Bakalářská práce se zabývá porovnáním vybraných škol z hlediska realizace výuky první pomoci a znalostí žáků, jimiž disponují. V práci je obsažena problematika první pomoci obohacená o nejnovější postupy a vyhodnocení dotazníkového šetření, které bylo hlavní náplní práce. Osloveni byli žáci 9. tříd z 8 různých základních škol ze dvou krajů České republiky (Jihočeského kraje a Kraje Vysočiny), přičemž bylo získáno 252 respondentů. Skrze dotazníkové šetření bylo zjištěno, jak a kdy se na jednotlivých základních školách uskutečňuje výuka první pomoci. Dále byla získána data umožňující jisté porovnání znalostí žáků.
V práci se ukazuje silný vliv mimoškolních aktivit a akcí spojených s první pomocí na znalosti žáků, kteří dané možnosti využili. Naopak se neprojevuje výrazný vliv způsobu výuky, který by bylo možné předpokládat.
Annotation in English
Bachelor thesis deals a comparison of selected schools in terms of teaching first aid and pupils' knowledge, which they dispose. In the thesis is included the issue of first aid enriched with latest techniques and survey evaluation of questionaires, which were the main focus of the work. Pupils of 9th classes from eight different elementary schools in two regions of Czech republic were adressed (South Bohemia and Vysočina Regions), giving a total of 252 respondents. Through the survey was found how and when is realized teaching of first aid in the individual elementery schools. And there were obtained data which allow some comparison of pupils' knowledge.
This thesis shows the strong influence of extra-curricular activities and events related to first aid upon pupils' knowledge, who used that options. On the contrary, the isn't show significant impact of teaching methods, which would be expected.
Keywords
výuka, první pomoc, dotazníkové šetření, Jihočeský kraj, Kraj Vysočina
Keywords in English
teaching, first aid, survey, South Bohemia Region, Vysočina Region
Length of the covering note
76 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá porovnáním vybraných škol z hlediska realizace výuky první pomoci a znalostí žáků, jimiž disponují. V práci je obsažena problematika první pomoci obohacená o nejnovější postupy a vyhodnocení dotazníkového šetření, které bylo hlavní náplní práce. Osloveni byli žáci 9. tříd z 8 různých základních škol ze dvou krajů České republiky (Jihočeského kraje a Kraje Vysočiny), přičemž bylo získáno 252 respondentů. Skrze dotazníkové šetření bylo zjištěno, jak a kdy se na jednotlivých základních školách uskutečňuje výuka první pomoci. Dále byla získána data umožňující jisté porovnání znalostí žáků.
V práci se ukazuje silný vliv mimoškolních aktivit a akcí spojených s první pomocí na znalosti žáků, kteří dané možnosti využili. Naopak se neprojevuje výrazný vliv způsobu výuky, který by bylo možné předpokládat.
Annotation in English
Bachelor thesis deals a comparison of selected schools in terms of teaching first aid and pupils' knowledge, which they dispose. In the thesis is included the issue of first aid enriched with latest techniques and survey evaluation of questionaires, which were the main focus of the work. Pupils of 9th classes from eight different elementary schools in two regions of Czech republic were adressed (South Bohemia and Vysočina Regions), giving a total of 252 respondents. Through the survey was found how and when is realized teaching of first aid in the individual elementery schools. And there were obtained data which allow some comparison of pupils' knowledge.
This thesis shows the strong influence of extra-curricular activities and events related to first aid upon pupils' knowledge, who used that options. On the contrary, the isn't show significant impact of teaching methods, which would be expected.
Keywords
výuka, první pomoc, dotazníkové šetření, Jihočeský kraj, Kraj Vysočina
Keywords in English
teaching, first aid, survey, South Bohemia Region, Vysočina Region
Research Plan
Cílem práce je zhodnocení výuky první pomoci na základních školách. Teoretická část představí problematiku první pomoci a metodologickou náplň výuky. Praktická část bude zaměřena na vyhodnocení dotazníků týkajících se uvedené problematiky, určených pro žáky druhého stupně základních škol. Výsledky dotazníkového šetření budou zpracovány s využitím statistických metod, posouzeny a vyhodnoceny.\\
Postup práce:\\
Seznámení s problematikou.
Seznámení s dostupnou literaturou.
Seznámení s metodikou sběru dat - způsob práce v terénu, pravidla bezpečnosti při sběru dat.
Sběr potřebných dat.
Statistické zpracování dat.
Posouzení a interpretace výsledků, srovnání s údaji v literatuře.
Stanovení závěrů.
Research Plan
Cílem práce je zhodnocení výuky první pomoci na základních školách. Teoretická část představí problematiku první pomoci a metodologickou náplň výuky. Praktická část bude zaměřena na vyhodnocení dotazníků týkajících se uvedené problematiky, určených pro žáky druhého stupně základních škol. Výsledky dotazníkového šetření budou zpracovány s využitím statistických metod, posouzeny a vyhodnoceny.\\
Postup práce:\\
Seznámení s problematikou.
Seznámení s dostupnou literaturou.
Seznámení s metodikou sběru dat - způsob práce v terénu, pravidla bezpečnosti při sběru dat.
Sběr potřebných dat.
Statistické zpracování dat.
Posouzení a interpretace výsledků, srovnání s údaji v literatuře.
Stanovení závěrů.
Recommended resources
Srnský, P. První pomoc u dětí. Praha: Grada, 2007.
Vigué, J.: První pomoc. Čestlice: Rebo Production, 2006.
Stelzer, J., Chytilová, L. První pomoc pro každého. Praha: Grada, 2007.
Zuchová, B. a kol. První pomoc. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
Kubíková, Z., Zuchová, B. První pomoc a jak ji učit. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
Bydžovský, J. Předlékařská první pomoc. Praha: Grada, 2011.
Papáček, M., Slipka, J. Úvod do odborné práce, České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1997.
Recommended resources
Srnský, P. První pomoc u dětí. Praha: Grada, 2007.
Vigué, J.: První pomoc. Čestlice: Rebo Production, 2006.
Stelzer, J., Chytilová, L. První pomoc pro každého. Praha: Grada, 2007.
Zuchová, B. a kol. První pomoc. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
Kubíková, Z., Zuchová, B. První pomoc a jak ji učit. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
Bydžovský, J. Předlékařská první pomoc. Praha: Grada, 2011.
Papáček, M., Slipka, J. Úvod do odborné práce, České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1997.