Browse IS/STAG - Portál JU

Skip to page content
Website JU
Portal title page JU
Anonymous user Login Česky
User support contact
Browse IS/STAG
Login Česky
User support contact
  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
Welcome
Browse IS/STAG
Management reactionGlobal survey resultsPublished survey resultsService evaluation results
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Getting startedAlumni ClubAbsolvent - website
IPS
E-learning
Aplikace StuduJU

1st level navigation

  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Evaluation results
  • Applicant
  • Graduate
  • IPS
  • E-learning
  • Aplikace StuduJU
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail JANEBOVÁ Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Klára How the plants influence our atmosphere - project based education for the basic school How the plants influence our atmosphere - project based education for the basic school Thesis finished and defended successfully (DUO).   Ryplová Renata Chmelová Štěpánka Master's thesis 1693173600000 28.08.2023 How the plants influence our atmosphere - project based education for the basic school Thesis finished and defended successfully (DUO).
Klára JANEBOVÁ Master's thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Jak rostliny ovlivňují naši atmosféru - výukový projekt pro ZŠ

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name JANEBOVÁ Klára Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2018/2019
Assigning department KBI
Date of defence Aug 28, 2023
Type of thesis Master's thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - No mandatory fields for this Thesis.
Main topic Jak rostliny ovlivňují naši atmosféru - výukový projekt pro ZŠ
Main topic in English How the plants influence our atmosphere - project based education for the basic school
Title according to student Jak rostliny ovlivňují naši atmosféru - výukový projekt pro ZŠ
English title as given by the student How the plants influence our atmosphere - project based education for the basic school
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Ryplová Renata, RNDr. Ph.D.
Oponent Chmelová Štěpánka, Ing. Ph.D.
Annotation Cílem diplomové práce bylo vytvořit výukový projekt pro žáky základních škol s tématem, jak rostliny ovlivňují naši atmosféru. Navržený výukový program založený na projektové výuce se zabývá čtyřmi okruhy témat: ochlazování krajiny vegetací, isoprenoidy a atmosféra, prachové částice a vegetace a oxid uhličitý - vegetace - atmosféra. Byl ověřen v praxi na třech základních školách v Jihočeském kraji v 9. třídách celkem u 100 respondentů v měsících březen až duben 2023. Výuka botaniky na základních školách se soustředí především na životní děj nazývaný fotosyntéza a morfologii rostlinného těla. Vztahům mezi rostlinami a atmosférou se věnuje minimální pozornost. Vytvořený program má žákům ukázat některé oblasti vztahu rostlina-atmosféra a uvědomění si důležitost vegetace i pro člověka. Efektivita programu byla ověřena didaktickým průzkumem, kdy byl před aktivitou proveden pre-test a týden po aktivitě post-test. Získaná data byla zpracována, statisticky vyhodnocena a z výsledků vytvořeny tabulky a grafy. Ze závěrů je zřejmé, že navržená aktivita vedla k vyšší úspěšnosti v testech a tedy k lepšímu porozumění vlivu vegetace na atmosféru.
Annotation in English The aim of my theses was to create an educational project for students of elementary schools on the topic of how plants affect our atmosphere. The suggested project base on the project teaching comprises of four issues: reducing the heat with vegetation, isopreniods and atmosphere, dust particles and vegetation, and carbon dioxide - vegetation - atmosphere. The project was verified in lessons of three elementary schools in South Bohemia with a hundred students of 9th class within the time period of March and April 2023. Teaching of botany at elementary schools focuses mainly on photosynthesis and morphology of plants; little attention is paid to the relation between plants and the atmosphere. The project is designed to demonstrate some areas of the relation plants-atmosphere, and to reveal the importance of vegetation for human beings. The effectivity of the educational project was verified in didactic survey. A pre-test was conducted before the activity itself and a post-test followed it with a one week delay. Collected data was then processed, evaluated and transformed into tables and charts. The data reveal that the suggested activity resulted in higher success rate in tests and increased the understanding of the effect of vegetation on the atmosphere.
