Bakalářská práce pojednává o nekvalifikovaných supervizorech, terapeutech a mediátorech v kontextu sociální práce.
Cílem této práce bylo zjistit, zda a jaké má odborná veřejnost zkušenost s odborníky v oboru, jako jsou supervizoři, terapeuti a mediátoři. A dále zjistit, zda mají zkušenost, pokud ano, jakou s vyškolenými či nekvalifikovanými odborníky v dané oblasti. V práci jsem si stanovila hlavní výzkumnou otázku. Jaké je povědomí odborné veřejnosti o nekvalifikovaných supervizorech, terapeutech a mediátorech v kontextu sociální práce.
Ve výzkumné části jsem použila kvalitativní výzkumnou strategii a techniku polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum byl proveden v Trhových Svinech a v Českém Krumlově. Rozhovory byly provedeny s osmi informanty, přepsány do Wordu a následně rozděleny do pěti trsů.
Z výzkumu vyplynulo, že odborná veřejnost má zkušenosti se supervizory, terapeuty a mediátory, ovšem neví o těchto odbornících pracujících bez potřebné kvalifikace. U výzkumu dále vyšlo najevo, že kvalifikace je pro odbornou veřejnost důležitá a služby odborníka, který neprokáže svoji kvalifikaci by nevyužili. Zjištěno bylo i to, že podle odborné veřejnosti může nedostatečná kvalifikace ovlivnit výsledek zakázky, ovšem výsledek může být ovlivněn i dostatečnou kvalifikací.
Tato bakalářská práce může být využita k informovanosti o práci mediátorů, terapeutů a supervizorů. Dále by tato práce mohla být využita jako vzdělávací materiál. A v neposlední řadě by práce mohla sloužit k využití při rozšíření výzkumu i v jiných regionech.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with unqualified supervisors, therapists and mediators in the context of social work.
The aim of this thesis was to find out whether and what professional public´s experience of professional such as supervisors, therapists and medators is. Furthermore, find out if they have had any experience and whether with a trained or unqualified professionals in the field. In my thesis, I set the main research question, which was what is the awareness of the professional public about unqualified supervisors, therapists and mediators in the context of social work.
In the research part, I used a qualitative research stratégy and the semi-strustured interview technique. The research was carried out in Trhové Sviny a Český Krumlov. Interviews were cunducted with eight informants, trasncribed into Microsoft Word and then devided into five clusters.
The research revealed that the public has experience with supervisors, therapists and mediators, but is unaware of these professionals working without the necessary qualifications. The research further revealed that qualifications are imporatnt to the professional public and they would not use the services of a professional who did not demonstrate their qualifications. It was also found that, according to the professional public, insufficient qualifications can affect the outcome of a contract, but sufficient qualifications can also affect the outcome.
This thesis can be used to inform the work of supervisors, therapists and mediators. Furthermore this thesis could be used as educational materiál. Last but not least, this thesis could be used to extend the research to other regions.
Mediator, therapists, supervisor, professional public, qualifications
Rozsah průvodní práce
47
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o nekvalifikovaných supervizorech, terapeutech a mediátorech v kontextu sociální práce.
Cílem této práce bylo zjistit, zda a jaké má odborná veřejnost zkušenost s odborníky v oboru, jako jsou supervizoři, terapeuti a mediátoři. A dále zjistit, zda mají zkušenost, pokud ano, jakou s vyškolenými či nekvalifikovanými odborníky v dané oblasti. V práci jsem si stanovila hlavní výzkumnou otázku. Jaké je povědomí odborné veřejnosti o nekvalifikovaných supervizorech, terapeutech a mediátorech v kontextu sociální práce.
Ve výzkumné části jsem použila kvalitativní výzkumnou strategii a techniku polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum byl proveden v Trhových Svinech a v Českém Krumlově. Rozhovory byly provedeny s osmi informanty, přepsány do Wordu a následně rozděleny do pěti trsů.
