Browse IS/STAG - Portál JU

Skip to page content
Website JU
Portal title page JU
Anonymous user Login Česky
User support contact
Browse IS/STAG
Login Česky
User support contact
  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
Welcome
Browse IS/STAG
Management reactionGlobal survey resultsPublished survey resultsService evaluation results
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Getting startedAlumni ClubAbsolvent - website
IPS
E-learning
Aplikace StuduJU

1st level navigation

  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail KLUZÁKOVÁ Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Eva Semantic relations applied in the Codenames board game Semantic relations applied in the Codenames board game Thesis finished and defended successfully (DUO).   Kos Petr Lohrová Helena Bachelor's thesis 1630533600000 02.09.2021 Semantic relations applied in the Codenames board game Thesis finished and defended successfully (DUO).
Eva KLUZÁKOVÁ Bachelor's thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Semantic relations applied in the Codenames board game

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name KLUZÁKOVÁ Eva Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2018/2019
Assigning department UAN
Date of defence Sep 2, 2021
Type of thesis Bachelor's thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - No mandatory fields for this Thesis.
Main topic Semantic relations applied in the Codenames board game
Main topic in English Semantic relations applied in the Codenames board game
Title according to student Semantic relations applied in the Codenames board game
English title as given by the student Semantic relations applied in the Codenames board game
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Kos Petr, Mgr. Ph.D.
Oponent Lohrová Helena, Mgr. Ph.D.
Annotation Cílem této bakalářské práce je identifikovat sémantické vztahy na základě asociací vzniklých při hraní deskové hry Krycí jména. Nejprve popíši samotná pravidla hry a zaměřím se na vysvětlení klíčových pojmů jako je význam slova a idealizovaný kognitivní model. Poté charakterizuji použité sémantické vztahy, teoreticky je popíši a uvedu příslušné příklady těchto vztahů. V další části je kvantifikuji, zhodnotím tendence jejich použití a na závěr vyhodnotím míru úspěšnosti.
Annotation in English The aim of the thesis is to identify sense relations on the basis of associations that were used in the Codenames board game. First, I will describe the rules of the game and focus on the brief explanation of the crucial terms like the meaning of words and idealized cognitive models (ICM). This is followed by the characterization of sense relations, their theoretical background, and respective examples. Furthermore, I will quantify them and evaluate the tendencies of their usage. To conclude, I summarize the success rate of the sense relations.
Keywords sémantické vztahy, idealizovaný kognitivní model, asociace, páry slov, konkrétní případy, hra
Keywords in English sense relations, ICM, associations, word pairs, particular cases, game
Length of the covering note 58 s. (91 687 znaků)
Language AN
Annotation
Cílem této bakalářské práce je identifikovat sémantické vztahy na základě asociací vzniklých při hraní deskové hry Krycí jména. Nejprve popíši samotná pravidla hry a zaměřím se na vysvětlení klíčových pojmů jako je význam slova a idealizovaný kognitivní model. Poté charakterizuji použité sémantické vztahy, teoreticky je popíši a uvedu příslušné příklady těchto vztahů. V další části je kvantifikuji, zhodnotím tendence jejich použití a na závěr vyhodnotím míru úspěšnosti.
Annotation in English
The aim of the thesis is to identify sense relations on the basis of associations that were used in the Codenames board game. First, I will describe the rules of the game and focus on the brief explanation of the crucial terms like the meaning of words and idealized cognitive models (ICM). This is followed by the characterization of sense relations, their theoretical background, and respective examples. Furthermore, I will quantify them and evaluate the tendencies of their usage. To conclude, I summarize the success rate of the sense relations.
Keywords
