Bakalářská práce Psychosociální situace rodiče dítěte s tělesným postižením se zabývá rodinami, které se starají o postižené dítě. Teoretické části jsou nastíněny bio-psycho-sociální faktory, které ovlivňují život rodiny s postiženým dítětem. Tato část se dále zabývá rodinou postiženého dítěte, změnami, kterými rodina prochází, vlivem na jednotlivé členy rodiny i širší rodiny. Nalezneme zde také možnosti vyrovnání se s obtížnou rodinnou situací.
Praktická část obsahuje osm kazuistik rodin s postiženým dítětem a výzkumné šetření se zabývá otázkou, jakým způsobem rodiny péči o dítě zvládají a jak konkrétně narození postiženého dítěte zasáhlo do života rodiny. Dále šetření ukazuje preference rodičů při sdělování informací o postižení dítěte.
Annotation in English
Bachelor thesis psychosocial situation of parents of a child with disabilities is concerned with the families who care for a disabled child. Theoretical section outlines bio-psycho-social factors that affect the life of a family with a disabled child. This section also deals with the family of the affected child, the changes that family is going through, due to the different members of the family and extended family. Finally there is the possibility of dealing with difficult family situations.
The practical part contains eight case studies of families with a disabled child and my research examines how families manage child care and specifically how the birth of an affected child affected the lives of families. Further investigation shows the preference of parents in communicating information about the child's disability.
Keywords
Postižené dítě, sociální posila, zvládání stresu, životní spokojenost.
Keywords in English
Life satisfaction, the affected child, stress management, social reinforcement.
Length of the covering note
63
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce Psychosociální situace rodiče dítěte s tělesným postižením se zabývá rodinami, které se starají o postižené dítě. Teoretické části jsou nastíněny bio-psycho-sociální faktory, které ovlivňují život rodiny s postiženým dítětem. Tato část se dále zabývá rodinou postiženého dítěte, změnami, kterými rodina prochází, vlivem na jednotlivé členy rodiny i širší rodiny. Nalezneme zde také možnosti vyrovnání se s obtížnou rodinnou situací.
Praktická část obsahuje osm kazuistik rodin s postiženým dítětem a výzkumné šetření se zabývá otázkou, jakým způsobem rodiny péči o dítě zvládají a jak konkrétně narození postiženého dítěte zasáhlo do života rodiny. Dále šetření ukazuje preference rodičů při sdělování informací o postižení dítěte.
Annotation in English
Bachelor thesis psychosocial situation of parents of a child with disabilities is concerned with the families who care for a disabled child. Theoretical section outlines bio-psycho-social factors that affect the life of a family with a disabled child. This section also deals with the family of the affected child, the changes that family is going through, due to the different members of the family and extended family. Finally there is the possibility of dealing with difficult family situations.
The practical part contains eight case studies of families with a disabled child and my research examines how families manage child care and specifically how the birth of an affected child affected the lives of families. Further investigation shows the preference of parents in communicating information about the child's disability.
Keywords
Postižené dítě, sociální posila, zvládání stresu, životní spokojenost.
Keywords in English
Life satisfaction, the affected child, stress management, social reinforcement.
Research Plan
V teoretické části seznámí autorka s řešením dané problematiky v odborné literatuře. Praktická část bude založena na rozhovorech s rodiči s postiženým dítětem.\\
Jak se vyvíjí a proměňuje fungování a způsob života rodin s tělesně postiženým dítětem v průběhu od jeho narození až po současnost?\\
Do jaké míry jsou rodiče tělesně postižených dětí se svým životem spokojeni, jaké faktory toto vnímání osobního stavu rodičů ovlivňují?\\
Jak spolu vzájemně souvisí rodinná hardiness, životní spokojenost a míra funkčnosti rodin s tělesně postiženým dítětem?\\
Co je možno doporučit institucím, organizacím, zařízení apod. poskytujícím služby rodinám s tělesně postiženým dítětem?
