Práce se věnuje cílům ve školní družině. Charakterizuje školní družinu, její školní vzdělávací program a popisuje nejdůležitější vývojové charakteristiky dítěte, které ovlivňují tvorbu výchovných cílů. Dále je v práci popsána role vychovatele ve školní družině. Ve druhé kapitole se práce zabývá termínem cíl a cíli ve školní družině v návaznosti na cíle školního vzdělávání. V poslední části představuje práce ilustrativní anketu provedenou s vychovateli dvou vybraných školních družin (ZŠ Záboří, ZŠ T. G. Masaryka Blatná). Získané informace potvrzují, že vychovatelé s výchovnými cíli i kurikulárními dokumenty, jež na ně odkazují, pracují.
Anotace v angličtině
The work is devoted to goals in the school group. It characterizes the school group, its school educational program and describes the most important developmental characteristics of the child that influence the creation of educational goals. The work also describes the role of the educator in the school group. In the second chapter, the work deals with the term goal and goals in the school group in connection with the goals of school education. In the last part, the work presents an illustrative survey conducted with educators of two selected school groups (ZŠ Záboří, ZŠ T. G. Masaryka Blatná). The obtained information confirms that educators are working with educational goals and curriculum documents that refer to them.
Klíčová slova
cíl, výchovné cíle, školní družina, význam vychovatele, dítě, vývoj, mladší školní věk, osobnostní rozvoj, školní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
goal, educational goals, school group, importance of the educator, child, development, younger school age, personality development, school education program
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje cílům ve školní družině. Charakterizuje školní družinu, její školní vzdělávací program a popisuje nejdůležitější vývojové charakteristiky dítěte, které ovlivňují tvorbu výchovných cílů. Dále je v práci popsána role vychovatele ve školní družině. Ve druhé kapitole se práce zabývá termínem cíl a cíli ve školní družině v návaznosti na cíle školního vzdělávání. V poslední části představuje práce ilustrativní anketu provedenou s vychovateli dvou vybraných školních družin (ZŠ Záboří, ZŠ T. G. Masaryka Blatná). Získané informace potvrzují, že vychovatelé s výchovnými cíli i kurikulárními dokumenty, jež na ně odkazují, pracují.
Anotace v angličtině
The work is devoted to goals in the school group. It characterizes the school group, its school educational program and describes the most important developmental characteristics of the child that influence the creation of educational goals. The work also describes the role of the educator in the school group. In the second chapter, the work deals with the term goal and goals in the school group in connection with the goals of school education. In the last part, the work presents an illustrative survey conducted with educators of two selected school groups (ZŠ Záboří, ZŠ T. G. Masaryka Blatná). The obtained information confirms that educators are working with educational goals and curriculum documents that refer to them.
Klíčová slova
cíl, výchovné cíle, školní družina, význam vychovatele, dítě, vývoj, mladší školní věk, osobnostní rozvoj, školní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
goal, educational goals, school group, importance of the educator, child, development, younger school age, personality development, school education program
Zásady pro vypracování
Ve své práci bych se chtěl zaměřit na pojetí cílů ve výchově v zařízení školních družin a to na dvou zcela odlišných pracovištích. Družina v ZŠ Záboří je družinou menšího typu v menší ZŠ, naproti tomu družina v ZŠ T.G.Masaryka je co do počtu navštěvovaných dětí družinou velkou. Ve své práci se nejdříve chci zamyslet nad tím, co jsou to výchovné cíle a co za zařízení je samotná školní družina. Po tomto bude následovat cestou kvalitativní sondy/výzkumu polostrukturovaný rozhovor, kde budou vychovatelům z výše uvedených škloských zařízení kladeny tyto otázky:
1) Jaký cíl výchovy vnímáte ze své pozice vychovatele jako nejdůležitější?
2) Domníváte se, že se díváte na výchovné cíle jinak, než někdo jiný z Vašich kolegů?
3) Pomáhá Vám v rámci Vaší práce Školní vzdělávací program, využíváte ho a jakým způsobem?
Otázky a odpovědi budou zaznamenány na diktafon, včetně otázek druhotných, které z rozhovoru vyplynou, přičemž bude dále následovat přepis celého rozhovoru účastníků. Bude se jednat o dvě vychovatelky družiny ZŠ Záboří a jednu vychovatelku družiny ZŠ T.G.Masaryka Blatná.
Zásady pro vypracování
Ve své práci bych se chtěl zaměřit na pojetí cílů ve výchově v zařízení školních družin a to na dvou zcela odlišných pracovištích. Družina v ZŠ Záboří je družinou menšího typu v menší ZŠ, naproti tomu družina v ZŠ T.G.Masaryka je co do počtu navštěvovaných dětí družinou velkou. Ve své práci se nejdříve chci zamyslet nad tím, co jsou to výchovné cíle a co za zařízení je samotná školní družina. Po tomto bude následovat cestou kvalitativní sondy/výzkumu polostrukturovaný rozhovor, kde budou vychovatelům z výše uvedených škloských zařízení kladeny tyto otázky:
1) Jaký cíl výchovy vnímáte ze své pozice vychovatele jako nejdůležitější?
2) Domníváte se, že se díváte na výchovné cíle jinak, než někdo jiný z Vašich kolegů?
3) Pomáhá Vám v rámci Vaší práce Školní vzdělávací program, využíváte ho a jakým způsobem?
Otázky a odpovědi budou zaznamenány na diktafon, včetně otázek druhotných, které z rozhovoru vyplynou, přičemž bude dále následovat přepis celého rozhovoru účastníků. Bude se jednat o dvě vychovatelky družiny ZŠ Záboří a jednu vychovatelku družiny ZŠ T.G.Masaryka Blatná.