Hlavním cílem práce je podrobné popsání vnější kamenické výzdoby orloje Staroměstské radnice (s přihlédnutím k vstupnímu portálu radnice a ostění okna s Vladislavovou iniciálou), její ikonografický rozbor včetně pořízení fotodokumentace. Práce dokumentuje možné stylové paralely této výzdoby v českém i evropském umění pozdní gotiky, přičemž se zaměřuje zejména na naturalistické prvky. Právě prozkoumání možných paralel vede k nastínění okruhu možných autorů tohoto díla a jeho symbolickému významu.
Annotation in English
The main goal of the thesis is a thorough description of the outer stone sculptural decoration of the Old Town Hall (taking into consideration the Hall's entrance portal and moulding of the window with Vladislav's initial), its iconographic analysis and creating the photo documentary. In addition the thesis documents the possible style paralels of this decoration in Czech and European art of the Late Gothic period in witch case it focuses on naturalistic element. This very study of possible style paralels becomes the foundation for the attepmt to narrowing down the radius of potantial authors of this creation and it helps to uncover its symbolic meaning.
Old Town Hall, stone sculptural decoration, astronomical clock, Late Gothic
Length of the covering note
114 s. (156 129 znaků)
Language
CZ
Annotation
Hlavním cílem práce je podrobné popsání vnější kamenické výzdoby orloje Staroměstské radnice (s přihlédnutím k vstupnímu portálu radnice a ostění okna s Vladislavovou iniciálou), její ikonografický rozbor včetně pořízení fotodokumentace. Práce dokumentuje možné stylové paralely této výzdoby v českém i evropském umění pozdní gotiky, přičemž se zaměřuje zejména na naturalistické prvky. Právě prozkoumání možných paralel vede k nastínění okruhu možných autorů tohoto díla a jeho symbolickému významu.
Annotation in English
The main goal of the thesis is a thorough description of the outer stone sculptural decoration of the Old Town Hall (taking into consideration the Hall's entrance portal and moulding of the window with Vladislav's initial), its iconographic analysis and creating the photo documentary. In addition the thesis documents the possible style paralels of this decoration in Czech and European art of the Late Gothic period in witch case it focuses on naturalistic element. This very study of possible style paralels becomes the foundation for the attepmt to narrowing down the radius of potantial authors of this creation and it helps to uncover its symbolic meaning.
Old Town Hall, stone sculptural decoration, astronomical clock, Late Gothic
Research Plan
Studentka se ve své diplomové práci bude zabývat problematikou kamenické výzdoby Staroměstského orloje, přičemž hlavním cílem práce bude podrobný popis této výzdoby, její ikonografický rozbor a vytvoření co možná nejúplnější a nejnázornější fotografické dokumentace. Zevrubné poznání toho, co je vlastně obsahem reliéfní výzdoby orloje, studentce dále poslouží jako východisko pro hledání možných stylových paralel díla v českém i evropském umění pozdní gotiky. Výjimečně kvalitní kamenická práce na orloji vykazuje vztahy k těm uměleckým centrům, v nichž byla rozvíjena naturalistická poloha pozdně gotické architektonické skulptury. Tím se orloj odlišuje například od děl Benedikta Rieda na Pražském hradě, která jsou orientována spíše na geometrickou polohu pozdně gotického stavitelského tvarosloví. Prozkoumání stylových paralel výzdoby orloje se pravděpodobně stane východiskem pro hledání okruhu možných autorů díla.
Research Plan
Studentka se ve své diplomové práci bude zabývat problematikou kamenické výzdoby Staroměstského orloje, přičemž hlavním cílem práce bude podrobný popis této výzdoby, její ikonografický rozbor a vytvoření co možná nejúplnější a nejnázornější fotografické dokumentace. Zevrubné poznání toho, co je vlastně obsahem reliéfní výzdoby orloje, studentce dále poslouží jako východisko pro hledání možných stylových paralel díla v českém i evropském umění pozdní gotiky. Výjimečně kvalitní kamenická práce na orloji vykazuje vztahy k těm uměleckým centrům, v nichž byla rozvíjena naturalistická poloha pozdně gotické architektonické skulptury. Tím se orloj odlišuje například od děl Benedikta Rieda na Pražském hradě, která jsou orientována spíše na geometrickou polohu pozdně gotického stavitelského tvarosloví. Prozkoumání stylových paralel výzdoby orloje se pravděpodobně stane východiskem pro hledání okruhu možných autorů díla.
Recommended resources
Václav Vojtíšek, Staroměstská radnice v Praze a její památky, Praha 1936.\\
Václav Mencl a kol., Pozdně gotické umění v Čechách 1471 - 1526, Praha 1978.\\
Zděněk Horský, Pražský orloj, Praha 1988.\\
Jiří Kuthan, Královské dílo za Jiřího z Poděbrad a dynastie Jagellonců. II. Díl. Města, církev, korunní země, Praha 2013.\\
Jiří Žáček, Staroměstský orloj, Praha 2015.\\
Recommended resources
Václav Vojtíšek, Staroměstská radnice v Praze a její památky, Praha 1936.\\
Václav Mencl a kol., Pozdně gotické umění v Čechách 1471 - 1526, Praha 1978.\\
Zděněk Horský, Pražský orloj, Praha 1988.\\
Jiří Kuthan, Královské dílo za Jiřího z Poděbrad a dynastie Jagellonců. II. Díl. Města, církev, korunní země, Praha 2013.\\
Jiří Žáček, Staroměstský orloj, Praha 2015.\\