, Catch-22.
Keywords in English
Dystopia, manipulation, anti-war literature, satire, absurdity, irony, Orwell, 1984, Heller, Catch-22
Research Plan Náplní této diplomové práce bude komparativní analýza dvou slavných románů anglické a americké literatury - Nineteen Eighty-Four George Orwella (1949) a Catch-22 Josepha Hellera (1961). Interpretace bude zaměřena na problematiku manipulace v obou dílech v kontextu dystopické a protiválečné literatury. Tomuto kontextu bude věnován teoretický úvod, který přiblíží téma manipulace jako základního nástroje moci v souvislosti s krizí etických hodnot a s krizí jazyka (ztráta významu) po 2. světové válce. Samostatné kapitoly budou věnovány i osobnostem a životním postojům obou vybraných autorů.

Vlastní srovnávací interpretace bude zaměřena zejména na specifickou funkci jazyka ve zkoumaných románech, konkrétně na svévolné a účelové narušování vztahu mezi pojmenováním skutečnosti a vlastní reálnou skutečností. V tomto ohledu bude součástí analýzy i posouzení významu ironie v obou románech. Pozornost bude věnována konkrétním formám a následkům manipulace ve vztahu k vlivu daného společenského systému na soukromý život a mezilidské vztahy jednotlivých postav.
Research Plan
Náplní této diplomové práce bude komparativní analýza dvou slavných románů anglické a americké literatury - Nineteen Eighty-Four George Orwella (1949) a Catch-22 Josepha Hellera (1961). Interpretace bude zaměřena na problematiku manipulace v obou dílech v kontextu dystopické a protiválečné literatury. Tomuto kontextu bude věnován teoretický úvod, který přiblíží téma manipulace jako základního nástroje moci v souvislosti s krizí etických hodnot a s krizí jazyka (ztráta významu) po 2. světové válce. Samostatné kapitoly budou věnovány i osobnostem a životním postojům obou vybraných autorů.

