Předkládaná bakalářská práce se zabývá interpretací a komparací tří narativních textů anglofonní literatury, kterými jsou Velmi modré oči Toni Morrisonové, Třináct měsíců Davida Mitchella a Cesta Cormacka McCarthyho, se zaměřením na dětského hrdinu, jeho cítění a prožívání. Cílem této práce je charakterizovat proměny a reakce dítěte, ke kterým dochází konfrontací s jeho okolím a se světem dospělých, které reflektuje dětskou optikou. Tato charakteristika je následně porovnána s názory současné vývojové psychologie.
Annotation in English
This bachelor thesis adresses the interpretation and comparison of three narrative texts of Anglophone literature, namely The Bluest Eye by Toni Morrison, Black Swan Green by David Mitchell and The Road by Cormac McCarthy, whilst focusing on child protagonist, his feelings and sentiments. This thesis aims to characterize alterations and reactions of a child which are caused by confrontations with his surroundings and the adult world and which he reflects through a child's eye. This characterization is subsequently confronted with the views of contemporary developmental psychology.
Keywords
fikční svět, svět dítěte, svět dospělých, psychologie dítěte, dětské vnímání světa, dětský hrdina, dospívání
Keywords in English
fictional world, world of children, world of adults, child psychology, children's perception of the world, child hero, adolescence
Length of the covering note
79 s. (148 551 znaků)
Language
CZ
Annotation
Předkládaná bakalářská práce se zabývá interpretací a komparací tří narativních textů anglofonní literatury, kterými jsou Velmi modré oči Toni Morrisonové, Třináct měsíců Davida Mitchella a Cesta Cormacka McCarthyho, se zaměřením na dětského hrdinu, jeho cítění a prožívání. Cílem této práce je charakterizovat proměny a reakce dítěte, ke kterým dochází konfrontací s jeho okolím a se světem dospělých, které reflektuje dětskou optikou. Tato charakteristika je následně porovnána s názory současné vývojové psychologie.
Annotation in English
This bachelor thesis adresses the interpretation and comparison of three narrative texts of Anglophone literature, namely The Bluest Eye by Toni Morrison, Black Swan Green by David Mitchell and The Road by Cormac McCarthy, whilst focusing on child protagonist, his feelings and sentiments. This thesis aims to characterize alterations and reactions of a child which are caused by confrontations with his surroundings and the adult world and which he reflects through a child's eye. This characterization is subsequently confronted with the views of contemporary developmental psychology.
Keywords
fikční svět, svět dítěte, svět dospělých, psychologie dítěte, dětské vnímání světa, dětský hrdina, dospívání
Keywords in English
fictional world, world of children, world of adults, child psychology, children's perception of the world, child hero, adolescence
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat psychologií dospívání v literatuře. Jejín základem bude interpretace, analýza a komparace literárních děl, která nejsou a priori určena dětskému čtenáři, ale optikou dítěte reflektují svět dospělých. Autorka si pro rozbor zvolí několik děl anglofonní literatury (např. T. Morrison, C. McCathy aj) a zaměří se na různá pojetí dětského vnímání světa. Součástí úkolu je také vyhledání studijní literatury.
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat psychologií dospívání v literatuře. Jejín základem bude interpretace, analýza a komparace literárních děl, která nejsou a priori určena dětskému čtenáři, ale optikou dítěte reflektují svět dospělých. Autorka si pro rozbor zvolí několik děl anglofonní literatury (např. T. Morrison, C. McCathy aj) a zaměří se na různá pojetí dětského vnímání světa. Součástí úkolu je také vyhledání studijní literatury.
Adeptka představila svou práci, dále byly představeny posudky a následovala rozprava. Byla diskutována metodologie a metoda fikčních světů, kterou autorka pro svou práci použila.