Současný stav: Agresivní a nepřátelské chování pacientů vůči sestrám v klinické praxi je alarmujícím a častým jevem, který ohrožuje bezpečnost a pohodu zdravotnického personálu.
Cíle: Prvním cílem této diplomové práce bylo vyhodnotit počet nežádoucích událostí ve skupině "Chování osob" hlášených do "Národního portálu pro Systém hlášení nežádoucích událostí (SHNU)" ve sledovaném období 2018-2021. Druhý cíl spočíval ve vyhodnocení výskytu agresivního chování pacientů vůči sestrám v klinické praxi. Třetím cílem bylo popsat spektrum preventivních ošetřovatelských postupů minimalizujících riziko agresivního chování pacientů vůči sestrám.
Metodika: První výzkumnou metodu představovala sekundární analýza statistických dat z Národního portálu pro Systém hlášení nežádoucích událostí (ÚZIS ČR 2022). Druhou výzkumnou metodou byla kvantitativní část výzkumné studie, realizovaná technikou dotazování sester z interních a chirurgických oborů (standardní i intenzivní péče), prostřednictvím standardizovaného dotazníku. "Agrese pacientů vůči sestrám při výkonu povolání (Lepiešová et al. 2015)". Třetí výzkumnou metodou se stal kvalitativní výzkum realizovaný technikou hloubkových rozhovorů s manažery ošetřovatelské péče.
Výsledky: Z výsledků bylo patrné, že nejčastěji hlášenou událostí do Národního portálu SHNU jsou dekubity. Výsledky kvantitativního šetření ukazují, že agrese pacientů nesouvisí s oborem péče (p = 0,587). Dále ukazují, že čím delší klinickou praxi sestra má, tím častěji se setkává s agresí pacientů (p < 0,001). Výsledky kvalitativního šetření popisují nejčastější preventivní postupy minimalizující riziko agresivního chování pacientů vůči sestrám, mezi které patří: školení a vzdělávání personálu, řádné hlášení nežádoucích událostí, řešení nedostatku personálu, použití omezovacích prostředků, farmakologických prostředků a vhodná komunikace s pacienty a jejich rodinou. Vedení nemocnice se připravuje na riziko agrese ze stran pacientů pomocí školení personálu.
Závěr: Praktickým výstupem této diplomové práce je soubor doporučení pro nelékařský zdravotnický personál.
Anotace v angličtině
Current state: Aggressive and hostile behaviour of patients towards nurses in clinical practise is an alarming and common phenomenon that jeopardizes the safety and well-being of healthcare personnel.
Objectives: The first objective of this thesis was to evaluate the number of adverse events in the "Behaviour of Individuals" category reported to the "National Portal for Reporting Adverse Events" during the period 2018-2021. The second objective was to assess the occurrence of aggressive behaviour of patients toward nurses in clinical practise. The third objective was to describe a spectrum of preventive nursing procedures that minimize the risk of aggressive behaviour of patients towards nurses.
Methodology: The first research method involved a secondary analysis of statistical data from the National Portal for Reporting Adverse Events (ÚZIS ČR, 2022). The second research method utilized a quantitative study conducted through the administration of a standardized questionnaire called "Aggression of Patients towards Nurses in the Course of Their Profession (Lepiešová et al., 2015) ". This survey technique involved nurses from internal and surgical departments. Additionally, third research method was used, and it involved qualitative research through in-depth interviews with nursing care managers.
Results: The results indicated that the most frequently reported event to the National portal of Reporting Adverse Events was category called "pressure ulcers ". The results of the qualitative study showed that patient aggression was not related to the field of care (p= 0.587). Furthermore, the results revealed that nurses with longer clinical experience encountered aggression from patients more frequently (p< 0,001). The results of the qualitative study described the most common preventive measures to minimize the risk of patient aggression towards nurses, including training and education of nurses and proper reporting of adverse events, addressing staff shortages, use of restraining measures and pharmacological interventions and appropriate communication with patients and their families. The hospital management prepares for the risk of patient aggression through staff training.
Conclusion: The practical outcome of this diploma thesis is a set of recommendations for non-medical healthcare personnel.
