Diplomová práce se zabývá obsahem učiva tématiky "opylovači", především možností implementace ve výuce na základní škole. Rešeršní část se věnuje opylování, významu opylovačů, ukotvení tématiky v Rámcově vzdělávacím programu, a především analýze řad učebnic přírodovědy a přírodopisu pro základní školy z hlediska tématu opylovači. K získání potřebných dat byly v metodické části vytvořeny didaktické testy a výukový projekt pro žáky 4. a 6. ročníků základních škol. Na základě získaných poznatků byl vyřčen závěr ohledně možného zařazení tématiky do výuky na základní škole.
Annotation in English
The diploma thesis focuses on pollinators as a subject of science education and especially the possibility of implementation in teaching at primary school. The research part deals with pollination, the importance of pollinators, anchoring the topic in the Framework Educational Program, and especially the analysis of several textbooks of science for primary schools in terms of the topic of pollinators. To obtain the necessary data in the practical part, didactic tests and an educational project for the pupils of 4th and 6th grade at primary schools were created. Based on the acquired findings, a conclusion was drawn regarding the possible inclusion of the topic in teaching at primary school.
Keywords
opylování, opylovači, Rámcově vzdělávací program, didaktický test, výukový program
Keywords in English
pollination, pollinators, the Framework Educational Program, didactic test, educational project
Length of the covering note
38 s. (63 553 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá obsahem učiva tématiky "opylovači", především možností implementace ve výuce na základní škole. Rešeršní část se věnuje opylování, významu opylovačů, ukotvení tématiky v Rámcově vzdělávacím programu, a především analýze řad učebnic přírodovědy a přírodopisu pro základní školy z hlediska tématu opylovači. K získání potřebných dat byly v metodické části vytvořeny didaktické testy a výukový projekt pro žáky 4. a 6. ročníků základních škol. Na základě získaných poznatků byl vyřčen závěr ohledně možného zařazení tématiky do výuky na základní škole.
Annotation in English
The diploma thesis focuses on pollinators as a subject of science education and especially the possibility of implementation in teaching at primary school. The research part deals with pollination, the importance of pollinators, anchoring the topic in the Framework Educational Program, and especially the analysis of several textbooks of science for primary schools in terms of the topic of pollinators. To obtain the necessary data in the practical part, didactic tests and an educational project for the pupils of 4th and 6th grade at primary schools were created. Based on the acquired findings, a conclusion was drawn regarding the possible inclusion of the topic in teaching at primary school.
Keywords
opylování, opylovači, Rámcově vzdělávací program, didaktický test, výukový program
Keywords in English
pollination, pollinators, the Framework Educational Program, didactic test, educational project
Research Plan
Opylovači obecně hrají klíčovou roli v mnoha terestrických ekosystémech, nicméně znalosti žáků a často i veřejnosti jsou mnohdy omezeny pouze na znalost včely medonosné. V rámci zadaného diplomového úkolu budou vytvořeny, resp. modifikovány testy a dostupné výukové aktivity pro různé staré skupiny žáků (např. 4. a 8. třída ZŠ, není závazné). V rámci žáků různých ročníků bude potom zhodnocena efektivita výuky daného tématu a vysloven závěr o tom, v kterých ročnících ZŠ je možné tuto tématiku zařadit.\\
Postup práce:
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje výuky tématiky opylovačů; resp. opylování v závislosti na věku žáků.
Modifikovat testy a výukové aktivity z bakalářské práce Mašková (2019) pro různě staré skupiny žáků.
Pretestem otestovat výchozí znalosti dané tématiky různě starých žáků ZŠ (např. 4. a 8. třída).
Provést modifikované výukové aktivity v těchto skupinách.
Pomocí posttestu evaluovat efektivitu výuky daného tématu.
Vyhodnotit získaná data a vyslovit závěr o možnostech zařazení tohoto tématu pro různé ročníky ZŠ.
Sepsání diplomové práce.
Pozn. Pravidelné konzultace s vedoucím práce jsou považovány za samozřejmé.
Research Plan
Opylovači obecně hrají klíčovou roli v mnoha terestrických ekosystémech, nicméně znalosti žáků a často i veřejnosti jsou mnohdy omezeny pouze na znalost včely medonosné. V rámci zadaného diplomového úkolu budou vytvořeny, resp. modifikovány testy a dostupné výukové aktivity pro různé staré skupiny žáků (např. 4. a 8. třída ZŠ, není závazné). V rámci žáků různých ročníků bude potom zhodnocena efektivita výuky daného tématu a vysloven závěr o tom, v kterých ročnících ZŠ je možné tuto tématiku zařadit.\\
Postup práce:
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje výuky tématiky opylovačů; resp. opylování v závislosti na věku žáků.
Modifikovat testy a výukové aktivity z bakalářské práce Mašková (2019) pro různě staré skupiny žáků.
Pretestem otestovat výchozí znalosti dané tématiky různě starých žáků ZŠ (např. 4. a 8. třída).
Provést modifikované výukové aktivity v těchto skupinách.
Pomocí posttestu evaluovat efektivitu výuky daného tématu.
Vyhodnotit získaná data a vyslovit závěr o možnostech zařazení tohoto tématu pro různé ročníky ZŠ.
Sepsání diplomové práce.
Pozn. Pravidelné konzultace s vedoucím práce jsou považovány za samozřejmé.
Recommended resources
\begin{quote}
literatura1 Gavora, P. 2010: Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vydání, Brno: Paido. 256 s. ISBN 978-80-7315-185-0
literatura1 Huňková, H. (2018). Vybraní opylovači našich luk a jejich didaktické využití. Diplomová práce, Pedagogická fakulta UK
literatura1 Chráska M. 2007: Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 1. vydání, Grada Publishing. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4
literatura1 Janovský Z. 2012: Vztahy rostlin a opylovačů na louce aneb ne jen botanici určují rostliny. Živa 2012 (4): 210-212.
literatura1 Krieg P., Hofbauer J. Komzáková O. 2009: Čmeláci a jejich podpora v zemědělské krajině. 80 s.
literatura1 Lojdová K. 2012. Projektové vyučování. Skripta. Vydavatel neuveden. 22 s. Dostupné na: https://katkalojdova.weebly.com/uploads/\\ 2/4/3/0/24306750/projektove_vyucovani.pdf
literatura1Mašková, A. 2019: Opylovači jako téma výuky přírodopisu na základní škole. Bakalářská práce, PF JU.
Ptáčková, B. (2009). Čmelák, výukový program pro předškolní vzdělávání. Bakalářská práce, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická Univerzita v Liberci.
Stuchl M. a kol. 2016: Chov a podpora čmeláků na zahrádkách i ve městě. Trobsko: Zemědělsý výzkum s.r.o., VÚP, 68 s.
ZACHOVÁ, H. (2012). Bezobratlí živočichové ve výuce 1. stupně základní školy (Diplomová práce, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta).
Webová stránka Opylování: http://www.vcelky.cz/opylovani.htm a literární zdroje, na něž je odkaz (Včelařství) na této stránce odkazu - výběrově.
Webová stránka Ekologie opylování: http://www.insect-communities.cz/cz/projects/pollination-ecology/ a případné literární zdroje, na něž jsou odkazy na této stránce.
Webová stránka Český čmelák: http://www.ceskycmelak.cz/vyuziti-cmelaku/ a případné literární zdroje, na něž jsou odkazy na této stránce.
\end{quote}
Recommended resources
\begin{quote}
literatura1 Gavora, P. 2010: Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vydání, Brno: Paido. 256 s. ISBN 978-80-7315-185-0
literatura1 Huňková, H. (2018). Vybraní opylovači našich luk a jejich didaktické využití. Diplomová práce, Pedagogická fakulta UK
literatura1 Chráska M. 2007: Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 1. vydání, Grada Publishing. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4
literatura1 Janovský Z. 2012: Vztahy rostlin a opylovačů na louce aneb ne jen botanici určují rostliny. Živa 2012 (4): 210-212.
literatura1 Krieg P., Hofbauer J. Komzáková O. 2009: Čmeláci a jejich podpora v zemědělské krajině. 80 s.
literatura1 Lojdová K. 2012. Projektové vyučování. Skripta. Vydavatel neuveden. 22 s. Dostupné na: https://katkalojdova.weebly.com/uploads/\\ 2/4/3/0/24306750/projektove_vyucovani.pdf
literatura1Mašková, A. 2019: Opylovači jako téma výuky přírodopisu na základní škole. Bakalářská práce, PF JU.
Ptáčková, B. (2009). Čmelák, výukový program pro předškolní vzdělávání. Bakalářská práce, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická Univerzita v Liberci.
Stuchl M. a kol. 2016: Chov a podpora čmeláků na zahrádkách i ve městě. Trobsko: Zemědělsý výzkum s.r.o., VÚP, 68 s.
ZACHOVÁ, H. (2012). Bezobratlí živočichové ve výuce 1. stupně základní školy (Diplomová práce, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta).
Webová stránka Opylování: http://www.vcelky.cz/opylovani.htm a literární zdroje, na něž je odkaz (Včelařství) na této stránce odkazu - výběrově.
Webová stránka Ekologie opylování: http://www.insect-communities.cz/cz/projects/pollination-ecology/ a případné literární zdroje, na něž jsou odkazy na této stránce.
Webová stránka Český čmelák: http://www.ceskycmelak.cz/vyuziti-cmelaku/ a případné literární zdroje, na něž jsou odkazy na této stránce.
\end{quote}