Bakalářská práce se zabývá tím, jak společnost vnímá učitele muže v mateřské škole. Je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje historické souvislosti vzniku mateřských škol a přítomnosti mužů učitelů v Českých zemích. Statistické údaje o přítomnosti mužů učitelů ve školství a především v předškolním vzdělávání v současnosti. V empirické části jsou předloženy výsledky kvantitativního výzkumu, který si klade za cíl zjistit, jak pohlíží veřejnost na muže-učitele v MŠ. Co je důvodem nedostatku mužů učitelů v předškolním vzděláváni, jak je vnímán přínos muže pro vzdělávání předškolních dětí a vliv muže na pojetí vzdělávání předškolních dětí.
Annotation in English
My bachelor's thesis deals with the society´s perception of male nursery school teachers. It is divided into two parts theoretic and empiric. The theoretic part contains historical relations between establishment of nursery schools and presence of male teachers there within Czech countries. Statistical data of presence male teachers in education are involved, particularly in contemporary preschool education. The results of quantitative research are shown in the empiric part that is aimed to discover the society´s perception of male nursery school teachers. The reason for lack of male preschool teachers is analysed as well as the perception of the benefits of male teaching preschool children and the influence men have on concept of early childhood education.
Keywords
muž učitel, feminizace školství, gender, předškolní vzdělávání
Keywords in English
male teacher, feminization of education, gender, preschool education
Length of the covering note
50 s.(69 105)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá tím, jak společnost vnímá učitele muže v mateřské škole. Je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje historické souvislosti vzniku mateřských škol a přítomnosti mužů učitelů v Českých zemích. Statistické údaje o přítomnosti mužů učitelů ve školství a především v předškolním vzdělávání v současnosti. V empirické části jsou předloženy výsledky kvantitativního výzkumu, který si klade za cíl zjistit, jak pohlíží veřejnost na muže-učitele v MŠ. Co je důvodem nedostatku mužů učitelů v předškolním vzděláváni, jak je vnímán přínos muže pro vzdělávání předškolních dětí a vliv muže na pojetí vzdělávání předškolních dětí.
Annotation in English
My bachelor's thesis deals with the society´s perception of male nursery school teachers. It is divided into two parts theoretic and empiric. The theoretic part contains historical relations between establishment of nursery schools and presence of male teachers there within Czech countries. Statistical data of presence male teachers in education are involved, particularly in contemporary preschool education. The results of quantitative research are shown in the empiric part that is aimed to discover the society´s perception of male nursery school teachers. The reason for lack of male preschool teachers is analysed as well as the perception of the benefits of male teaching preschool children and the influence men have on concept of early childhood education.
Keywords
muž učitel, feminizace školství, gender, předškolní vzdělávání
Keywords in English
male teacher, feminization of education, gender, preschool education
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat tím, jak společnost vnímá učitele-muže v MŠ. Bakalářská práce bude rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část bude obsahovat historické souvislosti vzniku mateřských škol a přítomnosti mužů- učitelů v Českých zemích i statistické údaje o přítomnosti mužů- učitelů ve školství a především v předškolním vzdělávání v přítomné době. V empirické části budou předloženy výsledky kvantitativního výzkumu, který si klade za cíl zjistit, jak pohlíží rodičovská veřejnost, ale nejen ta, na muže-učitele v MŠ; z jakých důvodů existuje nedostatek mužů-učitelů v předškolním vzdělávání; a jaký je přínos muže pro vzdělávání předškolních dětí. Výzkum bude proveden metodou osobního dotazníku. Dotazníky budou předloženy respondentům ve vybraných MŠ - tedy o MŠ, ve které mají zkušenost s učitelem-mužem a MŠ, ve které vyučují pouze učitelky-ženy. V případě dětí bude použito nepřímého rozhovoru pro zachování autenticity.
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat tím, jak společnost vnímá učitele-muže v MŠ. Bakalářská práce bude rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část bude obsahovat historické souvislosti vzniku mateřských škol a přítomnosti mužů- učitelů v Českých zemích i statistické údaje o přítomnosti mužů- učitelů ve školství a především v předškolním vzdělávání v přítomné době. V empirické části budou předloženy výsledky kvantitativního výzkumu, který si klade za cíl zjistit, jak pohlíží rodičovská veřejnost, ale nejen ta, na muže-učitele v MŠ; z jakých důvodů existuje nedostatek mužů-učitelů v předškolním vzdělávání; a jaký je přínos muže pro vzdělávání předškolních dětí. Výzkum bude proveden metodou osobního dotazníku. Dotazníky budou předloženy respondentům ve vybraných MŠ - tedy o MŠ, ve které mají zkušenost s učitelem-mužem a MŠ, ve které vyučují pouze učitelky-ženy. V případě dětí bude použito nepřímého rozhovoru pro zachování autenticity.
Recommended resources
Fontan, D, - Psychologie ve školní praxi, vyd. 2 Praha: Portál, 2003\\
Hewstone, M., a Stroebe, W. - Sociální psychologie. vyd. 1. Praha: Portál, 2006\\
Matějček, Z, - Co, kdy a jak ve výchově dětí, vyd. 1, Praha: Portál 1996\\
Matějček, Z.,- Co děti nejvíc potřebují, vyd. 1, Praha: Portál, 1994\\
Vagnerová, Z.,- Psychopatologie pro pomáhající profese, vyd.3. Praha: Portál 2004
Recommended resources
Fontan, D, - Psychologie ve školní praxi, vyd. 2 Praha: Portál, 2003\\
Hewstone, M., a Stroebe, W. - Sociální psychologie. vyd. 1. Praha: Portál, 2006\\
Matějček, Z, - Co, kdy a jak ve výchově dětí, vyd. 1, Praha: Portál 1996\\
Matějček, Z.,- Co děti nejvíc potřebují, vyd. 1, Praha: Portál, 1994\\
Vagnerová, Z.,- Psychopatologie pro pomáhající profese, vyd.3. Praha: Portál 2004