Bakalářská práce se zabývá významem a realizací pohybu předškolního dítěte v současném způsobu života, především v současné mateřské škole.
V teoretické části se nachází informace o pohybu obecně, jeho významu pro fyzickou a psychickou zdatnost, stručná charakteristika pohybového ústrojí a nervového řízení hybnosti, vše je zakončeno stručným vývojem motoriky. Následuje popis pohybových schopností a dovedností a charakteristika pohybových aktivit ve vztahu k současnému předškolnímu vzdělávání. Posledním bodem je tepová frekvence u dětí předškolního věku a jejich reakce na pohybové zátěže.
Praktická část pojednává o měření zmíněné tepové frekvence u dětí předškolního věku a o reakci na vybrané druhy organizace pohybových činností. V závěru práce je seznámení s výsledky výzkumu a doporučení vhodných způsobů realizace pohybových činností v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with the importance and realization of exercise of nursery-age children in the current way of life, especially in the contemporary nursery school.
In the theoretical part there is information about exercise in general, its meaning for the physical and psychical fitness, a brief characteristic of the organs of motion, nervous control of movement, and a brief development of motor control. Then there is description of physical abilities and skills and a characteristic of physical activities in relation with the contemporary nursery-age education. The last part deals with the pulse rate of nursery-age children and their reaction to exercise.
The practical part deals with the measurement of the pulse rate of nursery-age children and their reaction to specific forms of the organization of physical activities. In the conclusion there are the results of the research and a recommendation of suitable ways of the realization of physical activities in the nursery school.
Exercise, Physical Activities, Physical Abilities, Physical Skills, Nursery School, Exercise of Nursery-Age Children, Pulse Rate, Intensity of Exercise
Rozsah průvodní práce
55 s., 2 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá významem a realizací pohybu předškolního dítěte v současném způsobu života, především v současné mateřské škole.
V teoretické části se nachází informace o pohybu obecně, jeho významu pro fyzickou a psychickou zdatnost, stručná charakteristika pohybového ústrojí a nervového řízení hybnosti, vše je zakončeno stručným vývojem motoriky. Následuje popis pohybových schopností a dovedností a charakteristika pohybových aktivit ve vztahu k současnému předškolnímu vzdělávání. Posledním bodem je tepová frekvence u dětí předškolního věku a jejich reakce na pohybové zátěže.
Praktická část pojednává o měření zmíněné tepové frekvence u dětí předškolního věku a o reakci na vybrané druhy organizace pohybových činností. V závěru práce je seznámení s výsledky výzkumu a doporučení vhodných způsobů realizace pohybových činností v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with the importance and realization of exercise of nursery-age children in the current way of life, especially in the contemporary nursery school.
In the theoretical part there is information about exercise in general, its meaning for the physical and psychical fitness, a brief characteristic of the organs of motion, nervous control of movement, and a brief development of motor control. Then there is description of physical abilities and skills and a characteristic of physical activities in relation with the contemporary nursery-age education. The last part deals with the pulse rate of nursery-age children and their reaction to exercise.
The practical part deals with the measurement of the pulse rate of nursery-age children and their reaction to specific forms of the organization of physical activities. In the conclusion there are the results of the research and a recommendation of suitable ways of the realization of physical activities in the nursery school.