Z výzkumu vyplynulo, že odborná veřejnost má zkušenosti se supervizory, terapeuty a mediátory, ovšem neví o těchto odbornících pracujících bez potřebné kvalifikace. U výzkumu dále vyšlo najevo, že kvalifikace je pro odbornou veřejnost důležitá a služby odborníka, který neprokáže svoji kvalifikaci by nevyužili. Zjištěno bylo i to, že podle odborné veřejnosti může nedostatečná kvalifikace ovlivnit výsledek zakázky, ovšem výsledek může být ovlivněn i dostatečnou kvalifikací.
Tato bakalářská práce může být využita k informovanosti o práci mediátorů, terapeutů a supervizorů. Dále by tato práce mohla být využita jako vzdělávací materiál. A v neposlední řadě by práce mohla sloužit k využití při rozšíření výzkumu i v jiných regionech.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with unqualified supervisors, therapists and mediators in the context of social work.
The aim of this thesis was to find out whether and what professional public´s experience of professional such as supervisors, therapists and medators is. Furthermore, find out if they have had any experience and whether with a trained or unqualified professionals in the field. In my thesis, I set the main research question, which was what is the awareness of the professional public about unqualified supervisors, therapists and mediators in the context of social work.
In the research part, I used a qualitative research stratégy and the semi-strustured interview technique. The research was carried out in Trhové Sviny a Český Krumlov. Interviews were cunducted with eight informants, trasncribed into Microsoft Word and then devided into five clusters.
The research revealed that the public has experience with supervisors, therapists and mediators, but is unaware of these professionals working without the necessary qualifications. The research further revealed that qualifications are imporatnt to the professional public and they would not use the services of a professional who did not demonstrate their qualifications. It was also found that, according to the professional public, insufficient qualifications can affect the outcome of a contract, but sufficient qualifications can also affect the outcome.
This thesis can be used to inform the work of supervisors, therapists and mediators. Furthermore this thesis could be used as educational materiál. Last but not least, this thesis could be used to extend the research to other regions.
Mediator, therapists, supervisor, professional public, qualifications
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení: Bakalářská práce se zabývá nekvalifikovanými odborníky působícími v praxi – jako jsou např. supervizoři, terapeuti a mediátoři a to v kontextu sociální práce. Všechny zmíněné profese lze vykonávat bez návaznosti na vzdělávací instituci. Terapeut může být kdokoli, kdo se jím prohlásí, obvykle mají alespoň humanitní vzdělaní. Úlohou supervizora je pomoci týmu či jednotlivci a za poskytnutí zpětné vazby vést k rozvoji profesních dovedností, posilování vztahů v týmu a řešení obtížných a problémových pracovních situací.
Cíl práce:Cílem bakalářské práce bude zjistit, zda a jaké má odborná veřejnost zkušenosti s mediátory, supervizory, terapeuty. Dále zjistit, zda mají zkušenost a jakou s vyškolenými, či nekvalifikovanými odborníky v dané oblasti. Cílem práce je zjistit, zda vzdělání oborníka má vliv na spokojenost a výsledek zakázky.
Hlavní cíl: Zmapovat povědomí odborné veřejnosti o nekvalifikovaných supervizorech, terapeutech a mediátorech v kontextu sociální práce.
Výzkumná otázka: Jaké je povědomí odborné veřejnosti o nekvalifikovaných supervizorech, terapeutech a mediátorech v kontextu sociální práce.
Metodika: Při zpracování bakalářské práce bude využit kvalitativní typ výzkumného šetření. Využita bude metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru.
Výběrový soubor: Výzkumným vzorkem bude odborná veřejnost. Velikost bude určena na základě nasycení výzkumného cíle.
