Práce se věnuje zkoumání vlivu pandemie covidu-19 na leteckou osobní dopravu v rámci struktur sítě letecké dopravy. Zaměřuje se také na zkoumání vztahů mezi jednotlivými kategoriemi světové letištní sítě v průběhu pandemie a na regionální rozdíly v letecké osobní dopravě ve světě. Výsledky práce přináší analýza dat za období před a po začátku pandemie covidu-19. Data, ze kterých práce vychází jsou zkompletovaná z několika světových leteckých organizací jako například ICAO - Mezinárodní organizace pro civilní letectví nebo IATA - Mezinárodní asociace leteckých dopravců nebo z veřejně dostupných výročních zpráv jednotlivých světových letišť. Závěry práce poukazují na enormní zásah do osobní letecké dopravy, který byl do této doby nevídaný.
Anotace v angličtině
This thesis examines the impact of the covid-19 pandemic on air passenger transport within the air transport network structures. It also focuses on examining the relationships between different categories of the global airport network during the pandemic and regional differences in air passenger traffic around the world. The results of the thesis are presented by analysing data for the period before and after the start of the covid-19 pandemic. The data on which the thesis is based are compiled from several global aviation organisations such as ICAO - International Civil Aviation Organisation or IATA - International Air Transport Association or from publicly available annual reports of individual airports around the world. The conclusions of the thesis point to an enormous intervention in air passenger transport that was unprecedented until then.
analysis, covid-19, HUB, categorization, air passenger transport, airport network, pandemic, world airline hub
Rozsah průvodní práce
56 s. (68 053 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje zkoumání vlivu pandemie covidu-19 na leteckou osobní dopravu v rámci struktur sítě letecké dopravy. Zaměřuje se také na zkoumání vztahů mezi jednotlivými kategoriemi světové letištní sítě v průběhu pandemie a na regionální rozdíly v letecké osobní dopravě ve světě. Výsledky práce přináší analýza dat za období před a po začátku pandemie covidu-19. Data, ze kterých práce vychází jsou zkompletovaná z několika světových leteckých organizací jako například ICAO - Mezinárodní organizace pro civilní letectví nebo IATA - Mezinárodní asociace leteckých dopravců nebo z veřejně dostupných výročních zpráv jednotlivých světových letišť. Závěry práce poukazují na enormní zásah do osobní letecké dopravy, který byl do této doby nevídaný.
Anotace v angličtině
This thesis examines the impact of the covid-19 pandemic on air passenger transport within the air transport network structures. It also focuses on examining the relationships between different categories of the global airport network during the pandemic and regional differences in air passenger traffic around the world. The results of the thesis are presented by analysing data for the period before and after the start of the covid-19 pandemic. The data on which the thesis is based are compiled from several global aviation organisations such as ICAO - International Civil Aviation Organisation or IATA - International Air Transport Association or from publicly available annual reports of individual airports around the world. The conclusions of the thesis point to an enormous intervention in air passenger transport that was unprecedented until then.
analysis, covid-19, HUB, categorization, air passenger transport, airport network, pandemic, world airline hub
Zásady pro vypracování
1. Prohloubit znalosti v práci s geinformačními systémy
2. Seznámit se s literaturou o problematice regionalizace letišť a letecké dopravě
3. Seznámí se s problematikou vizualizací liniových dat
4. Porovnat osobní leteckou dopravu v letech 2019 a 2020
5. Publikovat výsledky pomocí webového GIS
Zásady pro vypracování
1. Prohloubit znalosti v práci s geinformačními systémy
2. Seznámit se s literaturou o problematice regionalizace letišť a letecké dopravě
3. Seznámí se s problematikou vizualizací liniových dat
4. Porovnat osobní leteckou dopravu v letech 2019 a 2020
5. Publikovat výsledky pomocí webového GIS
Seznam doporučené literatury
CALVISI P. D. (2012): STORY MAPS: How to Write a GREAT Screenplay
FU P. (2015): Getting to know web GIS [online]. Redlands, Califronia: Esri Press, ISBN 978-1-58948-403-0.
HOYLE, B., KNOWLES, R. (eds.) (1998): Modern Transport Geography, Geographical Society, Chichester, 373 s.
KLAPKA, P., KRAFT, S., HALÁS, M. (2020): Network based definition of functional regions: a graph theory approach for spatial distribution of traffic flows. Journal of Transport Geography. doi: 10.1016/j.jtrangeo.2020.102855
MIKLÍN J., DUŠEK R., KRTIČKA L., KALÁB, O. (2018): Tvorba map. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 978-80-7599-017-4, 302 stran.
SUAU-SANCHEZ, Pere, Augusto VOLTES-DORTA a Nat?lia CUGUERÓ-ESCOFET. An early assessment of the impact of COVID-19 on air transport: Just another crisis or the end of aviation as we know it? Journal of Transport Geography [online]. 2020, 86 [cit. 2021-10-1]. ISSN 09666923. Dostupné z: doi:10.1016/j.jtrangeo.2020.102749
SLOCUM, T. A.(2005): Thematic cartography and geographic visualization. 2. vyd., Upper Saddle River, N.J. Pearson Prentice Hall, 2005, 518 s. ISBN 0-13-035123-7.
SUN, Xiaoqian, Sebastian WANDELT a Anming ZHANG. How did COVID-19 impact air transportation? A first peek through the lens of complex networks. Journal of Air Transport Management [online]. 2020, 89 [cit. 2021-10-1]. ISSN 09696997. Dostupné z: doi:10.1016/j.jairtraman.2020.101928
CALVISI P. D. (2012): STORY MAPS: How to Write a GREAT Screenplay
FU P. (2015): Getting to know web GIS [online]. Redlands, Califronia: Esri Press, ISBN 978-1-58948-403-0.
HOYLE, B., KNOWLES, R. (eds.) (1998): Modern Transport Geography, Geographical Society, Chichester, 373 s.
KLAPKA, P., KRAFT, S., HALÁS, M. (2020): Network based definition of functional regions: a graph theory approach for spatial distribution of traffic flows. Journal of Transport Geography. doi: 10.1016/j.jtrangeo.2020.102855
MIKLÍN J., DUŠEK R., KRTIČKA L., KALÁB, O. (2018): Tvorba map. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 978-80-7599-017-4, 302 stran.
SUAU-SANCHEZ, Pere, Augusto VOLTES-DORTA a Nat?lia CUGUERÓ-ESCOFET. An early assessment of the impact of COVID-19 on air transport: Just another crisis or the end of aviation as we know it? Journal of Transport Geography [online]. 2020, 86 [cit. 2021-10-1]. ISSN 09666923. Dostupné z: doi:10.1016/j.jtrangeo.2020.102749
SLOCUM, T. A.(2005): Thematic cartography and geographic visualization. 2. vyd., Upper Saddle River, N.J. Pearson Prentice Hall, 2005, 518 s. ISBN 0-13-035123-7.
SUN, Xiaoqian, Sebastian WANDELT a Anming ZHANG. How did COVID-19 impact air transportation? A first peek through the lens of complex networks. Journal of Air Transport Management [online]. 2020, 89 [cit. 2021-10-1]. ISSN 09696997. Dostupné z: doi:10.1016/j.jairtraman.2020.101928