Bakalářská práce se zabývá problematikou náhradní rodinné péče z pohledu pěstounů a doprovázejícího pracovníka. Cílem práce bylo zjistit, jaká jsou pozitiva a negativa spolupráce pěstounů s doprovázejícími organizacemi, a popsat zkušenosti spolupráce doprovázejících pracovníků s pěstouny.
Bakalářská práce má dvě části. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy vztahující se k náhradní rodinné péči a jejím formám s důrazem na pěstounskou péči. Definovaná je rodina, její funkce a druhy rodin, je vysvětlen pojem attachment, sociálně právní ochrana dětí. Poměrně velký prostor je věnován pěstounské péči, jejím druhům a procesu zprostředkování PP. Poslední kapitola se vztahuje na doprovázející organizace pro pěstounské rodiny, doprovázející pracovníky a poskytované služby pro pěstouny. V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum, technikou polostrukturovaného rozhovoru s pěstouny a doprovázejícími pracovníky.
Z výzkumu vyplývá, že spolupráce pěstounů s DO je hodnocena kladně, velkou roli hraje osoba doprovázejícího pracovníka, především jeho osobnostní kvality, způsob práce a celkový přístup a jednání s rodinou, protože se jedná společně s poskytovanými službami o rozhodující faktor pro výběr DO.
V závěru práce jsou shrnuty moje hlavní poznatky a výsledky, kterých bylo dosaženo. Myslím si, že tato práce by se dala považovat za užitečný zdroj nebo informační materiál, který by mohl sloužit budoucím pěstounům, doprovázejícím pracovníkům, ale i studentům v oblasti sociální práce. Mohla by být i přínosem pro zlepšení povědomí o pěstounské péči a o doprovázejících organizacích.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of foster family care from the perspective of foster parents and the accompanying worker. The aim of the thesis was to find out what are the positives and negatives of cooperation between foster parents and accompanying organizations and to describe the experience of cooperation between accompanying workers and foster parents.
The bachelor thesis has two parts. The theoretical part explains the basic concepts related to foster family care and its forms with emphasis on foster care. Family, its functions and types of families are defined, the concept of attachment, social and legal protection of children is explained. A relatively large space is devoted to foster care, its types and the process of mediation of FC. The last chapter covers the accompanying organisations for foster families, accompanying workers and the services provided by each organisation. In the practical part, qualitative research was conducted, using a semi-structured interview technique with foster parents and accompanying workers. Subsequently, the interviews are processed according to each communication partner.
The research shows that the cooperation of foster parents with the AO is evaluated positively, a big role is played by the person of the accompanying worker, especially his personal qualities, the way of working and the overall approach and treatment with the family, because it is, together with the services provided, a decisive factor for the selection of the AO.
In the conclusion of the thesis my main findings and the results I have achieved are summarized. I think that this thesis could be considered as a useful resource or information material that could serve future foster carers, accompanying workers as well as students in the field of social work. It could also be beneficial in improving awareness of foster care and accompanying organisations.
Klíčová slova
Pěstounská péče; doprovázející organizace; náhradní rodinná péče; sociálně - právní ochrana dětí; pěstoun, doprovázející pracovník
Klíčová slova v angličtině
Foster care; accompanying organisation; substitute family care; social and legal protection of children; foster parent; accompanying worker
Rozsah průvodní práce
54 s. (103 874 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou náhradní rodinné péče z pohledu pěstounů a doprovázejícího pracovníka. Cílem práce bylo zjistit, jaká jsou pozitiva a negativa spolupráce pěstounů s doprovázejícími organizacemi, a popsat zkušenosti spolupráce doprovázejících pracovníků s pěstouny.
Bakalářská práce má dvě části. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy vztahující se k náhradní rodinné péči a jejím formám s důrazem na pěstounskou péči. Definovaná je rodina, její funkce a druhy rodin, je vysvětlen pojem attachment, sociálně právní ochrana dětí. Poměrně velký prostor je věnován pěstounské péči, jejím druhům a procesu zprostředkování PP. Poslední kapitola se vztahuje na doprovázející organizace pro pěstounské rodiny, doprovázející pracovníky a poskytované služby pro pěstouny. V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum, technikou polostrukturovaného rozhovoru s pěstouny a doprovázejícími pracovníky.
Z výzkumu vyplývá, že spolupráce pěstounů s DO je hodnocena kladně, velkou roli hraje osoba doprovázejícího pracovníka, především jeho osobnostní kvality, způsob práce a celkový přístup a jednání s rodinou, protože se jedná společně s poskytovanými službami o rozhodující faktor pro výběr DO.
V závěru práce jsou shrnuty moje hlavní poznatky a výsledky, kterých bylo dosaženo. Myslím si, že tato práce by se dala považovat za užitečný zdroj nebo informační materiál, který by mohl sloužit budoucím pěstounům, doprovázejícím pracovníkům, ale i studentům v oblasti sociální práce. Mohla by být i přínosem pro zlepšení povědomí o pěstounské péči a o doprovázejících organizacích.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of foster family care from the perspective of foster parents and the accompanying worker. The aim of the thesis was to find out what are the positives and negatives of cooperation between foster parents and accompanying organizations and to describe the experience of cooperation between accompanying workers and foster parents.
The bachelor thesis has two parts. The theoretical part explains the basic concepts related to foster family care and its forms with emphasis on foster care. Family, its functions and types of families are defined, the concept of attachment, social and legal protection of children is explained. A relatively large space is devoted to foster care, its types and the process of mediation of FC. The last chapter covers the accompanying organisations for foster families, accompanying workers and the services provided by each organisation. In the practical part, qualitative research was conducted, using a semi-structured interview technique with foster parents and accompanying workers. Subsequently, the interviews are processed according to each communication partner.
