Informace o kvalifikační práci Porovnání přístupu pracovníků Dětského domova, Základní školy a Školní jídelny Radenín k dětem se zdravotním postižením a dětem bez zdravotního postižení
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Porovnání přístupu pracovníků Dětského domova, Základní školy a Školní jídelny Radenín k dětem se zdravotním postižením a k dětem bez zdravotního postižení
Hlavní téma v angličtině
Comparison of Access of Workers of Children´s Home, Primary School and School Canteen Radenín to Children with Disabilities and to Children without Disabilities
Název dle studenta
Porovnání přístupu pracovníků Dětského domova, Základní školy a Školní jídelny Radenín k dětem se zdravotním postižením a dětem bez zdravotního postižení
Název dle studenta v angličtině
Comparison of Access of Workers of Children´s Home, Primary School, and School Canteen Radenín to Children with Disabilities and to Children without Disabilities
Cílem této práce bylo zmapovat aktivity pracovníků dětského domova v péči o děti se zdravotním postižením a děti bez zdravotního postižení.
Výzkumný soubor tvořilo šest pracovníků Dětského domova, Základní školy a Školní
jídelny Radenín, z nichž jedna byla sociální pracovnice, která je neodmyslitelnou složkou při péči o děti. Výzkum byl realizován kvalitativním výzkumem. Pro zodpovězení výzkumných otázek byla použita metoda dotazování a technikou byl polostrukturovaný rozhovor. Data získaná z rozhovorů byla vyhodnocena otevřeným kódováním a následným rozdělením kódů do kategorií.
Na základě provedeného výzkumu vyplynulo, že vzdělávání dětí v dětském domově se
velice liší, z důvodu návštěvy dvou druhů škol, kdy děti přichází s různou náročností úkolů. Je třeba odlišnost přístupu ve vzdělání k dětem se zdravotním postižením a dětem bez zdravotního postižení. Tím se dostávám k odpovědi na druhou výzkumnou otázku, kdy pracovníci při vzdělávání s dětmi se zdravotním postižením musí používat určité specifické pomůcky, které dětem usnadní práci. Pracovníci se se specifickými pomůckami nesetkávají jen při vzdělávání s dětmi se zdravotním postižením, ale také při rozvoji motoriky a dovedností u chlapce s dětskou mozkovou obrnou.
Práce přináší poznatky v oblasti vzdělávání dětí se zdravotním postižením a užívání speciálních pomůcek při práci s těmito dětmi. Těmi pomůckami mohou být edukační karty, které slouží jako pomocník pro rozvoj komunikačních schopností, či pomocná tabulka pro násobení. Z výzkumu je zřejmé, že asistent pedagoga je nepostradatelnou složkou při práci s dětmi se zdravotním postižením, poněvadž tyto děti potřebují individuální péči.
Anotace v angličtině
The aim of this work was to map the activities of children's home workers in the care of children with disabilities and children without disabilities.
The research set consisted of six staff members from the Children's Home, Primary School, and School Canteen Radenín, one of whom was a social worker who is an essential component in childcare. The research was carried out by qualitative research. A method of questioning was used to answer the research questions and a semi-structured interview was the technique. The data obtained from the interviews was evaluated by open coding and then breaking the codes into categories.
Based on the research carried out, it has emerged that the education of children
in a children´s home varies greatly, due to a visit to two types of schools when children come with different difficulty of tasks. There needs to be a difference in access to education for children with disabilities and children without disabilities. This brings me to the answer to the second research question, when workers in education with children with disabilities have to use certain specific aids to make it easier for children to work. Workers with specific aids not only encounter children with disabilities in education, but also in developing motor and skills in a boy with cerebral palsy.
The work brings knowledge in the field of education of children with disabilities and the use of special aids when working with these children. The aids can be educational cards, which serve as an aid to the development of communication skills, or an auxiliary table for multiplication. It is clear from the research that an assistant educator is an indispensable component in working with children with disabilities because these children need individual care.
Klíčová slova
Dětský domov, ústavní výchova, vzdělávání dětí, zdravotní postižení, sociální pracovník, vychovatel
Klíčová slova v angličtině
Children´s home, Institutional education, Child education, Disability, Social worker, Educator
Rozsah průvodní práce
68 s. (125 884 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce bylo zmapovat aktivity pracovníků dětského domova v péči o děti se zdravotním postižením a děti bez zdravotního postižení.
