Práce se zabývá teologickým významem a smyslem zemětřesení jednak jako přírodního jevu jako takového, a jednak jako přírodní katastrofy, když k němu dojde v obydlených oblastech a způsobí škody na lidských životech, obydlích či majetku.
Cílem práce je odpovědět na otázku, zda a jak se v zemětřesení může projevovat Bůh a jeho činnost, za předpokladu, že se Bůh projevuje ve všem, co stvořil.
V práci byl vytvořen kompletní seznam zmínek o zemětřesení v Bibli, jimž byla dále přiřazena interpretace. Z tohoto seznamu vyplývá, že se zemětřesení v Bibli vyskytují především před velkými událostmi, předcházejí zejména teofanii i eschatologickým událostem, poukazujíc tak na velikost, slávu a moc Boží.
Práce shrnuje také historický vývoj teodiceje v souvislosti se zemětřesením jako s přírodní katastrofou. V posledních desetiletích byl zaznamenán posun v paradigmatu, kdy se odpovědnost za katastrofy a jejich následky přesunula z Boha na člověka, v souvislosti se strukturálními hříchy bohatých proti chudým, nejvíce postiženým katastrofami.
Práce také nově nabízí syntetizující pohled na to, jak se v zemětřeseních jako v přírodním procesu odrážejí Boží vlastnosti, jako je např. Boží moc, velikost, sláva, svoboda, moudrost, řád, věčná aktivita, harmonie, rovnováha a krása.
Annotation in English
The master thesis deals with importance and meaning of earthquakes as a natural process as well as natural disasters in areas where earthquakes cause heavy damage to lives or properties.
The goal of the thesis is to answer the question whether God reveals himself and his divine actions in earthquakes provided that he discloses himself in all his creation in the natural world.
A complete list of references on earthquakes in Bible has been compiled and it shows that earthquakes mostly precede or accompany very important events, theophany, and eschatological happening, which always point to God´s glory, power and magnificence.
The thesis summarizes historical evolution of theodicy related to earthquakes as natural disasters. There is a paradigm shift from God´s responsibility to responsibility of humankind, in relation to structural sins of the rich against the poor who most suffer during the natural disasters.
The thesis offers also synthesizing view on earthquakes as natural process, especially how they reflect God´s invisible characteristics, such as God´s power, glory, magnificence, freedom, wisdom, eternal activity, order, harmony, balance, and beauty.
Keywords
zemětřesení, teologie přírody, teologie zemětřesení, teodicea, přírodní katastrofy, Boží stopa v přírodě, příroda, Bible
Keywords in English
earthquake, theology of nature, theology of earthquakes, theodicy, natural disasters, God´s footprint in nature, nature, Bible
Length of the covering note
73
Language
CZ
Annotation
Práce se zabývá teologickým významem a smyslem zemětřesení jednak jako přírodního jevu jako takového, a jednak jako přírodní katastrofy, když k němu dojde v obydlených oblastech a způsobí škody na lidských životech, obydlích či majetku.
Cílem práce je odpovědět na otázku, zda a jak se v zemětřesení může projevovat Bůh a jeho činnost, za předpokladu, že se Bůh projevuje ve všem, co stvořil.
V práci byl vytvořen kompletní seznam zmínek o zemětřesení v Bibli, jimž byla dále přiřazena interpretace. Z tohoto seznamu vyplývá, že se zemětřesení v Bibli vyskytují především před velkými událostmi, předcházejí zejména teofanii i eschatologickým událostem, poukazujíc tak na velikost, slávu a moc Boží.
Práce shrnuje také historický vývoj teodiceje v souvislosti se zemětřesením jako s přírodní katastrofou. V posledních desetiletích byl zaznamenán posun v paradigmatu, kdy se odpovědnost za katastrofy a jejich následky přesunula z Boha na člověka, v souvislosti se strukturálními hříchy bohatých proti chudým, nejvíce postiženým katastrofami.
Práce také nově nabízí syntetizující pohled na to, jak se v zemětřeseních jako v přírodním procesu odrážejí Boží vlastnosti, jako je např. Boží moc, velikost, sláva, svoboda, moudrost, řád, věčná aktivita, harmonie, rovnováha a krása.
Annotation in English
The master thesis deals with importance and meaning of earthquakes as a natural process as well as natural disasters in areas where earthquakes cause heavy damage to lives or properties.
The goal of the thesis is to answer the question whether God reveals himself and his divine actions in earthquakes provided that he discloses himself in all his creation in the natural world.
A complete list of references on earthquakes in Bible has been compiled and it shows that earthquakes mostly precede or accompany very important events, theophany, and eschatological happening, which always point to God´s glory, power and magnificence.
The thesis summarizes historical evolution of theodicy related to earthquakes as natural disasters. There is a paradigm shift from God´s responsibility to responsibility of humankind, in relation to structural sins of the rich against the poor who most suffer during the natural disasters.
