Browse IS/STAG - Portál JU

Skip to page content
Website JU
Portal title page JU
Anonymous user Login Česky
User support contact
Browse IS/STAG
Login Česky
User support contact
  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
Welcome
Browse IS/STAG
Management reactionGlobal survey resultsPublished survey resultsService evaluation results
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Getting startedAlumni ClubAbsolvent - website
IPS
E-learning
Aplikace StuduJU

1st level navigation

  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail SVOBODOVÁ Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Kristýna Support for the development of tactile perception through the material of the Tactual Profile Support for the development of tactile perception through the material of the Tactual Profile Thesis finished and defended successfully (DUO).   Prázdná Radka Jánský Petr Bachelor's thesis 1568757600000 18.09.2019 Support for the development of tactile perception through the material of the Tactual Profile Thesis finished and defended successfully (DUO).
Kristýna SVOBODOVÁ Bachelor's thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Podpora rozvoje hmatové percepce prostřednictvím materiálu Tactual Profile

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name SVOBODOVÁ Kristýna Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2017/2018
Assigning department USV
Date of defence Sep 18, 2019
Type of thesis Bachelor's thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - No mandatory fields for this Thesis.
Main topic Podpora rozvoje hmatové percepce prostřednictvím materiálu Tactual profile
Main topic in English Support for the development of tactile perception through the material of the Tactual profile
Title according to student Podpora rozvoje hmatové percepce prostřednictvím materiálu Tactual Profile
English title as given by the student Support for the development of tactile perception through the material of the Tactual Profile
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Prázdná Radka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Oponent Jánský Petr, Mgr. Ph.D.
Annotation Bakalářská práce se zabývá tématem rozvoje hmatové percepce prostřednictvím materiálu Tactual Profile. Cílem bakalářské práce je na základě teoretických východisek vymezeného tématu vytvořit individuální plán rozvoje hmatového vnímání u vybraného žáka se zrakovým postižením prostřednictvím materiálu Tactual Profile. Dílčím cílem bylo provést evaluaci plánu individuálního rozvoje dítěte. K výše uvedeným cílům byla stanovena výzkumná otázka: Jak přispěl materiál Tactual Profile k rozvoji hmatového vnímání u vybraného žáka? Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. Teoretickou část tvoří dvě kapitoly. První kapitola se zabývá vymezením pojmů zrakového postižení, etiologií, klasifikací. Kapitola druhá se věnuje edukaci žáků s postižením zraku, tj. institucionálnímu a legislativnímu zakotvení, speciálně pedagogické péči a reedukačním a kompenzačním možnostem, do kterých patří hmatové a sluchové vnímání či vyšší kompenzační smysly. V praktické části jsou zařazeny tři kapitoly. Kapitola třetí vymezuje cíle práce a metodický postup, včetně představení metody Tactual Profile a dítěte vzdělávaného v mateřské škole, které bylo předmětem výzkumného šetření. K naplnění cílů práce je použita kvalitativní strategie v designu případové studie, využívající metody analýzy dokumentů, zúčastněného pozorování a rozhovoru s pedagožkami. Kapitola čtvrtá představuje návrhy speciálně pedagogických intervencí pro individuální rozvoj sledovaného dítěte. Závěrečná pátá kapitola je vyhrazena souhrnu a diskusi.
Annotation in English The bachelor thesis deals with the topic of support of the development of tactile perception through the material Tactual Profile. The aim of the bachelor thesis is to create an individual plan for the development of tactile perception of a selected pupil with visual impairment using the Tactual Profile material. The partial goal was to evaluate the individual child development plan. And the research question was set for the above objectives: How did the Tactual Profile contribute to the development of tactile perception in case of the chosen pupil? The thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part is divided into two chapters. The first chapter deals with the definition of the terms of visual impairment, etiology, classification. The second chapter is concerned with education of pupils with visual impairment, i.e. institutional and legislative anchoring, special pedagogical care, and re-education and compensation possibilities, which include tactile and auditory perception or higher compensatory senses. The practical part includes three chapters. The third chapter defines the aims of the work and the methodical procedure, including the introduction of the Tactual Profile method, and the child educated in the kindergarten, who was the subject of the research. The qualitative strategy in case study design using methods of document analysis, participating observation and interview with teachers is used to fulfil the objectives of this work. The fourth chapter presents proposals of special pedagogical interventions for individual development of the monitored child. The final fifth chapter is dedicated to summary and discussion.
