Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak se jedincům s mozkovou obrnou daří obstát v pracovní či vztahové oblasti. K dosažení hlavního cíle, bylo zapotřebí, vytyčit si i cíle vedlejší. Tedy, zjistit, zda se osoby s mozkovou obrnou setkávají na pracovišti s předsudky, a to jak ze strany zaměstnavatele, tak ze strany spolupracovníků. Dalším z vedlejších cílů bylo, zjistit jaké sociální dopady má mozková obrna na všední život těchto osob. Posledním z vedlejších cílů bylo, zjistit rozdíly při získávání pracovních příležitostí těchto osob, v souvislosti se středoškolským nebo vysokoškolským vzděláním. Pro uskutečnění praktické části práce byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaný rozhovor. Výzkum prokázal, že se osobám s mozkovou obrnou daří poměrně dobře obstát jak v pracovní, tak vztahové oblasti, nicméně, k naplnění těchto potřeb vede mnohdy náročnější, zdlouhavější cesta, plná překážek, se kterými se majoritní společnost nepotýká. Ukázalo se, že ve vztahové oblasti si zejména dospívající jedinci musí, na rozdíl od zdravých jedinců, mnohé odpustit, či počkat delší dobu, což mnohdy vede k frustraci někdy až k deprivaci těchto osob. V pracovní oblasti se jedinci s mozkovou obrnou nezřídka setkávají s předsudky od kolegů i nadřízených, a to zejména v prvních měsících, od nástupu do nového zaměstnání. Jejich kolegové často zprvu nechápou specifické potřeby osob s mozkovou obrnou. Prokázalo se však, že s postupem času se tato situace většinou zlepší. Cíle práce se tak podařilo naplnit, přičemž práce otevřela i témata nová. Nabízí tak netradiční paletu témat, která majoritní společnost často opomíjí, přechází, či jsou pro ni spíše společenským tabu. Bakalářská práce přináší běžnému čtenáři podnět k zamyšlení, co víc, může sloužit jako studijní materiál pro další studenty sociální práce či jiných humanitních oborů. Práce by v budoucnu mohla být rozpracována do větší hloubky a rozšířena o další, doposud nezmíněná témata.
Anotace v angličtině
The main aim of the bachelor thesis was to find out how individuals with cerebral palsy manage to cope in the work or relationship field. In order to achieve the main goal, it was necessary to set secondary goals as well.
That is, to determine if individuals with cerebral palsy encounter prejudice in the workplace, both from their employer and co-workers. Another secondary objective was to find out what social impact cerebral palsy has on the everyday life of these individuals.
The last secondary objective was to find out the differences in obtaining employment opportunities for these persons, in relation to high school or university education.
To carry out the practical part of the thesis, a qualitative research strategy, a questionnaire method and a semi-structured interview technique were chosen.
The research has shown that people with cerebral palsy manage to cope relatively well in both the work and relational spheres; however, the path to fulfilling these needs is often more challenging, more lengthy, and full of obstacles that the majority society does not face.
It has been shown that in the relational area, especially adolescents, unlike healthy individuals, have to forgive or wait for a longer period of time, which often leads to frustration and sometimes even deprivation.
At work, individuals with cerebral palsy often face prejudice from colleagues and superiors, especially in the first few months of starting a new job. Their colleagues often do not initially understand the specific needs of people with cerebral palsy. However, it has been shown that this situation usually improves with time.
Thus, the objectives of the work were met, and the work also opened up new topics. Thus, it offers an unconventional range of topics that are often neglected, passed over, or rather a social taboo for the majority society.
Klíčová slova
Mozková obrna, sociální práce, zdravotní postižení, zaměstnávání
Klíčová slova v angličtině
Cerebral palsy, social work, disability, employment
Rozsah průvodní práce
64 s (90 892 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak se jedincům s mozkovou obrnou daří obstát v pracovní či vztahové oblasti. K dosažení hlavního cíle, bylo zapotřebí, vytyčit si i cíle vedlejší. Tedy, zjistit, zda se osoby s mozkovou obrnou setkávají na pracovišti s předsudky, a to jak ze strany zaměstnavatele, tak ze strany spolupracovníků. Dalším z vedlejších cílů bylo, zjistit jaké sociální dopady má mozková obrna na všední život těchto osob. Posledním z vedlejších cílů bylo, zjistit rozdíly při získávání pracovních příležitostí těchto osob, v souvislosti se středoškolským nebo vysokoškolským vzděláním. Pro uskutečnění praktické části práce byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaný rozhovor. Výzkum prokázal, že se osobám s mozkovou obrnou daří poměrně dobře obstát jak v pracovní, tak vztahové oblasti, nicméně, k naplnění těchto potřeb vede mnohdy náročnější, zdlouhavější cesta, plná překážek, se kterými se majoritní společnost nepotýká. Ukázalo se, že ve vztahové oblasti si zejména dospívající jedinci musí, na rozdíl od zdravých jedinců, mnohé odpustit, či počkat delší dobu, což mnohdy vede k frustraci někdy až k deprivaci těchto osob. V pracovní oblasti se jedinci s mozkovou obrnou nezřídka setkávají s předsudky od kolegů i nadřízených, a to zejména v prvních měsících, od nástupu do nového zaměstnání. Jejich kolegové často zprvu nechápou specifické potřeby osob s mozkovou obrnou. Prokázalo se však, že s postupem času se tato situace většinou zlepší. Cíle práce se tak podařilo naplnit, přičemž práce otevřela i témata nová. Nabízí tak netradiční paletu témat, která majoritní společnost často opomíjí, přechází, či jsou pro ni spíše společenským tabu. Bakalářská práce přináší běžnému čtenáři podnět k zamyšlení, co víc, může sloužit jako studijní materiál pro další studenty sociální práce či jiných humanitních oborů. Práce by v budoucnu mohla být rozpracována do větší hloubky a rozšířena o další, doposud nezmíněná témata.