Vlastní srovnávací interpretace bude zaměřena zejména na specifickou funkci jazyka ve zkoumaných románech, konkrétně na svévolné a účelové narušování vztahu mezi pojmenováním skutečnosti a vlastní reálnou skutečností. V tomto ohledu bude součástí analýzy i posouzení významu ironie v obou románech. Pozornost bude věnována konkrétním formám a následkům manipulace ve vztahu k vlivu daného společenského systému na soukromý život a mezilidské vztahy jednotlivých postav.
Recommended resources Baldick, Ch., The Oxford English Literary History: Volume 10: The Modern Movement (1910-1940), Oxford: Oxford University Press, 2004.
Bataille Georges, Literature and Evil, London: Penguin Books, 2012.
Bailey, Blake, "The Enigma of Joseph Heller," The New York Times, August 26, 2011.
Edmund Burke, Gilles Deleuze, The Subversive Masochism of the Image,
https://www.semanticscholar.org/paper/Edmund-Burke%2C-Gilles-Deleuze%2C-and-the-Subversive-of-Cosgrove/c7c262a60bdedc4adbdeda6e021e704fb1c7f9f4.
Colls, Robert, George Orwell. English Rebel, Oxford: O.U.P., 2014.
Hollis, Christopher, Why Orwell Matters, Basic Books, 2003.
Erich Fromm, Escaping From Freedom,
https://pescanik.net/wp-content/uploads/2016/11/erich-fromm-the-fear-of-freedom-escape-from-freedom.pdf.
Newsinger, John, Orwell´s Politics, Macmillan 1999.
Orwell, George, Why I Write, London: Penguin Books, 2004.
Orwell, George, Orwell. The "Observer" Years, London: Atlantic Books, 2003.
Procházka, M., Stříbrný, Z., ed., Slovník spisovatelů (angl. lit) Praha: Libri, 2003.
Procházka, M. a kol., Lectures on American Literature, Praha: Karolinum, 2002.
Punter, David, The Literature of Terror, London: Taylor & Francis, 1996.
Röhr, Heinz Peter, Závislost. Jak jí porozumět a jak ji překonat, Praha: Portál, 2015.
Severo, Richard; Mitgang, Herbert, "Joseph Heller, Darkly Surreal Novelist," The New York Times, December 14, 1999.
Shklar, Judith, Liberalism of Fear, https://philpapers.org/rec/SHKTLO.
Slocombe, William, Nihilism and the Sublime Postmodern, London: Routledge, 2006.
Stříbrný, Zdeněk, Dějiny anglické literatury, Praha: Academia, 1987.
Recommended resources
Baldick, Ch., The Oxford English Literary History: Volume 10: The Modern Movement (1910-1940), Oxford: Oxford University Press, 2004.
Bataille Georges, Literature and Evil, London: Penguin Books, 2012.
Bailey, Blake, "The Enigma of Joseph Heller," The New York Times, August 26, 2011.
Edmund Burke, Gilles Deleuze, The Subversive Masochism of the Image,
https://www.semanticscholar.org/paper/Edmund-Burke%2C-Gilles-Deleuze%2C-and-the-Subversive-of-Cosgrove/c7c262a60bdedc4adbdeda6e021e704fb1c7f9f4.
Colls, Robert, George Orwell. English Rebel, Oxford: O.U.P., 2014.
Hollis, Christopher, Why Orwell Matters, Basic Books, 2003.
Erich Fromm, Escaping From Freedom,
https://pescanik.net/wp-content/uploads/2016/11/erich-fromm-the-fear-of-freedom-escape-from-freedom.pdf.
Newsinger, John, Orwell´s Politics, Macmillan 1999.
Orwell, George, Why I Write, London: Penguin Books, 2004.
Orwell, George, Orwell. The "Observer" Years, London: Atlantic Books, 2003.
Procházka, M., Stříbrný, Z., ed., Slovník spisovatelů (angl. lit) Praha: Libri, 2003.
Procházka, M. a kol., Lectures on American Literature, Praha: Karolinum, 2002.
Punter, David, The Literature of Terror, London: Taylor & Francis, 1996.
Röhr, Heinz Peter, Závislost. Jak jí porozumět a jak ji překonat, Praha: Portál, 2015.
Severo, Richard; Mitgang, Herbert, "Joseph Heller, Darkly Surreal Novelist," The New York Times, December 14, 1999.
Shklar, Judith, Liberalism of Fear, https://philpapers.org/rec/SHKTLO.
Slocombe, William, Nihilism and the Sublime Postmodern, London: Routledge, 2006.
Stříbrný, Zdeněk, Dějiny anglické literatury, Praha: Academia, 1987.
Týká se praxe No
Enclosed appendices -
Appendices bound in thesis -
Taken from the library No
Full text of the thesis
Diplomová práce.pdf (692 KB)
Appendices
No files found
Reviewer's report
OP Rauscher, T..pdf (733 KB)
Supervisor's report
Defence procedure record -
Defence procedure record file

University

  • About university
  • Management
  • Faculties
  • Other constituent parts
  • University bodies
  • Development
  • Media and PR
  • Official notice board
  • Documents
  • Partners and cooperation
  • Employees
  • Alumni
  • Careers
  • Calendar
  • FAQs
  • ServiceDesk JU
  • Cookies

Admissions

  • Admission procedure
  • Language, preparatory & other courses
  • FAQs
  • Contacts for applicants

Study at USB

  • About studies
  • Student life
  • Services and facilities
  • Degree programmes
  • Double/joint degrees
  • Exchange programmes
  • Language, preparatory & other courses
  • Lifelong learning - general description
  • Summer schools
  • FAQs
  • Contact us

Science and Research

  • Scientific board
  • Honorary doctorates
  • Technology transfer
  • Faculty magazines
  • EURAXESS Service Centre
  • HR AWARD - HRS4R

Login

  • IS/STAG
  • E-learning
  • Office 365+
Logo EU
Sylabus předmětu
Nahrávám / Loading...
Dohledávač
Nahrávám...