Cílem diplomové práce bylo vytvořit výukový projekt pro žáky základních škol s tématem, jak rostliny ovlivňují naši atmosféru. Navržený výukový program založený na projektové výuce se zabývá čtyřmi okruhy témat: ochlazování krajiny vegetací, isoprenoidy a atmosféra, prachové částice a vegetace a oxid uhličitý - vegetace - atmosféra. Byl ověřen v praxi na třech základních školách v Jihočeském kraji v 9. třídách celkem u 100 respondentů v měsících březen až duben 2023.
Výuka botaniky na základních školách se soustředí především na životní děj nazývaný fotosyntéza a morfologii rostlinného těla. Vztahům mezi rostlinami a atmosférou se věnuje minimální pozornost. Vytvořený program má žákům ukázat některé oblasti vztahu rostlina-atmosféra a uvědomění si důležitost vegetace i pro člověka.
Efektivita programu byla ověřena didaktickým průzkumem, kdy byl před aktivitou proveden pre-test a týden po aktivitě post-test. Získaná data byla zpracována, statisticky vyhodnocena a z výsledků vytvořeny tabulky a grafy.
Ze závěrů je zřejmé, že navržená aktivita vedla k vyšší úspěšnosti v testech a tedy k lepšímu porozumění vlivu vegetace na atmosféru.
Annotation in English
The aim of my theses was to create an educational project for students of elementary schools on the topic of how plants affect our atmosphere. The suggested project base on the project teaching comprises of four issues: reducing the heat with vegetation, isopreniods and atmosphere, dust particles and vegetation, and carbon dioxide - vegetation - atmosphere. The project was verified in lessons of three elementary schools in South Bohemia with a hundred students of 9th class within the time period of March and April 2023.
Teaching of botany at elementary schools focuses mainly on photosynthesis and morphology of plants; little attention is paid to the relation between plants and the atmosphere. The project is designed to demonstrate some areas of the relation plants-atmosphere, and to reveal the importance of vegetation for human beings.
The effectivity of the educational project was verified in didactic survey. A pre-test was conducted before the activity itself and a post-test followed it with a one week delay. Collected data was then processed, evaluated and transformed into tables and charts.
The data reveal that the suggested activity resulted in higher success rate in tests and increased the understanding of the effect of vegetation on the atmosphere.
Keywords
projektová výuka, atmosféra, vegetace, žáci
Keywords in English
project teaching, atmosphere, vegetation, students
Length of the covering note
61 s.
Language
CZ
Annotation
Cílem diplomové práce bylo vytvořit výukový projekt pro žáky základních škol s tématem, jak rostliny ovlivňují naši atmosféru. Navržený výukový program založený na projektové výuce se zabývá čtyřmi okruhy témat: ochlazování krajiny vegetací, isoprenoidy a atmosféra, prachové částice a vegetace a oxid uhličitý - vegetace - atmosféra. Byl ověřen v praxi na třech základních školách v Jihočeském kraji v 9. třídách celkem u 100 respondentů v měsících březen až duben 2023.
Výuka botaniky na základních školách se soustředí především na životní děj nazývaný fotosyntéza a morfologii rostlinného těla. Vztahům mezi rostlinami a atmosférou se věnuje minimální pozornost. Vytvořený program má žákům ukázat některé oblasti vztahu rostlina-atmosféra a uvědomění si důležitost vegetace i pro člověka.
Efektivita programu byla ověřena didaktickým průzkumem, kdy byl před aktivitou proveden pre-test a týden po aktivitě post-test. Získaná data byla zpracována, statisticky vyhodnocena a z výsledků vytvořeny tabulky a grafy.
Ze závěrů je zřejmé, že navržená aktivita vedla k vyšší úspěšnosti v testech a tedy k lepšímu porozumění vlivu vegetace na atmosféru.
Annotation in English
The aim of my theses was to create an educational project for students of elementary schools on the topic of how plants affect our atmosphere. The suggested project base on the project teaching comprises of four issues: reducing the heat with vegetation, isopreniods and atmosphere, dust particles and vegetation, and carbon dioxide - vegetation - atmosphere. The project was verified in lessons of three elementary schools in South Bohemia with a hundred students of 9th class within the time period of March and April 2023.
Teaching of botany at elementary schools focuses mainly on photosynthesis and morphology of plants; little attention is paid to the relation between plants and the atmosphere. The project is designed to demonstrate some areas of the relation plants-atmosphere, and to reveal the importance of vegetation for human beings.
The effectivity of the educational project was verified in didactic survey. A pre-test was conducted before the activity itself and a post-test followed it with a one week delay. Collected data was then processed, evaluated and transformed into tables and charts.