Anotace v angličtině
The main aim of the bachelor thesis was to find out how individuals with cerebral palsy manage to cope in the work or relationship field. In order to achieve the main goal, it was necessary to set secondary goals as well.
That is, to determine if individuals with cerebral palsy encounter prejudice in the workplace, both from their employer and co-workers. Another secondary objective was to find out what social impact cerebral palsy has on the everyday life of these individuals.
The last secondary objective was to find out the differences in obtaining employment opportunities for these persons, in relation to high school or university education.
To carry out the practical part of the thesis, a qualitative research strategy, a questionnaire method and a semi-structured interview technique were chosen.
The research has shown that people with cerebral palsy manage to cope relatively well in both the work and relational spheres; however, the path to fulfilling these needs is often more challenging, more lengthy, and full of obstacles that the majority society does not face.
It has been shown that in the relational area, especially adolescents, unlike healthy individuals, have to forgive or wait for a longer period of time, which often leads to frustration and sometimes even deprivation.
At work, individuals with cerebral palsy often face prejudice from colleagues and superiors, especially in the first few months of starting a new job. Their colleagues often do not initially understand the specific needs of people with cerebral palsy. However, it has been shown that this situation usually improves with time.
Thus, the objectives of the work were met, and the work also opened up new topics. Thus, it offers an unconventional range of topics that are often neglected, passed over, or rather a social taboo for the majority society.
Klíčová slova
Mozková obrna, sociální práce, zdravotní postižení, zaměstnávání
Klíčová slova v angličtině
Cerebral palsy, social work, disability, employment
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky bakalářské práce
Bakalářská práce se zabývá problematikou každodenního zapojení osob s mozkovou obrnou do běžného pracovního a společenského života. Odborná literatura uvádí, že mozková obrna je trvalé poškození mozku, a proto se u osob s tímto zdravotním postižením mohou vyskytovat nejrůznější fyzické, ale i mentální projevy. Například škubání a nekoordinované pohyby hlavy, spasticita, problémy s chůzí a rovnováhou, nebo potíže s mluvením či jemnou motorikou. V některých případech může dojít i k mentálnímu opoždění. Mozková obrna je proto překážkou, kterou musí tito jedinci denně překonávat. Není tak divu, že je pro ně mnohdy obtížnější uplatnit se na trhu práce, či v majoritní společnosti. Má bakalářská práce tedy zjišťuje, jak se jedincům s mozkovou obrnou daří obstát v pracovní či vztahové oblasti.
Cíl práce
Hlavním cílem práce je zjistit, jak se jedincům s mozkovou obrnou daří obstát v pracovní či vztahové oblasti. K dosažení hlavního cíle je potřeba vytyčit si i cíle vedlejší. Zjistit, zda se osoby s mozkovou obrnou setkávají na pracovišti s předsudky, a to jak ze strany zaměstnavatele, tak ze strany spolupracovníků. Zjistit, jaké sociální dopady má mozková obrna na všední život těchto osob. Zjistit rozdíly při získávání pracovních příležitostí těchto osob, v souvislosti se středoškolským nebo vysokoškolským vzděláním.
Výzkumné otázky
1. Jak se jedincům s mozkovou obrnou daří obstát v pracovní oblasti?
2. Jak se jedincům s mozkovou obrnou daří obstát ve vztahové oblasti?
3. Jak osoby s mozkovou obrnou postupují při vyhledávání pracovní pozice?
4. Jaké jiné sociální dopady či omezení, vnímají osoby s mozkovou obrnou v každodenním životě?
Metodický postup
Zvolena bude kvalitativní výzkumná strategie. Potřebné informace budou získávány pomocí metody dotazování (3-5 informantů) a pomocí techniky polostrukturovaného rozhovoru. Informace budou vyhodnoceny pomocí dat získaných z rozhovorového šetření.
Výzkumný soubor
Výzkumným souborem budou dospělí jedinci s mozkovou obrnou. Informanti budou vybráni pomocí záměrného účelového výběru. Sběr informací bude probíhat do vysycení.
Využití bakalářské práce v praxi
Má bakalářská práce může být užitečná např. pro rodiče adolescentů s mozkovou obrnou, nebo pro tyto adolescenty samotné. Mohli by se v ní dozvědět, jaké zkušenosti získávají, a jaké problémy řeší jiní lidé s podobnými zdravotními problémy. Práce by pro ně mohla sloužit také jako inspirace. Dále by data získaná z bakalářské práce mohla být užitečná pro pracovní úřady.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky bakalářské práce
Bakalářská práce se zabývá problematikou každodenního zapojení osob s mozkovou obrnou do běžného pracovního a společenského života. Odborná literatura uvádí, že mozková obrna je trvalé poškození mozku, a proto se u osob s tímto zdravotním postižením mohou vyskytovat nejrůznější fyzické, ale i mentální projevy. Například škubání a nekoordinované pohyby hlavy, spasticita, problémy s chůzí a rovnováhou, nebo potíže s mluvením či jemnou motorikou. V některých případech může dojít i k mentálnímu opoždění. Mozková obrna je proto překážkou, kterou musí tito jedinci denně překonávat. Není tak divu, že je pro ně mnohdy obtížnější uplatnit se na trhu práce, či v majoritní společnosti. Má bakalářská práce tedy zjišťuje, jak se jedincům s mozkovou obrnou daří obstát v pracovní či vztahové oblasti.
Cíl práce
Hlavním cílem práce je zjistit, jak se jedincům s mozkovou obrnou daří obstát v pracovní či vztahové oblasti. K dosažení hlavního cíle je potřeba vytyčit si i cíle vedlejší. Zjistit, zda se osoby s mozkovou obrnou setkávají na pracovišti s předsudky, a to jak ze strany zaměstnavatele, tak ze strany spolupracovníků. Zjistit, jaké sociální dopady má mozková obrna na všední život těchto osob. Zjistit rozdíly při získávání pracovních příležitostí těchto osob, v souvislosti se středoškolským nebo vysokoškolským vzděláním.
Výzkumné otázky
1. Jak se jedincům s mozkovou obrnou daří obstát v pracovní oblasti?
2. Jak se jedincům s mozkovou obrnou daří obstát ve vztahové oblasti?
3. Jak osoby s mozkovou obrnou postupují při vyhledávání pracovní pozice?
4. Jaké jiné sociální dopady či omezení, vnímají osoby s mozkovou obrnou v každodenním životě?
Metodický postup
Zvolena bude kvalitativní výzkumná strategie. Potřebné informace budou získávány pomocí metody dotazování (3-5 informantů) a pomocí techniky polostrukturovaného rozhovoru. Informace budou vyhodnoceny pomocí dat získaných z rozhovorového šetření.
Výzkumný soubor
Výzkumným souborem budou dospělí jedinci s mozkovou obrnou. Informanti budou vybráni pomocí záměrného účelového výběru. Sběr informací bude probíhat do vysycení.
Využití bakalářské práce v praxi
Má bakalářská práce může být užitečná např. pro rodiče adolescentů s mozkovou obrnou, nebo pro tyto adolescenty samotné. Mohli by se v ní dozvědět, jaké zkušenosti získávají, a jaké problémy řeší jiní lidé s podobnými zdravotními problémy. Práce by pro ně mohla sloužit také jako inspirace. Dále by data získaná z bakalářské práce mohla být užitečná pro pracovní úřady.
Seznam doporučené literatury
HORSMAN, M., SUTO, M., DUDGEON, B., HARRIS, S., 2010. Ageing with Cerebral Palsy: Psychosocial Issues. Age and Ageing. 39(3), 294-9, doi: 10.1093/ageing/afq018.
KRŠEK, P. et al., 2020. Dětská mozková obrna: mezioborový přístup - Motolské pediatrické semináře 7. Praha: Galén. 160 s. ISBN 978-80-7492-476-7.
MATOUŠEK, O., 2012. Základy sociální práce. Vyd. 3. Praha: Portál. 312 s. ISBN 978-80-262-0211-0.
MICHALÍK, J. et al., 2011. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál. 512 s. ISBN 978-80-7367-859-3.
OLEJŠKOVÁ, H. et al., 2015. Dětská neurologie. Olomouc: Solen. 240 s. ISBN 978-80-7471-124-4.
Seznam doporučené literatury
HORSMAN, M., SUTO, M., DUDGEON, B., HARRIS, S., 2010. Ageing with Cerebral Palsy: Psychosocial Issues. Age and Ageing. 39(3), 294-9, doi: 10.1093/ageing/afq018.
KRŠEK, P. et al., 2020. Dětská mozková obrna: mezioborový přístup - Motolské pediatrické semináře 7. Praha: Galén. 160 s. ISBN 978-80-7492-476-7.
MATOUŠEK, O., 2012. Základy sociální práce. Vyd. 3. Praha: Portál. 312 s. ISBN 978-80-262-0211-0.
MICHALÍK, J. et al., 2011. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál. 512 s. ISBN 978-80-7367-859-3.
OLEJŠKOVÁ, H. et al., 2015. Dětská neurologie. Olomouc: Solen. 240 s. ISBN 978-80-7471-124-4.