Bakalářská práce se bude zabývat rozborem volného času mládeže. Otázky, které si tato bakalářská práce položí, jsou tyto: jaký vztah si dnešní mládež vytváří k volnému času, jak svůj volný čas tráví a jaké možnosti se mladým lidem v našem regionu nabízejí?\\
Základní funkce volného času, tj. odpočinek, zábava, aktivní soužití se sociálním prostředím, zájmová činnost a vzdělávání mohou být v činnostech jedinců zastoupeny různou měrou. Člověk ovšem může realizovat jen to, o čem ví, že je možné ve volném čase dělat. Nabízí se tedy otázka, jakým způsobem získávají dnes mladí lidé informace o možnostech, jak volný čas trávit?\\
Souvislost s výchovným působením jak ve škole tak i v rodině je zřejmá. Co je v této souvislosti ovšem velmi důležité, je výchozí představa o tom, jaké aspekty osobnosti by měly být rozvíjeny a za jakým účelem? Důležitá je zde tedy i možnost seberealizace jedince.\\
Nabízí se výzkumná otázka - do jaké míry zde existují struktury, které by mládeži pomohly v tomto seberealizačním záměru? Zda jsou využívány, nebo z jakého důvodu využívány nejsou. Necítí se někteří mladí lidé dokonce zbytečně, bez reálných cílů, životních výhledů apod. Není to počátek tzv. problémů s mládeží, kdy delikvence mládeže prokazuje těsnou závislost kulturního nezájmu a nežádoucích aktivit mladých lidí?\\
Vlastní práce bude rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části bude provedena analýza a přehled literatury, která se problematikou volného času mládeže zabývá z různých hledisek. Druhá, empirická část se bude zabývat tím, jak mládež ve věku 15 - 18 let tráví svůj volný čas. Porovnáván bude volný čas strávený na domově mládeže s volným časem studentů, kteří si svůj volný čas organizují sami.\\
Cílem práce bude zhodnotit rozsah a obsah volného času, odhalit případné důvody nezájmu a hledat cestu ke změně.\\
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat rozborem volného času mládeže. Otázky, které si tato bakalářská práce položí, jsou tyto: jaký vztah si dnešní mládež vytváří k volnému času, jak svůj volný čas tráví a jaké možnosti se mladým lidem v našem regionu nabízejí?\\
Základní funkce volného času, tj. odpočinek, zábava, aktivní soužití se sociálním prostředím, zájmová činnost a vzdělávání mohou být v činnostech jedinců zastoupeny různou měrou. Člověk ovšem může realizovat jen to, o čem ví, že je možné ve volném čase dělat. Nabízí se tedy otázka, jakým způsobem získávají dnes mladí lidé informace o možnostech, jak volný čas trávit?\\
Souvislost s výchovným působením jak ve škole tak i v rodině je zřejmá. Co je v této souvislosti ovšem velmi důležité, je výchozí představa o tom, jaké aspekty osobnosti by měly být rozvíjeny a za jakým účelem? Důležitá je zde tedy i možnost seberealizace jedince.\\
Nabízí se výzkumná otázka - do jaké míry zde existují struktury, které by mládeži pomohly v tomto seberealizačním záměru? Zda jsou využívány, nebo z jakého důvodu využívány nejsou. Necítí se někteří mladí lidé dokonce zbytečně, bez reálných cílů, životních výhledů apod. Není to počátek tzv. problémů s mládeží, kdy delikvence mládeže prokazuje těsnou závislost kulturního nezájmu a nežádoucích aktivit mladých lidí?\\
