Práce se zabývá postavením a významem jazykové výchovy v současném systému předškolního vzdělávání, sleduje zasahování jazykové výchovy do jednotlivých oblastí obsahu rámcově vzdělávacího programu předškolního vzdělávání, jazykové cíle vyvozené ze zjištěných poznatků, druhy činností probíhajících v mateřské škole. Na základě vztahu vyvozených cílů k jednotlivým jazykovým rovinám vymezuje jazykové kompetence dětí předškolního věku a metody používané k jejich rozvoji. Praktická část zjišťuje úroveň jazykové výchovy, vzhledem k jazykovým rovinám, u dětí předškolního věku v malotřídní mateřské škole.
Anotace v angličtině
The diploma work considers the positron and importance of language pedagogy in present preschool educational system, follows its impact on the content in separate fields of preschool educational program, language goals deduced from acquired knowledge, types of activities in progress in nursery school. Based on the relationship of deduced goals to different language levels, sets language competence margins to preschool age children as well as methods used for their development. Practical section investigates the level of language education (with respect to language levels) of preschool age children in a “small-type“ nursery school class.
competence, language education, articulation, lexikon, lexical plane.
Rozsah průvodní práce
64.s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá postavením a významem jazykové výchovy v současném systému předškolního vzdělávání, sleduje zasahování jazykové výchovy do jednotlivých oblastí obsahu rámcově vzdělávacího programu předškolního vzdělávání, jazykové cíle vyvozené ze zjištěných poznatků, druhy činností probíhajících v mateřské škole. Na základě vztahu vyvozených cílů k jednotlivým jazykovým rovinám vymezuje jazykové kompetence dětí předškolního věku a metody používané k jejich rozvoji. Praktická část zjišťuje úroveň jazykové výchovy, vzhledem k jazykovým rovinám, u dětí předškolního věku v malotřídní mateřské škole.
Anotace v angličtině
The diploma work considers the positron and importance of language pedagogy in present preschool educational system, follows its impact on the content in separate fields of preschool educational program, language goals deduced from acquired knowledge, types of activities in progress in nursery school. Based on the relationship of deduced goals to different language levels, sets language competence margins to preschool age children as well as methods used for their development. Practical section investigates the level of language education (with respect to language levels) of preschool age children in a “small-type“ nursery school class.
competence, language education, articulation, lexikon, lexical plane.
Zásady pro vypracování
Na podkladě Rámcového vzdělávacího plánu a Školního vzdělávacího programu vymezí autorka jazykové kompetence dítěte předškolního věku. Stanoví cíle jazykové výchovy ve vztahu k jednotlivým jazykovým rovinám (foneticko fonologické, lexikálně sémantické, morfologické syntaktické a pragmatické).\\
Zaměří se na organizaci činností vedoucích k rozvoji komunikační schopnosti dětí v malotřídní škole a dále na možnosti preventivní logopedické péče u dětí, kde je riziko narušení vývoje komunikační schopnosti, případně reedukační péči tam, kde již narušení komunikační schopnosti existuje.\\
Zásady pro vypracování
Na podkladě Rámcového vzdělávacího plánu a Školního vzdělávacího programu vymezí autorka jazykové kompetence dítěte předškolního věku. Stanoví cíle jazykové výchovy ve vztahu k jednotlivým jazykovým rovinám (foneticko fonologické, lexikálně sémantické, morfologické syntaktické a pragmatické).\\
Zaměří se na organizaci činností vedoucích k rozvoji komunikační schopnosti dětí v malotřídní škole a dále na možnosti preventivní logopedické péče u dětí, kde je riziko narušení vývoje komunikační schopnosti, případně reedukační péči tam, kde již narušení komunikační schopnosti existuje.\\
Seznam doporučené literatury
Kolláriková,Z., Pupala,B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001.\\
Kutálková, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996.\\
Langer, S. Problémový žák na prvním stupni ZŠ s úvodem do problematiky školní zralosti. Hradec Králové: Kotva, 1999.\\
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998.\\
Lechta,V. a kol. Diagnostika nerušené komunikační schopnosti. Martin: Osveta, 1995.\\
Monatová,L. Předškolnmí výchova, Praha: SPN, 1985.\\
Opravilová, E., Gebhartová,V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 1995.\\
Vágnerová,M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.\\
Verecká,N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha: Lidové noviny, 2002.\\
Vygotskij, L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004.\\
Vyštejn, J. Dítě a jeho řeč. Beroun: Baroko a Fox, 1995.\\
Seznam doporučené literatury
Kolláriková,Z., Pupala,B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001.\\
Kutálková, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996.\\
Langer, S. Problémový žák na prvním stupni ZŠ s úvodem do problematiky školní zralosti. Hradec Králové: Kotva, 1999.\\
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998.\\
Lechta,V. a kol. Diagnostika nerušené komunikační schopnosti. Martin: Osveta, 1995.\\
Monatová,L. Předškolnmí výchova, Praha: SPN, 1985.\\
Opravilová, E., Gebhartová,V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 1995.\\
Vágnerová,M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.\\
Verecká,N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha: Lidové noviny, 2002.\\
Vygotskij, L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004.\\
Vyštejn, J. Dítě a jeho řeč. Beroun: Baroko a Fox, 1995.\\