Exercise, Physical Activities, Physical Abilities, Physical Skills, Nursery School, Exercise of Nursery-Age Children, Pulse Rate, Intensity of Exercise
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce vychází z přesvědčení, že v mateřských školách přetrvává konzervativní způsob řízení pohybových činností, který neumožňuje dětem dostatečnou a svobodně volitelnou míru pohybového vyžití.\\
Jejím cílem je zjistit vliv použité formy a metody na intenzitu zátěže, radost z pohybu, vztah k pohybovým činnostem.\\
Obsahem teoretické části by měla být charakteristika pohybových činností (schopností, dovedností ) a jejich význam pro fyzickou i psychickou kondici předškolního dítěte a pro rozvoj osobnosti obecně, možnosti pohybových aktivit v mateřské škole, role pedagoga,jejich motivace, možné metody a formy realizace.\\
Vlastní výzkum bude sledovat výše uvedený cíl práce v konkrétních podmínkách třídy mateřské školy a způsoby realizace pohybových činností, které učitelky v současné době užívají.\\
Na základě zkušeností s různými formami pohybových činností studentka navrhne doporučení pro praxi.\\
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce vychází z přesvědčení, že v mateřských školách přetrvává konzervativní způsob řízení pohybových činností, který neumožňuje dětem dostatečnou a svobodně volitelnou míru pohybového vyžití.\\
Jejím cílem je zjistit vliv použité formy a metody na intenzitu zátěže, radost z pohybu, vztah k pohybovým činnostem.\\
Obsahem teoretické části by měla být charakteristika pohybových činností (schopností, dovedností ) a jejich význam pro fyzickou i psychickou kondici předškolního dítěte a pro rozvoj osobnosti obecně, možnosti pohybových aktivit v mateřské škole, role pedagoga,jejich motivace, možné metody a formy realizace.\\
Vlastní výzkum bude sledovat výše uvedený cíl práce v konkrétních podmínkách třídy mateřské školy a způsoby realizace pohybových činností, které učitelky v současné době užívají.\\
Na základě zkušeností s různými formami pohybových činností studentka navrhne doporučení pro praxi.\\
Seznam doporučené literatury
Borová, B., Trpišová, D., Skoumalová, S., Smejkalová, V.: Cvičíme s malými dětmi. Portál. Praha 1998\\
Dvořáková, H.: Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání, Raabe, Praha 2006\\
Dvořáková, H. : K některým problémům tělesné výchovy v současné mateřské škole, Karolinum, Praha 1996\\
Hájek, P.: Pohádková jóga. Pedagogické centrum Plzeň. Plzeň 2005\\
Kudrlová, L.: Náměty zdravotních cvičení a pohybové vyžití v mateřské škole. Pedagogické centrum České Budějovice. (CB@PEDCENTRUM.CZ)\\
Mazal, F., Chloplová, J.: Pohybové pohádky předškoláků. Hanex. Olomouc 1994\\
Prekopová, J., Schweizerová, Ch.: Neklidné dítě. Portál. Praha 1994\\
Strassmeier, W .: 260 cvičení pro děti ranného věku. Portál. Praha 1996\\
Vágnerová, M., Valentová, L.: Psychický vývoj dítěte a jeho variability. UK Praha. Praha 1991\\
Volfová, H.: Rozcvičky v mateřské škole. Pedagogické centrum Plzeň. Plzeň 1998\\
Zimmerová, R.: Netradiční sportovní činnosti. Portál. Praha 2001\\
Seznam doporučené literatury
Borová, B., Trpišová, D., Skoumalová, S., Smejkalová, V.: Cvičíme s malými dětmi. Portál. Praha 1998\\
Dvořáková, H.: Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání, Raabe, Praha 2006\\
Dvořáková, H. : K některým problémům tělesné výchovy v současné mateřské škole, Karolinum, Praha 1996\\
Hájek, P.: Pohádková jóga. Pedagogické centrum Plzeň. Plzeň 2005\\
Kudrlová, L.: Náměty zdravotních cvičení a pohybové vyžití v mateřské škole. Pedagogické centrum České Budějovice. (CB@PEDCENTRUM.CZ)\\
Mazal, F., Chloplová, J.: Pohybové pohádky předškoláků. Hanex. Olomouc 1994\\
Prekopová, J., Schweizerová, Ch.: Neklidné dítě. Portál. Praha 1994\\
Strassmeier, W .: 260 cvičení pro děti ranného věku. Portál. Praha 1996\\
Vágnerová, M., Valentová, L.: Psychický vývoj dítěte a jeho variability. UK Praha. Praha 1991\\
Volfová, H.: Rozcvičky v mateřské škole. Pedagogické centrum Plzeň. Plzeň 1998\\
Zimmerová, R.: Netradiční sportovní činnosti. Portál. Praha 2001\\