Bakalářská práce je zaměřena na dětský výtvarný projev a jeho vývoj, konkrétně na vývoj dětské kresby. Zaměřím se na posledního rok docházky do mateřské školy. V teoretické části charakterizuji předškolní období s akcentem na mezníky tohoto období nástup dítěte do mateřské školy a vstup do školy základní. V praktické části budu sledovat kresebný projev dvou vybraných dětí a pokusím se zachytit,
jakými změnami jejich projev prošel a na jaké úrovni je před nástupem do základní školy. Praktickou část doplním o náměty pro rozvoj dětské kresby předškolních dětí.
Annotation in English
My bachelor's work is focused on visual children's speech and development, specifically a development focused on children's drawing and their acting in the last year in the nursary school. In my theoretically part I describe the period of time before the children go to the primary school. In the practical part I follow two representative children and I try to notice what changes the children made and what quality level they have before attending primary school. I add to the practical part some suggestion about development in the children pre-school drawing.
Keywords
kresba, předškolní dítě, výtvarný projev
Keywords in English
drawing, pre-school child, creative expression
Length of the covering note
66 s. (18 260)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je zaměřena na dětský výtvarný projev a jeho vývoj, konkrétně na vývoj dětské kresby. Zaměřím se na posledního rok docházky do mateřské školy. V teoretické části charakterizuji předškolní období s akcentem na mezníky tohoto období nástup dítěte do mateřské školy a vstup do školy základní. V praktické části budu sledovat kresebný projev dvou vybraných dětí a pokusím se zachytit,
jakými změnami jejich projev prošel a na jaké úrovni je před nástupem do základní školy. Praktickou část doplním o náměty pro rozvoj dětské kresby předškolních dětí.
Annotation in English
My bachelor's work is focused on visual children's speech and development, specifically a development focused on children's drawing and their acting in the last year in the nursary school. In my theoretically part I describe the period of time before the children go to the primary school. In the practical part I follow two representative children and I try to notice what changes the children made and what quality level they have before attending primary school. I add to the practical part some suggestion about development in the children pre-school drawing.
Keywords
kresba, předškolní dítě, výtvarný projev
Keywords in English
drawing, pre-school child, creative expression
Research Plan
Bakalářská práce bude zaměřena na vývoj dětské kresby v průběhu předškolního období.
V teoretické části autorka charakterizuje předškolní období s akcentem na mezníky tohoto období - nástup dítěte do mateřské školy a vstup dítěte do školy základní. Zaměří se na vývoj dětského výtvarného projevu a jeho zvláštnosti.\\
V praktické části bude studentka sledovat kresebný projev dětí, pokusí se zachytit, jakými změnami výtvarný projev prochází a jakým kresebným projevem je ukončen před nástupem do základní školy. Praktická část bude doplněna náměty pro rozvoj dětské kresby předškolních dětí.
Research Plan
Bakalářská práce bude zaměřena na vývoj dětské kresby v průběhu předškolního období.
V teoretické části autorka charakterizuje předškolní období s akcentem na mezníky tohoto období - nástup dítěte do mateřské školy a vstup dítěte do školy základní. Zaměří se na vývoj dětského výtvarného projevu a jeho zvláštnosti.\\
V praktické části bude studentka sledovat kresebný projev dětí, pokusí se zachytit, jakými změnami výtvarný projev prochází a jakým kresebným projevem je ukončen před nástupem do základní školy. Praktická část bude doplněna náměty pro rozvoj dětské kresby předškolních dětí.
Recommended resources
Bednářová, J., Šmardová, V.: Školní zralost: Co by mělo dítě umět před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2011.\\
Bednářová, J., Šmardová, V.: Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2011.\\
Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007.\\
Bruceová, T.: Předškolní výchova. Praha, Portál 1996.\\
Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál 2008.\\
Hazuková, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, Raabe 2012.\\
Perout, E.: Viktor Lowenfeld a jeho pojetí ontogeneze dětské kresby a malby. Arteterapie 9/2005, s. 27 - 32.\\
Read, H.: Výchova uměním. Praha, Odeon 1967.\\
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Grada 2006.\\
Uždil, J.: Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha, Portál 1978.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha, Karolinum 2008.
Recommended resources
Bednářová, J., Šmardová, V.: Školní zralost: Co by mělo dítě umět před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2011.\\
Bednářová, J., Šmardová, V.: Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2011.\\
Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007.\\
Bruceová, T.: Předškolní výchova. Praha, Portál 1996.\\
Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál 2008.\\
Hazuková, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, Raabe 2012.\\
Perout, E.: Viktor Lowenfeld a jeho pojetí ontogeneze dětské kresby a malby. Arteterapie 9/2005, s. 27 - 32.\\
Read, H.: Výchova uměním. Praha, Odeon 1967.\\
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Grada 2006.\\
Uždil, J.: Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha, Portál 1978.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha, Karolinum 2008.