Tato diplomová práce se zabývá tématem školního hodnocení žáků na základních školách. Teoretická část je zaměřená zejména na charakteristiku základních pojmů hodnocení, tedy na jeho funkce, typy, formy, významy a současné problémy. Dále popisuje hodnocené aktivity v předmětech český a anglický jazyk a způsoby hodnocení těchto aktivit. Pro výzkumnou sondu praktické části práce byla použita metoda řízených rozhovorů pro zjištění různých způsobů a forem hodnocení, jež používají konkrétní učitelé českého a anglického jazyka na ZŠ. Cílem praktické části této práce bylo prozkoumat postoje učitelů k hodnocení žáků na ZŠ v předmětech český a anglický jazyk.
Annotation in English
This thesis deals with a topic of evaluation of pupils in the elementary schools. The theoretical part is focused on the characteristics of basic concepts of evaluation namely its functions, types, forms, values and current problems. It also describes evaluated activities in the school subjects Czech and English language and the ways of evaluation of these activities. For explorational probe of practical part of thesis was used a method of controlled conversations that explored different ways and forms of evaluation that are used by particular teachers of Czech and English language in the elementary schools. The goal of practical part was to explore the attitudes to evaluation of pupils in the elementary schools in the subjects of Czech and English language.
Keywords
školní hodnocení, funkce hodnocení, formy hodnocení, současné problémy hodnocení, hodnocené aktivity v českém a anglickém jazyce, způsoby hodnocení v českém a anglickém jazyce
Keywords in English
school evaluation, functions of school evaluation, forms of school evaluation, current problems of school evaluation, evaluated activities in the subjects of czech and english language, ways of evaluation in the subjects of czech and english language
Length of the covering note
114 s. (24 348 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá tématem školního hodnocení žáků na základních školách. Teoretická část je zaměřená zejména na charakteristiku základních pojmů hodnocení, tedy na jeho funkce, typy, formy, významy a současné problémy. Dále popisuje hodnocené aktivity v předmětech český a anglický jazyk a způsoby hodnocení těchto aktivit. Pro výzkumnou sondu praktické části práce byla použita metoda řízených rozhovorů pro zjištění různých způsobů a forem hodnocení, jež používají konkrétní učitelé českého a anglického jazyka na ZŠ. Cílem praktické části této práce bylo prozkoumat postoje učitelů k hodnocení žáků na ZŠ v předmětech český a anglický jazyk.
Annotation in English
This thesis deals with a topic of evaluation of pupils in the elementary schools. The theoretical part is focused on the characteristics of basic concepts of evaluation namely its functions, types, forms, values and current problems. It also describes evaluated activities in the school subjects Czech and English language and the ways of evaluation of these activities. For explorational probe of practical part of thesis was used a method of controlled conversations that explored different ways and forms of evaluation that are used by particular teachers of Czech and English language in the elementary schools. The goal of practical part was to explore the attitudes to evaluation of pupils in the elementary schools in the subjects of Czech and English language.
Keywords
školní hodnocení, funkce hodnocení, formy hodnocení, současné problémy hodnocení, hodnocené aktivity v českém a anglickém jazyce, způsoby hodnocení v českém a anglickém jazyce
Keywords in English
school evaluation, functions of school evaluation, forms of school evaluation, current problems of school evaluation, evaluated activities in the subjects of czech and english language, ways of evaluation in the subjects of czech and english language
Research Plan
Diplomová práce se bude věnovat tématu školního hodnocení. Jejím cílem bude prozkoumat způsoby hodnocení vybraných učitelů ZŠ s různou délkou praxe, a to konkrétně v předmětech český a anglický jazyk.\\
V teoretické části proto diplomantka na základě odborné literatury zpracuje téma školního hodnocení (funkce, typy, použití, význam atd.).\\
Pro výzkumnou sondu praktické části práce použije autorka dotazníkové šetření ke zjištění různých způsobů a forem hodnocení, jež používají konkrétní učitelé Čj a Aj. Poznatky z dotazníků budou doplněny pomocí rozhovorů s učiteli, popř. i pozorováním jejich výuky tak, aby byly získány doplňující informace o názorech učitelů na tuto problematiku, popř. o neuvědomovaných postupech při jejich hodnocení ve výuce.
Research Plan
Diplomová práce se bude věnovat tématu školního hodnocení. Jejím cílem bude prozkoumat způsoby hodnocení vybraných učitelů ZŠ s různou délkou praxe, a to konkrétně v předmětech český a anglický jazyk.\\
V teoretické části proto diplomantka na základě odborné literatury zpracuje téma školního hodnocení (funkce, typy, použití, význam atd.).\\
Pro výzkumnou sondu praktické části práce použije autorka dotazníkové šetření ke zjištění různých způsobů a forem hodnocení, jež používají konkrétní učitelé Čj a Aj. Poznatky z dotazníků budou doplněny pomocí rozhovorů s učiteli, popř. i pozorováním jejich výuky tak, aby byly získány doplňující informace o názorech učitelů na tuto problematiku, popř. o neuvědomovaných postupech při jejich hodnocení ve výuce.
Recommended resources
Andrášová, H. et al. (2006). Slovní hodnocení na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe.\
Kalhous, Z. & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.\\
Košťálová, H., Miková, Š & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů. Praha:
Portál.\\
Kyriacou, Ch. (2008). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.\\
Maňák, J. (1990). Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita.\\
Pařízek, V. & Solfronk, J. (1996). Obsah vyučování. Zkoušení a hodnocení žáků. Praha: PedF
UK.\\
Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.\\
Průcha, J. (2001). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.\\
Průcha, J. (1998). Moderní pedagogika. Praha: Portál.\\
Schimunek, F.-P. (1995). Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál.\\
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.
Recommended resources
Andrášová, H. et al. (2006). Slovní hodnocení na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe.\
Kalhous, Z. & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.\\
Košťálová, H., Miková, Š & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů. Praha:
Portál.\\
Kyriacou, Ch. (2008). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.\\
Maňák, J. (1990). Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita.\\
Pařízek, V. & Solfronk, J. (1996). Obsah vyučování. Zkoušení a hodnocení žáků. Praha: PedF
UK.\\
Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.\\
Průcha, J. (2001). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.\\
Průcha, J. (1998). Moderní pedagogika. Praha: Portál.\\
Schimunek, F.-P. (1995). Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál.\\
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.