Tato práce se zabývá možnostmi využití programu Filozofie pro děti k naplňování cílů průřezových témat na 1. stupni ZŠ. V teoretické části jsou shrnuty obecné cíle základního vzdělávání na základě současných kurikulárních dokumentů, dále jsou charakterizována průřezová témata Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a program Filozofie pro děti a popsána jejich vzájemná propojenost. V praktické části je popsáno sedm hodin uskutečněných v 5. ročníku ZŠ, v nichž byly využity metody Filozofie pro děti a tyto hodiny jsou rozebrány z filozofického hlediska i z hlediska zapojení průřezových témat. V reflexi praktické části je zhodnocen průběh těchto hodin a nastíněna možnost rozvíjení určitých dovedností v případě dlouhodobého používání programu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of using the programme Philosophy for Children to fulfill the objectives of the cross-curricular subjects at Primary school. The theoretical part includes a summary of the objectives of elementary education, then it describes the cross-curricular subjects of the Framework Education Programme for Elementary Education and Philosophy for Children and their interconnection. In the practical part, seven lessons using methods of Philosophy for Children, taught in the 5th year of Primary school, are described and they are analyzed from the philosophical point of view and from the point of view of including the cross-curricular subjects. In the reflection, these lessons are evaluated and the possibility of developing certain skills of pupils in case of longer-term using of this programme is mentioned.
Klíčová slova
Filozofie pro děti, RVP ZV, průřezová témata, osobnostní a sociální výchova, 1.stupeň ZŠ, hledající společenství, filozofování s dětmi
Klíčová slova v angličtině
Philosophy for Children, Framework Education Programme for Elementary Education, cross-curricular subjects, Moral, Character and Social Education, Primary school, community of inquiry, doing philosophy with children
Rozsah průvodní práce
88 s. (123 569 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá možnostmi využití programu Filozofie pro děti k naplňování cílů průřezových témat na 1. stupni ZŠ. V teoretické části jsou shrnuty obecné cíle základního vzdělávání na základě současných kurikulárních dokumentů, dále jsou charakterizována průřezová témata Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a program Filozofie pro děti a popsána jejich vzájemná propojenost. V praktické části je popsáno sedm hodin uskutečněných v 5. ročníku ZŠ, v nichž byly využity metody Filozofie pro děti a tyto hodiny jsou rozebrány z filozofického hlediska i z hlediska zapojení průřezových témat. V reflexi praktické části je zhodnocen průběh těchto hodin a nastíněna možnost rozvíjení určitých dovedností v případě dlouhodobého používání programu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of using the programme Philosophy for Children to fulfill the objectives of the cross-curricular subjects at Primary school. The theoretical part includes a summary of the objectives of elementary education, then it describes the cross-curricular subjects of the Framework Education Programme for Elementary Education and Philosophy for Children and their interconnection. In the practical part, seven lessons using methods of Philosophy for Children, taught in the 5th year of Primary school, are described and they are analyzed from the philosophical point of view and from the point of view of including the cross-curricular subjects. In the reflection, these lessons are evaluated and the possibility of developing certain skills of pupils in case of longer-term using of this programme is mentioned.
Klíčová slova
Filozofie pro děti, RVP ZV, průřezová témata, osobnostní a sociální výchova, 1.stupeň ZŠ, hledající společenství, filozofování s dětmi
Klíčová slova v angličtině
Philosophy for Children, Framework Education Programme for Elementary Education, cross-curricular subjects, Moral, Character and Social Education, Primary school, community of inquiry, doing philosophy with children
Zásady pro vypracování
V 1. části práce autorka popíše, co je Filosofie pro děti, z čeho vychází, jakou má historii apod. Vřadí tento předmět do souvislostí Rámcového vzdělávacího programu pro ZŠ a Národního programu rozvoje vzdělávání v ČR. V této části práce autorka popíše dítě mladšího školního věku, pojetí 1. stupně základní školy a tím si vytvoří teoretický rámec pro praktickou část práce.
Ve 2. části diplomové práce vyjde autorka z vlastních zkušeností z výuky tohoto předmětu na I. stupni základní školy. Popíše konkrétní hodiny předmětu Filosofie pro děti, na základě zúčastněného pozorování a pokusí se vyvodit závěry týkající přínosu tohoto předmětu pro samotné děti (vztahy mezi žáky, klima ve třídě), pro učitele (poznávání dětí, motivace ke škole, k životu) a pro výchovně vzdělávací proces obecně.
Zásady pro vypracování
V 1. části práce autorka popíše, co je Filosofie pro děti, z čeho vychází, jakou má historii apod. Vřadí tento předmět do souvislostí Rámcového vzdělávacího programu pro ZŠ a Národního programu rozvoje vzdělávání v ČR. V této části práce autorka popíše dítě mladšího školního věku, pojetí 1. stupně základní školy a tím si vytvoří teoretický rámec pro praktickou část práce.
Ve 2. části diplomové práce vyjde autorka z vlastních zkušeností z výuky tohoto předmětu na I. stupni základní školy. Popíše konkrétní hodiny předmětu Filosofie pro děti, na základě zúčastněného pozorování a pokusí se vyvodit závěry týkající přínosu tohoto předmětu pro samotné děti (vztahy mezi žáky, klima ve třídě), pro učitele (poznávání dětí, motivace ke škole, k životu) a pro výchovně vzdělávací proces obecně.
Seznam doporučené literatury
Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004
Krausová, M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál 2004
Stuchlíková, I. A kol.: Emoční problémy žáka. Praha, Portál 2005
Spilková, V. a kol.: Současné proměny primárního vzdělávání. Praha, Portál
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I., dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2005
Rámcový vzdělávací program. . Praha: VÚP, 2005.
Národní program rozvoje vzdělávánív ČR: Bílá kniha. Praha, Tauris 2001
Coté, N. - Sasseville, M.: Romana
Lipman, M.: Pixie
Lipman, M.: Objev Harryho Stottlemeiera
Splitter, L. - Sharp, A.: Teaching for Better Thinking - the Classroom Community of Inquiry
Cam, P.: Thinking Together - Philosophical Inquiry for the Classroom
Wilkes, S.: Creative and Critical Thinking - Strategies for Classroom Inquiry
Seznam doporučené literatury
Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004
Krausová, M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál 2004
Stuchlíková, I. A kol.: Emoční problémy žáka. Praha, Portál 2005
Spilková, V. a kol.: Současné proměny primárního vzdělávání. Praha, Portál
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I., dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2005
Rámcový vzdělávací program. . Praha: VÚP, 2005.
Národní program rozvoje vzdělávánív ČR: Bílá kniha. Praha, Tauris 2001
Coté, N. - Sasseville, M.: Romana
Lipman, M.: Pixie
Lipman, M.: Objev Harryho Stottlemeiera
Splitter, L. - Sharp, A.: Teaching for Better Thinking - the Classroom Community of Inquiry
Cam, P.: Thinking Together - Philosophical Inquiry for the Classroom
Wilkes, S.: Creative and Critical Thinking - Strategies for Classroom Inquiry