Předpokládaný přínos pro praxi: Po vyhodnocení dat z výzkumné části bude možné získané informace využít k přehledné orientaci v tématu. Pro ty, co služeb chtějí využívat a angažují se v organizacích spolupracujících s těmito odborníky. Práce může vést ke zlepšení postupů, ale také pro systém sociálních služeb, který by na základě informací z výzkumu, mohl přistoupit k rozšíření nabídky služeb. Kvalitativní výzkum bude proveden ve spolupráci se zaměstnanci v sociálních službách. Bakalářská práce může sloužit jako informační materiál pro veřejnost nebo jako studijní materiál pro studenty zabývajících se touto problematikou.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení: Bakalářská práce se zabývá nekvalifikovanými odborníky působícími v praxi – jako jsou např. supervizoři, terapeuti a mediátoři a to v kontextu sociální práce. Všechny zmíněné profese lze vykonávat bez návaznosti na vzdělávací instituci. Terapeut může být kdokoli, kdo se jím prohlásí, obvykle mají alespoň humanitní vzdělaní. Úlohou supervizora je pomoci týmu či jednotlivci a za poskytnutí zpětné vazby vést k rozvoji profesních dovedností, posilování vztahů v týmu a řešení obtížných a problémových pracovních situací.
Cíl práce:Cílem bakalářské práce bude zjistit, zda a jaké má odborná veřejnost zkušenosti s mediátory, supervizory, terapeuty. Dále zjistit, zda mají zkušenost a jakou s vyškolenými, či nekvalifikovanými odborníky v dané oblasti. Cílem práce je zjistit, zda vzdělání oborníka má vliv na spokojenost a výsledek zakázky.
Hlavní cíl: Zmapovat povědomí odborné veřejnosti o nekvalifikovaných supervizorech, terapeutech a mediátorech v kontextu sociální práce.
Výzkumná otázka: Jaké je povědomí odborné veřejnosti o nekvalifikovaných supervizorech, terapeutech a mediátorech v kontextu sociální práce.
Metodika: Při zpracování bakalářské práce bude využit kvalitativní typ výzkumného šetření. Využita bude metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru.
Výběrový soubor: Výzkumným vzorkem bude odborná veřejnost. Velikost bude určena na základě nasycení výzkumného cíle.
Předpokládaný přínos pro praxi: Po vyhodnocení dat z výzkumné části bude možné získané informace využít k přehledné orientaci v tématu. Pro ty, co služeb chtějí využívat a angažují se v organizacích spolupracujících s těmito odborníky. Práce může vést ke zlepšení postupů, ale také pro systém sociálních služeb, který by na základě informací z výzkumu, mohl přistoupit k rozšíření nabídky služeb. Kvalitativní výzkum bude proveden ve spolupráci se zaměstnanci v sociálních službách. Bakalářská práce může sloužit jako informační materiál pro veřejnost nebo jako studijní materiál pro studenty zabývajících se touto problematikou.
Seznam doporučené literatury
HOLÁ, L., 2013. Mediace a možnosti využití v praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4109-3.
FARRELL, J., M., REISS, N., SHAW., I., A., 2021. Schematerapie: příručka pro terapeuta : ucelené podklady pro individuální, skupinový a kombinovaný schematerapeutický léčebný program. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton. ISBN 978-80-7553-943-4.
MATOUŠEK, O., 2013. Metody a řízení sociální práce. 3. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262- 0213-4.
HAWKINS, P., SHOHET, R., 2016 Supervize v pomáhajících profesích. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0987-4.
RAMEŠOVÁ, M., 2019. Mediátorství v sociální práci. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7394-735-4.
Seznam doporučené literatury
HOLÁ, L., 2013. Mediace a možnosti využití v praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4109-3.
FARRELL, J., M., REISS, N., SHAW., I., A., 2021. Schematerapie: příručka pro terapeuta : ucelené podklady pro individuální, skupinový a kombinovaný schematerapeutický léčebný program. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton. ISBN 978-80-7553-943-4.
MATOUŠEK, O., 2013. Metody a řízení sociální práce. 3. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262- 0213-4.
HAWKINS, P., SHOHET, R., 2016 Supervize v pomáhajících profesích. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0987-4.
RAMEŠOVÁ, M., 2019. Mediátorství v sociální práci. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7394-735-4.