Keywords projektová výuka, atmosféra, vegetace, žáci
Keywords in English project teaching, atmosphere, vegetation, students
Length of the covering note 61 s.
Language CZ
Annotation
Cílem diplomové práce bylo vytvořit výukový projekt pro žáky základních škol s tématem, jak rostliny ovlivňují naši atmosféru. Navržený výukový program založený na projektové výuce se zabývá čtyřmi okruhy témat: ochlazování krajiny vegetací, isoprenoidy a atmosféra, prachové částice a vegetace a oxid uhličitý - vegetace - atmosféra. Byl ověřen v praxi na třech základních školách v Jihočeském kraji v 9. třídách celkem u 100 respondentů v měsících březen až duben 2023. Výuka botaniky na základních školách se soustředí především na životní děj nazývaný fotosyntéza a morfologii rostlinného těla. Vztahům mezi rostlinami a atmosférou se věnuje minimální pozornost. Vytvořený program má žákům ukázat některé oblasti vztahu rostlina-atmosféra a uvědomění si důležitost vegetace i pro člověka. Efektivita programu byla ověřena didaktickým průzkumem, kdy byl před aktivitou proveden pre-test a týden po aktivitě post-test. Získaná data byla zpracována, statisticky vyhodnocena a z výsledků vytvořeny tabulky a grafy. Ze závěrů je zřejmé, že navržená aktivita vedla k vyšší úspěšnosti v testech a tedy k lepšímu porozumění vlivu vegetace na atmosféru.
Annotation in English
The aim of my theses was to create an educational project for students of elementary schools on the topic of how plants affect our atmosphere. The suggested project base on the project teaching comprises of four issues: reducing the heat with vegetation, isopreniods and atmosphere, dust particles and vegetation, and carbon dioxide - vegetation - atmosphere. The project was verified in lessons of three elementary schools in South Bohemia with a hundred students of 9th class within the time period of March and April 2023. Teaching of botany at elementary schools focuses mainly on photosynthesis and morphology of plants; little attention is paid to the relation between plants and the atmosphere. The project is designed to demonstrate some areas of the relation plants-atmosphere, and to reveal the importance of vegetation for human beings. The effectivity of the educational project was verified in didactic survey. A pre-test was conducted before the activity itself and a post-test followed it with a one week delay. Collected data was then processed, evaluated and transformed into tables and charts. The data reveal that the suggested activity resulted in higher success rate in tests and increased the understanding of the effect of vegetation on the atmosphere.
Keywords
projektová výuka, atmosféra, vegetace, žáci
Keywords in English
project teaching, atmosphere, vegetation, students
Research Plan Diplomová práce má vytčeny dva cíle:
  1. Vytvořit výukový program pro 9. ročník ZŠ k tématu vlivu rostlin na atmosféru.
  2. Projekt ověřit ve výuce a vyhodnotit vliv této výuky na úroveň žákovských znalostí tématu.
Zadaná práce navazuje na výsledky předcházející autorčiny bakalářské práce v níž se věnovala problematice emisí metanu z vrb do atmosféry. Své zkušenosti nyní využije didakticky při tvorbě návrhu projektové výuky v 9. ročníku ZŠ. V rámci řešení práce autorka vytvoří projekt , jehož cílem je žákovské pochopení vzájemných vztahů mezi rostlinami a atmosférou (doporučené oblasti:rostliny a hladina oxidu uhličitého v atmosféře, ochlazování místního klimatu díky fyziologické funkci rostlin v krajině, těkavé organické látky z rostlin, rostliny\\ a prachové částice v ovzduší, emise metanu z rostlin).\\ Vytvořený návrh projektové výuky ověří na 3 - 4 různých školách ( minimální počet respondentů je 100) a pomocí didaktického testu ( pre - test, post - test) zjistí vliv projektové výuky na úroveň žákovských znalostí dané probematiky. Získaná data statisticky vyhodnotí a výsledky okomentuje v diskusi.
Research Plan
