Bakalářská práce se zabývá sociálně patologickým jevem šikanování na základních školách. Šikanování je velmi komplikovaný systém, který lze zkoumat z mnoha úhlů pohledu. Zde mě zajímaly názory pedagogů ZŠ a především jejich připravenost na řešení šikany. Jedná se však zároveň o komparaci výsledných dat z dvou naprosto odlišných prostředí - z venkova a z hlavního města Prahy.
V teoretické části jsem se snažila přiblížit celkový mechanismus šikanování s jeho aktéry, vývojem, diagnostikou a prevencí.
V praktické části jsem zpracovala získané výsledky z výzkumu a snažila se najít jisté souvislosti v postojích respondentů k danému tématu.
V práci byla využila citace z literatury předních odborníků na šikanu v ČR i v zahraničí.
Anotace v angličtině
The bachelor work deals with social pathological phenomenon of bullying at basic schools. The bullying is very complicated appearance which can be researched from various angles of view. I´ve concentrated at teacher´s opinions and especially their readiness at bullying solving.
The bachelor work is concerned of comparisson resulting outcomes from two absolutely different environment - the country and Prague . In the theoretical part I tried to zoom in whole mechanism of bullying with its participants, development, diagnostics and prevention.
In the practical part I´ve elaborated gained research results and done my best to find the connection in respondent´s attitudes to given topic.
There were used the citations of Czech prime specialists as well as foreign author´s literature.
Bakalářská práce se zabývá sociálně patologickým jevem šikanování na základních školách. Šikanování je velmi komplikovaný systém, který lze zkoumat z mnoha úhlů pohledu. Zde mě zajímaly názory pedagogů ZŠ a především jejich připravenost na řešení šikany. Jedná se však zároveň o komparaci výsledných dat z dvou naprosto odlišných prostředí - z venkova a z hlavního města Prahy.
V teoretické části jsem se snažila přiblížit celkový mechanismus šikanování s jeho aktéry, vývojem, diagnostikou a prevencí.
V praktické části jsem zpracovala získané výsledky z výzkumu a snažila se najít jisté souvislosti v postojích respondentů k danému tématu.
V práci byla využila citace z literatury předních odborníků na šikanu v ČR i v zahraničí.
Anotace v angličtině
The bachelor work deals with social pathological phenomenon of bullying at basic schools. The bullying is very complicated appearance which can be researched from various angles of view. I´ve concentrated at teacher´s opinions and especially their readiness at bullying solving.
The bachelor work is concerned of comparisson resulting outcomes from two absolutely different environment - the country and Prague . In the theoretical part I tried to zoom in whole mechanism of bullying with its participants, development, diagnostics and prevention.
In the practical part I´ve elaborated gained research results and done my best to find the connection in respondent´s attitudes to given topic.
There were used the citations of Czech prime specialists as well as foreign author´s literature.
Autorka zpracuje bakalářskou práci, ve které bude sledovat výskyt projevů šikany na vybraných základních školách a také to, jak působí jednotlivá preventivní opatření, které tyto školy v této oblasti připravují. Práce je tak pro poznání praxe velmi přínosná a autorčina zjištění se mohou stát dobrým podnětem pro realizaci preventivních opatření a přístupů.\\
Autorka nejprve shromáždí a prostuduje odbornou literaturu, stanoví si strukturu práce a seznámí s ní vedoucího. V teoretické studii rozebere hlavní pojmy související s tématem práce, bude sledovat příčiny/kořeny šikany, její projevy v prostředí základní školy, popíše povahu/charakteristiku oběti - agresora. Shromáždí také poznatky o prevenci šikany a doporučení postupů při řešení vzniklých problémů.\\
V praktické části práce autorka provede průzkum na vybraných základních školách. Zvolí si vhodné metody a porovná souvislosti s výskytem šikany na těchto školách. Porovná pohled učitelů na základních školách v prostředí velké městské aglomerace na ve venkovském prostředí. Při komentáři výsledků porovná zjištěný stav s opatřeními a přístupem školy k dané problematice.\\
Zásady pro vypracování
Autorka zpracuje bakalářskou práci, ve které bude sledovat výskyt projevů šikany na vybraných základních školách a také to, jak působí jednotlivá preventivní opatření, které tyto školy v této oblasti připravují. Práce je tak pro poznání praxe velmi přínosná a autorčina zjištění se mohou stát dobrým podnětem pro realizaci preventivních opatření a přístupů.\\
Autorka nejprve shromáždí a prostuduje odbornou literaturu, stanoví si strukturu práce a seznámí s ní vedoucího. V teoretické studii rozebere hlavní pojmy související s tématem práce, bude sledovat příčiny/kořeny šikany, její projevy v prostředí základní školy, popíše povahu/charakteristiku oběti - agresora. Shromáždí také poznatky o prevenci šikany a doporučení postupů při řešení vzniklých problémů.\\
V praktické části práce autorka provede průzkum na vybraných základních školách. Zvolí si vhodné metody a porovná souvislosti s výskytem šikany na těchto školách. Porovná pohled učitelů na základních školách v prostředí velké městské aglomerace na ve venkovském prostředí. Při komentáři výsledků porovná zjištěný stav s opatřeními a přístupem školy k dané problematice.\\
Seznam doporučené literatury
ELLIOTTOVÁ, Michele: Jak ochránit své dítě.1. vydání. Portál, Praha 1995\\
FONTANA, David: Psychologie ve školní praxi (příručka pro učitele). 1. vydání. Portál, Praha 1997\\
KOLÁŘ, Michal: Skrytý svět šikanování ve školách.1.vydání. Portál, Praha 1997\\
KOLÁŘ, Michal: Bolest šikanování.1. vydání, Portál, Praha 2001\\
MATOUŠEK, Oldřich, KROFTOVÁ, Andrea: Mládež a delikvence. 2. vydání. Portál, Praha 2003\\
POTHE, Petr: Dítě v ohrožení. 1. vydání. G plus G, Praha 1996\\
ŘÍČAN, Pavel: Agresivita a šikana mezi dětmi. 1.vydání, Praha: Portál 1995\\
VÁGNEROVÁ, Marie: Psychopatologie pro pomáhající profese.3. vydání. Portál, Praha 2004\\
Seznam doporučené literatury
ELLIOTTOVÁ, Michele: Jak ochránit své dítě.1. vydání. Portál, Praha 1995\\
FONTANA, David: Psychologie ve školní praxi (příručka pro učitele). 1. vydání. Portál, Praha 1997\\
KOLÁŘ, Michal: Skrytý svět šikanování ve školách.1.vydání. Portál, Praha 1997\\
KOLÁŘ, Michal: Bolest šikanování.1. vydání, Portál, Praha 2001\\
MATOUŠEK, Oldřich, KROFTOVÁ, Andrea: Mládež a delikvence. 2. vydání. Portál, Praha 2003\\
POTHE, Petr: Dítě v ohrožení. 1. vydání. G plus G, Praha 1996\\
ŘÍČAN, Pavel: Agresivita a šikana mezi dětmi. 1.vydání, Praha: Portál 1995\\
VÁGNEROVÁ, Marie: Psychopatologie pro pomáhající profese.3. vydání. Portál, Praha 2004\\