Klíčová slova
agrese, nepřátelství, pacient, konflikt, sestra, klinická praxe, nepřátelské chování, agresivní chování, sestra a agresivní chování
Současný stav: Agresivní a nepřátelské chování pacientů vůči sestrám v klinické praxi je alarmujícím a častým jevem, který ohrožuje bezpečnost a pohodu zdravotnického personálu.
Cíle: Prvním cílem této diplomové práce bylo vyhodnotit počet nežádoucích událostí ve skupině "Chování osob" hlášených do "Národního portálu pro Systém hlášení nežádoucích událostí (SHNU)" ve sledovaném období 2018-2021. Druhý cíl spočíval ve vyhodnocení výskytu agresivního chování pacientů vůči sestrám v klinické praxi. Třetím cílem bylo popsat spektrum preventivních ošetřovatelských postupů minimalizujících riziko agresivního chování pacientů vůči sestrám.
Metodika: První výzkumnou metodu představovala sekundární analýza statistických dat z Národního portálu pro Systém hlášení nežádoucích událostí (ÚZIS ČR 2022). Druhou výzkumnou metodou byla kvantitativní část výzkumné studie, realizovaná technikou dotazování sester z interních a chirurgických oborů (standardní i intenzivní péče), prostřednictvím standardizovaného dotazníku. "Agrese pacientů vůči sestrám při výkonu povolání (Lepiešová et al. 2015)". Třetí výzkumnou metodou se stal kvalitativní výzkum realizovaný technikou hloubkových rozhovorů s manažery ošetřovatelské péče.
Výsledky: Z výsledků bylo patrné, že nejčastěji hlášenou událostí do Národního portálu SHNU jsou dekubity. Výsledky kvantitativního šetření ukazují, že agrese pacientů nesouvisí s oborem péče (p = 0,587). Dále ukazují, že čím delší klinickou praxi sestra má, tím častěji se setkává s agresí pacientů (p < 0,001). Výsledky kvalitativního šetření popisují nejčastější preventivní postupy minimalizující riziko agresivního chování pacientů vůči sestrám, mezi které patří: školení a vzdělávání personálu, řádné hlášení nežádoucích událostí, řešení nedostatku personálu, použití omezovacích prostředků, farmakologických prostředků a vhodná komunikace s pacienty a jejich rodinou. Vedení nemocnice se připravuje na riziko agrese ze stran pacientů pomocí školení personálu.
Závěr: Praktickým výstupem této diplomové práce je soubor doporučení pro nelékařský zdravotnický personál.
Anotace v angličtině
Current state: Aggressive and hostile behaviour of patients towards nurses in clinical practise is an alarming and common phenomenon that jeopardizes the safety and well-being of healthcare personnel.
Objectives: The first objective of this thesis was to evaluate the number of adverse events in the "Behaviour of Individuals" category reported to the "National Portal for Reporting Adverse Events" during the period 2018-2021. The second objective was to assess the occurrence of aggressive behaviour of patients toward nurses in clinical practise. The third objective was to describe a spectrum of preventive nursing procedures that minimize the risk of aggressive behaviour of patients towards nurses.
Methodology: The first research method involved a secondary analysis of statistical data from the National Portal for Reporting Adverse Events (ÚZIS ČR, 2022). The second research method utilized a quantitative study conducted through the administration of a standardized questionnaire called "Aggression of Patients towards Nurses in the Course of Their Profession (Lepiešová et al., 2015) ". This survey technique involved nurses from internal and surgical departments. Additionally, third research method was used, and it involved qualitative research through in-depth interviews with nursing care managers.
Results: The results indicated that the most frequently reported event to the National portal of Reporting Adverse Events was category called "pressure ulcers ". The results of the qualitative study showed that patient aggression was not related to the field of care (p= 0.587). Furthermore, the results revealed that nurses with longer clinical experience encountered aggression from patients more frequently (p< 0,001). The results of the qualitative study described the most common preventive measures to minimize the risk of patient aggression towards nurses, including training and education of nurses and proper reporting of adverse events, addressing staff shortages, use of restraining measures and pharmacological interventions and appropriate communication with patients and their families. The hospital management prepares for the risk of patient aggression through staff training.