Diplomová práce má vytčeny dva cíle:
  1. Vytvořit výukový program pro 9. ročník ZŠ k tématu vlivu rostlin na atmosféru.
  2. Projekt ověřit ve výuce a vyhodnotit vliv této výuky na úroveň žákovských znalostí tématu.
Zadaná práce navazuje na výsledky předcházející autorčiny bakalářské práce v níž se věnovala problematice emisí metanu z vrb do atmosféry. Své zkušenosti nyní využije didakticky při tvorbě návrhu projektové výuky v 9. ročníku ZŠ. V rámci řešení práce autorka vytvoří projekt , jehož cílem je žákovské pochopení vzájemných vztahů mezi rostlinami a atmosférou (doporučené oblasti:rostliny a hladina oxidu uhličitého v atmosféře, ochlazování místního klimatu díky fyziologické funkci rostlin v krajině, těkavé organické látky z rostlin, rostliny\\ a prachové částice v ovzduší, emise metanu z rostlin).\\ Vytvořený návrh projektové výuky ověří na 3 - 4 různých školách ( minimální počet respondentů je 100) a pomocí didaktického testu ( pre - test, post - test) zjistí vliv projektové výuky na úroveň žákovských znalostí dané probematiky. Získaná data statisticky vyhodnotí a výsledky okomentuje v diskusi.
Recommended resources \begin{quote}
  • Procházka a kol., 1998.: Fyziologie rostlin, Academia Praha.
  • Larcher W.,1988: Fyziologická ekologie rostlin, Academia Praha.
  • Bilek, M. & Machková, V. (2014). Inquiry on Project Oriented Science Education or Project Orientation of IBSE? In M. Rusek & D. Starkova (Eds.), Projektove vyucovani v prirodnich predmetech (pp. 10-20). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogicka fakulta.
  • Pokorný J, Hesslerová P., Jirka V., Huryna H. a Seják J. 2018: Význam zeleně pro klima města a možnosti využití termálních dat v městském prostředí. Urbanismus a územní rozvoj 20/1, 1 - 12.
  • Ryplová R. 2015: Rostlinné terpenoidy v atmosféře . Biologie - Chemie - Zeměpis 3/2015.
  • aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU \end{quote}
  • Recommended resources
    \begin{quote}
  • Procházka a kol., 1998.: Fyziologie rostlin, Academia Praha.
  • Larcher W.,1988: Fyziologická ekologie rostlin, Academia Praha.
  • Bilek, M. & Machková, V. (2014). Inquiry on Project Oriented Science Education or Project Orientation of IBSE? In M. Rusek & D. Starkova (Eds.), Projektove vyucovani v prirodnich predmetech (pp. 10-20). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogicka fakulta.
  • Pokorný J, Hesslerová P., Jirka V., Huryna H. a Seják J. 2018: Význam zeleně pro klima města a možnosti využití termálních dat v městském prostředí. Urbanismus a územní rozvoj 20/1, 1 - 12.
  • Ryplová R. 2015: Rostlinné terpenoidy v atmosféře . Biologie - Chemie - Zeměpis 3/2015.
  • aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU \end{quote}
  • Týká se praxe No
    Enclosed appendices -
    Appendices bound in thesis illustrations, graphs, tables
    Taken from the library No
    Full text of the thesis
    DP_Janebová.pdf (4.95 MB)
    Appendices
    No files found
    Reviewer's report
    Janebová_1.pdf (459 KB)
    Supervisor's report
    Janebová.pdf (703 KB)
    Defence procedure record -
    Defence procedure record file
    Janebová_obh.pdf (65 KB)

    University

    • About university
    • Management
    • Faculties
    • Other constituent parts
    • University bodies
    • Development
    • Media and PR
    • Official notice board
    • Documents
    • Partners and cooperation
    • Employees
    • Alumni
    • Careers
    • Calendar
    • FAQs
    • ServiceDesk JU
    • Cookies

    Admissions

    • Admission procedure
    • Language, preparatory & other courses
    • FAQs
    • Contacts for applicants

    Study at USB

    • About studies
    • Student life
    • Services and facilities
    • Degree programmes
    • Double/joint degrees
    • Exchange programmes
    • Language, preparatory & other courses
    • Lifelong learning - general description
    • Summer schools
    • FAQs
    • Contact us

    Science and Research

    • Scientific board
    • Honorary doctorates
    • Technology transfer
    • Faculty magazines
    • EURAXESS Service Centre
    • HR AWARD - HRS4R

    Login

    • IS/STAG
    • E-learning
    • Office 365+
    Logo EU
    Sylabus předmětu
    Nahrávám / Loading...
    Dohledávač
    Nahrávám...