Diplomová práce chce upozornit na nejčastější důvody nepříznivé životní situace dětí, které jsou řešeny v krizových centrech. Úvodní část práce se zaměřuje na teoretické vymezení pojmů krize, krizová intervence, rodina a její význam pro děti, problematika rozvodů a syndrom CAN.
Cílem předložené diplomové práce bylo zjistit s jakou problematikou se nejčastěji setkávají pracovnicí krizových center zaměřených na práci s dětmi a rodinou a porovnat klientelu a služby ve dvou vybraných krizových centrech a to v Praze a v Českých Budějovicích.
Na začátku diplomové práce byla stanovena hypotéza, že problematika syndromu CAN u klientů krizových center se vyskytuje častěji než ostatní problémy. Hypotéza se nám podařila potvrdit pouze v Dětském krizovém centru v Praze.
Pro porovnání služeb, ve vybraných krizových centrech, byl využit polostandartizovaný rozhovor, kterého se zúčastnilo celkem 9 respondentů. Z odpovědí pracovníků krizových center, se kterými byl veden rozhovor vyplynula následující hypotéza: pracovníci krizových center se domnívají, že poskytované služby v rámci krizové intervence jsou dostatečné.
Annotation in English
The thesis draws attention to the most frequent causes of children unfavourable life situations which are solved in crisis centres. Introductory part focuses on theoretical definitions of crisis, crisis intervention, family and its importance for children, the problems of divorces and CAN syndrome.
The aim of the thesis was to find out which are the most frequent problems encountered by the crisis centres workers and compare the clients and services of two selected crisis centres in Prague and České Budějovice.
At the beginning the hypothesis was stated: the problems of CAN syndrome in clients of crisis centres occurs more often than other problems. The hypothesis was proved only in Children Crisis Centre in Prague.
For the service comparison of the chosen centres semi-standardized interview with nine informants was used. From the answers of crisis centre workers the following hypothesis emerged: crisis centre workers suppose that provided services in terms of crisis intervention are sufficient.
Keywords
Krize,Krizová intervence,Rodina,Rozvod,Syndrom CAN
Keywords in English
Crise, Crisis intervention, Family, Sparation,Child Abuse and Neclect
Length of the covering note
89 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce chce upozornit na nejčastější důvody nepříznivé životní situace dětí, které jsou řešeny v krizových centrech. Úvodní část práce se zaměřuje na teoretické vymezení pojmů krize, krizová intervence, rodina a její význam pro děti, problematika rozvodů a syndrom CAN.
Cílem předložené diplomové práce bylo zjistit s jakou problematikou se nejčastěji setkávají pracovnicí krizových center zaměřených na práci s dětmi a rodinou a porovnat klientelu a služby ve dvou vybraných krizových centrech a to v Praze a v Českých Budějovicích.
Na začátku diplomové práce byla stanovena hypotéza, že problematika syndromu CAN u klientů krizových center se vyskytuje častěji než ostatní problémy. Hypotéza se nám podařila potvrdit pouze v Dětském krizovém centru v Praze.
Pro porovnání služeb, ve vybraných krizových centrech, byl využit polostandartizovaný rozhovor, kterého se zúčastnilo celkem 9 respondentů. Z odpovědí pracovníků krizových center, se kterými byl veden rozhovor vyplynula následující hypotéza: pracovníci krizových center se domnívají, že poskytované služby v rámci krizové intervence jsou dostatečné.
Annotation in English
The thesis draws attention to the most frequent causes of children unfavourable life situations which are solved in crisis centres. Introductory part focuses on theoretical definitions of crisis, crisis intervention, family and its importance for children, the problems of divorces and CAN syndrome.
The aim of the thesis was to find out which are the most frequent problems encountered by the crisis centres workers and compare the clients and services of two selected crisis centres in Prague and České Budějovice.
At the beginning the hypothesis was stated: the problems of CAN syndrome in clients of crisis centres occurs more often than other problems. The hypothesis was proved only in Children Crisis Centre in Prague.
For the service comparison of the chosen centres semi-standardized interview with nine informants was used. From the answers of crisis centre workers the following hypothesis emerged: crisis centre workers suppose that provided services in terms of crisis intervention are sufficient.
