Cílem této bakalářské práce je identifikovat sémantické vztahy na základě asociací vzniklých při hraní deskové hry Krycí jména. Nejprve popíši samotná pravidla hry a zaměřím se na vysvětlení klíčových pojmů jako je význam slova a idealizovaný kognitivní model. Poté charakterizuji použité sémantické vztahy, teoreticky je popíši a uvedu příslušné příklady těchto vztahů. V další části je kvantifikuji, zhodnotím tendence jejich použití a na závěr vyhodnotím míru úspěšnosti.
Annotation in English
The aim of the thesis is to identify sense relations on the basis of associations that were used in the Codenames board game. First, I will describe the rules of the game and focus on the brief explanation of the crucial terms like the meaning of words and idealized cognitive models (ICM). This is followed by the characterization of sense relations, their theoretical background, and respective examples. Furthermore, I will quantify them and evaluate the tendencies of their usage. To conclude, I summarize the success rate of the sense relations.
Keywords
sémantické vztahy, idealizovaný kognitivní model, asociace, páry slov, konkrétní případy, hra
Keywords in English
sense relations, ICM, associations, word pairs, particular cases, game
Length of the covering note
58 s. (91 687 znaků)
Language
AN
Annotation
Cílem této bakalářské práce je identifikovat sémantické vztahy na základě asociací vzniklých při hraní deskové hry Krycí jména. Nejprve popíši samotná pravidla hry a zaměřím se na vysvětlení klíčových pojmů jako je význam slova a idealizovaný kognitivní model. Poté charakterizuji použité sémantické vztahy, teoreticky je popíši a uvedu příslušné příklady těchto vztahů. V další části je kvantifikuji, zhodnotím tendence jejich použití a na závěr vyhodnotím míru úspěšnosti.
Annotation in English
The aim of the thesis is to identify sense relations on the basis of associations that were used in the Codenames board game. First, I will describe the rules of the game and focus on the brief explanation of the crucial terms like the meaning of words and idealized cognitive models (ICM). This is followed by the characterization of sense relations, their theoretical background, and respective examples. Furthermore, I will quantify them and evaluate the tendencies of their usage. To conclude, I summarize the success rate of the sense relations.
Keywords
sémantické vztahy, idealizovaný kognitivní model, asociace, páry slov, konkrétní případy, hra
Keywords in English
sense relations, ICM, associations, word pairs, particular cases, game
Research Plan
Práce vychází z principu populární stolní hry Krycí jména (Codenames). V této hře se jeden hráč snaží jedním slovem vystihnout význam jiných slov na kartičkách tak, aby spoluhráč poznal, o která slova se jedná. Při hledání společného slova pro různé koncepty tak hráči využívají asociací, které vyjadřují na základě různých sémantických vztahů, jako jsou hyponymie, metonymie, metafora, společné salientní rysy apod. Cílem práce je tak identifikovat celou škálu těchto sémantických vztahů a popsat a kvantifikovat tendence v jejich použití. Výsledky práce mohou pomoci chápat sémantické vztahy mezi slovy v rámci mentálního lexika uživatelů jazyka.
Autorka práce nejprve sesbírá data pozorováním a záznamem hráčů při hře a navrhne metodiku práce s daty. Nadále identifikuje použité sémantické vztahy, které dále teoreticky popíše, kvantifikuje a na závěr vyhodnotí tendence v jejich použití.
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Research Plan
Práce vychází z principu populární stolní hry Krycí jména (Codenames). V této hře se jeden hráč snaží jedním slovem vystihnout význam jiných slov na kartičkách tak, aby spoluhráč poznal, o která slova se jedná. Při hledání společného slova pro různé koncepty tak hráči využívají asociací, které vyjadřují na základě různých sémantických vztahů, jako jsou hyponymie, metonymie, metafora, společné salientní rysy apod. Cílem práce je tak identifikovat celou škálu těchto sémantických vztahů a popsat a kvantifikovat tendence v jejich použití. Výsledky práce mohou pomoci chápat sémantické vztahy mezi slovy v rámci mentálního lexika uživatelů jazyka.
Autorka práce nejprve sesbírá data pozorováním a záznamem hráčů při hře a navrhne metodiku práce s daty. Nadále identifikuje použité sémantické vztahy, které dále teoreticky popíše, kvantifikuje a na závěr vyhodnotí tendence v jejich použití.
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Recommended resources
Cruse, A. (2011). Meaning in Language. Third Edition Oxford: OUP.
Hanwen Shen, J., Hofer, A., Felbo, B., Levy, R. (2018). Comparing Models of Associative Meaning: An Empirical Investigation of Reference in Simple Language Games < https://arxiv.org/pdf/1810.03717.pdf>.
Lehrer, A. (1974). Semantic Fields and Lexical Structure. Amsterdam: North Holland.
Mullenbach, J. (2018). Word vectors are (not) magic - a holiday experiment with Codenames .
Recommended resources
Cruse, A. (2011). Meaning in Language. Third Edition Oxford: OUP.
Hanwen Shen, J., Hofer, A., Felbo, B., Levy, R. (2018). Comparing Models of Associative Meaning: An Empirical Investigation of Reference in Simple Language Games < https://arxiv.org/pdf/1810.03717.pdf>.
Lehrer, A. (1974). Semantic Fields and Lexical Structure. Amsterdam: North Holland.
Mullenbach, J. (2018). Word vectors are (not) magic - a holiday experiment with Codenames .