Tato práce pojednává o významu rozvoje matematického myšlení u dětí předškolního věku.
Nabízí soubor aktivit, her a činností, které lze uplatnit při práci s dětmi v oblasti rozvoje
matematických představ, a může sloužit jako zásobník začínajícím učitelkám, ale i učitelkám
s pedagogickou praxí. V teoretické části práce seznamuje s vývojem dítěte předškolního věku,
předmatematickými činnostmi a charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání
s ohledem na rozvoj matematické pregramotnosti v oblasti motorické,
kognitivní i emocionální. Praktická část obsahuje soubor aktivit, her a činností, který je
rozdělen do jednotlivých oblastí rozvoje matematické pregramotnosti. Tento soubor je ověřen
v praxi a je podrobně reflektován.
Anotace v angličtině
This thesis discusses the importance of developing mathematical thinking in children of
preschool age. The work offers a set of activities and games that can be used when working
with children to develop mathematical ideas. It can serve as a reservoir for beginning teachers,
as well as teachers with pedagogical experience. The theoretical part of the thesis introduces
the development of a preschool child, pre-mathematical activities, and the characteristics of
the current concept of preschool education, including the development of mathematical preliteracy in the motor, cognitive, and emotional areas. The practical part contains a set of
activities and games that are divided into individual areas of developing mathematical literacy.
This file is verified in practice and is reflected in detail.
Klíčová slova
matematická pregramotnost, předškolní věk, předmatematické činnosti, aktivity, hry
Klíčová slova v angličtině
mathematical pre-literacy, preschool age, pre-mathematical activities, activities, games
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce pojednává o významu rozvoje matematického myšlení u dětí předškolního věku.
Nabízí soubor aktivit, her a činností, které lze uplatnit při práci s dětmi v oblasti rozvoje
matematických představ, a může sloužit jako zásobník začínajícím učitelkám, ale i učitelkám
s pedagogickou praxí. V teoretické části práce seznamuje s vývojem dítěte předškolního věku,
předmatematickými činnostmi a charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání
s ohledem na rozvoj matematické pregramotnosti v oblasti motorické,
kognitivní i emocionální. Praktická část obsahuje soubor aktivit, her a činností, který je
rozdělen do jednotlivých oblastí rozvoje matematické pregramotnosti. Tento soubor je ověřen
v praxi a je podrobně reflektován.
Anotace v angličtině
This thesis discusses the importance of developing mathematical thinking in children of
preschool age. The work offers a set of activities and games that can be used when working
with children to develop mathematical ideas. It can serve as a reservoir for beginning teachers,
as well as teachers with pedagogical experience. The theoretical part of the thesis introduces
the development of a preschool child, pre-mathematical activities, and the characteristics of
the current concept of preschool education, including the development of mathematical preliteracy in the motor, cognitive, and emotional areas. The practical part contains a set of
activities and games that are divided into individual areas of developing mathematical literacy.
This file is verified in practice and is reflected in detail.
Klíčová slova
matematická pregramotnost, předškolní věk, předmatematické činnosti, aktivity, hry
Klíčová slova v angličtině
mathematical pre-literacy, preschool age, pre-mathematical activities, activities, games
Zásady pro vypracování
Cílem práce je sestavit soubor aktivit a her pro rozvoj matematické pregramotnosti vhodných pro předškolní věk a následně jej ověřit v praxi při vzdělávání předškolních dětí.
V teoretické části se bude autorka zabývat vývojem dítěte předškolního věku, předmatematickými činnostmi, charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání s ohledem na rozvoj matematické pregramotnosti, cíli předškolního vzdělávání a hrou.
V praktické části autorka sestaví soubor aktivit a her pro rozvoj matematické pregramotnosti vhodných pro předškolní věk a následně jej ověří v praxi při vzdělávání předškolních dětí v mateřské škole.V průběhu realizace činností a her a bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Soubor aktivit a her bude podrobně reflektován s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je sestavit soubor aktivit a her pro rozvoj matematické pregramotnosti vhodných pro předškolní věk a následně jej ověřit v praxi při vzdělávání předškolních dětí.
V teoretické části se bude autorka zabývat vývojem dítěte předškolního věku, předmatematickými činnostmi, charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání s ohledem na rozvoj matematické pregramotnosti, cíli předškolního vzdělávání a hrou.
V praktické části autorka sestaví soubor aktivit a her pro rozvoj matematické pregramotnosti vhodných pro předškolní věk a následně jej ověří v praxi při vzdělávání předškolních dětí v mateřské škole.V průběhu realizace činností a her a bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Soubor aktivit a her bude podrobně reflektován s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy.
Seznam doporučené literatury
BÄCKER-BRAUN, Katharina.: Rozvoj inteligence u dětí od 3 do 6 let. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4798-9.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ,V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno: Edika, 2015. 217 s. ISBN 978-80-266-0658-1.
GILLERNOVÁ, I., MERTIN, V.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál 2003. ISBN 80-7178-799-x.
KASLOVÁ, Michaela: Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
KOŤÁTKOVÁ, S.: Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada .Pedagogika Grada 2005. ISBN 80-247-0852-3.
KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ D.: Bezstarostné roky?: kroky a krůčky předškolním věkem: poradenství pro rodiče. Praha: Scientia. 2004 ISBN 807183291x.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ D.: Vývojová psychologie. 2.,. Praha: Grada 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
LIŠKOVÁ, H., ZELENDOVÁ, E.: Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku: metodický průvodce. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků ed., 2015. ISBN 978-80-7015-022-1.
MATĚJČEK, Z.: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada 2005. ISBN 80-247-0870-1
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
BÄCKER-BRAUN, Katharina.: Rozvoj inteligence u dětí od 3 do 6 let. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4798-9.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ,V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno: Edika, 2015. 217 s. ISBN 978-80-266-0658-1.
GILLERNOVÁ, I., MERTIN, V.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál 2003. ISBN 80-7178-799-x.
KASLOVÁ, Michaela: Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
KOŤÁTKOVÁ, S.: Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada .Pedagogika Grada 2005. ISBN 80-247-0852-3.
KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ D.: Bezstarostné roky?: kroky a krůčky předškolním věkem: poradenství pro rodiče. Praha: Scientia. 2004 ISBN 807183291x.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ D.: Vývojová psychologie. 2.,. Praha: Grada 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
LIŠKOVÁ, H., ZELENDOVÁ, E.: Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku: metodický průvodce. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků ed., 2015. ISBN 978-80-7015-022-1.
MATĚJČEK, Z.: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada 2005. ISBN 80-247-0870-1
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.