Keywords
Krize,Krizová intervence,Rodina,Rozvod,Syndrom CAN
Keywords in English
Crise, Crisis intervention, Family, Sparation,Child Abuse and Neclect
Research Plan
Současný stav
Krizová intervence je specializovaná pomoc osobám, které se ocitly v krizi. Se závažnou životní situací se velmi často setkávají i děti. Představuje pro ně velkou psychickou i fyzickou zátěž. Organizace, které pomáhají dětem nacházející se v těžké životní situaci jsou krizová centra, zabývají se především problematikou syndromu CAN, který zahrnuje fyzické, psychické týrání dítěte, sexuální zneužívání a jeho zanedbávání. Podle odhadů je v České Republice týráno až čtyřicet tisíc dětí. V naprosté většině případů však není odhaleno a trvá po celé dětství dítěte, které obvykle není schopno samo posoudit situaci a dovolat se pomoci.
Cíl diplomové práce
Cíl diplomové práce je zmapovat problematiku se kterou se nejčastěji setkávají pracovníci krizových center zaměřených na práci s dětmi a rodinou a porovnat klientelu a služby ve dvou krizových center a to v Praze a v Českých Budějovicích.
Předpokládaná hypotéza
Problematika syndromu CAN u klientů krizových center se vyskytuje častěji než ostatní problémy.
Metodika
Zvolenou metodikou, která ověří předpokládanou hypotézu, je kvantitativní výzkum. Bude využita metoda analýza dokumentů, technika sekundární analýza dat. Zkoumaný soubor budou klienti krizových center.
Pro porovnání služeb dvou krizových center budete využit kvalitativní výzkum, metoda neřízený rozhovor. Data budou zpracována kvalitativní analýzou spontánních výpovědí.
Zkoumaný soubor: pracovníci krizových center v Českých Budějovicích a v Praze.
Předpokládané využití práce
Diplomová práce bude využita pro potřeby krizových center a pro studenty, kteří se zajímají o danou problematiku.
Research Plan
Současný stav
Krizová intervence je specializovaná pomoc osobám, které se ocitly v krizi. Se závažnou životní situací se velmi často setkávají i děti. Představuje pro ně velkou psychickou i fyzickou zátěž. Organizace, které pomáhají dětem nacházející se v těžké životní situaci jsou krizová centra, zabývají se především problematikou syndromu CAN, který zahrnuje fyzické, psychické týrání dítěte, sexuální zneužívání a jeho zanedbávání. Podle odhadů je v České Republice týráno až čtyřicet tisíc dětí. V naprosté většině případů však není odhaleno a trvá po celé dětství dítěte, které obvykle není schopno samo posoudit situaci a dovolat se pomoci.
Cíl diplomové práce
Cíl diplomové práce je zmapovat problematiku se kterou se nejčastěji setkávají pracovníci krizových center zaměřených na práci s dětmi a rodinou a porovnat klientelu a služby ve dvou krizových center a to v Praze a v Českých Budějovicích.
Předpokládaná hypotéza
Problematika syndromu CAN u klientů krizových center se vyskytuje častěji než ostatní problémy.
Metodika
Zvolenou metodikou, která ověří předpokládanou hypotézu, je kvantitativní výzkum. Bude využita metoda analýza dokumentů, technika sekundární analýza dat. Zkoumaný soubor budou klienti krizových center.
Pro porovnání služeb dvou krizových center budete využit kvalitativní výzkum, metoda neřízený rozhovor. Data budou zpracována kvalitativní analýzou spontánních výpovědí.
Zkoumaný soubor: pracovníci krizových center v Českých Budějovicích a v Praze.
Předpokládané využití práce
Diplomová práce bude využita pro potřeby krizových center a pro studenty, kteří se zajímají o danou problematiku.
Recommended resources
Disman, M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha.
Dunovský, J. A kol.(1995): Týrané, zenužívané a zanedbávané dítě. Grada,Praha.
Matoušek, O. a kol. (2003): Metody a řízení sociální práce. Portál, Praha.
Matoušek, O. a kol. (2001): Základy sociální práce. Portál, Praha.
Špatenková, N a kol (2004): Krizová intervence pro praxi. Grada, Praha.
Recommended resources
Disman, M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha.
Dunovský, J. A kol.(1995): Týrané, zenužívané a zanedbávané dítě. Grada,Praha.
Matoušek, O. a kol. (2003): Metody a řízení sociální práce. Portál, Praha.
Matoušek, O. a kol. (2001): Základy sociální práce. Portál, Praha.
Špatenková, N a kol (2004): Krizová intervence pro praxi. Grada, Praha.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Jana Kotrčová
Krizová intervence u klientů krizových center zaměřených na práci s dětmi a rodinou
Studentka představila cíl práce, metodiku, výsledky práce.
Dotazy: Mgr. Šuléřová - co je krizová intervence?
Mgr. Motlová - o jaké služby mají pracovníci krizových center zájem?
doc. Mojžíšová - názor na placení ??.. ze strany rodičů.
Klasifikace: výborně