Tato diplomová práce je součástí projektu s názvem Vybrané aspekty integrace cizinců žijících v České republice a jejich vztah k sociální práci financovaného Grantovou agenturou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (reg. č. GAJU 101/2022/S).
Diplomová práce se zabývá organizací a řízením procesu integrace dětí s odlišným mateřským jazykem na základních školách. Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem je na základních školách, kam docházejí žáci s odlišným mateřským jazykem, nastaven proces integrace z pohledu managementu školy.
Praktická část se zabývá základními údaji zapojených škol vzdělávající děti s odlišným mateřským jazykem, které projevily zájem podílet se na výzkumu. Dále se zabývá průběhem integrace žáků na základních školách, nedostatky při integraci žáků a pomáhajícími subjekty při integraci žáků na základní školy. Rozhovor byl postaven na základě teoretických poznatků. Pro vyhodnocení dat bylo použito otevřené kódování v podtextu realizovaného rozhovoru. Výběrový soubor byl tvořen jednadvaceti školami z Jihočeského kraje, které projevily zájem se podílet na této práci.
Na základě provedeného výzkumu byly zodpovězeny jednotlivé výzkumné otázky i cíl práce. Z výsledků vyplynulo, že každá integrace dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem je velmi individuální a vždy záleží na konkrétním dítěti a jeho motivaci naučit se český jazyk. Přestože tento postup při integraci dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem není nikde přesně stanoven, je velmi důležitý a rozhodně by se neměl podceňovat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is part of the project entitled Selected Aspects of the Integration of Foreigners Living in the Czech Republic and Their Relationship to Social Work funded by the Grant Agency of the University of South Bohemia in České Budějovice (reg. no. GAJU 101/2022/S).
The diploma thesis deals with the organization and management of the process
of integration of children with a different mother tongue at primary schools.
The aim of the diploma thesis is to find out how the integration process is set up from the point of view of school management at elementary schools attended by pupils with a different mother tongue.
The practical part deals with the basic data of the participating schools educating children with a different mother tongue who have expressed interest in participating in the research. It also deals with the course of integration of pupils at basic schools, deficiencies in the integration of pupils and helping entities in the integration of pupils into basic schools. The interview was based on theoretical knowledge. Open coding in the subtext of the conducted interview was used to evaluate the data. The sample consisted of twenty-one schools from the South Bohemian Region that expressed interest in participating in this work.
Based on the conducted research, the individual research questions and the objective of the work were answered. The results showed that each integration of children/pupils with a different mother tongue is very individual and always depends on the specific child and his motivation to learn the Czech language. although this procedure for the integration of children/pupils with a different mother tongue is not precisely defined, it is very important and should not be underestimated.
Klíčová slova
dítě s odlišným mateřským jazykem, inkluze, integrace, migrace, proces začlenění, školský management, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
a child with a different mother tongue, inclusion, integration, migration, the integration process, school management, education
Rozsah průvodní práce
115 s. (183 920 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je součástí projektu s názvem Vybrané aspekty integrace cizinců žijících v České republice a jejich vztah k sociální práci financovaného Grantovou agenturou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (reg. č. GAJU 101/2022/S).
Diplomová práce se zabývá organizací a řízením procesu integrace dětí s odlišným mateřským jazykem na základních školách. Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem je na základních školách, kam docházejí žáci s odlišným mateřským jazykem, nastaven proces integrace z pohledu managementu školy.
Praktická část se zabývá základními údaji zapojených škol vzdělávající děti s odlišným mateřským jazykem, které projevily zájem podílet se na výzkumu. Dále se zabývá průběhem integrace žáků na základních školách, nedostatky při integraci žáků a pomáhajícími subjekty při integraci žáků na základní školy. Rozhovor byl postaven na základě teoretických poznatků. Pro vyhodnocení dat bylo použito otevřené kódování v podtextu realizovaného rozhovoru. Výběrový soubor byl tvořen jednadvaceti školami z Jihočeského kraje, které projevily zájem se podílet na této práci.
Na základě provedeného výzkumu byly zodpovězeny jednotlivé výzkumné otázky i cíl práce. Z výsledků vyplynulo, že každá integrace dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem je velmi individuální a vždy záleží na konkrétním dítěti a jeho motivaci naučit se český jazyk. Přestože tento postup při integraci dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem není nikde přesně stanoven, je velmi důležitý a rozhodně by se neměl podceňovat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is part of the project entitled Selected Aspects of the Integration of Foreigners Living in the Czech Republic and Their Relationship to Social Work funded by the Grant Agency of the University of South Bohemia in České Budějovice (reg. no. GAJU 101/2022/S).
The diploma thesis deals with the organization and management of the process
of integration of children with a different mother tongue at primary schools.
The aim of the diploma thesis is to find out how the integration process is set up from the point of view of school management at elementary schools attended by pupils with a different mother tongue.
The practical part deals with the basic data of the participating schools educating children with a different mother tongue who have expressed interest in participating in the research. It also deals with the course of integration of pupils at basic schools, deficiencies in the integration of pupils and helping entities in the integration of pupils into basic schools. The interview was based on theoretical knowledge. Open coding in the subtext of the conducted interview was used to evaluate the data. The sample consisted of twenty-one schools from the South Bohemian Region that expressed interest in participating in this work.
Based on the conducted research, the individual research questions and the objective of the work were answered. The results showed that each integration of children/pupils with a different mother tongue is very individual and always depends on the specific child and his motivation to learn the Czech language. although this procedure for the integration of children/pupils with a different mother tongue is not precisely defined, it is very important and should not be underestimated.
Klíčová slova
dítě s odlišným mateřským jazykem, inkluze, integrace, migrace, proces začlenění, školský management, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
a child with a different mother tongue, inclusion, integration, migration, the integration process, school management, education
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Každé dítě i dítě-cizinec má právo na vzdělání dle článku 28 Úmluvy o právech dítěte. Toto právo se vztahuje na všechny děti bez rozdílu. Důležitý je také článek Úmluvy číslo 2, který zakazuje veškerou diskriminaci. Je potřeba respektovat a zabezpečovat práva všech dětí bez jakékoliv diskriminace podle rasy, jazyka, náboženství či národnostního a sociálního původu. S touto problematikou i souvisí článek číslo 30, který uvádí, že dítě jiné menšiny má právo užívat své kultury, praktikovat své náboženství a používat svůj mateřský jazyk.
Česká republika naplňuje všechny tyto principy a základní vzdělání je poskytováno bezplatně, navíc je ukotvena povinná školní docházka. U dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ) nebo u dětí cizinců, je prvořadé zajištění znalosti českého jazyka. K tomu potřebují různé pomůcky a další podpůrná opatření, která ulehčí jejich začlenění do běžné výuky ve třídách dle jejich věku a předchozího vzdělání. To jak je nastaven proces integrace dětí s odlišným mateřským jazykem na základních školách rozhoduje o jejich následném začlenění do společnosti.
Předpokládané cíle práce:
1. Zjistit, jakým způsobem je na základních školách, kam docházejí žáci s odlišným mateřským jazykem, nastaven proces integrace z pohledu managementu školy.
Metodologie výzkumu:
V rámci projektu bude realizován kvalitativní výzkum, kdy bude použita metoda dotazování, jako technika sběru dat bude sloužit polostrukturovaný rozhovor a předpokládaným postupem při vyhodnocování bude otevřené kódování v podtextu realizovaného rozhovoru. Výběrový soubor bude tvořen řediteli základních škol v Jihočeském kraji, kteří projeví zájem se podílet na realizaci výzkumu.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Tato diplomová práce je součástí projektu č. 101/2022/S Vybrané aspekty integrace cizinců žijících v České republice a jejich vztah k sociální práci, který je financován Grantovou agenturou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Její výsledky mohou využít nejen ředitelé základních škol, kde probíhá integrace dětí s odlišným mateřským jazykem, ale také odborná veřejnost, která se danou problematikou zabývá.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Každé dítě i dítě-cizinec má právo na vzdělání dle článku 28 Úmluvy o právech dítěte. Toto právo se vztahuje na všechny děti bez rozdílu. Důležitý je také článek Úmluvy číslo 2, který zakazuje veškerou diskriminaci. Je potřeba respektovat a zabezpečovat práva všech dětí bez jakékoliv diskriminace podle rasy, jazyka, náboženství či národnostního a sociálního původu. S touto problematikou i souvisí článek číslo 30, který uvádí, že dítě jiné menšiny má právo užívat své kultury, praktikovat své náboženství a používat svůj mateřský jazyk.
