Jednou z cest k požadované cizojazyčné kompetenci učitele i žáka je koncept CLIL (Content and Language Integrated Learning). CLIL je metoda, která integruje výuku učiva daného předmětu a cizího jazyka.
Diplomová práce popisuje výzkum prováděný na 2. Základní škole v Jindřichově Hradci. Cílem práce je zhodnocení efektivity výuky matematiky prostřednictvím anglického jazyka pomocí zlomků. Pro zavedení prvků CLIL byly vytvořeny pracovní listy, které jsou v příloze diplomové práce.
Anotace v angličtině
One way of promoting language learning is the method of CLIL (Content and
Language Integrated Learning) which refers to any dual-focused educational
context in which an additional language, thus not usually the mother
tongue of the learners involved, is used as a medium in the teaching and
learning of non-language content.
The diploma thesis describes the experimental teaching of mathematics in
an elementary school in Jindřichův Hradec. The aim of this work was to
create worksheets in the English language suitable for the experimental
teaching of the mathematical subject matter of Fractions by the method of
CLIL, to describe particular lessons of mathematics, and finally to
evaluate the efficiency of such teaching using the prepared worksheets.
The conclusions of the work should serve to other teachers of mathematics
who would be interested in the teaching of mathematics as a source of
information and experience with this type of teaching.
Klíčová slova
CLIL
Klíčová slova v angličtině
CLIL
Rozsah průvodní práce
77
Jazyk
CZ
Anotace
Jednou z cest k požadované cizojazyčné kompetenci učitele i žáka je koncept CLIL (Content and Language Integrated Learning). CLIL je metoda, která integruje výuku učiva daného předmětu a cizího jazyka.
Diplomová práce popisuje výzkum prováděný na 2. Základní škole v Jindřichově Hradci. Cílem práce je zhodnocení efektivity výuky matematiky prostřednictvím anglického jazyka pomocí zlomků. Pro zavedení prvků CLIL byly vytvořeny pracovní listy, které jsou v příloze diplomové práce.
Anotace v angličtině
One way of promoting language learning is the method of CLIL (Content and
Language Integrated Learning) which refers to any dual-focused educational
context in which an additional language, thus not usually the mother
tongue of the learners involved, is used as a medium in the teaching and
learning of non-language content.
The diploma thesis describes the experimental teaching of mathematics in
an elementary school in Jindřichův Hradec. The aim of this work was to
create worksheets in the English language suitable for the experimental
teaching of the mathematical subject matter of Fractions by the method of
CLIL, to describe particular lessons of mathematics, and finally to
evaluate the efficiency of such teaching using the prepared worksheets.
The conclusions of the work should serve to other teachers of mathematics
who would be interested in the teaching of mathematics as a source of
information and experience with this type of teaching.
Klíčová slova
CLIL
Klíčová slova v angličtině
CLIL
Zásady pro vypracování
V současné době se na základních, středních a vysokých školách na celém světě rychle rozvíjí výuka nejazykových předmětů v cizím jazyce. Tento typ výuky je obvykle označován jako Content and Language Integrated Learning (zkráceně CLIL). Zároveň jsou od letošního školního roku uplatňovány na základních školách a nižším stupni víceletých gymnázií školní vzdělávací programy navazující na rámcové vzdělávací programy, v jejichž rámci je možné uplatňovat mimo jiné také výuku metodou CLIL.\\
Úkolem diplomanta je především:
1. seznámit se s problematikou výuky CLIL v ČR a ve světě,
2. vytvořit vhodné aktivity pro zavedení výuky CLIL v hodinách matematiky na 2. stupni ZŠ a aplikovat je v praxi,
3. pořídit videozáznamy prováděných aktivit v anglickém jazyce během implementace prvků CLIL ve výuce matematiky,
4. vypracovat analýzu této výuky s ohledem na interakci mezi žákem a učitelem, možná úskalí v takto vedené výuce a jejích pozitivních a negativních aspektů.
Zásady pro vypracování
V současné době se na základních, středních a vysokých školách na celém světě rychle rozvíjí výuka nejazykových předmětů v cizím jazyce. Tento typ výuky je obvykle označován jako Content and Language Integrated Learning (zkráceně CLIL). Zároveň jsou od letošního školního roku uplatňovány na základních školách a nižším stupni víceletých gymnázií školní vzdělávací programy navazující na rámcové vzdělávací programy, v jejichž rámci je možné uplatňovat mimo jiné také výuku metodou CLIL.\\
Úkolem diplomanta je především:
1. seznámit se s problematikou výuky CLIL v ČR a ve světě,
2. vytvořit vhodné aktivity pro zavedení výuky CLIL v hodinách matematiky na 2. stupni ZŠ a aplikovat je v praxi,
3. pořídit videozáznamy prováděných aktivit v anglickém jazyce během implementace prvků CLIL ve výuce matematiky,
4. vypracovat analýzu této výuky s ohledem na interakci mezi žákem a učitelem, možná úskalí v takto vedené výuce a jejích pozitivních a negativních aspektů.
Seznam doporučené literatury
PAVESI, Maria, et al. Insegnare in una Lingua Straniera (Teaching through a Foreign Language). M.I.U.R. Itálie : Direzione Regionale Lombardia, 2002. 167 s.
LANGÉ, G.: TIE-CLIL Professional Development Course. M.I.U.R., Itálie : Direzione Regionale Lombardia, 2002. 235 s.
Webové stránky:\\
EUROCLIC - The European Network for Content and Language Integrated Classrooms [online]. 2001 [cit. 2007-10-11]. Dostupný z WWW:
.
CLIL Compendium [online]. 2001 [cit. 2007-10-11]. Dostupný z WWW:
Seznam doporučené literatury
PAVESI, Maria, et al. Insegnare in una Lingua Straniera (Teaching through a Foreign Language). M.I.U.R. Itálie : Direzione Regionale Lombardia, 2002. 167 s.
LANGÉ, G.: TIE-CLIL Professional Development Course. M.I.U.R., Itálie : Direzione Regionale Lombardia, 2002. 235 s.
Webové stránky:\\
EUROCLIC - The European Network for Content and Language Integrated Classrooms [online]. 2001 [cit. 2007-10-11]. Dostupný z WWW:
.
CLIL Compendium [online]. 2001 [cit. 2007-10-11]. Dostupný z WWW: