Bakalářská práce se zaměřuje na využití terapeutických metod u dětí s PAS. Cílem práce je sumarizovat teoretické poznatky v oblasti využití terapeutických metod u dětí s PAS a na tomto podkladě prozkoumat možnosti terapií pro děti s PAS v České republice a objasnit způsob jejich fungování. Součástí práce je výzkum realizovaný na pomocí kvalitativní výzkumné strategie, kdy výzkumnou metodou vícezdrojového polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořilo 10 terapeutů, výsledky rozhovorů s nimi byly zpracovány otevřeným kódováním a graficky zpracovány v programu Atlas.ti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the use of therapeutic methods in children with ASD. The aim of the work is to summarize the theoretical knowledge in the field of the use of therapeutic methods for children with ASD and, on this basis, to explore the possibilities of therapy for children with ASD in the Czech Republic and clarify the way they work. Part of the thesis is research carried out using a qualitative research strategy, where the research method is a multi-source semi-structured interview. The research group consisted of 10 therapists, the results of interviews with them were processed by open coding and graphically processed in the Atlas.ti program.
Klíčová slova
Dítě s PAS, porucha autistického spektra, terapie, terapeutické metody
Klíčová slova v angličtině
Child with ASD, autism spectrum disorder, therapy, therapeutic methods
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na využití terapeutických metod u dětí s PAS. Cílem práce je sumarizovat teoretické poznatky v oblasti využití terapeutických metod u dětí s PAS a na tomto podkladě prozkoumat možnosti terapií pro děti s PAS v České republice a objasnit způsob jejich fungování. Součástí práce je výzkum realizovaný na pomocí kvalitativní výzkumné strategie, kdy výzkumnou metodou vícezdrojového polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořilo 10 terapeutů, výsledky rozhovorů s nimi byly zpracovány otevřeným kódováním a graficky zpracovány v programu Atlas.ti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the use of therapeutic methods in children with ASD. The aim of the work is to summarize the theoretical knowledge in the field of the use of therapeutic methods for children with ASD and, on this basis, to explore the possibilities of therapy for children with ASD in the Czech Republic and clarify the way they work. Part of the thesis is research carried out using a qualitative research strategy, where the research method is a multi-source semi-structured interview. The research group consisted of 10 therapists, the results of interviews with them were processed by open coding and graphically processed in the Atlas.ti program.
Klíčová slova
Dítě s PAS, porucha autistického spektra, terapie, terapeutické metody
Klíčová slova v angličtině
Child with ASD, autism spectrum disorder, therapy, therapeutic methods
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Nejvíce používané terapeutické přístupy jako je behaviorální terapie, kognitivně behaviorální terapie, videotrénink interakcí, Aba terapie a OTA terapie. Tyto terapie jsou nejvýhodnější, v práci s dětmi s PAS přináší výsledky, jejich účinnost je ověřena. Existují i další terapie, ale ty nejsou vědecky ověřeny.
Cíl práce a výzkumné otázky
Cílem bakalářské práce je charakterizovat jednotlivé terapie, které se využívají u dětí s PAS.
Výzkumné otázky
Jaké jsou možné terapie pro děti s PAS?
Pracují terapeuti v rozdílném zařízení stejně?
Metodika
Pro svou bakalářskou práci jsem zvolila metodu kvalitativního výzkumu. Metodou sběru dat bude technika polostruktorovaného rozhovoru s terapeuty, co se zabývají s dětmi s PAS. Polostrukturované rozhovory budou zpracovány otevřeným kódováním. Z kódu vzniknou kategorie, které graficky zpracujeme v atlasu.
Výzkumný soubor
Výběrovým souborem budou terapeuti, co se zabývají dětmi s PAS.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Nejvíce používané terapeutické přístupy jako je behaviorální terapie, kognitivně behaviorální terapie, videotrénink interakcí, Aba terapie a OTA terapie. Tyto terapie jsou nejvýhodnější, v práci s dětmi s PAS přináší výsledky, jejich účinnost je ověřena. Existují i další terapie, ale ty nejsou vědecky ověřeny.
Cíl práce a výzkumné otázky
Cílem bakalářské práce je charakterizovat jednotlivé terapie, které se využívají u dětí s PAS.
Výzkumné otázky
Jaké jsou možné terapie pro děti s PAS?
Pracují terapeuti v rozdílném zařízení stejně?
Metodika
Pro svou bakalářskou práci jsem zvolila metodu kvalitativního výzkumu. Metodou sběru dat bude technika polostruktorovaného rozhovoru s terapeuty, co se zabývají s dětmi s PAS. Polostrukturované rozhovory budou zpracovány otevřeným kódováním. Z kódu vzniknou kategorie, které graficky zpracujeme v atlasu.
Výzkumný soubor
Výběrovým souborem budou terapeuti, co se zabývají dětmi s PAS.
Seznam doporučené literatury
1. ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V., 2013. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Pasparta. 105 s. ISBN 978-80-905576-2-8.
2. JŮN, H., BALICKÁ, K., 2007. Terapie problémového chování a fyzické restrikce. Praha: Apla. 59 s. ISBN 978-80-87690-11-6.
3. THOROVÁ, K., 2010. Výjimečné děti - Aspergerův syndrom. 2. vydání. Praha: Apla. 46 s. ISBN 978-80-254-6341-3.
4. THOROVÁ, K., 2016. Poruchy autistického spektra. 2. vydání. Praha: Grada. 488 s. ISBN 978-80-262-0768-9.
5. HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V., 2014. Dětský autismus. Praha: Portál. 212 s. ISBN 978-80-262-0686-6.
6. HRADILKOVÁ, T., 2018. Praxe a metody rané péče v ČR. Praha: Portál. 152 s. ISBN 978-80-262-1386-4.
Seznam doporučené literatury
1. ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V., 2013. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Pasparta. 105 s. ISBN 978-80-905576-2-8.
2. JŮN, H., BALICKÁ, K., 2007. Terapie problémového chování a fyzické restrikce. Praha: Apla. 59 s. ISBN 978-80-87690-11-6.
3. THOROVÁ, K., 2010. Výjimečné děti - Aspergerův syndrom. 2. vydání. Praha: Apla. 46 s. ISBN 978-80-254-6341-3.
4. THOROVÁ, K., 2016. Poruchy autistického spektra. 2. vydání. Praha: Grada. 488 s. ISBN 978-80-262-0768-9.
5. HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V., 2014. Dětský autismus. Praha: Portál. 212 s. ISBN 978-80-262-0686-6.
6. HRADILKOVÁ, T., 2018. Praxe a metody rané péče v ČR. Praha: Portál. 152 s. ISBN 978-80-262-1386-4.