Česká republika naplňuje všechny tyto principy a základní vzdělání je poskytováno bezplatně, navíc je ukotvena povinná školní docházka. U dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ) nebo u dětí cizinců, je prvořadé zajištění znalosti českého jazyka. K tomu potřebují různé pomůcky a další podpůrná opatření, která ulehčí jejich začlenění do běžné výuky ve třídách dle jejich věku a předchozího vzdělání. To jak je nastaven proces integrace dětí s odlišným mateřským jazykem na základních školách rozhoduje o jejich následném začlenění do společnosti.
Předpokládané cíle práce:
1. Zjistit, jakým způsobem je na základních školách, kam docházejí žáci s odlišným mateřským jazykem, nastaven proces integrace z pohledu managementu školy.
Metodologie výzkumu:
V rámci projektu bude realizován kvalitativní výzkum, kdy bude použita metoda dotazování, jako technika sběru dat bude sloužit polostrukturovaný rozhovor a předpokládaným postupem při vyhodnocování bude otevřené kódování v podtextu realizovaného rozhovoru. Výběrový soubor bude tvořen řediteli základních škol v Jihočeském kraji, kteří projeví zájem se podílet na realizaci výzkumu.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Tato diplomová práce je součástí projektu č. 101/2022/S Vybrané aspekty integrace cizinců žijících v České republice a jejich vztah k sociální práci, který je financován Grantovou agenturou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Její výsledky mohou využít nejen ředitelé základních škol, kde probíhá integrace dětí s odlišným mateřským jazykem, ale také odborná veřejnost, která se danou problematikou zabývá.
Seznam doporučené literatury
1. DRBOHLAV, D., 2011. Immigration and Integration of Foreigners in Czechia: Some Thoughts on the Country’s Migration Transition from a David to a Near Goliath. Geografie. 4(16), 401–421.
2. KOSTELECKÁ, Y., et al., 2019. Žáci-cizinci ve školní třídě. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 198 s. ISBN 978-80-7603-087-9
4. MICHALÍK, J., et al., 2018. Postoje pedagogických pracovníků k vybraným aspektům společného vzdělání. Olomouc: Univerzita Palackého. 187 s. ISBN 978-80-244-5321-7
5. Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2016. Úmluva o právech dítěte a související dokumenty. Praha: MPSV. 156 s. ISBN 978-80-7421-120-1
6. PIVARČ, J., 2020. Na cestě k inkluzi: proměny pedagogických procesů ve vzdělávání a jejich pojetí učiteli a zástupci vedení ZŠ. Praha: Univerzita Karlovy, Pedagogická fakulta. 188 s. ISBN 978-80-7603-206-4
9. ZÁLESKÁ, K., 2020. Podpora školní adaptace dětí-cizinců. Brno: Masarykova univerzita. 163 s. ISBN 978-80-210-9649-3
Seznam doporučené literatury
1. DRBOHLAV, D., 2011. Immigration and Integration of Foreigners in Czechia: Some Thoughts on the Country’s Migration Transition from a David to a Near Goliath. Geografie. 4(16), 401–421.
2. KOSTELECKÁ, Y., et al., 2019. Žáci-cizinci ve školní třídě. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 198 s. ISBN 978-80-7603-087-9
4. MICHALÍK, J., et al., 2018. Postoje pedagogických pracovníků k vybraným aspektům společného vzdělání. Olomouc: Univerzita Palackého. 187 s. ISBN 978-80-244-5321-7
5. Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2016. Úmluva o právech dítěte a související dokumenty. Praha: MPSV. 156 s. ISBN 978-80-7421-120-1
6. PIVARČ, J., 2020. Na cestě k inkluzi: proměny pedagogických procesů ve vzdělávání a jejich pojetí učiteli a zástupci vedení ZŠ. Praha: Univerzita Karlovy, Pedagogická fakulta. 188 s. ISBN 978-80-7603-206-4