Keywords Hmatové vnímání; kompenzační možnosti; Tactual Profile; zrakové postižení
Keywords in English Compensation options; tactile perception; Tactual Profile; visual impairment
Length of the covering note 57 s.
Language CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá tématem rozvoje hmatové percepce prostřednictvím materiálu Tactual Profile. Cílem bakalářské práce je na základě teoretických východisek vymezeného tématu vytvořit individuální plán rozvoje hmatového vnímání u vybraného žáka se zrakovým postižením prostřednictvím materiálu Tactual Profile. Dílčím cílem bylo provést evaluaci plánu individuálního rozvoje dítěte. K výše uvedeným cílům byla stanovena výzkumná otázka: Jak přispěl materiál Tactual Profile k rozvoji hmatového vnímání u vybraného žáka? Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. Teoretickou část tvoří dvě kapitoly. První kapitola se zabývá vymezením pojmů zrakového postižení, etiologií, klasifikací. Kapitola druhá se věnuje edukaci žáků s postižením zraku, tj. institucionálnímu a legislativnímu zakotvení, speciálně pedagogické péči a reedukačním a kompenzačním možnostem, do kterých patří hmatové a sluchové vnímání či vyšší kompenzační smysly. V praktické části jsou zařazeny tři kapitoly. Kapitola třetí vymezuje cíle práce a metodický postup, včetně představení metody Tactual Profile a dítěte vzdělávaného v mateřské škole, které bylo předmětem výzkumného šetření. K naplnění cílů práce je použita kvalitativní strategie v designu případové studie, využívající metody analýzy dokumentů, zúčastněného pozorování a rozhovoru s pedagožkami. Kapitola čtvrtá představuje návrhy speciálně pedagogických intervencí pro individuální rozvoj sledovaného dítěte. Závěrečná pátá kapitola je vyhrazena souhrnu a diskusi.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the topic of support of the development of tactile perception through the material Tactual Profile. The aim of the bachelor thesis is to create an individual plan for the development of tactile perception of a selected pupil with visual impairment using the Tactual Profile material. The partial goal was to evaluate the individual child development plan. And the research question was set for the above objectives: How did the Tactual Profile contribute to the development of tactile perception in case of the chosen pupil? The thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part is divided into two chapters. The first chapter deals with the definition of the terms of visual impairment, etiology, classification. The second chapter is concerned with education of pupils with visual impairment, i.e. institutional and legislative anchoring, special pedagogical care, and re-education and compensation possibilities, which include tactile and auditory perception or higher compensatory senses. The practical part includes three chapters. The third chapter defines the aims of the work and the methodical procedure, including the introduction of the Tactual Profile method, and the child educated in the kindergarten, who was the subject of the research. The qualitative strategy in case study design using methods of document analysis, participating observation and interview with teachers is used to fulfil the objectives of this work. The fourth chapter presents proposals of special pedagogical interventions for individual development of the monitored child. The final fifth chapter is dedicated to summary and discussion.
Keywords
Hmatové vnímání; kompenzační možnosti; Tactual Profile; zrakové postižení
Keywords in English
Compensation options; tactile perception; Tactual Profile; visual impairment
Research Plan Teoretické vymezení problematiky Hmatová percepce je jedním ze základních kompenzačních smyslů, který napomáhá ke zmírňování limitů vyplývajících se zrakového postižení. Rozvoj hmatové percepce probíhá cíleným procesem učení. Pro podporu rozvoje je možné využít řadu didaktických a intervenčních postupů. Jedním z nich je intervenční a diagnostický nástroj Tactual Profile. Cíl práce Cílem bakalářské práce je zpracovat k vymezenému tématu odpovídající teoretická východiska a na jejich podkladě vytvořit individuální plán rozvoje hmatového vnímání u vybraného žáka (příp. žáků) se zrakovým postižením prostřednictvím materiálu Tactual Profile. Dílčím cílem bude provést evaluaci plánu individuálního rozvoje. Výzkumná otázka Jak přispěl materiál Tactual Profile k rozvoji hmatového vnímání u vybraného žáka? Popis metodiky Pro naplnění uvedeného cíle bude zvolena kvalitativní strategie v designu případové studie. Ke sběru dat bude využit hloubkový rozhovor, analýza dokumentů a pozorování. Data budou zpracována v souladu s kvalitativní strategií postupy tematického kódování. Výběr vzorku bude proveden záměrně. Tvořit jej budou žáci se zrakovým postižením. Předpokládané využití v praxi Výstupy bakalářské práce budou mít přímou upotřebitelnost v přímé práci s žáky se zrakovým postižením. Text bude též využitelný jako studijní materiál pro studenty pedagogických studijních programů.
