Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku rodinné výchovy v kontextu názorů a zkušeností vietnamských rodičů. Shromažďuje pohledy na různá pojetí výchovy, na preference výchovných stylů a na priority v souvislosti s hodnotovým a kulturním světem vietnamské minority v České republice.
V praktické části práce na bázi kvalitativní metodologie jsou zhodnoceny názory rodičů z prostředí vietnamské komunity na výchovu vlastních dětí. V příslušných kategoriích jsou identifikovány relevantní údaje vycházející z popisu volby výchovného stylu a pojmenování priorit, které tito informanti považují za podstatné ve výchově svých potomků.
Annotation in English
This Bachelor´s thesis is focused on the problems of family upbringing in the context of the opinions and experience of Vietnamese parents. It collects perspectives on various conceptions of parenting, preferences of parenting styles and priorities in connection with the value and cultural world of the Vietnamese minority in the Czech Republic. In the practical part of the thesis, the opinions of parents from the Vietnamese community in the Czech Republic on the upbringing of their own children are evaluated based on the qualitative methodology. In the respective categories there are identified the relevant data resulting from the description of a choice of a parenting style and designation of priorities regarded by such informants as fundamental in upbringing of their children.
Keywords
výchova, priority výchovy, výchovný styl, rodina, vietnamská kultura, hodnotový systém, multikulturní prostředí.
Keywords in English
upbringing, parenting priorities, parenting style, Vietnamese culture, system of values, cross-cultural environment.
Length of the covering note
224 s.+23 s. (531 674 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku rodinné výchovy v kontextu názorů a zkušeností vietnamských rodičů. Shromažďuje pohledy na různá pojetí výchovy, na preference výchovných stylů a na priority v souvislosti s hodnotovým a kulturním světem vietnamské minority v České republice.
V praktické části práce na bázi kvalitativní metodologie jsou zhodnoceny názory rodičů z prostředí vietnamské komunity na výchovu vlastních dětí. V příslušných kategoriích jsou identifikovány relevantní údaje vycházející z popisu volby výchovného stylu a pojmenování priorit, které tito informanti považují za podstatné ve výchově svých potomků.
Annotation in English
This Bachelor´s thesis is focused on the problems of family upbringing in the context of the opinions and experience of Vietnamese parents. It collects perspectives on various conceptions of parenting, preferences of parenting styles and priorities in connection with the value and cultural world of the Vietnamese minority in the Czech Republic. In the practical part of the thesis, the opinions of parents from the Vietnamese community in the Czech Republic on the upbringing of their own children are evaluated based on the qualitative methodology. In the respective categories there are identified the relevant data resulting from the description of a choice of a parenting style and designation of priorities regarded by such informants as fundamental in upbringing of their children.
Keywords
výchova, priority výchovy, výchovný styl, rodina, vietnamská kultura, hodnotový systém, multikulturní prostředí.
Keywords in English
upbringing, parenting priorities, parenting style, Vietnamese culture, system of values, cross-cultural environment.
Research Plan
Autor se v teoretické části práce bude věnovat problematice rodinné výchovy v kontextu názorů a zkušeností vietnamských rodičů. Shromáždí pohledy na různá pojetí výchovy, na preference výchovných stylů a priorit v souvislosti s hodnotovým a kulturním světem vietnamské minority v České republice. \\
V praktické části na bázi kvalitativní metodologie provede a zhodnotí názory rodičů z prostředí vietnamské komunity na výchovu vlastních dětí a bude identifikovat kategorie, kterými jeho informanti popisují svůj výchovný styl a pojmenovávají priority, které vnímají ve výchově dětí.
Research Plan
Autor se v teoretické části práce bude věnovat problematice rodinné výchovy v kontextu názorů a zkušeností vietnamských rodičů. Shromáždí pohledy na různá pojetí výchovy, na preference výchovných stylů a priorit v souvislosti s hodnotovým a kulturním světem vietnamské minority v České republice. \\
V praktické části na bázi kvalitativní metodologie provede a zhodnotí názory rodičů z prostředí vietnamské komunity na výchovu vlastních dětí a bude identifikovat kategorie, kterými jeho informanti popisují svůj výchovný styl a pojmenovávají priority, které vnímají ve výchově dětí.
Recommended resources
ČERNÍK, Jan - IČO, Ján - KOCOUREK, Jiří. S vietnamskými dětmi na českých školách. Praha: H&H, Jinočany, 2007. ISBN 80-7319-055-9. 221 s.\\
CHUOVÁ, Amy (CHUA, Amy). Bojová píseň tygří matky aneb Jak jsem své děti učila vítězit (a sama přitom byla poražena). (orig.: Battle Hymn of the Tiger Mother. The Penguin Press, USA, 2011). 1. vyd. Praha: Rybka Publishers, 2016. ISBN: 978-80-87950-31-9. 216 s.\\
KOCOUREK, Jiří. Poznáváme svět dětí z Vietnamu. Plzeň: Foto &Tisk Znamenaný, 2002. ISBN: 80-902017-9-2. 111 s. \\
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha, SLON, 2006. ISBN 80-86429-58-X.\\
RÁKOCZYOVÁ, M., TRBOLA, R. a kol. Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha, SLON, 2009. ISBN 978-80-7419-023-0.\\
SOURALOVÁ, Adéla. Vzdělané dítě jako úspěšné naplnění migračního a rodičovského projektu? Vietnamské matky, jejich děti a vzdělanostní aspirace. [online]. Brno: Časopisy Masarykovy univerzity. journals.muni.cz. Sociální studie. vol. 11. no. 2. [cit. 2016-12-12]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/6025
Recommended resources
ČERNÍK, Jan - IČO, Ján - KOCOUREK, Jiří. S vietnamskými dětmi na českých školách. Praha: H&H, Jinočany, 2007. ISBN 80-7319-055-9. 221 s.\\
CHUOVÁ, Amy (CHUA, Amy). Bojová píseň tygří matky aneb Jak jsem své děti učila vítězit (a sama přitom byla poražena). (orig.: Battle Hymn of the Tiger Mother. The Penguin Press, USA, 2011). 1. vyd. Praha: Rybka Publishers, 2016. ISBN: 978-80-87950-31-9. 216 s.\\
KOCOUREK, Jiří. Poznáváme svět dětí z Vietnamu. Plzeň: Foto &Tisk Znamenaný, 2002. ISBN: 80-902017-9-2. 111 s. \\
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha, SLON, 2006. ISBN 80-86429-58-X.\\
RÁKOCZYOVÁ, M., TRBOLA, R. a kol. Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha, SLON, 2009. ISBN 978-80-7419-023-0.\\
SOURALOVÁ, Adéla. Vzdělané dítě jako úspěšné naplnění migračního a rodičovského projektu? Vietnamské matky, jejich děti a vzdělanostní aspirace. [online]. Brno: Časopisy Masarykovy univerzity. journals.muni.cz. Sociální studie. vol. 11. no. 2. [cit. 2016-12-12]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/6025