Úspěšná pedagogická integrace handicapovaných žáků do běžných škol předpokládá vytvoření potřebných prointegračních podmínek a to : - ze strany dítěte-žáka, - ze strany školy, - z hlediska rodinného prostředí a - z hlediska společnosti.\\
Ze strany školy se jedná především o připravenost učitelů na integrovanou výchovu a vzdělávání, o snížení počtu žáků ve třídě, o potřebné materiálně technické vybavení. Mezi dalšími podmínkami, které by měla škola nebo výchovné zařízení zabezpečit je uváděna potřeba vytvoření vhodného sociálního klimatu- zj. akceptujícího, ochotného pomáhat.
Především zahraniční výzkumné studie ukazují, že právě školní klima pak může být jedním z významných prediktorů školní úspěšnosti integrovaného žáka.\\
Diplomantka se ve své práci zaměří na zjišťování sociálního klimatu třídy ,ve které je integrován žák s diagnózou:\\1. mentální postižení ( konkrétně s Downovým syndromem )\\
2. těžké zrakové postižení ( slepota )\\
3. tělesné postižení ( DMO bez postižení intelektu ).\\
Akcent bude kladen zj. na zmapování vztahů integrovaného žáka s vrstevníky a jeho pozice ve třídě ( formou případových studií ).\\
K tomuto účelu bude provedeno výzkumné šetření ve školních třídách na 1. i na 2. stupni základních škol.\\
Výsledky pak budou porovnány s daty paralelně probíhajícího šetření u dětí s lehkým postižením ( srv. diplomová práce Lenky Švamberkové, 4.ročník Nš- Nj ) s cílem komlexněji posoudit a interpretovat zjištění možných odlišností mezi oběma sledovanými skupinami.\\
Metodologie výzkumu : ke sběru dat bude použita metoda zúčastněného pozorování, socimetrie a standardizovaný dotazník Dotazník M-C-I ( Sociální klima školní třídy )- zachytávající šest dimenzí sociálního klimatu třídy.
Zásady pro vypracování
Úspěšná pedagogická integrace handicapovaných žáků do běžných škol předpokládá vytvoření potřebných prointegračních podmínek a to : - ze strany dítěte-žáka, - ze strany školy, - z hlediska rodinného prostředí a - z hlediska společnosti.\\
Ze strany školy se jedná především o připravenost učitelů na integrovanou výchovu a vzdělávání, o snížení počtu žáků ve třídě, o potřebné materiálně technické vybavení. Mezi dalšími podmínkami, které by měla škola nebo výchovné zařízení zabezpečit je uváděna potřeba vytvoření vhodného sociálního klimatu- zj. akceptujícího, ochotného pomáhat.
Především zahraniční výzkumné studie ukazují, že právě školní klima pak může být jedním z významných prediktorů školní úspěšnosti integrovaného žáka.\\
Diplomantka se ve své práci zaměří na zjišťování sociálního klimatu třídy ,ve které je integrován žák s diagnózou:\\1. mentální postižení ( konkrétně s Downovým syndromem )\\
2. těžké zrakové postižení ( slepota )\\
3. tělesné postižení ( DMO bez postižení intelektu ).\\
Akcent bude kladen zj. na zmapování vztahů integrovaného žáka s vrstevníky a jeho pozice ve třídě ( formou případových studií ).\\
K tomuto účelu bude provedeno výzkumné šetření ve školních třídách na 1. i na 2. stupni základních škol.\\
Výsledky pak budou porovnány s daty paralelně probíhajícího šetření u dětí s lehkým postižením ( srv. diplomová práce Lenky Švamberkové, 4.ročník Nš- Nj ) s cílem komlexněji posoudit a interpretovat zjištění možných odlišností mezi oběma sledovanými skupinami.\\
Metodologie výzkumu : ke sběru dat bude použita metoda zúčastněného pozorování, socimetrie a standardizovaný dotazník Dotazník M-C-I ( Sociální klima školní třídy )- zachytávající šest dimenzí sociálního klimatu třídy.
Seznam doporučené literatury
Geist,B. Sociologický slovník. Praha, 1992\\
Helus,Z. Psychologické problémy siocializace osobnosti. Praha, 1973\\
HrabalV. Socimetrický test. Bratislava. Psychodiagnostické a didaktické testy. 1979\\
Jesenský,J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové. Gaudeamus, 2000\\
Jesenský,J. Prostor pro integraci. Praha, Comenia Consult. 1993\\
Michalík,J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc, 1999\\
Mareš,J. Sociální klima školy. Pedagogická revue 2000, roč. 52, č.3, s.241-255\\
Nakonečný,M. Sociální psychologie. Praha, Academia, 1999
Seznam doporučené literatury
Geist,B. Sociologický slovník. Praha, 1992\\
Helus,Z. Psychologické problémy siocializace osobnosti. Praha, 1973\\
HrabalV. Socimetrický test. Bratislava. Psychodiagnostické a didaktické testy. 1979\\
Jesenský,J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové. Gaudeamus, 2000\\
Jesenský,J. Prostor pro integraci. Praha, Comenia Consult. 1993\\
Michalík,J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc, 1999\\
Mareš,J. Sociální klima školy. Pedagogická revue 2000, roč. 52, č.3, s.241-255\\
Nakonečný,M. Sociální psychologie. Praha, Academia, 1999