The thesis offers also synthesizing view on earthquakes as natural process, especially how they reflect God´s invisible characteristics, such as God´s power, glory, magnificence, freedom, wisdom, eternal activity, order, harmony, balance, and beauty.
Keywords
zemětřesení, teologie přírody, teologie zemětřesení, teodicea, přírodní katastrofy, Boží stopa v přírodě, příroda, Bible
Keywords in English
earthquake, theology of nature, theology of earthquakes, theodicy, natural disasters, God´s footprint in nature, nature, Bible
Research Plan
1. Zemětřesení a jeho interpretace v Písmu 2. Zemětřesení a reakce na něj v dějinách církve i dalších náboženských komunit
3. Role náboženství při zmírňování následků přírodních katastrof
4. Systematicko-teologická syntéza získaných poznatků v konfrontaci s poznatky přírodních věd
Research Plan
1. Zemětřesení a jeho interpretace v Písmu 2. Zemětřesení a reakce na něj v dějinách církve i dalších náboženských komunit
3. Role náboženství při zmírňování následků přírodních katastrof
4. Systematicko-teologická syntéza získaných poznatků v konfrontaci s poznatky přírodních věd
Recommended resources
Bernstein PL Against the Gods (1988) The Remarkable Story of Risk, John Wiley and Sons, Inc., New York. Boer JZ and Sanders DT (2005). Earthquakes in Human History. The Far Reaching Effects of Seismic Disruptions. Princeton University Press, Princeton and Oxford de Almeida A.B. (2009) The 1755 Lisbon Earthquake and the Genesis of the Risk Management Concept. In. The 1755 Lisbon Earthquake. Revisited. Geotechnical, Geological, and Earthquake Engineering, vol 7. Springer, Dordrecht Dynes RR (2000) The Dialogue Between Voltaire and Rousseau on the Social Soience View. International Journal of Mass Emergencies and Disasters, Vol. 18, n. 1, 97-115 Falk ML (2010). Recovery and Buddhist practices in the aftermath of the Tsunami in Southern Thailand, Religion, 40 (2), 96-103 Chester, D. K. (1998). The theodicy of natural disasters. Scottish Journal of Theology, 51(4), 485-506. Chester, D. K. (2005). Theology and disaster studies. The need for dialogue. Journal of Volcanology and Geothermal Research, 146(4), 319-328. Chester, D. K., & Duncan, A. M. (2009). The Bible, theodicy and Christian responses to historic and contemporary earthquakes and volcanic eruptions. Environmental Hazards, 8(4), 304-332. Chester DK & Duncan AM (2010) Responding to disasters within the Christian tradition, with reference to volcanic eruptions and earthquakes, Religion, 40 (2), 85-95
Chester, D. K., & Duncan, A. M. (2011) Earthquakes, Volcanoes and God. Theological Perspectives on Natural Disaster. SECED Newsletter, 22(4), 1-6 Chester D., Duncan AM, Dhanhani HAG (2013) Volcanic eruptions, earthquakes and Islam. Disaster Prevention and Management, ISSN. 0965-3562. Chester, D., Duncan, A., & Sangster, H. (2012). Religion, faith communities and disaster. In Routledge Handbook of Natural Hazards and Management (pp. 109-120). London. Routledge. Chester, DK, Duncan, A. and Speake, J. (2019) Earthquakes, Volcanoes and God. Comparative Perspectives from Christianity and Islam. GeoHumanities, 5 (2), 444-467
Kant I (1756) Writings on the Lisbon Earthquake (Portuguese edition of the three essays about earthquakes published in Konigsberg). Almedina (2005) Kozák J. (2011) Bylo jednou jedno zemětřesení. Lisabonská tragédie 1. listopadu 1755. Vesmír 90, 632, 2011/11 Kozak JT, Moreira VS, Oldroyd DR (2005) Iconography of the 1755 Lisbon Earthquake. Geophysical Institute of the Academy of Sciences of the Czech Republic, Praha. Marques JOA (2003) Facing the Epicurean Dilemma. Rousseau and Voltaire in Search of Providence (2003). XIII th Colloqium of the Rousseau Association. ?Rousseau, Voltaire and Fanaticism?, Oxford, UK Marques, J. O. A. (2005). The paths of providence. Voltaire and Rousseau on the Lisbon earthquake. Cadernos de historia e Filosofia de Ciencia, 15(1), 33-57 Merli C. (2010). Context-bound Islamic theodicies. The tsunami as supernatural retribution vs. natural catastrophe in Southern Thailand, Religion, 40(2), 104-111 O?Mathúna D.P. (2018) Christian Theology and Disasters. Where is God in All This?. In. O?Mathúna D., Dranseika V., Gordijn B. (eds) Disasters. Core Concepts and Ethical Theories. Advancing Global Bioethics, vol 11. Springer, Cham Oldroyd D. R., Amador F., Kozák J., Carneiro A. and Pinto M. (2007). The Study of Earthquakes in the Hundred Years Following the Lisbon Earthquake of 1755. Earth Science History 26, 326-370, 2007/2. Sangster, H., Duncan, A. M., & Chester, D. K. (2013). Religion and Hazards. In P. Bobrowsky (Ed.), Encyclopedia of Natural Hazards (pp. 849-850). Heidelberg. Springer.
