Diplomová práce je zaměřena na nadání a metody jeho rozvíjení. V úvodu práce jsou vysvětleny základní pojmy (nadání, jeho formy, talent,&x2026;), následně způsoby odhalování a rozpoznávání nadaného jedince, druhu nadání a typických znaků nadání. Dále jsou zmíněny přístupy ve vzdělávání nadaných dětí a způsob určení vhodné metody práce pro konkrétního jedince. V praktické části práce jsou tyto přístupy a metody posuzovány na základě reálného využití a využívání v praxi. Podkladem pro toto posouzení je hodnocení učitelů a rodičů žáka. Informace získané výzkumnou činností jsou porovnávány s údaji uvedenými v teoretické části práce.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on talents and methods to deal with them. The basic terms (gifts, their types, talent etc.) are explained at the beginning of the work, followed by methods of detection and recognition of individual talent, types of talent and specific groups of talented individuals. Furthermore, there are mentioned approaches in educating gifted children and ways to choose appropriate method for specific individuals. In the practical part of this thesis, these approaches and methods are judged on the basis of realistic usage and use in practice. The basis for this judgement is the evaluations of the teachers and the parents. The information acquired by research work is compared with conclusions of the theoretic part.
Klíčová slova
nadání, nadané dítě, rozvoj nadání, individuální přístup učitele, vzdělávání nadaných žáků
Klíčová slova v angličtině
talent, gifted child, developement of talent, individual approach of teacher, educating gifted children
Rozsah průvodní práce
89 s., 8 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na nadání a metody jeho rozvíjení. V úvodu práce jsou vysvětleny základní pojmy (nadání, jeho formy, talent,&x2026;), následně způsoby odhalování a rozpoznávání nadaného jedince, druhu nadání a typických znaků nadání. Dále jsou zmíněny přístupy ve vzdělávání nadaných dětí a způsob určení vhodné metody práce pro konkrétního jedince. V praktické části práce jsou tyto přístupy a metody posuzovány na základě reálného využití a využívání v praxi. Podkladem pro toto posouzení je hodnocení učitelů a rodičů žáka. Informace získané výzkumnou činností jsou porovnávány s údaji uvedenými v teoretické části práce.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on talents and methods to deal with them. The basic terms (gifts, their types, talent etc.) are explained at the beginning of the work, followed by methods of detection and recognition of individual talent, types of talent and specific groups of talented individuals. Furthermore, there are mentioned approaches in educating gifted children and ways to choose appropriate method for specific individuals. In the practical part of this thesis, these approaches and methods are judged on the basis of realistic usage and use in practice. The basis for this judgement is the evaluations of the teachers and the parents. The information acquired by research work is compared with conclusions of the theoretic part.
Klíčová slova
nadání, nadané dítě, rozvoj nadání, individuální přístup učitele, vzdělávání nadaných žáků
Klíčová slova v angličtině
talent, gifted child, developement of talent, individual approach of teacher, educating gifted children
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na nadání a metody, jak lze s nadáním správně nakládat. V teoretické části práce budou vysvětleny základní pojmy (nadání, jeho formy, talent,?), následně způsoby odhalování a rozpoznávání nadaného jedince, druhu nadání a specifických skupin nadaných jedinců. Dále budou zmíněny způsoby vhodné výchovy nadaného jedince a v neposlední řadě přístupy ve vzdělávání nadaných dětí. Pozornost bude směřovat i k pozitivním a negativním důsledkům, které učitelům přináší práce s nadaným dítětem .Na závěr práce budou přístupy a metody práce s nadanými jedinci posuzovány na základě reálného využití a využívání v praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na nadání a metody, jak lze s nadáním správně nakládat. V teoretické části práce budou vysvětleny základní pojmy (nadání, jeho formy, talent,?), následně způsoby odhalování a rozpoznávání nadaného jedince, druhu nadání a specifických skupin nadaných jedinců. Dále budou zmíněny způsoby vhodné výchovy nadaného jedince a v neposlední řadě přístupy ve vzdělávání nadaných dětí. Pozornost bude směřovat i k pozitivním a negativním důsledkům, které učitelům přináší práce s nadaným dítětem .Na závěr práce budou přístupy a metody práce s nadanými jedinci posuzovány na základě reálného využití a využívání v praxi.
Seznam doporučené literatury
Bláha, K.: Já-tvůj žák, ty-můj učitel. SPN, Praha 1988.\\
Campbell, J.R.: Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Portál, Praha 2001.\\
Černý, J.: Duševní hygiena školáka, SPN, Praha 1960.\\
Dočkal, V.: Zaměřeno na talenty aneb nadání má každý.NLN, Praha 2005.\\
Drtinová, J.: Odlišné dítě.Vyšehrad, Praha 1994.\\
Elliot, J.: Děti v nesnázích. Grada, Praha 2002.\\
Gould, S.J.: Jak neměřit člověka. NLN, Praha 1998.\\
Hříbková, L.: Nadání a nadaní. UK, Praha 2005.\\
Laznibatová, J.: Nadané dieťa. SPS, Bratislava 1998.\\
Mišurcová, V.: Hra a hračka v životě dítěte, SPN, Praha 1980.\\
Mönks, F.J., Ypenburg, J.H.: Nadané dítě. Grada, Praha 2002.\\
Prekopová, J.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Portál, Praha 1993.\\
Thorndike, E.L.: Pedagogická psychologie. Dědictví Komenského, Praha 1929.\\
Třesohlavá, Z.: Dříve než půjde do školy. Aviceum, Praha 1990.\\
Seznam doporučené literatury
Bláha, K.: Já-tvůj žák, ty-můj učitel. SPN, Praha 1988.\\
Campbell, J.R.: Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Portál, Praha 2001.\\
Černý, J.: Duševní hygiena školáka, SPN, Praha 1960.\\
Dočkal, V.: Zaměřeno na talenty aneb nadání má každý.NLN, Praha 2005.\\
Drtinová, J.: Odlišné dítě.Vyšehrad, Praha 1994.\\
Elliot, J.: Děti v nesnázích. Grada, Praha 2002.\\
Gould, S.J.: Jak neměřit člověka. NLN, Praha 1998.\\
Hříbková, L.: Nadání a nadaní. UK, Praha 2005.\\
Laznibatová, J.: Nadané dieťa. SPS, Bratislava 1998.\\
Mišurcová, V.: Hra a hračka v životě dítěte, SPN, Praha 1980.\\
Mönks, F.J., Ypenburg, J.H.: Nadané dítě. Grada, Praha 2002.\\
Prekopová, J.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Portál, Praha 1993.\\
Thorndike, E.L.: Pedagogická psychologie. Dědictví Komenského, Praha 1929.\\
Třesohlavá, Z.: Dříve než půjde do školy. Aviceum, Praha 1990.\\