Hlavním cílem mé diplomové práce je vytvoření pracovních listů pro výuku matematického celku ''Základy statistiky“ s pomocí interaktivní tabule a počítače a zjistit, jak interaktivní výuka pomáhá žákům v komplexním procesu vzdělávání.
Práce je rozdělena na tři části. V první části se zabývám teorií motivace a různými aktivizujícími metodami výuky, zvláště pak metodou projektové výuky. Ve druhé části jsem provedla rozbor současného stavu využívání počítačů a interaktivní tabule ve výuce matematiky. Třetí, praktickou část, tvoří pracovní listy pro interaktivní tabuli, které jsem samostatně vytvořila, a projekt. Dále se ve třetí části zabývám aplikací vytvořených pracovních listů ve výuce žáků 2. ročníku středního odborného učiliště a jejich porovnáním s výukou klasickou. V závěru jsem uvedla výsledky a poznatky, které jsem během výuky získala.
Anotace v angličtině
The main object of my final work is creating worksheets for teaching mathematics unit ''The basics of statistics“ using the interactive whiteboard and a computer and to find out how interactive teaching helps in the comprehensive educational process. The work is divided into three parts. In the first part I occupy myself with motivation theory and various stimulating teaching methods, especially with the design method. In the second part I analysed the current state of use computers and interactive whiteboards in teaching mathematics. The third practical part is consists of worksheets for the interactive whiteboard, that I created and the project. Then I occupy myself with application worksheets in teaching pupils in the second year of the secondary vocational school and I compare it with classic teaching. In conclusion I gave results and pieces of knowledge that I acquired during this teaching.
Klíčová slova
aktivizující metody výuky, projektová výuka, počítač ve výuce, interaktivní tabule, základy statistiky
Klíčová slova v angličtině
stimulating teaching methods, design method, interactive whiteboard, ICT, the basics of statistics
Rozsah průvodní práce
85 s., 5 s. obr. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem mé diplomové práce je vytvoření pracovních listů pro výuku matematického celku ''Základy statistiky“ s pomocí interaktivní tabule a počítače a zjistit, jak interaktivní výuka pomáhá žákům v komplexním procesu vzdělávání.
Práce je rozdělena na tři části. V první části se zabývám teorií motivace a různými aktivizujícími metodami výuky, zvláště pak metodou projektové výuky. Ve druhé části jsem provedla rozbor současného stavu využívání počítačů a interaktivní tabule ve výuce matematiky. Třetí, praktickou část, tvoří pracovní listy pro interaktivní tabuli, které jsem samostatně vytvořila, a projekt. Dále se ve třetí části zabývám aplikací vytvořených pracovních listů ve výuce žáků 2. ročníku středního odborného učiliště a jejich porovnáním s výukou klasickou. V závěru jsem uvedla výsledky a poznatky, které jsem během výuky získala.
Anotace v angličtině
The main object of my final work is creating worksheets for teaching mathematics unit ''The basics of statistics“ using the interactive whiteboard and a computer and to find out how interactive teaching helps in the comprehensive educational process. The work is divided into three parts. In the first part I occupy myself with motivation theory and various stimulating teaching methods, especially with the design method. In the second part I analysed the current state of use computers and interactive whiteboards in teaching mathematics. The third practical part is consists of worksheets for the interactive whiteboard, that I created and the project. Then I occupy myself with application worksheets in teaching pupils in the second year of the secondary vocational school and I compare it with classic teaching. In conclusion I gave results and pieces of knowledge that I acquired during this teaching.
Klíčová slova
aktivizující metody výuky, projektová výuka, počítač ve výuce, interaktivní tabule, základy statistiky
Klíčová slova v angličtině
stimulating teaching methods, design method, interactive whiteboard, ICT, the basics of statistics
Zásady pro vypracování
- Prozkoumání současné nabídky učebnic k danému tématu.\\
- Metodické vypracování pracovních listů, projekt.\\
- Zpracování pracovních listů pro práci s počítačem v hodinách matematiky.\\
- Závěry z hodin s vypracovanými pracovními listy se žáky ZŠ.\\
Zásady pro vypracování
- Prozkoumání současné nabídky učebnic k danému tématu.\\
- Metodické vypracování pracovních listů, projekt.\\
- Zpracování pracovních listů pro práci s počítačem v hodinách matematiky.\\
- Závěry z hodin s vypracovanými pracovními listy se žáky ZŠ.\\
Seznam doporučené literatury
M. Hejný: Teória vyučovania 2. SPN Bratislava, 1989.\\
M. Hejný, F. Kuřina: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál Praha, 2001\\
S. Konvalinková, K. Olsenová: Integrovaná tematická výuka - model. Spirála, Kroměříž, 1995.\\
Černochová, M., Komrska, T., Novák, J.: Využití počítače při vyučování, Praha, Portál, 1998\\
Hauzerová, M.: Projekty v hodinách matematiky, Učitel matematiky, Ročník 10, Číslo 3 (43), Duben, 2002\\
Kolman, A.: Dějiny matematiky ve starověku, Československá akademie věd, Praha, 1968\\
Kubínová, M., Novotná, J.: Projekty ve vyučování matematice na základní škole, Pedagogické centrum Plzeň, 1998\\
Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia\\
Seznam doporučené literatury
M. Hejný: Teória vyučovania 2. SPN Bratislava, 1989.\\
M. Hejný, F. Kuřina: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál Praha, 2001\\
S. Konvalinková, K. Olsenová: Integrovaná tematická výuka - model. Spirála, Kroměříž, 1995.\\
Černochová, M., Komrska, T., Novák, J.: Využití počítače při vyučování, Praha, Portál, 1998\\
Hauzerová, M.: Projekty v hodinách matematiky, Učitel matematiky, Ročník 10, Číslo 3 (43), Duben, 2002\\
Kolman, A.: Dějiny matematiky ve starověku, Československá akademie věd, Praha, 1968\\
Kubínová, M., Novotná, J.: Projekty ve vyučování matematice na základní škole, Pedagogické centrum Plzeň, 1998\\
Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia\\