Bakalářská práce se zabývá tématem rozvoje hmatové percepce prostřednictvím materiálu Tactual Profile. Cílem bakalářské práce je na základě teoretických východisek vymezeného tématu vytvořit individuální plán rozvoje hmatového vnímání u vybraného žáka se zrakovým postižením prostřednictvím materiálu Tactual Profile. Dílčím cílem bylo provést evaluaci plánu individuálního rozvoje dítěte. K výše uvedeným cílům byla stanovena výzkumná otázka: Jak přispěl materiál Tactual Profile k rozvoji hmatového vnímání u vybraného žáka?
Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. Teoretickou část tvoří dvě kapitoly. První kapitola se zabývá vymezením pojmů zrakového postižení, etiologií, klasifikací. Kapitola druhá se věnuje edukaci žáků s postižením zraku, tj. institucionálnímu a legislativnímu zakotvení, speciálně pedagogické péči a reedukačním a kompenzačním možnostem, do kterých patří hmatové a sluchové vnímání či vyšší kompenzační smysly.
V praktické části jsou zařazeny tři kapitoly. Kapitola třetí vymezuje cíle práce a metodický postup, včetně představení metody Tactual Profile a dítěte vzdělávaného v mateřské škole, které bylo předmětem výzkumného šetření. K naplnění cílů práce je použita kvalitativní strategie v designu případové studie, využívající metody analýzy dokumentů, zúčastněného pozorování a rozhovoru s pedagožkami. Kapitola čtvrtá představuje návrhy speciálně pedagogických intervencí pro individuální rozvoj sledovaného dítěte. Závěrečná pátá kapitola je vyhrazena souhrnu a diskusi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of support of the development of tactile perception through the material Tactual Profile. The aim of the bachelor thesis is to create an individual plan for the development of tactile perception of a selected pupil with visual impairment using the Tactual Profile material. The partial goal was to evaluate the individual child development plan. And the research question was set for the above objectives: How did the Tactual Profile contribute to the development of tactile perception in case of the chosen pupil?
The thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part is divided into two chapters. The first chapter deals with the definition of the terms of visual impairment, etiology, classification. The second chapter is concerned with education of pupils with visual impairment, i.e. institutional and legislative anchoring, special pedagogical care, and re-education and compensation possibilities, which include tactile and auditory perception or higher compensatory senses. The practical part includes three chapters. The third chapter defines the aims of the work and the methodical procedure, including the introduction of the Tactual Profile method, and the child educated in the kindergarten, who was the subject of the research. The qualitative strategy in case study design using methods of document analysis, participating observation and interview with teachers is used to fulfil the objectives of this work. The fourth chapter presents proposals of special pedagogical interventions for individual development of the monitored child. The final fifth chapter is dedicated to summary and discussion.
Bakalářská práce se zabývá tématem rozvoje hmatové percepce prostřednictvím materiálu Tactual Profile. Cílem bakalářské práce je na základě teoretických východisek vymezeného tématu vytvořit individuální plán rozvoje hmatového vnímání u vybraného žáka se zrakovým postižením prostřednictvím materiálu Tactual Profile. Dílčím cílem bylo provést evaluaci plánu individuálního rozvoje dítěte. K výše uvedeným cílům byla stanovena výzkumná otázka: Jak přispěl materiál Tactual Profile k rozvoji hmatového vnímání u vybraného žáka?
Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. Teoretickou část tvoří dvě kapitoly. První kapitola se zabývá vymezením pojmů zrakového postižení, etiologií, klasifikací. Kapitola druhá se věnuje edukaci žáků s postižením zraku, tj. institucionálnímu a legislativnímu zakotvení, speciálně pedagogické péči a reedukačním a kompenzačním možnostem, do kterých patří hmatové a sluchové vnímání či vyšší kompenzační smysly.
V praktické části jsou zařazeny tři kapitoly. Kapitola třetí vymezuje cíle práce a metodický postup, včetně představení metody Tactual Profile a dítěte vzdělávaného v mateřské škole, které bylo předmětem výzkumného šetření. K naplnění cílů práce je použita kvalitativní strategie v designu případové studie, využívající metody analýzy dokumentů, zúčastněného pozorování a rozhovoru s pedagožkami. Kapitola čtvrtá představuje návrhy speciálně pedagogických intervencí pro individuální rozvoj sledovaného dítěte. Závěrečná pátá kapitola je vyhrazena souhrnu a diskusi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of support of the development of tactile perception through the material Tactual Profile. The aim of the bachelor thesis is to create an individual plan for the development of tactile perception of a selected pupil with visual impairment using the Tactual Profile material. The partial goal was to evaluate the individual child development plan. And the research question was set for the above objectives: How did the Tactual Profile contribute to the development of tactile perception in case of the chosen pupil?
The thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part is divided into two chapters. The first chapter deals with the definition of the terms of visual impairment, etiology, classification. The second chapter is concerned with education of pupils with visual impairment, i.e. institutional and legislative anchoring, special pedagogical care, and re-education and compensation possibilities, which include tactile and auditory perception or higher compensatory senses. The practical part includes three chapters. The third chapter defines the aims of the work and the methodical procedure, including the introduction of the Tactual Profile method, and the child educated in the kindergarten, who was the subject of the research. The qualitative strategy in case study design using methods of document analysis, participating observation and interview with teachers is used to fulfil the objectives of this work. The fourth chapter presents proposals of special pedagogical interventions for individual development of the monitored child. The final fifth chapter is dedicated to summary and discussion.
Teoretické vymezení problematiky
Hmatová percepce je jedním ze základních kompenzačních smyslů, který napomáhá ke zmírňování limitů vyplývajících se zrakového postižení. Rozvoj hmatové percepce probíhá cíleným procesem učení. Pro podporu rozvoje je možné využít řadu didaktických a intervenčních postupů. Jedním z nich je intervenční a diagnostický nástroj Tactual Profile.
Cíl práce
Cílem bakalářské práce je zpracovat k vymezenému tématu odpovídající teoretická východiska a na jejich podkladě vytvořit individuální plán rozvoje hmatového vnímání u vybraného žáka (příp. žáků) se zrakovým postižením prostřednictvím materiálu Tactual Profile.
Dílčím cílem bude provést evaluaci plánu individuálního rozvoje.
Výzkumná otázka
Jak přispěl materiál Tactual Profile k rozvoji hmatového vnímání u vybraného žáka?
Popis metodiky
Pro naplnění uvedeného cíle bude zvolena kvalitativní strategie v designu případové studie. Ke sběru dat bude využit hloubkový rozhovor, analýza dokumentů a pozorování. Data budou zpracována v souladu s kvalitativní strategií postupy tematického kódování. Výběr vzorku bude proveden záměrně. Tvořit jej budou žáci se zrakovým postižením.
Předpokládané využití v praxi
Výstupy bakalářské práce budou mít přímou upotřebitelnost v přímé práci s žáky se zrakovým postižením. Text bude též využitelný jako studijní materiál pro studenty pedagogických studijních programů.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Hmatová percepce je jedním ze základních kompenzačních smyslů, který napomáhá ke zmírňování limitů vyplývajících se zrakového postižení. Rozvoj hmatové percepce probíhá cíleným procesem učení. Pro podporu rozvoje je možné využít řadu didaktických a intervenčních postupů. Jedním z nich je intervenční a diagnostický nástroj Tactual Profile.
Cíl práce
Cílem bakalářské práce je zpracovat k vymezenému tématu odpovídající teoretická východiska a na jejich podkladě vytvořit individuální plán rozvoje hmatového vnímání u vybraného žáka (příp. žáků) se zrakovým postižením prostřednictvím materiálu Tactual Profile.
Dílčím cílem bude provést evaluaci plánu individuálního rozvoje.
Výzkumná otázka
Jak přispěl materiál Tactual Profile k rozvoji hmatového vnímání u vybraného žáka?
Popis metodiky
Pro naplnění uvedeného cíle bude zvolena kvalitativní strategie v designu případové studie. Ke sběru dat bude využit hloubkový rozhovor, analýza dokumentů a pozorování. Data budou zpracována v souladu s kvalitativní strategií postupy tematického kódování. Výběr vzorku bude proveden záměrně. Tvořit jej budou žáci se zrakovým postižením.
Předpokládané využití v praxi
Výstupy bakalářské práce budou mít přímou upotřebitelnost v přímé práci s žáky se zrakovým postižením. Text bude též využitelný jako studijní materiál pro studenty pedagogických studijních programů.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D., 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 119 s. ISBN 978-80-2442742-3.
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ L., RŮŽIČKOVÁ V., 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ L., NOVÁKOVÁ. Z., 2007. Oftalmopedie. 2. vydání. Brno: Paido. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1.
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.
LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ D. 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 87 s. ISBN 978-80-244-3697-5.
RODEROVÁ, P. 2016. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova univerzita. 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1.
POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D., 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 119 s. ISBN 978-80-2442742-3.
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ L., RŮŽIČKOVÁ V., 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ L., NOVÁKOVÁ. Z., 2007. Oftalmopedie. 2. vydání. Brno: Paido. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1.
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.
LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ D. 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 87 s. ISBN 978-80-244-3697-5.
RODEROVÁ, P. 2016. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova univerzita. 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1.
POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8.