Výzkumný soubor tvořilo šest pracovníků Dětského domova, Základní školy a Školní
jídelny Radenín, z nichž jedna byla sociální pracovnice, která je neodmyslitelnou složkou při péči o děti. Výzkum byl realizován kvalitativním výzkumem. Pro zodpovězení výzkumných otázek byla použita metoda dotazování a technikou byl polostrukturovaný rozhovor. Data získaná z rozhovorů byla vyhodnocena otevřeným kódováním a následným rozdělením kódů do kategorií.
Na základě provedeného výzkumu vyplynulo, že vzdělávání dětí v dětském domově se
velice liší, z důvodu návštěvy dvou druhů škol, kdy děti přichází s různou náročností úkolů. Je třeba odlišnost přístupu ve vzdělání k dětem se zdravotním postižením a dětem bez zdravotního postižení. Tím se dostávám k odpovědi na druhou výzkumnou otázku, kdy pracovníci při vzdělávání s dětmi se zdravotním postižením musí používat určité specifické pomůcky, které dětem usnadní práci. Pracovníci se se specifickými pomůckami nesetkávají jen při vzdělávání s dětmi se zdravotním postižením, ale také při rozvoji motoriky a dovedností u chlapce s dětskou mozkovou obrnou.
Práce přináší poznatky v oblasti vzdělávání dětí se zdravotním postižením a užívání speciálních pomůcek při práci s těmito dětmi. Těmi pomůckami mohou být edukační karty, které slouží jako pomocník pro rozvoj komunikačních schopností, či pomocná tabulka pro násobení. Z výzkumu je zřejmé, že asistent pedagoga je nepostradatelnou složkou při práci s dětmi se zdravotním postižením, poněvadž tyto děti potřebují individuální péči.
Anotace v angličtině
The aim of this work was to map the activities of children's home workers in the care of children with disabilities and children without disabilities.
The research set consisted of six staff members from the Children's Home, Primary School, and School Canteen Radenín, one of whom was a social worker who is an essential component in childcare. The research was carried out by qualitative research. A method of questioning was used to answer the research questions and a semi-structured interview was the technique. The data obtained from the interviews was evaluated by open coding and then breaking the codes into categories.
Based on the research carried out, it has emerged that the education of children
in a children´s home varies greatly, due to a visit to two types of schools when children come with different difficulty of tasks. There needs to be a difference in access to education for children with disabilities and children without disabilities. This brings me to the answer to the second research question, when workers in education with children with disabilities have to use certain specific aids to make it easier for children to work. Workers with specific aids not only encounter children with disabilities in education, but also in developing motor and skills in a boy with cerebral palsy.
The work brings knowledge in the field of education of children with disabilities and the use of special aids when working with these children. The aids can be educational cards, which serve as an aid to the development of communication skills, or an auxiliary table for multiplication. It is clear from the research that an assistant educator is an indispensable component in working with children with disabilities because these children need individual care.
Klíčová slova
Dětský domov, ústavní výchova, vzdělávání dětí, zdravotní postižení, sociální pracovník, vychovatel
Klíčová slova v angličtině
Children´s home, Institutional education, Child education, Disability, Social worker, Educator
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení: Dětský domov se dle zákona č. 109/2002 Sb., řadí mezi školské zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a preventivně výchovnou péči. Dítě je do dětského domova umístěno, pokud je výchova dítěte nebo jeho tělesný, rozumový či duševní stav, anebo jeho řádný vývoj vážně ohrožen nebo narušen, a to v takové míře, že je to v rozporu se zájmem dítěte. Do dětského domova jsou zpravidla umísťovány děti ve věku od 3 do 18 let, a to jak děti se zdravotním postižením, tak děti bez zdravotního postižení. Sociální pracovník v dětském domově zastává významnou roli, protože komunikuje s dětmi a dalšími institucemi, spolupracuje s rodinou dítěte a slouží jako mezičlánek při předávání informací mezi dětským domovem a dalšími zařízeními.
Cíl práce: Cílem práce je zmapovat aktivity pracovníků v dětském domově v péči o děti se zdravotním postižením a dětí bez zdravotního postižení.
Výzkumné otázky:
VO: Jaké odlišné přístupy při vzdělávání dětí se zdravotním postižením a dětí bez zdravotního postižení používají pracovníci dětského domova?
VO: Jaké pomůcky používají pracovníci dětského domova při práci s dětmi se zdravotním postižením?
Metodika: Bakalářská práce bude zpracována kvalitativní výzkumnou strategií. Vybranou metodou bude dotazování a jako technika bude použit polostrukturovaný rozhovor. Data budou vyhodnocena technikou otevřeného kódování.
