Bakalářská práce bude věnována dětem předškolního věku, jejich výtvarnému projevu a rozvoji výtvarného projevu v průběhu pobytu v mateřské škole. Teoretická část bude zaměřena na základní charakteristiky výtvarného zobrazování v období předškolního věku. Zmíněny budou souvislosti výtvarného zobrazování s vývojem grafomotoriky, senzomotorické koordinace, rozvojem kognitivních struktur apod. V praktické části budou uvedeny kazuistiky některých dětí, které navštěvují mateřskou školu; sledován bude vývojový posun v jejich výtvarném zobrazování během určitého časového úseku. Obrazová část bude obsahovat výtvarné práce dětí tvořené na zadané téma i jejich spontánní tvorbu.\\
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude věnována dětem předškolního věku, jejich výtvarnému projevu a rozvoji výtvarného projevu v průběhu pobytu v mateřské škole. Teoretická část bude zaměřena na základní charakteristiky výtvarného zobrazování v období předškolního věku. Zmíněny budou souvislosti výtvarného zobrazování s vývojem grafomotoriky, senzomotorické koordinace, rozvojem kognitivních struktur apod. V praktické části budou uvedeny kazuistiky některých dětí, které navštěvují mateřskou školu; sledován bude vývojový posun v jejich výtvarném zobrazování během určitého časového úseku. Obrazová část bude obsahovat výtvarné práce dětí tvořené na zadané téma i jejich spontánní tvorbu.\\
Seznam doporučené literatury
Adler, A. : Psychologie dítěte. Praha, Práh 1994.\\
Babyrádová, H. : Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno, MU 1999.\\
Becker, U. : Slovník symbolů. Praha, portál 2002.\\
Bettelheim, B. : Za tajemstvím pohádek. Praha, LNL 2000.\\
Brierley, J. : 7 prvních let rozhoduje. Praha, Portál 2000.\\
Caseová - Dalleyová : Arteterapie s dětmi. Praha, Portál 1995.\\
Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál 2001\\
Havlínová, M., : Zdravá mateřská škola. Praha, Portál 1995.\\
Kaufmannová - Hubertová : Děti potřebují rituály. Praha, Portál 1998.\\
Kyzour, M. : O krizových jevech v dětské malbě a kresbě 1. a 2. In. Časopis Výtvarná výchova č.2 a č.3. 1969.\\
Mertin, V., Gillernová, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003.\\
Piaget - Inhelderová : Psychologie dítěte. Praha, Portál 1970.\\
Rogge Jan-Uwe. : Děti potřebují hranice. Praha, Portál 1996.\\
Uždil, J.: Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha, SPN 1980.\\
Uždil, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha, Státní pedagogické nakladatelství, n. p. 1978.\\
Vágnerová, M. : Vývojová psychologie. Praha, Portál 2002.\\
Rámcově vzdělávací program. Praha, Výzkumný ústav pedagogický 2004.\\
Seznam doporučené literatury
Adler, A. : Psychologie dítěte. Praha, Práh 1994.\\
Babyrádová, H. : Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno, MU 1999.\\
Becker, U. : Slovník symbolů. Praha, portál 2002.\\
Bettelheim, B. : Za tajemstvím pohádek. Praha, LNL 2000.\\
Brierley, J. : 7 prvních let rozhoduje. Praha, Portál 2000.\\
Caseová - Dalleyová : Arteterapie s dětmi. Praha, Portál 1995.\\
Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál 2001\\
Havlínová, M., : Zdravá mateřská škola. Praha, Portál 1995.\\
Kaufmannová - Hubertová : Děti potřebují rituály. Praha, Portál 1998.\\
Kyzour, M. : O krizových jevech v dětské malbě a kresbě 1. a 2. In. Časopis Výtvarná výchova č.2 a č.3. 1969.\\
Mertin, V., Gillernová, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003.\\
Piaget - Inhelderová : Psychologie dítěte. Praha, Portál 1970.\\
Rogge Jan-Uwe. : Děti potřebují hranice. Praha, Portál 1996.\\
Uždil, J.: Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha, SPN 1980.\\
Uždil, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha, Státní pedagogické nakladatelství, n. p. 1978.\\
Vágnerová, M. : Vývojová psychologie. Praha, Portál 2002.\\
Rámcově vzdělávací program. Praha, Výzkumný ústav pedagogický 2004.\\