sémantické vztahy, idealizovaný kognitivní model, asociace, páry slov, konkrétní případy, hra
Keywords in English
sense relations, ICM, associations, word pairs, particular cases, game
Research Plan Práce vychází z principu populární stolní hry Krycí jména (Codenames). V této hře se jeden hráč snaží jedním slovem vystihnout význam jiných slov na kartičkách tak, aby spoluhráč poznal, o která slova se jedná. Při hledání společného slova pro různé koncepty tak hráči využívají asociací, které vyjadřují na základě různých sémantických vztahů, jako jsou hyponymie, metonymie, metafora, společné salientní rysy apod. Cílem práce je tak identifikovat celou škálu těchto sémantických vztahů a popsat a kvantifikovat tendence v jejich použití. Výsledky práce mohou pomoci chápat sémantické vztahy mezi slovy v rámci mentálního lexika uživatelů jazyka. Autorka práce nejprve sesbírá data pozorováním a záznamem hráčů při hře a navrhne metodiku práce s daty. Nadále identifikuje použité sémantické vztahy, které dále teoreticky popíše, kvantifikuje a na závěr vyhodnotí tendence v jejich použití. Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Research Plan
Práce vychází z principu populární stolní hry Krycí jména (Codenames). V této hře se jeden hráč snaží jedním slovem vystihnout význam jiných slov na kartičkách tak, aby spoluhráč poznal, o která slova se jedná. Při hledání společného slova pro různé koncepty tak hráči využívají asociací, které vyjadřují na základě různých sémantických vztahů, jako jsou hyponymie, metonymie, metafora, společné salientní rysy apod. Cílem práce je tak identifikovat celou škálu těchto sémantických vztahů a popsat a kvantifikovat tendence v jejich použití. Výsledky práce mohou pomoci chápat sémantické vztahy mezi slovy v rámci mentálního lexika uživatelů jazyka. Autorka práce nejprve sesbírá data pozorováním a záznamem hráčů při hře a navrhne metodiku práce s daty. Nadále identifikuje použité sémantické vztahy, které dále teoreticky popíše, kvantifikuje a na závěr vyhodnotí tendence v jejich použití. Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Recommended resources Cruse, A. (2011). Meaning in Language. Third Edition Oxford: OUP. Hanwen Shen, J., Hofer, A., Felbo, B., Levy, R. (2018). Comparing Models of Associative Meaning: An Empirical Investigation of Reference in Simple Language Games < https://arxiv.org/pdf/1810.03717.pdf>. Lehrer, A. (1974). Semantic Fields and Lexical Structure. Amsterdam: North Holland. Mullenbach, J. (2018). Word vectors are (not) magic - a holiday experiment with Codenames .
Recommended resources
Cruse, A. (2011). Meaning in Language. Third Edition Oxford: OUP. Hanwen Shen, J., Hofer, A., Felbo, B., Levy, R. (2018). Comparing Models of Associative Meaning: An Empirical Investigation of Reference in Simple Language Games < https://arxiv.org/pdf/1810.03717.pdf>. Lehrer, A. (1974). Semantic Fields and Lexical Structure. Amsterdam: North Holland. Mullenbach, J. (2018). Word vectors are (not) magic - a holiday experiment with Codenames .
Týká se praxe No
Enclosed appendices -
Appendices bound in thesis graphs, tables
Taken from the library Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record -
Defence procedure record file

University

  • About university
  • Management
  • Faculties
  • Other constituent parts
  • University bodies
  • Development
  • Media and PR
  • Official notice board
  • Documents
  • Partners and cooperation
  • Employees
  • Alumni
  • Careers
  • Calendar
  • FAQs
  • ServiceDesk JU
  • Cookies

Admissions

  • Admission procedure
  • Language, preparatory & other courses
  • FAQs
  • Contacts for applicants

Study at USB

  • About studies
  • Student life
  • Services and facilities
  • Degree programmes
  • Double/joint degrees
  • Exchange programmes
  • Language, preparatory & other courses
  • Lifelong learning - general description
  • Summer schools
  • FAQs
  • Contact us

Science and Research

  • Scientific board
  • Honorary doctorates
  • Technology transfer
  • Faculty magazines
  • EURAXESS Service Centre
  • HR AWARD - HRS4R

Login

  • IS/STAG
  • E-learning
  • Office 365+
Logo EU
Sylabus předmětu
Nahrávám / Loading...
Dohledávač
Nahrávám...