Schlehe J. (2010). Anthropology of religion. Disasters and the representations of tradition and modernity, Religion, 40(2), 112-120tugal, (1757 e 1762). Franesi, Lisboa
Recommended resources
Bernstein PL Against the Gods (1988) The Remarkable Story of Risk, John Wiley and Sons, Inc., New York. Boer JZ and Sanders DT (2005). Earthquakes in Human History. The Far Reaching Effects of Seismic Disruptions. Princeton University Press, Princeton and Oxford de Almeida A.B. (2009) The 1755 Lisbon Earthquake and the Genesis of the Risk Management Concept. In. The 1755 Lisbon Earthquake. Revisited. Geotechnical, Geological, and Earthquake Engineering, vol 7. Springer, Dordrecht Dynes RR (2000) The Dialogue Between Voltaire and Rousseau on the Social Soience View. International Journal of Mass Emergencies and Disasters, Vol. 18, n. 1, 97-115 Falk ML (2010). Recovery and Buddhist practices in the aftermath of the Tsunami in Southern Thailand, Religion, 40 (2), 96-103 Chester, D. K. (1998). The theodicy of natural disasters. Scottish Journal of Theology, 51(4), 485-506. Chester, D. K. (2005). Theology and disaster studies. The need for dialogue. Journal of Volcanology and Geothermal Research, 146(4), 319-328. Chester, D. K., & Duncan, A. M. (2009). The Bible, theodicy and Christian responses to historic and contemporary earthquakes and volcanic eruptions. Environmental Hazards, 8(4), 304-332. Chester DK & Duncan AM (2010) Responding to disasters within the Christian tradition, with reference to volcanic eruptions and earthquakes, Religion, 40 (2), 85-95
Chester, D. K., & Duncan, A. M. (2011) Earthquakes, Volcanoes and God. Theological Perspectives on Natural Disaster. SECED Newsletter, 22(4), 1-6 Chester D., Duncan AM, Dhanhani HAG (2013) Volcanic eruptions, earthquakes and Islam. Disaster Prevention and Management, ISSN. 0965-3562. Chester, D., Duncan, A., & Sangster, H. (2012). Religion, faith communities and disaster. In Routledge Handbook of Natural Hazards and Management (pp. 109-120). London. Routledge. Chester, DK, Duncan, A. and Speake, J. (2019) Earthquakes, Volcanoes and God. Comparative Perspectives from Christianity and Islam. GeoHumanities, 5 (2), 444-467
Kant I (1756) Writings on the Lisbon Earthquake (Portuguese edition of the three essays about earthquakes published in Konigsberg). Almedina (2005) Kozák J. (2011) Bylo jednou jedno zemětřesení. Lisabonská tragédie 1. listopadu 1755. Vesmír 90, 632, 2011/11 Kozak JT, Moreira VS, Oldroyd DR (2005) Iconography of the 1755 Lisbon Earthquake. Geophysical Institute of the Academy of Sciences of the Czech Republic, Praha. Marques JOA (2003) Facing the Epicurean Dilemma. Rousseau and Voltaire in Search of Providence (2003). XIII th Colloqium of the Rousseau Association. ?Rousseau, Voltaire and Fanaticism?, Oxford, UK Marques, J. O. A. (2005). The paths of providence. Voltaire and Rousseau on the Lisbon earthquake. Cadernos de historia e Filosofia de Ciencia, 15(1), 33-57 Merli C. (2010). Context-bound Islamic theodicies. The tsunami as supernatural retribution vs. natural catastrophe in Southern Thailand, Religion, 40(2), 104-111 O?Mathúna D.P. (2018) Christian Theology and Disasters. Where is God in All This?. In. O?Mathúna D., Dranseika V., Gordijn B. (eds) Disasters. Core Concepts and Ethical Theories. Advancing Global Bioethics, vol 11. Springer, Cham Oldroyd D. R., Amador F., Kozák J., Carneiro A. and Pinto M. (2007). The Study of Earthquakes in the Hundred Years Following the Lisbon Earthquake of 1755. Earth Science History 26, 326-370, 2007/2. Sangster, H., Duncan, A. M., & Chester, D. K. (2013). Religion and Hazards. In P. Bobrowsky (Ed.), Encyclopedia of Natural Hazards (pp. 849-850). Heidelberg. Springer.
Schlehe J. (2010). Anthropology of religion. Disasters and the representations of tradition and modernity, Religion, 40(2), 112-120tugal, (1757 e 1762). Franesi, Lisboa