The research shows that the cooperation of foster parents with the AO is evaluated positively, a big role is played by the person of the accompanying worker, especially his personal qualities, the way of working and the overall approach and treatment with the family, because it is, together with the services provided, a decisive factor for the selection of the AO.
In the conclusion of the thesis my main findings and the results I have achieved are summarized. I think that this thesis could be considered as a useful resource or information material that could serve future foster carers, accompanying workers as well as students in the field of social work. It could also be beneficial in improving awareness of foster care and accompanying organisations.
Klíčová slova
Pěstounská péče; doprovázející organizace; náhradní rodinná péče; sociálně - právní ochrana dětí; pěstoun, doprovázející pracovník
Klíčová slova v angličtině
Foster care; accompanying organisation; substitute family care; social and legal protection of children; foster parent; accompanying worker
Zásady pro vypracování
1. Teoretické vymezení problematiky
Bakalářská práce se zabývá náhradní rodinou péčí. Náhradní rodinná péče vytváří záchrannou síť pro děti, o které se rodiče přechodně nebo trvale nemohou, nechtějí či nedokáží starat. Dává tak dětem možnost vyrůstat v přirozeném rodinném prostředí, které – na rozdíl od ústavní péče – má pozitivní vliv na jejich psychomotorický a psychický vývoj.Díky náhradní rodinné péči mohou děti vyrůstat v rodinném prostředí, kde zažívají blízkost stabilních osob, cítí od nich přijetí, zažívají řešení běžných rodinných situací a jsou připravovány na samostatný život.
2. Cíl práce
Zjistit jaká jsou pozitiva a negativa spolupráce pěstounů s doprovázejícími organizacemi.
3. Metodický postup
K výzkumu bude použit kvalitativní sběr dat, který bude probíhat metodou dotazování u konkrétní cílové populace technikou polostrukturovaného rozhovoru.
4. Výzkumné otázky
VO1 -Jaké jsou zkušenosti a postoje pěstounů k doprovázejícím organizacím?
VO2- Jak pěstouni hodnotí doprovázející organizace?
5. Předpokládá se vyhodnocení pomocí otevřeného kódování.
6. Výzkumný soubor
Výzkumný soubor budou tvořit rodiny, které mají alespoň jedno dítě v pěstounské péči a doprovázející pracovníci.
7. Předpokládané využití bakalářské práce v praxi
Tato bakalářská práce by mohla sloužit budoucím pěstounům nebo doprovázejícím organizacím jako informační materiál ale také studentům studující obor zaměřený na sociální práci.
Zásady pro vypracování
1. Teoretické vymezení problematiky
Bakalářská práce se zabývá náhradní rodinou péčí. Náhradní rodinná péče vytváří záchrannou síť pro děti, o které se rodiče přechodně nebo trvale nemohou, nechtějí či nedokáží starat. Dává tak dětem možnost vyrůstat v přirozeném rodinném prostředí, které – na rozdíl od ústavní péče – má pozitivní vliv na jejich psychomotorický a psychický vývoj.Díky náhradní rodinné péči mohou děti vyrůstat v rodinném prostředí, kde zažívají blízkost stabilních osob, cítí od nich přijetí, zažívají řešení běžných rodinných situací a jsou připravovány na samostatný život.
2. Cíl práce
Zjistit jaká jsou pozitiva a negativa spolupráce pěstounů s doprovázejícími organizacemi.
3. Metodický postup
K výzkumu bude použit kvalitativní sběr dat, který bude probíhat metodou dotazování u konkrétní cílové populace technikou polostrukturovaného rozhovoru.
4. Výzkumné otázky
VO1 -Jaké jsou zkušenosti a postoje pěstounů k doprovázejícím organizacím?
VO2- Jak pěstouni hodnotí doprovázející organizace?
5. Předpokládá se vyhodnocení pomocí otevřeného kódování.
6. Výzkumný soubor
Výzkumný soubor budou tvořit rodiny, které mají alespoň jedno dítě v pěstounské péči a doprovázející pracovníci.
7. Předpokládané využití bakalářské práce v praxi
Tato bakalářská práce by mohla sloužit budoucím pěstounům nebo doprovázejícím organizacím jako informační materiál ale také studentům studující obor zaměřený na sociální práci.
Seznam doporučené literatury
PAZLAROVÁ, H., 2016. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1020-7.
MATĚJČEK, Z., 1999. Náhradní rodinná péče: Průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál. ISBN 80-7178-304-8.
MACELA, M., 2019. Krátkodobá pěstounská péče: historie, praxe, perspektivy. Brno: Sdružení pěstounských rodin, ISBN 978-80-270-5529-6.
ZEZULOVÁ, D., 2012. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0065-9
MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H., 2016. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí: dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, ISBN 978-80-246-3336-7.
Seznam doporučené literatury
PAZLAROVÁ, H., 2016. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1020-7.
MATĚJČEK, Z., 1999. Náhradní rodinná péče: Průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál. ISBN 80-7178-304-8.
MACELA, M., 2019. Krátkodobá pěstounská péče: historie, praxe, perspektivy. Brno: Sdružení pěstounských rodin, ISBN 978-80-270-5529-6.
ZEZULOVÁ, D., 2012. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0065-9
MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H., 2016. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí: dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, ISBN 978-80-246-3336-7.