Conclusion: The practical outcome of this diploma thesis is a set of recommendations for non-medical healthcare personnel.
Klíčová slova
agrese, nepřátelství, pacient, konflikt, sestra, klinická praxe, nepřátelské chování, agresivní chování, sestra a agresivní chování
Slovo agrese pochází z latinského slova ad-gredior, což znamená napadnout, přistoupit blízko. Formy agresivního chování můžeme rozdělit do dvou základních skupin: verbální a fyzické (Zacharová, 2017). Nepřátelské chování neboli hostilita pochází z latinského slova hostilis, což znamená nepřátelský. Problém agresivity a nepřátelského chování vůči zdravotnickému personálu v klinické praxi je globální (Bednařík a Andrášiová, 2020).
Cíle
Vyhodnotit počet nežádoucích událostí ve skupině "Chování osob" hlášených do "Národního portálu pro Systém hlášení nežádoucích událostí (SHNU)" ve sledovaném období 2018-2020.
Vyhodnotit výskyt agresivního chování pacientů vůči sestrám v klinické praxi.
Popsat spektrum preventivních ošetřovatelských postupů minimalizující riziko agresivního chování pacientů vůči sestrám.
Hypotézy (vztahující se k prvnímu a druhému cíli)
Nejčastějšími nežádoucími událostmi hlášenými do národního portálu SHNU jsou incidenty spojené s negativním chováním osob.
Výskyt případů agrese pacientů vůči sestrám se významně mění v závislosti na oboru péče.
Výskyt případů agrese pacientů vůči sestrám se významně mění v závislosti na délce klinické praxe.
Výzkumné otázky (vztahující se ke třetímu cíli)
Jakými preventivními ošetřovatelskými postupy sestry minimalizují riziko agresivního chování pacientů?
Jakým způsobem management nemocnice připravuje sestry na riziko agrese ze strany pacientů?
Metodika
Bude zvolen kombinovaný design výzkumu. Kvalitativní část výzkumné studie bude realizovaná technikou hloubkových rozhovorů s manažery ošetřovatelské péče vybraných nemocnic Jihočeského kraje. Kvantitativní část výzkumné studie bude realizovaná technikou dotazování, prostřednictvím standardizovaného dotazníku "Agrese pacientů vůči sestrám při výkonu povolání (Lepiešová et al., 2015)". Osloveny budou sestry interních a chirurgických oborů, jak standardní, tak intenzivní péče, z vybraných nemocnic Jihočeského kraje. Výběr komunikačních partnerů a respondentů bude záměrný. Velikost výzkumného vzorku komunikačních partnerů bude dán teoretickou saturací dat. Výzkumný soubor respondentů bude činit cca 120 sester. Doplňkovou výzkumnou metodou bude sekundární analýza statistických dat z Národního portálu pro Systém hlášení nežádoucích událostí (ÚZIS ČR, 2022).
Využití pro praxi:
Praktickým výstupem bude soubor doporučení pro nelékařský zdravotnický personál. Tato opatření budou minimalizovat riziko napadení zdravotníka pacientem.
Zásady pro vypracování
Současný stav
Slovo agrese pochází z latinského slova ad-gredior, což znamená napadnout, přistoupit blízko. Formy agresivního chování můžeme rozdělit do dvou základních skupin: verbální a fyzické (Zacharová, 2017). Nepřátelské chování neboli hostilita pochází z latinského slova hostilis, což znamená nepřátelský. Problém agresivity a nepřátelského chování vůči zdravotnickému personálu v klinické praxi je globální (Bednařík a Andrášiová, 2020).
Cíle
Vyhodnotit počet nežádoucích událostí ve skupině "Chování osob" hlášených do "Národního portálu pro Systém hlášení nežádoucích událostí (SHNU)" ve sledovaném období 2018-2020.
Vyhodnotit výskyt agresivního chování pacientů vůči sestrám v klinické praxi.
Popsat spektrum preventivních ošetřovatelských postupů minimalizující riziko agresivního chování pacientů vůči sestrám.