Research Plan
Teoretické vymezení problematiky Hmatová percepce je jedním ze základních kompenzačních smyslů, který napomáhá ke zmírňování limitů vyplývajících se zrakového postižení. Rozvoj hmatové percepce probíhá cíleným procesem učení. Pro podporu rozvoje je možné využít řadu didaktických a intervenčních postupů. Jedním z nich je intervenční a diagnostický nástroj Tactual Profile. Cíl práce Cílem bakalářské práce je zpracovat k vymezenému tématu odpovídající teoretická východiska a na jejich podkladě vytvořit individuální plán rozvoje hmatového vnímání u vybraného žáka (příp. žáků) se zrakovým postižením prostřednictvím materiálu Tactual Profile. Dílčím cílem bude provést evaluaci plánu individuálního rozvoje. Výzkumná otázka Jak přispěl materiál Tactual Profile k rozvoji hmatového vnímání u vybraného žáka? Popis metodiky Pro naplnění uvedeného cíle bude zvolena kvalitativní strategie v designu případové studie. Ke sběru dat bude využit hloubkový rozhovor, analýza dokumentů a pozorování. Data budou zpracována v souladu s kvalitativní strategií postupy tematického kódování. Výběr vzorku bude proveden záměrně. Tvořit jej budou žáci se zrakovým postižením. Předpokládané využití v praxi Výstupy bakalářské práce budou mít přímou upotřebitelnost v přímé práci s žáky se zrakovým postižením. Text bude též využitelný jako studijní materiál pro studenty pedagogických studijních programů.
Recommended resources FINKOVÁ, D., 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 119 s. ISBN 978-80-2442742-3. FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ L., RŮŽIČKOVÁ V., 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5. HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ L., NOVÁKOVÁ. Z., 2007. Oftalmopedie. 2. vydání. Brno: Paido. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1. KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5. LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ D. 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 87 s. ISBN 978-80-244-3697-5. RODEROVÁ, P. 2016. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova univerzita. 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1. POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8.
Recommended resources
FINKOVÁ, D., 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 119 s. ISBN 978-80-2442742-3. FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ L., RŮŽIČKOVÁ V., 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5. HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ L., NOVÁKOVÁ. Z., 2007. Oftalmopedie. 2. vydání. Brno: Paido. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1. KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5. LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ D. 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 87 s. ISBN 978-80-244-3697-5. RODEROVÁ, P. 2016. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova univerzita. 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1. POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8.
Týká se praxe No
Enclosed appendices -
Appendices bound in thesis tables
Taken from the library Yes
Full text of the thesis
Downloadable from here
Appendices
No files found
Reviewer's report
Downloadable from here
Supervisor's report
Downloadable from here
Defence procedure record -
Defence procedure record file
Downloadable from here

University

  • About university
  • Management
  • Faculties
  • Other constituent parts
  • University bodies
  • Development
  • Media and PR
  • Official notice board
  • Documents
  • Partners and cooperation
  • Employees
  • Alumni
  • Careers
  • Calendar
  • FAQs
  • ServiceDesk JU
  • Cookies

Admissions

  • Admission procedure
  • Language, preparatory & other courses
  • FAQs
  • Contacts for applicants

Study at USB

  • About studies
  • Student life
  • Services and facilities
  • Degree programmes
  • Double/joint degrees
  • Exchange programmes
  • Language, preparatory & other courses
  • Lifelong learning - general description
  • Summer schools
  • FAQs
  • Contact us

Science and Research

  • Scientific board
  • Honorary doctorates
  • Technology transfer
  • Faculty magazines
  • EURAXESS Service Centre
  • HR AWARD - HRS4R

Login

  • IS/STAG
  • E-learning
  • Office 365+
Logo EU
Sylabus předmětu
Nahrávám / Loading...
Dohledávač
Nahrávám...