Research Plan
V teoretické části seznámí autorka s řešením dané problematiky v odborné literatuře. Praktická část bude založena na rozhovorech s rodiči s postiženým dítětem.\\
Jak se vyvíjí a proměňuje fungování a způsob života rodin s tělesně postiženým dítětem v průběhu od jeho narození až po současnost?\\
Do jaké míry jsou rodiče tělesně postižených dětí se svým životem spokojeni, jaké faktory toto vnímání osobního stavu rodičů ovlivňují?\\
Jak spolu vzájemně souvisí rodinná hardiness, životní spokojenost a míra funkčnosti rodin s tělesně postiženým dítětem?\\
Co je možno doporučit institucím, organizacím, zařízení apod. poskytujícím služby rodinám s tělesně postiženým dítětem?
Recommended resources
Blažek,B., Olmrová, J. (1988). Světy postižených. Praha:Avicenum.\\
Blumenthal-Barby,K. (1987)- Kapitoly z thanatologie. Praha: Avicenum.\\
Dunovský,J. (1986). Rodina a její poruchy ve vztahu k dítěti. Praha: MPSV.\\
Kraus,J., Šandera, O. (1975). Tělesně postižené dítě: Psychologie, léčba a výchova. Praha: SPN.\\
Křivohlavý,J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum.\\
Křivohlavý,J. (2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál.\\
Křivohlavý,J. /2004). Pozitivní psychologie. Praha: Portál.\\
Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Sociologické nakladatelství SLON, 2003.\\
Matějíček,Z. (1970). Psychologie nemocných a tělesně postižených dětí. Praha: SPN.\\
Matějíček,Z. (1991). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN.\\
Matějíček,Z. (1995). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál.\\
Matějíček,Z. (1992). Rodičům mentálně postižených dětí. Praha: HaH.\\
Plaňava,I. (1998). Spolu každý sám: V manželství a rodině. Praha: Lidové Noviny.\\
Říčan, P., Krejčoví, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.\\
Senka,J. (1994). Zvádanie strasu v rodinách s postihnutým dieťaťom. In: Rodina jako předmět vedy (str. 60-65). Bratislava: BICFS.\\
Sobotková, I. (2001). Psychologie rodiny. Praha: Portál.\\
Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.\\
Vágnerová, M., Hadj-Moussová Z. (2003). Psychologie handicapu: Rodina a její význam pro rozvoj handicapovaného jedince. Technická univ. V Liberci: PedF.\\
Výrost,J., Slaměník, I. (1997). Sociální psychologie. Praha: ISV.\\
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.\\
Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000.\\
Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998.
Recommended resources
Blažek,B., Olmrová, J. (1988). Světy postižených. Praha:Avicenum.\\
Blumenthal-Barby,K. (1987)- Kapitoly z thanatologie. Praha: Avicenum.\\
Dunovský,J. (1986). Rodina a její poruchy ve vztahu k dítěti. Praha: MPSV.\\
Kraus,J., Šandera, O. (1975). Tělesně postižené dítě: Psychologie, léčba a výchova. Praha: SPN.\\
Křivohlavý,J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum.\\
Křivohlavý,J. (2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál.\\
Křivohlavý,J. /2004). Pozitivní psychologie. Praha: Portál.\\
Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Sociologické nakladatelství SLON, 2003.\\
Matějíček,Z. (1970). Psychologie nemocných a tělesně postižených dětí. Praha: SPN.\\
Matějíček,Z. (1991). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN.\\
Matějíček,Z. (1995). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál.\\
Matějíček,Z. (1992). Rodičům mentálně postižených dětí. Praha: HaH.\\
Plaňava,I. (1998). Spolu každý sám: V manželství a rodině. Praha: Lidové Noviny.\\
Říčan, P., Krejčoví, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.\\
Senka,J. (1994). Zvádanie strasu v rodinách s postihnutým dieťaťom. In: Rodina jako předmět vedy (str. 60-65). Bratislava: BICFS.\\
Sobotková, I. (2001). Psychologie rodiny. Praha: Portál.\\
Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.\\
Vágnerová, M., Hadj-Moussová Z. (2003). Psychologie handicapu: Rodina a její význam pro rozvoj handicapovaného jedince. Technická univ. V Liberci: PedF.\\
Výrost,J., Slaměník, I. (1997). Sociální psychologie. Praha: ISV.\\
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.\\
Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000.\\
Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998.