Bakalářská práce se zabývá realizací komunitního kruhu v mateřské škole. Teoretická část popisuje současné předškolní vzdělávání a organizaci dne v mateřských školách, jehož je komunitní kruh běžnou součástí. Další část popisuje komunitní kruh, jeho funkce a náplň. Závěr teoretické části je věnován charakteristice předškolního dítěte, jeho vývoji motorickému a kognitivnímu, zejména řečovému. Praktická část je věnovaná výzkumnému šetření, při kterém bylo sledováno chování dětí v komunitním kruhu během jednoho školního roku. Byla zde využita metoda pozorování a analýza videozáznamů z prostředí mateřské školy. Získané informace vypovídají o skupině dětí ve věku 3-5 let.
Annotation in English
This bachelor thesis deals the community circle in the kindergaten. Theoretical part deals with curent preschool child and organization of the day in the kindergaten. Community circle is normal part of the day. The next part says about community circle, his function and techniques. The end the theoretical part is the development the preschool child. The child development in the motor development, cognitive and speech. The practical part is devoted to research. During the investigation were monitored the children's behavior in the community circle. There has been used the method of observation and analysis of videotapes of the kindergarten environment.The information obtained testify indicate the group of children aged 3-5 years.
Keywords
komunitní kruh, mateřská škola, předškolní dítě, pravidla komunitního kruhu
Keywords in English
community circle , kindergarten, preschool child, the rules of community circle
Length of the covering note
51 s. (72 517 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá realizací komunitního kruhu v mateřské škole. Teoretická část popisuje současné předškolní vzdělávání a organizaci dne v mateřských školách, jehož je komunitní kruh běžnou součástí. Další část popisuje komunitní kruh, jeho funkce a náplň. Závěr teoretické části je věnován charakteristice předškolního dítěte, jeho vývoji motorickému a kognitivnímu, zejména řečovému. Praktická část je věnovaná výzkumnému šetření, při kterém bylo sledováno chování dětí v komunitním kruhu během jednoho školního roku. Byla zde využita metoda pozorování a analýza videozáznamů z prostředí mateřské školy. Získané informace vypovídají o skupině dětí ve věku 3-5 let.
Annotation in English
This bachelor thesis deals the community circle in the kindergaten. Theoretical part deals with curent preschool child and organization of the day in the kindergaten. Community circle is normal part of the day. The next part says about community circle, his function and techniques. The end the theoretical part is the development the preschool child. The child development in the motor development, cognitive and speech. The practical part is devoted to research. During the investigation were monitored the children's behavior in the community circle. There has been used the method of observation and analysis of videotapes of the kindergarten environment.The information obtained testify indicate the group of children aged 3-5 years.
Keywords
komunitní kruh, mateřská škola, předškolní dítě, pravidla komunitního kruhu
Keywords in English
community circle , kindergarten, preschool child, the rules of community circle
Research Plan
Cílem bakalářské práce je získat hlubší informace o provádění komunitního kruhu v mateřské škole a chování dětí při této aktivitě.\\
Teoretická část bude popisovat vzdělávání v mateřské škole, organizaci denního chodu a komunitní kruh. Dále bude uvedena charakteristika předškolního dítěte, jeho vyjadřovacích schopností a dovedností.\\
Ve výzkumném šetření studentka bude sledovat chování dětí během komunitního kruhu. Využije metodu pozorování a analýzy videozáznamu a zaměří se na to, jak děti dodržují daná pravidla, jak reagují na různé otázky, jak dokážou naslouchat, jak dokážou vyjádřit své myšlenky, jak se soustředí a zda projevují zájem.
Research Plan
Cílem bakalářské práce je získat hlubší informace o provádění komunitního kruhu v mateřské škole a chování dětí při této aktivitě.\\
Teoretická část bude popisovat vzdělávání v mateřské škole, organizaci denního chodu a komunitní kruh. Dále bude uvedena charakteristika předškolního dítěte, jeho vyjadřovacích schopností a dovedností.\\
Ve výzkumném šetření studentka bude sledovat chování dětí během komunitního kruhu. Využije metodu pozorování a analýzy videozáznamu a zaměří se na to, jak děti dodržují daná pravidla, jak reagují na různé otázky, jak dokážou naslouchat, jak dokážou vyjádřit své myšlenky, jak se soustředí a zda projevují zájem.
Recommended resources
GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ a kol. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání.Praha:Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0106-9.\\
HAVLÍNOVÁ, Miluše a kol., Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8.\\
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.\\
KAUFMANNOVÁ-HUBEROVÁ G. Děti potřebují rituály. Praha: Portál, 1998.\\
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Spirála, 2010. ISBN 978-80-904030-0-0.\\
MATĚJČEK, Z. (2008): Co děti nejvíce potřebují. Portál, Praha, ISBN 978-80-7367-504-2.\\
MERTIN, Václav, GILLERNOVÁ, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.\\
NAKONEČNÝ, M. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.\\
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.\\
PFEFFER, S. Rozvíjíme emoce dětí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-764-7.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, VUP, Praha: 2005.\\
VÁGNEROVÁ, Marie.: Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN80-7178-308-0.
Recommended resources
GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ a kol. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání.Praha:Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0106-9.\\
HAVLÍNOVÁ, Miluše a kol., Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8.\\
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.\\
KAUFMANNOVÁ-HUBEROVÁ G. Děti potřebují rituály. Praha: Portál, 1998.\\
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Spirála, 2010. ISBN 978-80-904030-0-0.\\
MATĚJČEK, Z. (2008): Co děti nejvíce potřebují. Portál, Praha, ISBN 978-80-7367-504-2.\\
MERTIN, Václav, GILLERNOVÁ, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.\\
NAKONEČNÝ, M. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.\\
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.\\
PFEFFER, S. Rozvíjíme emoce dětí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-764-7.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, VUP, Praha: 2005.\\
VÁGNEROVÁ, Marie.: Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN80-7178-308-0.