Hypotézy (vztahující se k prvnímu a druhému cíli)
Nejčastějšími nežádoucími událostmi hlášenými do národního portálu SHNU jsou incidenty spojené s negativním chováním osob.
Výskyt případů agrese pacientů vůči sestrám se významně mění v závislosti na oboru péče.
Výskyt případů agrese pacientů vůči sestrám se významně mění v závislosti na délce klinické praxe.
Výzkumné otázky (vztahující se ke třetímu cíli)
Jakými preventivními ošetřovatelskými postupy sestry minimalizují riziko agresivního chování pacientů?
Jakým způsobem management nemocnice připravuje sestry na riziko agrese ze strany pacientů?
Metodika
Bude zvolen kombinovaný design výzkumu. Kvalitativní část výzkumné studie bude realizovaná technikou hloubkových rozhovorů s manažery ošetřovatelské péče vybraných nemocnic Jihočeského kraje. Kvantitativní část výzkumné studie bude realizovaná technikou dotazování, prostřednictvím standardizovaného dotazníku "Agrese pacientů vůči sestrám při výkonu povolání (Lepiešová et al., 2015)". Osloveny budou sestry interních a chirurgických oborů, jak standardní, tak intenzivní péče, z vybraných nemocnic Jihočeského kraje. Výběr komunikačních partnerů a respondentů bude záměrný. Velikost výzkumného vzorku komunikačních partnerů bude dán teoretickou saturací dat. Výzkumný soubor respondentů bude činit cca 120 sester. Doplňkovou výzkumnou metodou bude sekundární analýza statistických dat z Národního portálu pro Systém hlášení nežádoucích událostí (ÚZIS ČR, 2022).
Využití pro praxi:
Praktickým výstupem bude soubor doporučení pro nelékařský zdravotnický personál. Tato opatření budou minimalizovat riziko napadení zdravotníka pacientem.
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍK, A., ANDRÁŠIOVÁ, M., 2020. Komunikace s nemocným: sdělování nepříznivých informací. Praha: Grada. 232 s. ISBN 978-80-271-2288-2.
LEPIEŠOVÁ, M., TOMAGOVÁ, M., BÓRIKOVÁ, I., FARSKÝ, I., ŽIAKOVÁ, K., KURUCOVÁ, R., 2015. Experience of nurses with in-patient aggression in the Slovak Republic. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 6(3), 306-312, doi: 10.15452/CEJNM.2015.06.0020.
Národní portál pro Systém hlášení nežádoucích událostí, 2022. [online]. ÚZIS [cit. 2022-4-21]. Dostupné z: https://shnu.uzis.cz/.
PICH, J., ROCHE, M., 2020. Violence on the job: The experiences of nurses and midwives with violence from patients and their friends and relatives. MultidisciplinaryDigital Publishing Institute. 8(4), 522, doi: 10.3390/healthcare8040522.
ZACHAROVÁ, E., 2017. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení-2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. 264 s. ISBN 978-80-271-0155-9.
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍK, A., ANDRÁŠIOVÁ, M., 2020. Komunikace s nemocným: sdělování nepříznivých informací. Praha: Grada. 232 s. ISBN 978-80-271-2288-2.
LEPIEŠOVÁ, M., TOMAGOVÁ, M., BÓRIKOVÁ, I., FARSKÝ, I., ŽIAKOVÁ, K., KURUCOVÁ, R., 2015. Experience of nurses with in-patient aggression in the Slovak Republic. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 6(3), 306-312, doi: 10.15452/CEJNM.2015.06.0020.
Národní portál pro Systém hlášení nežádoucích událostí, 2022. [online]. ÚZIS [cit. 2022-4-21]. Dostupné z: https://shnu.uzis.cz/.
PICH, J., ROCHE, M., 2020. Violence on the job: The experiences of nurses and midwives with violence from patients and their friends and relatives. MultidisciplinaryDigital Publishing Institute. 8(4), 522, doi: 10.3390/healthcare8040522.
ZACHAROVÁ, E., 2017. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení-2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. 264 s. ISBN 978-80-271-0155-9.