Výzkumný soubor: Výzkumný soubor budou tvořit pracovníci dětského domova, kteří se podílejí na péči o děti se zdravontím postižením a děti bez zdravotního postižení.
Využití bakalářské práce v praxi: Práce může sloužit ke zvýšení informovanosti široké veřejnosti o roli a přístupu pracovníků v dětském domově v péči a ve vzdělávání dětí se zdravotním postižením a dětí bez zdravotního postižení.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení: Dětský domov se dle zákona č. 109/2002 Sb., řadí mezi školské zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a preventivně výchovnou péči. Dítě je do dětského domova umístěno, pokud je výchova dítěte nebo jeho tělesný, rozumový či duševní stav, anebo jeho řádný vývoj vážně ohrožen nebo narušen, a to v takové míře, že je to v rozporu se zájmem dítěte. Do dětského domova jsou zpravidla umísťovány děti ve věku od 3 do 18 let, a to jak děti se zdravotním postižením, tak děti bez zdravotního postižení. Sociální pracovník v dětském domově zastává významnou roli, protože komunikuje s dětmi a dalšími institucemi, spolupracuje s rodinou dítěte a slouží jako mezičlánek při předávání informací mezi dětským domovem a dalšími zařízeními.
Cíl práce: Cílem práce je zmapovat aktivity pracovníků v dětském domově v péči o děti se zdravotním postižením a dětí bez zdravotního postižení.
Výzkumné otázky:
VO: Jaké odlišné přístupy při vzdělávání dětí se zdravotním postižením a dětí bez zdravotního postižení používají pracovníci dětského domova?
VO: Jaké pomůcky používají pracovníci dětského domova při práci s dětmi se zdravotním postižením?
Metodika: Bakalářská práce bude zpracována kvalitativní výzkumnou strategií. Vybranou metodou bude dotazování a jako technika bude použit polostrukturovaný rozhovor. Data budou vyhodnocena technikou otevřeného kódování.
Výzkumný soubor: Výzkumný soubor budou tvořit pracovníci dětského domova, kteří se podílejí na péči o děti se zdravontím postižením a děti bez zdravotního postižení.
Využití bakalářské práce v praxi: Práce může sloužit ke zvýšení informovanosti široké veřejnosti o roli a přístupu pracovníků v dětském domově v péči a ve vzdělávání dětí se zdravotním postižením a dětí bez zdravotního postižení.
Seznam doporučené literatury
POTMĚŠIL, M. et al., 2018. Sociální prostředí ve škole a inkluzivní vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 98 s. ISBN 978-80-244-5295-1.
MYŠKOVÁ, L. et al., 2018. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče a standardy kvality služeb ambulantních středisek výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. 95 s. ISBN 978-80-7481-222-4.
MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J. ed., 2010. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 2. vydání. Praha: Portál. 351 s. ISBN 978-80-7367-818-0.
MICHALÍK, J., 2013. Rodiče a dítě se zdravotním postižením (nejen) na základní škole: speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků se vzácnými onemocněními. Čáslav: Studio Press pro Společnost pro MPS. 150 s. ISBN 978-80-86532-29-5.
VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M., 2018. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0378-2.
MAŠTALÍŘ, J., 2021. Kam dál?: ukončování školní docházky a plánování přechodu u žáků se speciálními vzdělávacími potřeba. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 297 s. ISBN 978-80-244-5953-0.
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, 2002.
Seznam doporučené literatury
POTMĚŠIL, M. et al., 2018. Sociální prostředí ve škole a inkluzivní vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 98 s. ISBN 978-80-244-5295-1.
MYŠKOVÁ, L. et al., 2018. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče a standardy kvality služeb ambulantních středisek výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. 95 s. ISBN 978-80-7481-222-4.
MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J. ed., 2010. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 2. vydání. Praha: Portál. 351 s. ISBN 978-80-7367-818-0.
MICHALÍK, J., 2013. Rodiče a dítě se zdravotním postižením (nejen) na základní škole: speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků se vzácnými onemocněními. Čáslav: Studio Press pro Společnost pro MPS. 150 s. ISBN 978-80-86532-29-5.
VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M., 2018. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0378-2.
MAŠTALÍŘ, J., 2021. Kam dál?: ukončování školní docházky a plánování přechodu u žáků se speciálními vzdělávacími potřeba. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 297 s. ISBN 978-80-244-5953-0.
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, 2002.