The data reveal that the suggested activity resulted in higher success rate in tests and increased the understanding of the effect of vegetation on the atmosphere.
Keywords
projektová výuka, atmosféra, vegetace, žáci
Keywords in English
project teaching, atmosphere, vegetation, students
Research Plan
Diplomová práce má vytčeny dva cíle:
Vytvořit výukový program pro 9. ročník ZŠ k tématu vlivu rostlin na atmosféru.
Projekt ověřit ve výuce a vyhodnotit vliv této výuky na úroveň žákovských znalostí tématu.
Zadaná práce navazuje na výsledky předcházející autorčiny bakalářské práce v níž se věnovala problematice emisí metanu z vrb do atmosféry. Své zkušenosti nyní využije didakticky při tvorbě návrhu projektové výuky v 9. ročníku ZŠ. V rámci řešení práce autorka vytvoří projekt , jehož cílem je žákovské pochopení vzájemných vztahů mezi rostlinami a atmosférou (doporučené oblasti:rostliny a hladina oxidu uhličitého v atmosféře, ochlazování místního klimatu díky fyziologické funkci rostlin v krajině, těkavé organické látky z rostlin, rostliny\\ a prachové částice v ovzduší, emise metanu z rostlin).\\
Vytvořený návrh projektové výuky ověří na 3 - 4 různých školách ( minimální počet respondentů je 100) a pomocí didaktického testu ( pre - test, post - test) zjistí vliv projektové výuky na úroveň žákovských znalostí dané probematiky.
Získaná data statisticky vyhodnotí a výsledky okomentuje v diskusi.
Research Plan
Diplomová práce má vytčeny dva cíle:
Vytvořit výukový program pro 9. ročník ZŠ k tématu vlivu rostlin na atmosféru.
Projekt ověřit ve výuce a vyhodnotit vliv této výuky na úroveň žákovských znalostí tématu.
Zadaná práce navazuje na výsledky předcházející autorčiny bakalářské práce v níž se věnovala problematice emisí metanu z vrb do atmosféry. Své zkušenosti nyní využije didakticky při tvorbě návrhu projektové výuky v 9. ročníku ZŠ. V rámci řešení práce autorka vytvoří projekt , jehož cílem je žákovské pochopení vzájemných vztahů mezi rostlinami a atmosférou (doporučené oblasti:rostliny a hladina oxidu uhličitého v atmosféře, ochlazování místního klimatu díky fyziologické funkci rostlin v krajině, těkavé organické látky z rostlin, rostliny\\ a prachové částice v ovzduší, emise metanu z rostlin).\\
Vytvořený návrh projektové výuky ověří na 3 - 4 různých školách ( minimální počet respondentů je 100) a pomocí didaktického testu ( pre - test, post - test) zjistí vliv projektové výuky na úroveň žákovských znalostí dané probematiky.
Získaná data statisticky vyhodnotí a výsledky okomentuje v diskusi.
Recommended resources
\begin{quote}
Procházka a kol., 1998.: Fyziologie rostlin, Academia Praha.
Larcher W.,1988: Fyziologická ekologie rostlin, Academia Praha.
Bilek, M. & Machková, V. (2014). Inquiry on Project Oriented Science Education or Project Orientation of IBSE? In M. Rusek & D. Starkova (Eds.), Projektove vyucovani v prirodnich predmetech (pp. 10-20). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogicka fakulta.
Pokorný J, Hesslerová P., Jirka V., Huryna H. a Seják J. 2018: Význam zeleně pro klima města a možnosti využití termálních dat v městském prostředí. Urbanismus a územní rozvoj 20/1, 1 - 12.
Ryplová R. 2015: Rostlinné terpenoidy v atmosféře . Biologie - Chemie - Zeměpis 3/2015.
aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU
\end{quote}
Recommended resources
\begin{quote}
Procházka a kol., 1998.: Fyziologie rostlin, Academia Praha.
Larcher W.,1988: Fyziologická ekologie rostlin, Academia Praha.
Bilek, M. & Machková, V. (2014). Inquiry on Project Oriented Science Education or Project Orientation of IBSE? In M. Rusek & D. Starkova (Eds.), Projektove vyucovani v prirodnich predmetech (pp. 10-20). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogicka fakulta.
Pokorný J, Hesslerová P., Jirka V., Huryna H. a Seják J. 2018: Význam zeleně pro klima města a možnosti využití termálních dat v městském prostředí. Urbanismus a územní rozvoj 20/1, 1 - 12.
Ryplová R. 2015: Rostlinné terpenoidy v atmosféře . Biologie - Chemie - Zeměpis 3/2015.
aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU
\end{quote}