Vlastní práce bude rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části bude provedena analýza a přehled literatury, která se problematikou volného času mládeže zabývá z různých hledisek. Druhá, empirická část se bude zabývat tím, jak mládež ve věku 15 - 18 let tráví svůj volný čas. Porovnáván bude volný čas strávený na domově mládeže s volným časem studentů, kteří si svůj volný čas organizují sami.\\
Cílem práce bude zhodnotit rozsah a obsah volného času, odhalit případné důvody nezájmu a hledat cestu ke změně.\\
Seznam doporučené literatury
Bakalář, E., Umění odpočívat, Práce Praha, 1978\\
Helus, Z., Dítě v osobnostním pojetí, Portál Praha, 2004\\
Hendl, J., Kvalitativní výzkum, Portál Praha, 2005\\
Hofbauer, B., Děti, mládež a volný čas, Portál Praha, 2004\\
Hofbauer, B., Mládež, společnost a stát, IDM MŠMT Praha, 1993\\
Kapr, J., Linhart, J., Fišerová, V., Vodáková, A., Sociální deviace, sociologie nemoci a medicíny, Praha, 1991\\
Kraus, B., Sociální aspekty výchovy, Hradec Králové, 1998\\
Němec, J., Od prožívání k požitkářství, Paido Brno, 2002\\
Němec, J. a kol., Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času, Brno, 2002\\
Pávková, J., Pedagogika volného času, Portál Praha, 1999\\
Pelikán, J., Výchova jako teoretický problém, Ostrava, 1995\\
Petrusek, M., Sociologie, Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1991\\
Přadka, M., Knotová, D., Faltýsková, J., Kapitoly ze sociální pedagogiky, MU Brno, 1999\\
Říčan, P., Agresivita a šikana mezi dětmi, Portál Praha, 1995\\
Říčan, P., Psychologie osobnosti, Orbis Praha, 1972\\
Skalková, J., Pedagogika a výzvy nové doby, Paido Brno, 2004\\
Skalková, J., Empirické výzkumy v pedagogice, UK Praha, 1974\\
Spousta, V., Teoretické základy výchovy ve volném čase, MU Brno, 1994\\
Spousta, V., Faltýsová, J., Hřebíček, L. Knotová, D., Řehulka, E., Kapitoly z pedagogiky volného času, MU Brno, 1996\\
Vážanský, M., Smékal, V., Základy pedagogiky volného času, Paido Brno, 1995\\
Seznam doporučené literatury
Bakalář, E., Umění odpočívat, Práce Praha, 1978\\
Helus, Z., Dítě v osobnostním pojetí, Portál Praha, 2004\\
Hendl, J., Kvalitativní výzkum, Portál Praha, 2005\\
Hofbauer, B., Děti, mládež a volný čas, Portál Praha, 2004\\
Hofbauer, B., Mládež, společnost a stát, IDM MŠMT Praha, 1993\\
Kapr, J., Linhart, J., Fišerová, V., Vodáková, A., Sociální deviace, sociologie nemoci a medicíny, Praha, 1991\\
Kraus, B., Sociální aspekty výchovy, Hradec Králové, 1998\\
Němec, J., Od prožívání k požitkářství, Paido Brno, 2002\\
Němec, J. a kol., Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času, Brno, 2002\\
Pávková, J., Pedagogika volného času, Portál Praha, 1999\\
Pelikán, J., Výchova jako teoretický problém, Ostrava, 1995\\
Petrusek, M., Sociologie, Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1991\\
Přadka, M., Knotová, D., Faltýsková, J., Kapitoly ze sociální pedagogiky, MU Brno, 1999\\
Říčan, P., Agresivita a šikana mezi dětmi, Portál Praha, 1995\\
Říčan, P., Psychologie osobnosti, Orbis Praha, 1972\\
Skalková, J., Pedagogika a výzvy nové doby, Paido Brno, 2004\\
Skalková, J., Empirické výzkumy v pedagogice, UK Praha, 1974\\
Spousta, V., Teoretické základy výchovy ve volném čase, MU Brno, 1994\\
Spousta, V., Faltýsová, J., Hřebíček, L. Knotová, D., Řehulka, E., Kapitoly z pedagogiky volného času, MU Brno, 1996\\
Vážanský, M., Smékal, V., Základy pedagogiky volného času, Paido Brno, 1995\\